PDA

View Full Version : En sammanfattning.

Nedech
09-07-2008, 16:47
Så, efter ungefär tre års inaktivitet och nu ungefär fem månaders aktivt spelande så fick jag helt plötsligt lust att skriva en sammanfattning av vad Tibia är idag.

1. Ja, vart ska man börja? Trenden att botta är ju otroligt stor och ökar för var dag på grund av CIPSofts avslappnade attytid gentemot dess servrar och kunder. Men allt är inte CIPSofts fel. Nej, nej. Denna hastigt spridande cancer påskyndas även av att en stor skara spelare bemöter problemet väldigt apatisk. De ställer sig ignoranta till problemet; Antingen bottar de själva, eller så bottar deras vänner och de vill således inte "svika" dem när diverse problem relaterade till deras bottande uppstår. Jag kan förstå det, jag kan förstå att somliga värderar vänskap högre än CIPSofts illa utvecklade- och styrda regler. Men varför inte bara låta det vara om spelaren i fråga dör på grund av att ha bottat? Är det så svårt att bara gå vidare och erkänna sig slagen?
Jag spelar på Danubia, och har gjort så sedan 2003. Förr i tiden var detta en server som förespråkade om överlägset intellekt och erfarna spelare. Nu är det i princip en av många "noname-servers" där den enda utmaningen är att botta hårt som få och vara en komplett skitstövel gentemot dina medspelare.
Så avancerade bots som finns i nuläget existerade inte ens när jag spelade aktivt. Och även om någon använde macro (för fishing, runes m.m) så riskerade denna spelaren att bli huntad av servern och för evigt vara stämplad som en fuskare. Nu uppmuntras det nästan, beroende på vilken server du spelar på.
Det är även ofattbart svårt att hitta en bra spawn nuförtiden med. Kommer jag vid fel tillfälle kan till och med någon ha gjort anspråk på hela PoH. Jag minns tiden då Knights nästintill enbart kunde hunta i Mines och Cyclopolis. Jag skulle hellre slå mig själv med en hammare i bakhuvudet tills det spricker än o hunta i Mines som Knight i dagsläget. Eller kanske glo på Rush Hour 3, så genomborrat av underhaltighet är det.
Sedan förstår jag inte hur ett företag som tjänar runt 350.000€ varje månad på enbart Premium Accounts (exkluderande skatt osv, lås mig inte på denna siffran) misslyckas med att förhindra eller fullkomligt eliminera fusk.

2. Jag blev förvånad när jag såg hur få det var som faktiskt talade engelska på ett förståeligt sätt. Mina ögon blöder nästan när jag ser hur folk verbalt våldtar det engelska språket. Varför har CIPSoft ännu inte introducerat servrar i till exempel Polen och Spanien? Det finns en otroligt tjock språkbarriär på alla servrar nu och jag finner ofta att jag måste begränsa min ortografi för att språk-illiterära människor ska kunna begripa vad jag vill ha sagt.

3. Vad hände med hela konceptet gällande pk chars? Sen när började folk logga in på sina mains när man sänkte deras pk char? Sänk folk på din jävla main char om du bara vill stoltsera med dina 150 bottade levels.
Vad jag mer har märkt är att folk slänger ihop vilka lögner som helst för att rättfärdiga sitt pkande så fort problem uppstår. Seriöst, vad hände med ärlighet, rättvisa och medlidande?

4. Spelet laggar fortfarande något graciöst för diverse spelare och nationer. Ett spel som är så interaktivt och tidskrävande - för spelare som fortfarande följer reglerna, iallafall - kan inte ha så frekventa kicks och freezes. Det fungerar helet enkelt inte, man förlorar så mycket.

Jag tvivlar starkt på att jag kommer fortsätta spela Tibia. CIPSoft har valt att göra spelet så "mainstream" som möjligt och glömt vad som gjorde det så exceptionellt och populärt från början.

Ajja, det var tillräckligt med klagande. Jag skulle dock vilja veta om jag är den enda som känner på detta viset.

Må väl,
Nedech

Nedech
09-07-2008, 16:53
"Today, we have punished more than 600 accounts for modifying the Tibia client. Please play fairly to avoid a banishment or even the deletion of your account."

Okej, lite creds får de väl ha. ;)

Ghambo
09-07-2008, 17:16
trenden att botta kommer sjunka radikalt nu ska du se.. kanske till och med försvinna?

Nedech
09-07-2008, 17:19
Jag hoppas verkligen det. Känns som om jag valde helt fel tidpunkt att ventilera min irritation på.

Jkrdr0d
09-07-2008, 17:35
Hehe håller med ;D
Bara surt för dem (inkl mig) som har internet som freezer 14h om dagen och kan spela dem 3 sissta timmarna innnan man går och lägger dig. Men nu när jag det är på detta vis vet jag inte om jag ska vara glad eller arg.

Får väll se vad polarna hittar på och så får man haka på ; )

Sentence removed. We dont talk about that kind of things here.

Yamal
09-07-2008, 20:20
Har alltid funnits fusk till spel, genvägar elr dyligt, kmr alltid finnas & nej, tror knappast detta kommer göra så botters slutar botta, tyvär!

Bulletproof
09-07-2008, 22:01
trenden att botta kommer sjunka radikalt nu ska du se.. kanske till och med försvinna?

Gissar på att 600 accounts bara är en liten del av dom som fuskar. :)

Xompa <3
10-07-2008, 05:42
Lugnt grabbar, kommer snart ett nytt sätt att fuska på hehehehe

Dreath
10-07-2008, 05:53
Skulle vara skönt om man kunde få bort bottandet helt. Tvivlar dock på att det är möjligt.

xplod3r
10-07-2008, 18:06
WOOOOOOOOOOOOOORD! håller med om allt! mitt prem går ut om 9 dagar, hade tänkt och köpa nytt, men inte fan de tänker jag inte.. faraweeell

Bulletproof
10-07-2008, 21:01
Lugnt grabbar, kommer snart ett nytt sätt att fuska på hehehehe

Hyr en slav, billigt, effektivt och undetectable.

Det som jag anser att vara det största problemet med tbia är dessa polacker/brasilianer som kan ett få ord på engelska, fett störande när dom skuttar runt och spammar på deras trollspråk.

ACE
11-07-2008, 12:25
Hyr en slav, billigt, effektivt och undetectable.

Det som jag anser att vara det största problemet med tbia är dessa polacker/brasilianer som kan ett få ord på engelska, fett störande när dom skuttar runt och spammar på deras trollspråk.
de flesta brassar och polaker är oftast rätt almänbildade, det inget som helst fel på dem det enda störiga är low levlarna som fattar noll som ägnar sitt iv åt att tigga items

Accester
13-07-2008, 11:55
Bot kommer aldrig försvinna

Blizzards anti-cheat system är säkert tusen gånger bättre än cipsofts och ändå finns det botters i wow

Soepa
15-07-2008, 04:43
Dom tog fast folk som använde MC eller som böt pic eller spr filer vad jag läst. Så botters blev nog knappt bannade. Redan sett en stor del med botters som fortsätter efter denna uber rox patch. Tror cipsoft gjorde detta för att visa att det ger service till sina kunder. Rätta mig om jag har fel?

Phoenix_Candia
15-07-2008, 12:39
en grej dom lyckades med i patchen var att skräma nästa alla botters förutom storbottarna som fick empty resps :P

Kexchoklad
15-07-2008, 13:56
Dom tog fast folk som använde MC eller som böt pic eller spr filer vad jag läst. Så botters blev nog knappt bannade. Redan sett en stor del med botters som fortsätter efter denna uber rox patch. Tror cipsoft gjorde detta för att visa att det ger service till sina kunder. Rätta mig om jag har fel?

Det var bara botters -.-

manne von retard
15-07-2008, 23:04
Det var bara botters -.-

Fel. Jag har kompisar som blev bannade å dom bottar inte. bara mcar

Soepa
15-07-2008, 23:12
Det var bara botters -.-

Nej, det var inte botters. Läs information och sådant så får du se själv. Att modfiera sin klient verkar bero på om man använder Mc eller byter spr/pic fil, då ändras klienten. Program som XP counter och tibicam räknas inte enlig en CM.

Wozip
15-07-2008, 23:52
Alla som fick ban var de som fick debug av bot/mc eller något likande och klickade Send.

Sviinet
21-07-2008, 23:53
"Today, we have punished more than 600 accounts for modifying the Tibia client. Please play fairly to avoid a banishment or even the deletion of your account."

Okej, lite creds får de väl ha. ;)

Du och jag som spelat spelet i dess primetime får väl inte göra annat än att minnas de goda tiderna och gå vidare? Fusk existerade ju då också, men inte i samma utsträckning som idag och på annat sätt.
Och tja, vad jag vet är inte Blizzard alltför duktiga på att hålla ordning på det fuskande och dylikt som existerar på deras servrar heller, inte för att jag spelat World of Warcraft på mycket länge, men ändå.
Som någon sa kommer det ju aldrig försvinna. Jag antar att de ligger i flera människors natur att fuska och ha sig, oavsett om det gäller spel eller verkligheten, för egen del tycker jag om att vara ärlig både i the virtual life och in reality.

Infektless
22-07-2008, 02:49
Jag kommer ihåg när de var 7.5, vågade inte använda MC för trodde jag skulle bli bannad direkt. Nu är de nästan en självklarhet att alla har mc ? ;o

aLx_
23-07-2008, 15:48
Bot förstör inte spelet ;>

Nedech
24-07-2008, 20:02
Bot förstör både spelet och communityt.

Mejen
25-07-2008, 14:31
Inse fakta, tibia är ett företag, ett företag finns för att tjäna pengar, folk som bottar har till 99% prem, så alltså tjänar cipsoft på bottare och det är klart att dom vill tjäna pengar! Det finns inget företag som är så dumma att dom inte vill tjäna pengar! (hum röda korset? :D )