PDA

View Full Version : Grafikguide (Swedish and English)

Agi
20-10-2006, 18:22
!Den Ultimata Grafikguiden!

INNEHÅLL
#1 - Storlekar
#2 - Grunderna
#2.1 - Solen
#2.2 - Outline
#2.3 - Färger
#3 - Shading
#4 - Highlights
#5 - Allmänna Regler
#6 - Slutord By Agi

#1 - Storlekar
Du kan inte göra hur stora bilder som helst i Tibia. Hur skulle det se ut om det kom en elefant som var 500x500 pixlar?
Därför finns det vissa "regler" angående storlekerna. Här har ni dem!

32x32
Används till föremål, små saker, outfits, små monster och allt smått.

64x64
Används till större föremål (stora stenar, natur och sånt) och större monster.
Används ALDRIG till utrustning!

64x32, 32x64
Används främst till sängar. Används säkert till något annat också men sängar är det vanligaste

96x96
Det är nog den ovanligaste storleken. Används ibland till tiles.

128x128
RIKTIGT stora saker ska ha storleken 128x128.
Några exempel:
Kvarnar har stora runda "hjul" som är 128x128
Finns stora stenar som är 128x128.
Osv.

Man kan också kombinera de olika storlekarna (tex 32x64, 96x64 osv)

#2 - Grunderna

#2.1 - Solen
När du gör ett föremål ska du tänka på att solen kommer från Nord Väst.
Vart är då nord väst?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/Kompass.svg/600px-Kompass.svg.png
Nord väst är då alltså uppe till vänster (NW = North West). Det är mycket viktigt när du gör grafik. Annars kommer den inte se bra ut i Tibia.
Det ska alltså vara ljusast längst upp åt vänster på det du gör och mörkast längst ner åt höger.

En bra uppgift är att göra en låda och skugga den (Den ska vara i 3D)

#2.2 - Outline
När du ser ett korrekt föremål ser du en svart linje som löper runt den. Den kallas för outline.
Outlinen gör du bäst pbp (pixel by pixel) alltså att du sätter ut varje pixel för sig.
Det finns ingen snabb väg att lära sig att göra bra outlines. Du måste tänka på outlinen för den är viktig för att hela föremålet ska bli snyggt.
Exempel på outline:
http://img130.imageshack.us/img130/6874/outlinecyclopaxeib8.png - Outline till en yxa.
Endast outlinen ska vara svart. Använd inte svart inuti bilden!

#2.3 - Färgerna
Denna del ska inte bli så lång. Jag ska bara gå igenom lite färger och hur du bäst använder dem.
Använd realistiska färger. Visst, du kan ha rött, blått och grönt i dina föremål men använd inte den skarpaste!
Att använda starka klara färger blir nästan aldrig särskilt bra. Om du kollar in proffsens grafik ser du att de använder realistiska färger.
Realistiska färger:
Grå - Metall! Väldigt vanligt
Gulorange - Används till guld. Tänk på att inte ha för gul. Det är ett klassiskt nybörjarmisstag.
Gråblå - Används också till metall. Det beror på vad man har för smak. Vissa gillar gråblå och andra grå.
Röd - Rubiner har röd som färg! Vissa föremål kan också ha rött i sig. Men tänk på att det inte är snyggt om det är för mycket!
Brun - Används till handtagen på vapen. Används också i trä.
Blå - Används främst till vatten. Kan också användas i vapen (Vampire Shield).

Rosa och lila är uteslutna, ingen får använda dem!

#3 - Shading
Shading är engelska och betyder skuggning. Du ska alltså göra delarna nere till höger mörkare.
Men tänk på att detaljer som sticker ut ur föremålet hindrar ljuset från att komma fram till delen bakom detaljen.
I Photoshop ska du använda Burn tool för att skugga.
I Paint är det bara att sätta ut pbp (pixel by pixel)

#4 - Highlights
Highlights är rena motsatsen mot shading. Den ska användas där solen träffar föremålet som mest.
I Photoshop använder du Dodge.
I Paint blir det pbp!
Tänk också på att olika föremål reflekterar ljus olika bra!
Silver (tex) blir väldigt ljust när solen lyser på den.
Bly (tex) blir inte speciellt ljust.

#4 - Från idè till klart
När du får en bra idè kan du kladda ner den på en bit papper alt. göra en stor i photoshop (500x500~).
Jag brukar få bra idèer när jag ska sova. Jag vet inte varför men det bara blir så.
Om det är så för dig också kan du ha ett ritblock bredvid sängen som du kan använda.
Tänk också på att ha en originell idè.
En riktigt bra idè som skiljer sig från mängden får bättre kritik än en som ser väldigt lik ut någonting som finns i Tibia.
Självklart kan du använda insperation (Något coolt svärd som du hittat på internet eller något) men då ska du alltid ge credits.

#5 - Allmänna Regler
Det finns vissa saker du ska tänka på när du gör grafik. Här har du några av dem:

1 Det finns ingen snabb väg till perfektion.
2 Kolla mycket på proffsens grafik (Man lär sig mer än man tror).
3 Du kan edita saker för träning men visa inte upp dem till allmänheten.
4 Om du bestämmer dig för att edita och sedan lägga upp SKA du ha skaparens tillåtelse och du ska lämna credits.
5 Använd aldrig andras föremål och säg att du har gjort dem.
6 Fråga mycket! (Fråga proffsen!)
7 Om du inte kan ta kritik bra - Försök dig inte ens på grafik.
8 All kritik är bra kritik (Alla seriösa iaf)
9 Lägg ner så mycket tid på ditt arbete att du anting är skittrött på det eller att du är nöjd.
10 Posta inte grafiken direkt när den är klar, spara den och kolla på den imorgon och titta om det är något som behövs bättras på.
11 Självförtroende är VIKTIGT!
12 Tveka inte att posta grafik när du är klar.
13 Lyssna på kritiken.
14 Gör om föremålen! (Om någon säger "Kortare blad" ska du göra om grafiken och inte strunta i det)
15 Kritiken är där för att hjälpa dig

#6 - Slutord By Agi

Jag började med grafik för drygt ett år sedan.
Ångrar inte att jag la ner så mycket tid för när man väl kommit så långt att allt blir skitsnyggt är det värt det!
Från början var mina grafik jättebra men efter en tid blir man bättre.

Detta ger dig nog en inblick i grafiken :) Hoppas du lärt dig något!

PS. Jag är inget proffs på grafik. Finns många som är mycket bättre än jag.

PS 2. Kommer lägga till saker som jag tycker kan vara nödvändigt :)

Agi
20-10-2006, 18:23
English version.
Translation by sPx

The Ultimate Graphic Guide

Content:
#1 Sizes.
#2 Bases.
#2.1 Sun.
#2.2 Outline.
#2.3 Colours.
#3 Shading.
#4 Highlights.
#4.1 From idea until done.
#5 General rules.

#1 Sizes:
You can't make as big pictures as you want in Tibia. How would it look like if an elephant was 500x500 pixels?
For that reason there is some rules concerning the size. Here you are!

32x32:
Used for items, small stuff, outfits, small monsters and everything small!

64x64:
Used for bigger objects(big stones, nature and so on) and bigger monsters.
NEVER used for items.

64x32, 32x64:
Mainly used for beds. Probably for something else aswell but mainly for beds

96x96:
The most unusual size. Sometimes used for tiles.

128x128:

Used for really big objects!
Exampels:
The wheel on the mills.
Some big stones.

You can also combine the different sizes(32x64, 96x64 and so on)

#2 Bases.

#2.1 Sun.

When you make an object you have to remeber that the sun comes from the northwest. "So where is northwest?"

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/Kompass.svg/600px-Kompass.svg.png

Northwest is up the left corner(NW is Northwest). This is REALLY important when you make grapich. Else it will look bad in Tibia. It should be lightest at the upper left corner and darkest down at the right.

#2.2 Outline.

When you see a correct object you will see a small black line around it. It is called outline. The easiest way to make the outline is PBP(Pixel by Pixel) That means you make every pixel by itself. There is no fast way in learning good outlines, but still you have to think about it because it is the most important thing on the whole item.

http://img130.imageshack.us/img130/6874/outlinecyclopaxeib8.png - outline on an axe.

Don't use black inside the picture!! only at the outline!

#2.3 Colours.

This part won't be so long. I'm just going to explain a little about the the colours and how they are best used.
Use realistic colours. Sure you can use red, blue and green in your items but don't use the brightest! When you use bright and clear colours the item most often don't look good! If you look at the pros grapich they most often use realistic colours.

Realistic colours:

Grey: Metal! very common colour.

Yelloworange: Used to make Goldcolour. Remeber to not use a to much yellow colour. That's a classic beginner mistake.

Greyblue: Also used as a metal colour, depends on taste!

Red: Rubines are red, some items also have red inside, but remeber to not use to much of it!

Brun: Used at the handle's at weapons. Also used as wood.

Blue: Used as water colour, also used in some items. (e.g Vampire shield)

Obs: You may NOT use lilac and pink!!

#3 Shading.

You shall make the down right corner darker. But remeber that details that is sticking(?) out from the object prevents the sun to shine on the part behind the detail.

In Photoshop use the burn tool.
In paint its all about PTP(Pixel to Pixel)

#4 Highlights.

Highlights is the opposite to shading. It should be used at the part where the sun shines most.

In Photoshop you use dodge.
In Paint it's PTP!

Remeber the some object reflects light better then others.

E.G: Silver shine alot when it gets hit by the light.
Lead does not.

When you get an idea you can scribble some on a paper, make a big one (500x500) in Photoshop. I use to get good ideas when i'm going to sleep. I don't know why. If it is like that for you aswell you can have a block side your bed that you can use.
Also remeber that an object that is separate from the others get better criticism then something that looks like Tibian Grapich. If you found something on the net, you can always use it to get inspiration, but remeber to always give credit.

#5 General rules.

Here are some good rules:

1. There is no fast way to perfection.
2. Look at the pros grapich.
3. You can edit things for training, but don't show them for the the public.
4. If you decide to edit and show it for the public, you should have the owners permission and give credits.
5. Never use someone elses object and say that you've done it.
6. Ask alot.
7. If you can't take criticism good - don't even start to make grapichs.
8. All criticism is good criticism.
9. Use alot of time on your object that your either bored or satisfied with it.
10. Don't post the grapich when it is done, save it and look if you really are satisfied with it and it is ready to be posted.
11. Self-confidence is important.
12. Don't hesitate to post your grapich when it is done.
13. Listen to the criticism.
14. The criticism is there to help you.
15. Remake the objects! If someone says "Shorter blade" make a shorter blade.

Enic
20-10-2006, 18:29
välldigt bra guide! alla kommer och ha nytta av denhär guiden xD

tråden blir säkert klistrad :P

Xitoz
20-10-2006, 21:14
Varje gång jag ska göra grafik ska jag läsa denna innan, alltid undrat med shading, färger m.m :D

Timpa
20-10-2006, 21:18
enda dåliga är att ni itnve har bilder som visar shading på olika former osv

Devent
20-10-2006, 21:30
Sen steg 2.

Nu ska du snurra ett varv och sen bita dig i din stortå och säga jag gillar kråkor

Devent
20-10-2006, 21:30
-Reserverad plats-

Kewl Chill
20-10-2006, 22:00
Ditt försök att vara rolig..
Misslyckades.

Forumtroll
20-10-2006, 22:29
Ditt försök att vara rolig..
Misslyckades.
Ditt försök att äga någon.. Misslyckades.

You fail at everything.

Kewl Chill
21-10-2006, 10:09
:offtopic:

Ditt försök att äga mig.. Misslyckades.

Najs guide

Demonispl
21-10-2006, 10:18
cen u dont spek english here ?? idiota !!!! no every pepopel is swedish here !!!! IDIOTA GO HELL !!!

Xitoz
21-10-2006, 10:27
He can writte english, Swedish, and norwegy(stavning?) in here, and now he choosed swedish. look self.

Graphics (EN, SV, NO)

Spinnix
21-10-2006, 11:55
The Ultimate Graphic Guide. by Agi!

Content:
#1 Sizes.
#2 Bases.
#2.1 Sun.
#2.2 Outline.
#2.3 Colours.
#3 Shading.
#4 Highlights.
#5 General rules.

#1 Sizes:
You can't make as big pictures as you want in Tibia. How would it look like if an elephant was 500x500 pixels?
For that reason there is some rules concerning the size. Here you are!

32x32:
Used for items, small stuff, outfits, small monsters and everything small!

64x64:
Used for bigger objects(big stones, nature and so on) and bigger monsters.
NEVER used for items.

64x32, 32x64:
Mainly used for beds. Probably for something else aswell but mainly for beds

96x96:
The most unusual size. Sometimes used for tiles.

128x128:

Used for really big objects!
Exampels:
The wheel on the mills.
Some big stones.

You can also combine the different sizes(32x64, 96x64 and so on)

#2 Bases.

#2.1 Sun.

When you make an object you have to remeber that the sun comes from the northwest. "So where is northwest?"

Northwest is up the left corner(NW is Northwest). This is REALLY important when you make grapich. Else it will look bad in Tibia. It should be lightest at the upper left corner and darkest down at the right.

#2.2 Outline.

When you see a correct object you will see a small black line around it. It is called outline. The easiest way to make the outline is PBP(Pixel by Pixel) That means you make every pixel by itself. There is no fast way in learning good outlines, but still you have to think about it because it is the most important thing on the whole item.

http://img130.imageshack.us/img130/6874/outlinecyclopaxeib8.png - outline on an axe.

Don't use black inside the picture!! only at the outline!

#2.3 Colours.

This part won't be so long. I'm just going to explain a little about the the colours and how they are best used.
Use realistic colours. Sure you can use red, blue and green in your items but don't use the brightest! When you use bright and clear colours the item most often don't look good! If you look at the pros grapich they most often use realistic colours.

Realistic colours:

Grey: Metal! very common colour.

Yelloworange: Used to make Goldcolour. Remeber to not use a to much yellow colour. That's a classic beginner mistake.

Greyblue: Also used as a metal colour, depends on taste!

Red: Rubines are red, some items also have red inside, but remeber to not use to much of it!

Brun: Used at the handle's at weapons. Also used as wood.

Blue: Used as water colour, also used in some items. (e.g Vampire shield)

Obs: You may NOT use lilac and pink!!

#3 Shading.

You shall make the down right corner darker. But remeber that details that is sticking(?) out from the object prevents the sun to shine on the part behind the detail.

In Photoshop use the burn tool.
In paint its all about PTP(Pixel to Pixel)

#4 Highlights.

Highlights is the opposite to shading. It should be used at the part where the sun shines most.

In Photoshop you use dodge.
In Paint it's PTP!

Remeber the some object reflects light better then others.

E.G: Silver shine alot when it gets hit by the light.
Lead does not.

When you get an idea you can scribble some on a paper, make a big one (500x500) in Photoshop. I use to get good ideas when i'm going to sleep. I don't know why. If it is like that for you aswell you can have a block side your bed that you can use.
Also remeber that an object that is separate from the others get better criticism then something that looks like Tibian Grapich. If you found something on the net, you can always use it to get inspiration, but remeber to always give credit.

#5 General rules.

Here are some good rules:

1. There is no fast way to perfection.
2. Look at the pros grapich.
3. You can edit things for training, but don't show them for the the public.
4. If you decide to edit and show it for the public, you should have the owners permission and give credits.
5. Never use someone elses object and say that you've done it.
6. Ask alot.
7. If you can't take criticism good - don't even start to make grapichs.
8. All criticism is good criticism.
9. Use alot of time on your object that your either bored or satisfied with it.
10. Don't post the grapich when it is done, save it and look if you really are satisfied with it and it is ready to be posted.
11. Self-confidence is important.
12. Don't hesitate to post your grapich when it is done.
13. Listen to the criticism.
14. The criticism is there to help you.
15. Remake the objects! If someone says "Shorter blade" make a shorter blade.

Please, if there is any mistake please tell me.

Demonispl
21-10-2006, 13:05
loool noob u cant spek proper english !!!
Unless you have a decent reply to come up with, don't post at all. Destructive posts doesn't do any good anyhow. This is a warning.

Kaktusen
21-10-2006, 13:24
loool noob u cant spek proper english !!!
the same to you...

please stop spamm this thread?

OnT: the guide was good, maybe some more pictures? :happy:

Mazterr
21-10-2006, 16:13
haha, i know who it is. :), that guy at tibiaswe.com with that avatar that says ''owned'', wont remember his name >.<

Monnz
21-10-2006, 18:15
Kewl Chill din firre ändra avatar inte ens du som gjort den

Shino
21-10-2006, 19:05
Kewl Chill din firre ändra avatar inte ens du som gjort den
:offtopic: :offtopic: :offtopic:

Orka fortfarande hålla på...

OnT:

Fin guide, men den skulle behöva mer bilder och du borde förklara mer hur man shadar och gör highlits på paint...

Demonispl
21-10-2006, 19:25
Lool Mens stop talk bulshit for me !!! i not hav warning u stupid !!! all go hell i not swedish not spek swedish thenn !!! all idiot !!

Keff
21-10-2006, 23:53
Bra guide i sin helhet men det skulle undelätta om du hade med mer bilder :yeah:

Agi
23-10-2006, 15:50
Ni som följt guiden kan posta era bilder här så kan jag kommentera och säga vad som bör göras bättre~ ;D

Ni som vill ha en guide till Paint får fråga Timpa för jag har nyss börjat med paint och är kass på det ;D

Izuael
24-10-2006, 14:38
"Rosa och lila är uteslutna, ingen får använda dem!"

Jag tycker inte man ska gå runt och säg till folk vad dem ska och inte ska göra. Speciellt inte när det handlar om en konstform.

Man kan visst använda sig av rosa och lila, vad jag vet så finns det redan objekt och varelser med dessa färger (eller liknande). Har för mig att Zmaster gjorde ett set kläder med lila färger som iallafall jag tyckte blev häftiga.
Det var han som piffade upp massa av de gamla träden för länge sedan, om ni undrar vem han är.

Sen i Photoshop behöver man inte alls skugga/highlighta med dodge/burn tools. Jag använder dem inte mycket nuförtiden. Visst, det förenklar saker och ting men jag tycker de förstör lite då de tenderar att gå mot vitt/svart vilket gör att man kan få en tråkig monoton look över det hela. Mycket roligare att ha mer kontroll över det hela genom att använda sig av penseln (B) och själv välja färger.

Bara gå crazy. Måla, experimentera och inte minst, ha kul!
Då lär man sig snabbare.

/Iz

Agi
25-10-2006, 16:49
Det är svårare att få det att se bra ut som nybörjare.
Dodge/Burn tool är väldigt simpelt. Men nybörjare har inte speciellt mycket tålamod och då måste man få dem att hålla sig kvar med grafik. Om någon vill ha en tutorial för paint får ni pma Timpa.

Kebabkungen
30-10-2006, 20:45
Det är svårt att få vad som helst att se bra ut som nybörjare. Så istället för att börja med att lära sig någonting som i längden inte håller lika länge som andra saker kan göra, så är det väll bättre att uppmuntra nybörjarna till att börja rätt. Man ska inte ta några genvägar när det gäller grafik, det är bara dumt.

"8 All kritik är bra kritik (Alla seriösa iaf)"
Skitsnack, det finns gott om nybörjare som tror att dom vet bättre än vad dom gör.

"Gulorange - Används till guld. Tänk på att inte ha för gul. Det är ett klassiskt nybörjarmisstag."

Jag förstår inte hur du äns kan säga sådär när jag vet att du ofta skriver på WoT. Guld, i en normalt ljussätt miljö går från mörkbrunt-mörkoranget-gult-vitt (UNGEFÄR). Det bästa skulle vara att googla lite på bilder istället för att se det själv.

Jag tycker inte du ska göra en tutorial när du tydligen inte vet mycket om grafik själv.