View Full Version : FRA-lagen
Okej... förslaget gick igenom. VAD GÖR VI NU? :eek: Kan ladda ner program som krypterar datorn naturligtvis, ni kanske inte har något att dölja för staten, det har dock jag. Men det känns ändå inte roligt att någon annan datornisse sitter och läser vad du gör på datorn.
Som Redmark nämnt i en annan tråd, Sverige är fan ingen demokrati!
Ett som är ganska bra som jag använder är SimpleLite. Det kan laddas ner från deras hemsida:
http://www.secway.fr/us/products/simplite_msn/home.php
Det krypterar allt som skrivs på msn, använder någon annan samma program så har den personen som skriver grön text. Har personen du pratar med röd text så använder den inte programet, dock är ditt fortfarande krypterat, staten kan se vad du skrivit, men de vet inte att det är du. Tänkte fixa fler program imorrn. Orkar inte nu.
Vad tycker ni om FRA-lagen? Diskutera!
På något sätt är lagen bra, men som alltid vill vi skydda vår privata sida. Skickar email och ringer utomlands till släktingar väldigt ofta så nu kommer man väll avlyssnas specielt eftersom det är USA och dom gillar ju inte terrorister :o Det jag är mest orolig för som jag inte fattat. De stod att de kan spåra internet sidorna du varit inne på gäller det om jag laddar ner filmer och spel också? Dvs Kan man bli dömd?
Okej... förslaget gick igenom. VAD GÖR VI NU?
Inte ett skit, vi fortsätter som vanligt. Tror inte du har något i din ägo som FRA vill åt, motbevisa mig gärna.
Phoenix_Candia
19-06-2008, 10:53
Asså, kan typ polisen komma och knacka på dörren ifall man tankat film?!?
pillepelle
19-06-2008, 11:15
Asså, kan typ polisen komma och knacka på dörren ifall man tankat film?!?
Eh, JA? Va tror du?
Sverige – bäst i klassen på personlig integritet? Knappast. Bland de sämsta i Europa ligger närmare sanningen.
Trenden är nedåtgående för Sverige, enligt organisationen Privacy International.
På deras världskarta över graden av övervakningssamhälle är Sverige markerat med rött. Det står för ”systematisk oförmåga att upprätthålla skydd” mot övervakning som kränker den personliga integriteten.
Källa: Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2720893.ab)
"Vi ligger långt efter länder som Rumänien, Ungern, Slovenien och Portugal. Sverige spelar i samma liga som Sydafrika."
Försvarets radioanstalt (FRA) får rätt att spana i radiotrafik och kabeltrafik, det vill säga internet och telefonledningar.
Signalspaning får ske för att kartlägga ”yttre hot” mot landet.
Spaning i kabel får bara ske när trafiken går över Sveriges gräns.
Signalspaning sker efter inriktningsbeslut från regeringen.
Spaningen sker genom sökbegrepp, till exempel organisationsnamn eller kodord.
Sökning på personer får bara ske om det är av ”synnerlig vikt”.
En ny ”domstolsliknande” nämnd ska ge tillstånd till spaning med sökord.
Spaningen är automatiserad och tillstånd ges för högst sex månader i taget.
Regeringen ska senast i höst meddela närmare föreskrifter om tillämpning av tillståndsgivningen.
Regeringen ska tillsätta en kommitté som ska följa FRA:s verksamhet ur ett integritetsskyddsperspektiv.
Kommittén ska utse ett integritetsombud som ska närvara vid tillståndsprövning.
Ett integritetsskyddsråd inrättas inom FRA.
Datainspektionen får i uppdrag att följa FRA:s verksamhet ur ett integritetsperspektiv.
Lagen träder i kraft 1 januari 2009.
Du gamla, du ofria (http://www.bahnhof.se/wb379880/podcast/Du%20gamla,%20du%20ofria.mp3)
Vi tackar vår riksdag som insåg i tid
Att integriteten får ge vika
Med teknisk kontroll får nu alla människor frid
Så Sveriges riksdags lov vi nu predika
Så Sveriges riksdags lov vi nu predika
Vi har en poliskår som verktyg har fått
Som gör att dom skumma snabbt kan haffas
Om någon försöker sig på ett litet brott
Så upptäcks det av nätet och dom straffas
Så upptäcks det av nätet och dom straffas
Du tronar på minnen från fornstora dar
Med lyckad signalspaning mot ryssar
Jag vet, att du är, och du blir, vad du var
Vi älskar F R A som alltid lyssnar
Vi älskar F R A som alltid lyssnar
Dom läser vart email och vart sms
Och kollar så inget skumt planeras
Din vänkrets den kartläggs med digital finess
Ja alla tycker F R A bör hedras
Ja alla tycker F R A bör hedras
Vägverkets kamreror dom finns inte kvar
Istället sköts koll av satelliter
dom vet var du är, och dom vet var du var
Så det finns inte längre nån som smiter
Så det finns inte längre nån som smiter
Mobilen den lämmar ju efter sig spår
Som visar var alla promenerar
Om du sjukskriver dig, men går ändå ut och går
Var säker på att F-kassan agerar
Var säker på att F-kassan agerar
Du gamla, du fria, du fjällhöga nord
Du trygga, du glädjerika sköna
Jag älskar dig säkraste land uppå jord
Där inga brott sig någonsin kan löna
Där inga brott någonsin kan löna
KristalleN
19-06-2008, 12:07
Jag har inget att dölja så för mig är de lugnt men det som irriterar mig är kränkandet av privat liv även om dem inte läser vad du skrevet etc. så kan dem ändå det som gör mig förbannad
Inte ett skit, vi fortsätter som vanligt. Tror inte du har något i din ägo som FRA vill åt, motbevisa mig gärna.
Okej, vet du hur mycket svårare de kommer bli att fildela till exempel? Sen har jag andra saker jag inte berättar för andra vad det är. Tror KristalleN vet vad jag pratar om.
http://helsingborgskampanjen.se/?p=50#more-50
9/11 var inte bara ett terrordåd, det var - och är – ett motiv för de styrande, ett hjälpmedel för att förtrycka och kontrollera vårt folk.
All form utav övervakning kan idag motiveras med att den kommer att motverka och förhindra terrorism, frågan är då bara: hur kommer detta och drabba
oss regimkritiker i förlängningen?
För tillfället ligger ett förslag från regeringen, ämnet är avlyssning utav internet.
Förslaget har varit på tapeten tidigare men till skillnad från då så står nu majoriteten utav regeringen på förslagets sida, Socialdemokraterna är för förslaget med viss ändring utav kriterierna och ”Alliansen” är även dessa för förslaget, med motiveringen ”Lagen behövs”.
Det som skall ske är att all form utav trådbunden trafik som går utanför Sveriges gränser skall avlyssnas, analyseras och i viss mån registreras.
Motiveringen till detta är att man skall kunna eliminera hot och eventuella terroristdåd riktat mot riket, ett till synes relativt oskyldigt förslag - tills man faktiskt börjar fundera lite på vad det innebär i praktiken.
Imorgon (18/6) kommer Riksdagen att rösta om förslaget.
FRA, Försvarets radioanstalt, har för tillfället rätt att fritt signalspana på radiovågor och detta är en klar fördel för att kunna förebygga och insamla information vid eventuella angrepp och är i sig en direkt åtgärd för att stärka rikets försvar. Det som däremot händer i och med lagändringen är att alla internet- och teleleverantörer blir skyldiga att vidarebefordra all trådburen information som passerar Sveriges gränser, till FRA. Som internet är uppbyggt idag så innebär detta att vi allt som oftast kommer att vara avlyssnade, detta då mycket utav trafiken faktiskt skickas över Sveriges gränser för att sedan återvända innan den når sin mottagare och det samma gäller webbhotell, mailtjänster och liknande.
En del internetleverantörer har sina tjänster, servrar och utrustning i andra länder så som Danmark, Norge och Finland, detta innebär då att kunder till dessa leverantörer kommer att få all trafik från datorn och ut analyserad och kanske tom. registrerad.
Vi har kommit så långt i vår tekniska utveckling att vi nu utan större problem och resurser kan avlyssna och analysera trafik för att sedan sortera den beroende på innehåll. Den nya lagen kommer inte bara gälla internet utan den kommer att omfatta all tråd buren kommunikation, och ja, mobiltelefoni är inkluderat där eftersom även denna är trådburen. FRA kommer att kunna se vad ni gör på internet, vad ni skriver för sms och vem ni pratar med i telefon.
Nu är det sagt från regeringshåll att detta lagförslag endast kommer att användas till registrering och analysering utav ev. terrorhot, men det är ju bara en fråga om definition. I de styrandes ögon behöver man inte bära turban eller ett knippe dynamit runt midjan för att räknas som terrorist. Vi är alla terrorister, alla vi som vill störta det styrande etablissemanget och åstadkomma en riksomfattande återuppbyggnad utav ett sunt, naturligt och friskt samhälle – en snabb förändring, en revolution.
Hur signalspaningen kommer att ske är ännu inte fullständigt klargjort men den kommer att innefatta en lista på ”suspekta ord”, allt som passar in på denna lista att registreras för vidare analys. Denna lista är inte statisk utan den kommer att förändras i förhållande till ”hoten” mot landet, dvs. den ger upphov till 100 % åsiktsregistrering för som nämnt i det tidigare stycket så räknas alla hot mot den nya världsordningen som ett terrorhot, med andra ord är du som etniskt medveten ett hot mot de styrande.
Så nu får vi nog ställa oss frågan än en gång, är den påstådda terrorismen ett hot mot dig som individ eller hot mot de få styrande individerna som endast arbetar för sitt egen intresse? Den frågan vet vi nog alla svaret på själva. All form utav terrorism med avsikt att störta det styrande systemet, till förmån för återuppbyggnad utav något sunt, måste ses som positiv terrorism och det är oundvikligen allierade till nationella, må hända att de inte står oss nära, varken på ett ideologiskt plan eller ens i enstaka meningar, men vi har något gemensamt och det är avsmak för det styrande systemet och dess lakejer.
I och med det nya lagförslaget så har jag sett mängder utav protestlistor, informativa artiklar och liknande. Jag tänker inte avsluta denna artikel med att uppmana någon till något så poänglöst som att skriva på en lista - då det uppenbarligen är både för sent och ter sig helt värdelöst, jag tänker uppmana er att göra vad som krävs för att återuppbygga ett sunt, välfungerande och etniskt homogent samhälle – genom snabb samhällsförändring, genom revolutionära handlingar.
Rasmus B
Okej, vet du hur mycket svårare de kommer bli att fildela till exempel?
Det kommer inte vara några problem att fildela. Läs lagen ovanför mig.
De kommer bara att kunna läsa av vad du har skrivit över nätet om du råkar använda något slags nyckelord, then again... vem vet vilka de nyckelorden är?
Jag tycker lagen är lite smått läskig...
KristalleN
19-06-2008, 12:48
@volontär , ja jag har nog en liten hum om vad du pratar om :) hahaha och angående denna lagen så är de ju bara vissa ord som dem kollar upp tex. om du skrevet ''Lets bomb Stockholm the 16th of february'' tex.
@volontär , ja jag har nog en liten hum om vad du pratar om :) hahaha och angående denna lagen så är de ju bara vissa ord som dem kollar upp tex. om du skrevet ''Lets bomb Stockholm the 16th of february'' tex.
Eller tex: "www.thepiratebay.org" eller liknande sidor.
KristalleN
19-06-2008, 12:57
Jepp exakt du förstår va jag menar :) hahaa känns som att man ska börja skriva death to Rosenbad efter varje mening efter 2009
Jepp exakt du förstår va jag menar :) hahaa känns som att man ska börja skriva death to Rosenbad efter varje mening efter 2009
jag ska skriva... "Hej Reinfeldt, massa text... Trevlig läsning? Mvh Victor"
Seriöst. Hahahaha!!!! Ni är för mycket.
Tror ni att Reinfeldt kommer sitta och läsa era texter? =)
Okej.
Tror ni att Reinfeldt kommer sitta och läsa era texter? =)
Okej.
Men herregud, vad tänker du med? Vi skojar lite.
Okej, vet du hur mycket svårare de kommer bli att fildela till exempel? Sen har jag andra saker jag inte berättar för andra vad det är. Tror KristalleN vet vad jag pratar om.
Sluta fildela om du nu är så paranoid och tror att FRA är ute efter att sätta dit just dig, du tror inte dom har vikitgare ärenden än att naila en 16-åring som sitter och tankar en och annan skiva och oändligt många b-filmer? Tycker annars lagen i sig är väldigt onödig, tror inte att kommunikation mellan terrorister sker över internet i så stor utsträckning, och definitivt inte så öppet att dom använder ordet "bomb" för just en bomb.
Sluta fildela om du nu är så paranoid och tror att FRA är ute efter att sätta dit just dig, du tror inte dom har vikitgare ärenden än att naila en 16-åring som sitter och tankar en och annan skiva och oändligt många b-filmer? Tycker annars lagen i sig är väldigt onödig, tror inte att kommunikation mellan terrorister sker över internet i så stor utsträckning, och definitivt inte så öppet att dom använder ordet "bomb" för just en bomb.
Nej, får fylla datorn med program istället. En äcklig borgare ska inte få rubba mig! Och ja självklart är förslaget främst för att kunna åsiktsregistrera, ta fildelare med mera.
http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=2152
STOPPA FRA-LAGEN! SKRIV PÅ OCH SKICKA VIDARE!
TRO FAN INTE ATT DU LEVER I EN DEMOKRATI FÖR DET GÖR DU FAN INTE! DÖD ÅT FREDRIK REINFELDT!!!!
Nej, får fylla datorn med program istället. En äcklig borgare ska inte få rubba mig! Och ja självklart är förslaget främst för att kunna åsiktsregistrera, ta fildelare med mera.
Nja, åsiktsregistrering och fildelare vet jag inte ritkigt. Däremot går mycket av Rysslands internettrafik igenom, just det, Sverige. Möjligt att det är därför, alla länder vill veta allt om Ryssland och sitter då Sverige på lite sådan info. så kan man säkert utföra någon slags byteshandel. Men detta är ju bara gissningar från mitt håll, det kan ju förstås enbart vara en slump att det sammafaller med den nya lagen.
Edit: Allt var gissningar, _förutom_ mening nummer 2.
Nja, åsiktsregistrering och fildelare vet jag inte ritkigt. Däremot går mycket av Rysslands internettrafik igenom, just det, Sverige. Möjligt att det är därför, alla länder vill veta allt om Ryssland och sitter då Sverige på lite sådan info. så kan man säkert utföra någon slags byteshandel. Men detta är ju bara gissningar från mitt håll, det kan ju förstås enbart vara en slump att det sammafaller med den nya lagen.
Edit: Allt var gissningar, _förutom_ mening nummer 2.
Och hur vet du det? Säger inte att du har fel... men det låter lite knepigt. Tror FRA isåfall hade kollat den utan en lag. Så ja, vad återstår? Fildelning, åsiktsregistrering och vad mer jo terroristhot... vilka hot? Sverige har aldrig varit hotat. Vi har inget att förstöra och vi behöver inte någon terrorist för att förstöra för oss, det lyckas politiker bra med!
Som jag sa, FRA och staten hade kollat det som skickades via Sverige från Ryssland utan någon jävla lag!
Och hur vet du det? Säger inte att du har fel... men det låter lite knepigt. Tror FRA isåfall hade kollat den utan en lag. Så ja, vad återstår? Fildelning, åsiktsregistrering och vad mer jo terroristhot... vilka hot? Sverige har aldrig varit hotat. Vi har inget att förstöra och vi behöver inte någon terrorist för att förstöra för oss, det lyckas politiker bra med!
Som jag sa, FRA och staten hade kollat det som skickades via Sverige från Ryssland utan någon jävla lag!
Förlåt att jag inte bidrog med källa, men här har du den: http://www.idg.se/2.1085/1.168493
Hur kan du vara så säker på att FRA skulle ha "kollat det som skickades via Sverige från Ryssland utan någon jävla lag"? De kanske inte har vågat göra det utan att ha någon lag som mer eller mindre rättfärdigar deras beteende?
Snowflake
19-06-2008, 18:43
Roligt att alla IT företag flyttar utomlands xD
Roligt att alla IT företag flyttar utomlands xD
Vilka är "alla"?
Snowflake
19-06-2008, 18:48
Vilka är "alla"?
Läste på blocket att en del stora multinationella it företag flyttat/planerar att flytta.
Läste på blocket att en del stora multinationella it företag flyttat/planerar att flytta.
En del? Inte "alla" då? Det stog inte i artiklen vilka företagen det rör sig om?
Snowflake
19-06-2008, 18:53
En del? Inte "alla" då? Det stog inte i artiklen vilka företagen det rör sig om?
Nop, =)
Bäst att radera hårddisken, snart kommer Sveriges insatsstyrka och slår in dörren.
Snowflake
19-06-2008, 20:21
Lagen "börjar" inte förrens 1januari 2009
Bäst att radera hårddisken, snart kommer Sveriges insatsstyrka och slår in dörren.
Fildelning kommer de aldrig att kunna stoppa om inte de stänger ner hela nätet i Sverige om inte hela världen.
Volontär, jag vill bara påminna dig att det är olagligt att använda "proxys" osv, och hur ska du kunna dölja har du har laddat ner den första filen som bevisar att du ska skydda dig, om du från början inte har något sådant program?
Poliser har ingen som helst rätt att kolla i ditt privatliv då dessa bötfälls om de har sätt. En man läser av dina filer och namnger dem som är privatliv till Sekrettes osv, de som inte klassas som privatliv har alltså polisen osv rätt att få kolla i. Mannen som läser dina filer har därefter tystnadsplikt.
Volontär, jag tycker att du tar allt på förstort allvar. Det är egentligen inte så mycket att bry sig om ifall man inte har begått något grovare brott. Sedan har Thepiratebay böter på flera miljoner, har för mig att det var 12 miljoner vad jag har läst, men när jag nu har googlat på det har jag fått betydligt högre summor som 93 miljoner, 88 miljoner, en googlesökning stod det att de var 600 miljoner. Man kan ju undra hur det kommer att bli med The piratebay i fortsättningen.
Volontär, jag vill bara påminna dig att det är olagligt att använda "proxys" osv, och hur ska du kunna dölja har du har laddat ner den första filen som bevisar att du ska skydda dig, om du från början inte har något sådant program?
Poliser har ingen som helst rätt att kolla i ditt privatliv då dessa bötfälls om de har sätt. En man läser av dina filer och namnger dem som är privatliv till Sekrettes osv, de som inte klassas som privatliv har alltså polisen osv rätt att få kolla i. Mannen som läser dina filer har därefter tystnadsplikt.
Volontär, jag tycker att du tar allt på förstort allvar. Det är egentligen inte så mycket att bry sig om ifall man inte har begått något grovare brott. Sedan har Thepiratebay böter på flera miljoner, har för mig att det var 12 miljoner vad jag har läst, men när jag nu har googlat på det har jag fått betydligt högre summor som 93 miljoner, 88 miljoner, en googlesökning stod det att de var 600 miljoner. Man kan ju undra hur det kommer att bli med The piratebay i fortsättningen.
Ja mycket möjligt. Men jag får använda program som krypterar vad jag skriver. De vet inte varför jag använder det, anledningen är för att jag kanske har keylogger på datorn och vill inte att någon ska se vad jag skriver och jag vet inte hur man får bort den... så då var det problemet löst.
Om jag fildelar kan de också se det om jag inte har något skydd. Vilket betyder att jag inte har något privatliv alls. Allting kan de kolla, sen dessuom kan jag skriva något till en kompis. Uppfattas det som vänster eller högerextremt så är jag med i Säpos register.
Förstort allvar? jag har nog aldrig gjort ett värre brott än snattat tuggummi på ica... men jag vill ha kvar mitt privatliv och kunna skriva vad jag vill till mina vänner utan att en datornisse kollar vad jag skriver. Oavsett vad det är ska ingen kunna se det. Jag hade förstått om lagen hade tillkommit ifall vi var i krig. Men det är vi inte och detta är endast ett desperat försök att stoppa fildelning, vänster/högerextremister och att kartlägga sin egen befolkning.
Tro inte att det är för att kolla terrorister, eller vad Ryssland sysslar med. Det är inte Säpos uppgift, klart Sverige har en millitär underrättelsetjänst... det har alla länder men som sagt, det är en underrättelsetjänst och den ska vara hemlig givetvis. Jag tror att de hade kollat den i smyg utan någon lag och utan att någon fick reda på det.
Dessutom luktar Redmark lök.
Denna lagen kommer inte innebär någon skillnad för folket. Tror nog de har fullt upp att kontrollera relevanta saker istället för att smygläsa ungdomars msn-konversationer.
Tro mig kommer säkert vara nån pedofil som jobbar där och läser skiten
Lagen träder i kraft 1 januari 2009.
Vi har tid på oss! Tanka allt ni ser nu! :D
KristalleN
21-06-2008, 15:30
Denna lagen kommer inte innebär någon skillnad för folket. Tror nog de har fullt upp att kontrollera relevanta saker istället för att smygläsa ungdomars msn-konversationer.
Det är ju inte det de handlar om , de handlar ju om att dem KAN inte säkert dem gör de men dem kan och dem har en lag nu bakom oss eller ja den 1 Januari 2009..
Och du tror inte dem kommer börja innan? luls
Det tror jag inte. De ska stå för det de har blivit tillsagda för.
1 Januari 2009, annars kan de bara skrota idén direkt.
Psygabber
23-06-2008, 19:27
Det dummaste med denna lag är att den skall skydda mot såkallade "ytte hot", vilka yttre hot har Sverige egentligen? Inga.
Visst, lagen kanske inte missbrukas till en början men om vi tar ett exempel:
Staten fångar inga terrorister via FRA, men varför lägga av när de har börjat?
De kommer att börja använda FRA till att ta fast fildelare och pedifiler som laddar hem barnporr.
Lagen är så jävla idiotisk så man blir förbannad, vart fan är Sverige på väg?
Timbuktu skrev i ett öppet brev inte skapar ett tryggt samhälle med övervakning. Där alla oroar sig över att de gjort något fel osv. Hellre bättre sjukvård, barnomsorg och äldrevård, t.ex.
Jag tycker det är värdelöst att lägga pengar på en sådan onödig sak. Dessutom är pengarna de moderaterna tjänat lite snabbt på att sälja statens största inkomstkällor som Vin & sprit etc.
Jag blir bara förbannad. Rövare Reinfeldt kan ta sig. Privatlivet är det viktigaste för en människa. Konversationer över valfritt medium kommer inte kännas säkert längre. Det enda som nu funkar är öga mot öga.
F0rumtr0ll
24-06-2008, 15:16
1. Herzlich Willkommen aus Nazi Schweden! (ursäktar tyskan, var ganska länge sedan)
2. FRA-Lagen hjälper inte alls mot terroristdåd, då jag antar att terroristerna inte är dumma nog att använda något av följande, telefoni, internet eller dyl, gör dem det är de inte värda att kallas terrorister iaf.
3. Vad fan skulle terrorister vilja bomba i Sveriga?
4. Och folk som säger att det bara gäller internet trafik utomlands, yea right, rootservers så gott jag vet ligger väll utomlands?
förutom att FRA redan hållit på med detta de senaste 10 åren.
http://www.expressen.se/nyheter/1.1208225/nu-agerar-pirate-bay-mot-fra-lagen
Om internet blir bannlyst i Sverige flyttar jag direkt.
Bengtsson
24-06-2008, 21:30
Detta är ju bara pinsamt.
Tror ni på vildaste allvar att de kommer sitta och läsa era msn-konversationer?
Kommer de tracka alla sökningar på The pirate bay?
Loggar de allt ni googlar?
Väx upp, vi kommer aldrig märka av något när FRA-lagen träder i kraft. På sin höjd om 10-20 år när de har hänt någonting och rubriken på Aftonbladet lyder.
"Attentat kunde ha stoppats, FRA-ansvarig - Vi ska kolla över våra rutiner"
vem bryr sig igentligen dom kommer ju inte bara titta på JUST ERA MAIL LR LYSSNA PÅ ERA SAMTAL bara om dom har en viss anledning så om ni håller er på rätt sida av lagen så lär det ju förfan inte hända nått...
Fildelning... för mig är det inget brott. Men enligt staten är det. För de flesta svenskar är inte fildelning ett brott...
http://www.nd.se/nyheter/dokument.asp?dokID=620
jag laddaar ner filmer,låtar å allt men jag anser faktist själv fortfarande att det är ett brott pga om vi gör det så kmr skivbolagen/filmbolagen osv inte få pengar å då kommer dom ju sluta göra det dom gör? å då kommer vi inte kunna ladda ner nått bra in the future o.0, men
KEEP DOWNLOADING!
thihi
jag laddaar ner filmer,låtar å allt men jag anser faktist själv fortfarande att det är ett brott pga om vi gör det så kmr skivbolagen/filmbolagen osv inte få pengar å då kommer dom ju sluta göra det dom gör? å då kommer vi inte kunna ladda ner nått bra in the future o.0, men
KEEP DOWNLOADING!
thihi
Därför bör man genomföra lagen som i princip alla partier(till och med de utanför riksdagen) utom moderaterna & socialdemokraterna föreslagit. Att man betalar ca: 50kr i månaden sen kan du ladda ner obegränsat med musik & filmer lagligt. Då hade inte film & musikbranschen gått i konkurs. Alla skulle varit tvingade att betala denna avgift, typ som tv och radioavgiften... Då skulle de fått pengar. Jag menar, min morsas pojkvän har ingen tv hemma och ingen radio... men han får betala avgiften ändå, då borde alla med dator få betala denna avgift också.
Att kryptera sina nedladdningar kanske inte kommer funka så bra inom kort :)
http://www.hothardware.com/News/Another_Inventor_Of_The_Internet_Wants_To_Gag_It/
vem bryr sig igentligen dom kommer ju inte bara titta på JUST ERA MAIL LR LYSSNA PÅ ERA SAMTAL bara om dom har en viss anledning så om ni håller er på rätt sida av lagen så lär det ju förfan inte hända nått...
Men nu har de ju lagen som är deras anlednign att kolla allt.
Men nu har de ju lagen som är deras anlednign att kolla allt.
Tror du att det kommer sitta folk som granskar allt manuellt?
Självklart inte. De har antagligen program som söker igenom efter olämpliga ord såsom "Flygkapare" osv.
Jag säger inte att jag är för den här lagen. Jag tycker bara att det är knepigt att, jag tänker säga ni, oroar er. Lagen står ju där klart och tydligt. De får inte smyglyssna på gemene man. Vilket är den kategori vi tillhör. Det törs jag i alla fall med största säkerhet påstå. Om inte någon av er är rysk spion.
Im tha ryskspiona!
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2193225 Hoppas verkligen att denna anmälning går igenom!
Själva lagen bryr jag mig inget om, det är ju inte direkt så att jag kommer att skriva på msn ifall nån vill köpa en 5a gräs eller ladda ner småbarn som visar snoppen.
Själva grejen är att regeringen skiter fullständigt i svenska folkets åsikt? halå?
Detta är fan en demokrati, ingen jävla diktatur
Anonym, jo jag köper gärna en 5a gräs!.
Nej men seriöst nu då. Håller faktist med i allt det du har sagt i det övre inlägget. När kommer folkets röster att räknas in? Vi röstar på parti och därefter röstar partierna om olika saker som folk inte får blanda sig i, men allt går ut överfolket. Har heller inte så mycket emot FRA-lagen, vad gör de om jag skickar ett sms till en kompis där jag skriver "Tja, vad gör du? kom o möt mig i centrum"? gör ju inte så mycket mera än det som skulle hända om en annan kompis läste det. Men känns hyffsat dumt när man inte har vilken som helst koll över vem som läser de? kan ju vara en sexmissbrukare som letar upp alla skickade reklam mail där de står "Köp nya underkläder, klicka här!", eller ett sms "Aa jag ska bara gå till duschen snabbt". Och sen denna snubben som läser av all skickade telefon och internet saker, vem läser igenom hans privatliv?
Självklart inte. De har antagligen program som söker igenom efter olämpliga ord såsom "Flygkapare" osv.
De har dem.
Telia ska ju bestrida detta med storm, så det är den ISPn man ska ha :)
Psygabber
15-07-2008, 19:33
Telia ska ju bestrida detta med storm, så det är den ISPn man ska ha :)
Jasså? :o
Hade jag ingen aning om, källa? =)
Accester
16-07-2008, 00:29
Sovjet säger jag bara.
Folket var emot detta men det gick genom ändå..
Hur ofta stoppar man terrordåd på detta sättet.
[telefonsamtal]
Ey mannen walla ska vi bomba nordstan imon
aa fan mannen ska vi sno ett flygplan och köra in i nordstan med det?
Onödiga skattepengar
btw:
Varför skapades denna lagen?
Har sverige blivit hotade av nån al-qaida medlem?
Sovjet säger jag bara.
Text...blabla
btw:
Antagligen ville de väll vara som de andra länderna, Sovjet och alla andra.
btw:
kolla ut genom fönstret, hela jävla al-qaida har ju bosatt sig här!
Jasså? :o
Hade jag ingen aning om, källa? =)
Jobbar på rätt ställe för att veta.
Stor operatör (inte telia)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.