PDA

View Full Version : Programmering A, Java hjälp!! :p

Slash
08-06-2008, 23:23
Hej!

jag har lite fråger om programmering A java, går nämligen denna kurs på gymnasiet och har ett slut prov jag måste klara för att få G. PS jag hatar programmering och är sämst på det ;)men klarar alla andra data kurser så :p

skulle vilja ha reda på;

1.Ange variabeltyper för följande variabler.
_______________ variabel1 = 12,5

_____________ variabel2 = ’y’

_____________ variabel3 = ”Yes”

_____________ variabel4 = 12,0

2.Vad är skillnaden mellan int och double?

3.Hur gör man en kommentar? typ \n va?

4.Vilken/vilka av följande alternativ är fungerande variabelnamn? Ringa in den/de korrekta.

Hus tal1 2talet iTGymNaSiET 123 long längre

5. vad gör \” ?

6.Vad ger följande beräkningar för resultat om de skrivs ut?
double tal1 = 7/2;

double tal2 = 7D/2;

7. Vad räknar följande kod ut?
int tal1 = 23;
int tal2 = 5;
int svar = tal1%tal2;

8.Vad skrivs ut?
int tal = 10;
tal += 8;
tal *= 2;
tal++;
System.out.print(tal);

och sist men inte minst ;D

1.Vilket tal skrevs ut?
public class Ex1 {
public static void main(String[] args){
int i;
int v=10;
i=15;
if (i>10 && v<10) {
System.out.print(”Val” +i);
}
else {
System.out.print(”v=” + i);
}
}
}

skulle vara evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig så snabbt som möjligt!! <3:cool:tack i förskott:D

Sibbow
08-06-2008, 23:27
Nu ångrar jag mig att jag valt Programmering A till 2an.
Kan ju inte säga att det så speciellt roligt ut ;(

Slash
09-06-2008, 00:20
jag valde Databas kunskap Amed i 2an fast hört att de är lättare, kanske byter o tar något annat sen, dunno ^^

Kexchoklad
09-06-2008, 00:25
@Trådskaparen, please talk normal swedish and not g33kish ;(
fattar 0

Xitoz
09-06-2008, 21:50
Men du är ju en Kexchoklad, du ska inte kunna annat än att ligga i en affär och vänta på att någon ska köpa dig och äta upp. Själv har jag ingenaning men tycker att programering är spännande och skulle vilja lära mig det i gymnasium.

Teewest
10-06-2008, 06:32
Ett tips för mig är att du googlar ett kodnings forum och frågar där. Lycka till.

michaelangelo
10-06-2008, 23:17
1
a) double
b)char
c)String
d)int

2)i en int variable sparas heltal... i en double sparas decimaltal

3) \n gör så man byter rad i programmet... allså när du skriver typ system.out.println("hej jag heter \nMichael") så kommer namnet michael en rad nedanför i programmet... för att skriva kommentarer skriver man --> //

4)vet faktiskt inte... testa dig fram i programmet eclipse om ni använder d... Hus och tal1 kan man använda i alla fall... long också.

5)vet inte... jag har klarat kurs kurs a java programering och fått mvg haha.. men jagvet inte vad det betyder... \n däremot är som jag tidigare sa att man byter rad.

6)
a) 3,5
b) vadå D?! ingen aning, e du säker på att det stog exakt så på frågan o.0, annars kanske det e en kugfråga :P, det blir inget! fan va noob jag e -.-.

7)ooooh.... jag har typ glömt detta, men det har nått med rest att göra... typ... tal1/tal2 skulle bli 4... (23/5 = 4,6.... men eftersom det är en int variabel så avrundas det neråt... ALLTID) när man tar tal1%tal2 så får man resterna... alltså 3.

8)fattar inte.... åter igen... skrev du rätt? o.0....... "tal++" betyder i alla fall "tal + 1"

9)int i; <--- betyder att man skapar en variabel som heter i
int v=10; <---beyder att man skapar en variabel som heter v och sätter 10 som dess värde
i=15; <--- sätter variabel i till värdet 15
if (i>10 && v<10) { <--- betyder, OM i är större än 10 OCH v är mindre än 10 så skriver
System.out.print(”Val” +i); programmet "Val 15" eftersom i = 15
}
else { men ifall det ovanstående påståendet inte stämmer.. så
System.out.print(”v=” + i); skrivs detta istället "v= 15" eftersom i = 15
}

Slash
11-06-2008, 15:33
tackar tackar