View Full Version : Datorn slocknar (dör)
Halloj alla TN:are nu är det så att min dator har börjat krångla ordentligt för nån vecka sen så börjde min dator bara slockna , det hände 1 gång så tänkte jag inte mer på det sen 2 dar senare hände det igen och nu har det börja hända ett fler tal gånger om dagen. vad kan det va? fläktarna som krånglar lr? jag har virus sökt om det kan va nått sånt å jag hittade lite små virus här å där som jag tog bort men 30 min efter jag tog bort alla virus som jag hitta så dog den igen.. bör jag lämna den på lagning?
Startas den om eller dör den helt så du är tvungen att starta den igen?
alexleet
31-05-2008, 19:10
ja !!!
What's up with spamming, stop it please
den dör helt jag måste starta om den via power knappen MEN det går inte på en gång måste vänta 5-10 min innan jag kan starta den igen för att om jag startar den direkt efter den har dött så startar den å 2 sec senare så dör den igen..
Alltså det kan vara så enkelt att det har kommit in damm i processorn/moderkortet. Då blir datorn överhättad och stänger av sig själv.
Alltså det kan vara så enkelt att det har kommit in damm i processorn/moderkortet. Då blir datorn överhättad och stänger av sig själv.
mh kan va det öppnade upp den precis och det va riktigt mkt damm där inne får väll hoppas att det var problemet
Xompa <3
01-06-2008, 15:16
Du kanske behöver ny fryspasta till processorn(?)
Hur gammal är din dator? Har du byggt ihop den själv? Har du garanti kvar?
Har du inte byggt ihop den själv och om du har garanti kvar så åk med den till stället där du köpte den och be dem fixa den.
den är väll 2 år tror jag, nae köpte den hel. tror jag har garanti på den kvar.. men den har inte dött mer sen jag dammsög den å så gjore det igår.. får väll vänta några dar å se vad som händer
Jag råkade ut för exakt samma sak. I mitt fall var det helt enkelt så att jag hade knuffat in datorn för långt, så att den, inklusive strömkabeln, trycktes mot väggen vilket resulterade i att det blev glapp vid kontakten. Kanske låter dumt, men att dra ut den och kolla det kan inte skada ;D
Kan vara så att nätagget inte får tillräckligt med luft, en dator behöver luft för att den skall fungera som den ska.
Damma av en dator behöver man göra typ en gång i veckan.
hade samma problem för ett tag sen, det kan också vara en .dll fil som är borta dit virus program borde hitta felet fast kan u bero på vad du har för program.
Jag har nästan aldrig dammat ur min dator :p jag tror att det är ett virus eller att du kanske råkat tagit bort en dll fil eller att den har försvunnit när något program har avnsatlerats.
hade samma problem för ett tag sen, det kan också vara en .dll fil som är borta dit virus program borde hitta felet fast kan u bero på vad du har för program.
Jag har nästan aldrig dammat ur min dator :p jag tror att det är ett virus eller att du kanske råkat tagit bort en dll fil eller att den har försvunnit när något program har avnsatlerats.
Tvivlar på att det är en dll-fil. Om det skulle vara en dll-fil, skulle du kunna förklara varför han måste vänta ungefär 5-10 minuter innan han kan starta den igen? En dll-fil som lever när datorn är död?..
Några möjliga orsaker:
För mycket damm
Överhettning p.g.a damm
Trött strömtillförsel
Fel på windows som ger blåskärm (ofta startas datorn om istället för att visa själva felmeddelandet)
Jag dammade av hela datorn å så, hela fläckten va proppad med damm bollar såg inte fint ut :P, men nu har den fungerat i 2 dar utan att dö så det verkar gå fint nu :),
LÅS TRÅD!
Problem solved aye?
Thread locked!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.