PDA

View Full Version : Riktlinjer för ett trevligt Allmänt Snack. [Uppdaterad]

Ola Magnell
30-09-2006, 16:36
Lite korta regler och riktlinjer som jag själv har skrivit med inspiration från Elaka Dave med flera.. Om ni inte gillar reglerna ska ni klaga på mig och ingen annan. Självklart ska ni även följa forumets egna regler.

Allmänt
1. Innan du gör en ny tråd bör du utforska forumet och se om det inte redan finns en tråd om ämnet. T.ex. tänkte jag skapa en tråd om en artikel jag såg i Aftonbladet. Innan jag skapade tråden kollade jag runt på forumet och hittade en tråd med rubriken "Nyheter". Då skapade jag ett inlägg i tråden "Nyheter" med länken till nyheten. Istället för att nu skapar en ny egen tråd.

2. Regel nr 1 behöver ej följas slaviskt. Om det finns en tråd för nyheter bör nyheterna oftast läggas där. Men om nyheten är diskussionsframkallande kan du skapa en egen tråd för den nyheten. T.ex. skulle jag skapa en tråd om ett flygplan flög in i en hög byggnad, om detta hände.

3. Länkar är bättre än 343 rader kopierad text. Men var inte rädd för att dra ut ett citat ur länken för att locka.

4. Vid en diskussion bör du komma med argument. Skippa svordomar och skällsord när du argumenterar. Argument bör förövrigt kunna styrkas. Min pappa säger att: är inget argument.

5. Den som irriterar sig över ett inlägg kan skicka ett pm till moderatorerna eller rapportera inlägget. Om det inte är moderatorerna som har skrivit inlägget förstås. Det ska alltså inte finnas några inlägg med texten "onödigt inlägg/tråd"

10 steg för att skapa nya trådar:
1. Tänk efter
2. Tänk efter
3. Tänk efter
4. Tänk efter
5. Tänk efter
6. Tänk efter
7. Tänk efter
8. Tänk efter
9. Tänk efter
10. Skapa tråd

Quotes
Quotes ska helst begränsas till en kortare mängd quotes, ungefär fyra. Om det är längre inlägg så bör dessa kortas ner och ersättas av punkter, till exempel följande

Person 1's jättelånga inlägg / ...
Jag håller mig dig om detta, bla bla bla
Detta för att minska längden av scrollningar och för ett renare forum där samma inlägg inte behöver stå femton gånger i quotes.

SMS förkortningar
Jag gillar ej SMS förkortningar och kommer därför försöka hindra att dessa skrivs här.

Här är exempel på förkortningar som ska undvikas.
* lr för eller.
* nt för inte.
* ja för jag.
* d för de/dem/dom/den/det.
* e för är.
* o istället för och
* och alla andra på samma tema som jag råkade glömma.

Veckans Tråd
Denna tråd skapas en gång i veckan och den ska skapas av en moderator. Detta för att slippa olika utseenden på tråden och för att kunna informera medlemmarna om diverse saker.

Ola Magnell
08-10-2006, 22:55
Bakgrund
Det hela började med att jag irriterade mig på att Allmänt Snack var farligt nära en katastrofal nivå. Trådar med forumlekar som nästan gick ut på att posta det ointressantaste man kunde komma på förekom allt för ofta. Det värsta var att några personer skrev flera inlägg per minut.

Frågeställning
Vad ska Ola Magnell göra för att styra upp Allmänt Snack och höja nivån några trappsteg?

Syfte
Mitt syfte är att skapa ett trevligare forum med fler diskussioner. Jag ska hindra trådar som uppmuntrar till spam och inlägg utan mening.

Avgränsningar
Jag inriktar mig på att ta bort trådar jag tycker är dåliga för Allmänt Snack, inte de ni tycker är kassa.

Metodbeskrivning
Jag ska prata med högt uppsatta fadersbröder och modersystrar. Försöka övertala folket att forumlekar inte passar i ett forum som ska försöka hålla en hög nivå. När jag lyckats med det ska jag informera Allmänt Snack om mina planer i tråden med riktlinjer för ett trevligare Allmänt Snack.

Genomförande och regler
Från och med nu är forumlekar bara tillåtna om de är originella och spännande.
Forumlekar likt "Forumlek: Personen ovanför mig tråden." är tråkiga och förbjuda.
Andra trådar som kommer att försvinna är så kallade favorittrådar, speciellt när det gäller lag, färg eller mat.

Slutsats
Jag är orättvis mot alla som gillar dessa trådar. Men jag är snäll mot folk som ogillar trådarna. Ni får buga och tacka eller klaga och skälla till mig i ett eller två pm.

Lotta
25-01-2008, 22:07
Klister tycker jag att denna var och är värd.