PDA

View Full Version : Kollektivtrafik (Diskussion)

Twia
25-03-2008, 15:21
Jag tycker det är ont om diskussioner på detta forum, kanske för att Stevie har lämnat oss, så jag har nästan ingen att diskutera med :( Det är inte roligt. Men hur som hellst. Jag tänkte höra med er lite om Kollektivtrafiken.

Vår kollektivtrafik är väldigt dyr i Sverige, för 10 kr kommer du ungefär 4km. Det är ganska dyrt. Endå betalar vi världens högsta skatt (Danmark har gått om, men vi betalar moms på exakt allting, så vår är fortfarande högre).

Som sagt, världns högsta skatt, vår sjukvård blir allt sämre, kollektivtrafiken blir dyrare, sämre pensioner och sämre sjukförsäkringar. Jag tänkte inrikta mig lite på kollektivtrafiken. Det var inte alls länge sedan dem höjde den här i helsingborg med 10 procentenheter. Med andra ord 1 krona, för oss barn och för vuxna blev det 2 kr. Tar man bussen i Helsingborg åker man oftast inte längre än 2-6km. Alltså är det oftast billigare att ta bilen. Våra politiker klagar över att vi kör för mycket bil och att vi inte utnyttjar kollektivtrafiken tillräckligt. Det är ju inte så konstigt. Alla som tjänar pengar vill ha valuta för pengarna och ha kvar så mycket som möjligt av dem. Varför ska man då betala mer pengar när det dessutom tar längre tid, när man kan spara både pengar och tid. Jag slår vad om att ifall kollektivtrafiken var gratis eller kostade 2kr~ om du skulle åka mindre än 1 mil, annars hade du fått betala 4kr. Då hade bilkörandet minskat väldigt mycket och då hade vi även inte behövt tänka lika mycket på mijlön när vi tex körde andra sträckor med bilen där det inte var möjligt att ta bussen.

Vad tycker och tror ni?

alexleet
25-03-2008, 15:50
Jag bor också i helsignborg och på helgerna när man åker buss och tåg kan det bli ganska dyrt för att åka, Från Ödåkra (där jag bor)till Helsingborg kostar det 9/12 kr minns inte riktigt. Men jag går i skolan i stan och ahr fått ett sånt Grundskolekort som jag tycker man borde få på gymnasiet också. Men Grundskolekortet kan man åka i princip hela dagarna, det är som ett abonnemangskort.

Twia
25-03-2008, 15:56
Från ödåkra kostar det 12 kr för barn och 20(?) för vuxna.

Ceefyra
25-03-2008, 17:06
Har gymnasiekort från skånetrafiken så jag åker gratis under dagarna (endast vardagar).
Så jag har därför inga problem med priserna alls, och ifall jag ska åka nånstans på helger eller kvällar äre bara att punga ut med det lilla som behövs eller använda rabattkort.

Ryu
25-03-2008, 17:13
Åker inte buss, händer väl någon gång så kan nog inte klaga.

Dock tycker jag det är SKITONÖDIGT att dra en 25 meter buss när en enda jävel sitter längst bak i bussen.
Fullkomligt bortkastat med bränsle och därav förkastligt att förstöra våran natur :mad:!
Man borde se över rutinerna och se när folk verkligen åker, så skulle dom spara oerhört mycket pengar, och därav sänkta priser, på alla dessa tomma bussjävlar!!½

:Mad.!½

Ceefyra
25-03-2008, 18:49
Åker inte buss, händer väl någon gång så kan nog inte klaga.

Dock tycker jag det är SKITONÖDIGT att dra en 25 meter buss när en enda jävel sitter längst bak i bussen.
Fullkomligt bortkastat med bränsle och därav förkastligt att förstöra våran natur :mad:!
Man borde se över rutinerna och se när folk verkligen åker, så skulle dom spara oerhört mycket pengar, och därav sänkta priser, på alla dessa tomma bussjävlar!!½

:Mad.!½

Inte onödigt att köra en buss trots att det bara sitter en person där i, det är däremot onödigt att folk inte använder sig utav kollektivtrafiken ännu mer för att spara in på utsläppen.

Bengtsson
25-03-2008, 19:00
Jag älskar kollektivtrafik!
Eftersom jag inte har viljan och orken att ta ett körkort är det också mitt enda val om jag vill ta mig från punkt A till punk B om avstånden mellan punkt A och B överstiger 5km.

Jag har för tillfället ett årskort vilket innebär att jag åker hur mycket buss jag vill inom Halmstad och närliggande orter för ungefär 2000kr. Det är väldigt billigt om man räknar på att det kostar 44kr för mig att ta mig in till stan enkel resa under dagen. Natt-taxan är bra mycket dyrare. Räknar man på bensinkostnader och övriga utgifter som skulle följa om jag ägde en bil skulle det bli avsevärt mycket dyrare än mitt busskort, som jag fortfarande skulle nyttja eftersom man inte får köra bil berusad :/

Så inget ont om kollektivtrafiken. Busschaufförer är också oftast ganska trevliga om man inte beter sig som ett svin :)

Ryu
25-03-2008, 19:38
Inte onödigt att köra en buss trots att det bara sitter en person där i, det är däremot onödigt att folk inte använder sig utav kollektivtrafiken ännu mer för att spara in på utsläppen.

Just ja, alla åker ju buss dit dom inte ska mitt på dagen , när de flesta i vårt fantastiska samhälle jobbar?

Snowflake
25-03-2008, 21:28
Kan först säga det att det kostar 13kr för ett ungdom under 18 att åka buss här i halmstad. denna kostnaden ökar även varje februari med 1kr.. (sist ökade det med 2kr)
Sen det här med busskort från skola/kommunen tycker jag nästan är patetiskt. Alltså det är bra att de ger ut busskort så att man kan ta sig till skolan och hem igen gratis. Jag får inget sånt busskort eftersom jag bor 500m-1km från gränsen som går på 6km(?) i halmstad. värsta är att de verkligen tar fram en jävla tumstock och mäter på kartan när man frågar efter busskortet. Pga detta har jag bestämt mig för att cykla nästan året om. De fåtal gånger man verkligen måste åka buss tycker jag att vissa busschafförer är väldigt otrevliga. En del är griniga. vissa har väldigt lätt för att bli arga för minsta lilla misstag. Sen på bussen så vill man gärna ha någonstans att sitta på vägen till skolan. Det är inte skönt att stå upp 5km i en fullpackad buss. Ok, de kan inte rå för hur många som åker buss. fast jag tycker de ska kolla över priserna, och kanske be personalen vara lite piggare och trevligare. Någon mer som tycker såhär? :)

Ceefyra
25-03-2008, 21:40
Just ja, alla åker ju buss dit dom inte ska mitt på dagen , när de flesta i vårt fantastiska samhälle jobbar?

Ja, det är ju helt tomt ute på vägarna under dagarna då alla jobbar. Det finns ju ingen ute på vägarna som istället skulle kunna välja att åka kolletivt. Du har så rätt, förlåt.

EDIT: @Snowflake: Försök sätta dig in i hur busschaufförernas vardag kan se ut ibland, då är det inte så konstigt att de ibland är lite småsura, tycker inte jag iaf.

Leksing
25-03-2008, 21:47
Jag som har busskort från skolan har inget å klaga på men det är förjävla dyrt utan busskort, en tjuga för att ta sig till skolan å över 30kr för att åka hem!

Bobbo
25-03-2008, 22:25
Det är lätt för oss och sitta och säga att det ska kosta mindre att åka kollektivt. Förrare ska ha lön, bussar servas, nya rutor till busskurar som krossas jämt och ständigt.

Äggmannen
25-03-2008, 22:52
http://server5.uploadit.org/files/fufufufufu-Intresseklubben.JPG

Ryu
25-03-2008, 22:52
Ja, det är ju helt tomt ute på vägarna under dagarna då alla jobbar. Det finns ju ingen ute på vägarna som istället skulle kunna välja att åka kolletivt. Du har så rätt, förlåt.

Vafan tjafsar du för då

iXi
26-03-2008, 09:56
Vafan tjafsar du för då
Jag skulle tro att han var ironisk. :rolleyes:

OnT: Eftersom jag bor i ett litet samhälle, och nästan aldrig behöver åka buss, så har jag väl inte så mycket att säga, men är väl lite dumt att dom ska höja priserna hela tiden.

Avicil
26-03-2008, 17:52
Fan vad jag hatar när busschaufförer strejkar >.<

Som djungelordspråket lyder: "Väljer man ett fattigt invadraryrke får man förfan skylla sig själv"

Bobbo
26-03-2008, 20:06
Som djungelordspråket lyder: "Beter man sig som en arrogant jävla idiot så åker man förr eller senare på en käftsmäll."
Rasistiska uttalanden är välkomna! Men passa er för att gå off topic, då får ni det hett om öronen vill ja lova!
User warned for faking moderator edit.

Elite-Magge
27-03-2008, 14:28
Kan dem inte fixa sån gas till bilarna istället som bussarna också drivs med? Om nu ja, alla vill få bort avgaser och sånt shit, så får man ju fixa en lösning? Bryr mig ej så mkt om miljön nu, kommer ju vara lugnt ett bra tag framöver endån så, Bara skönt med lite starkare sol så vi kan få lite sommar? :) ..

Btw, bussar e jobbiga för dem stannar överallt... Buss hållplatserna är ju 5 meter från varandra....

Twia
27-03-2008, 16:02
Kan dem inte fixa sån gas till bilarna istället som bussarna också drivs med? Om nu ja, alla vill få bort avgaser och sånt shit, så får man ju fixa en lösning? Bryr mig ej så mkt om miljön nu, kommer ju vara lugnt ett bra tag framöver endån så, Bara skönt med lite starkare sol så vi kan få lite sommar? :) ..

Btw, bussar e jobbiga för dem stannar överallt... Buss hållplatserna är ju 5 meter från varandra....

Nu tycker jag att du tänker lite egoistiskt, visst det är skönt med lite extra sol. Men tänk på dina barn, eller barnbarn? Kommande generationer helt enkelt. Dem kommer ju inte få det lätt, endast för att du vill ha lite extra sol.

Jag tänker inte helelr överdrivet på miljön. Men jag tänker endå så pass långt att jag hellre går 500 meter än att jag ber mamma köra mig.

Förresten har vi Biogasbussar i Helsingborg. Ganska miljövänligt ryktas det om. Dem ser väldigt miljövänliga ut, eftersom de är gröna!

Elite-Magge
27-03-2008, 19:23
Nu tycker jag att du tänker lite egoistiskt, visst det är skönt med lite extra sol. Men tänk på dina barn, eller barnbarn? Kommande generationer helt enkelt. Dem kommer ju inte få det lätt, endast för att du vill ha lite extra sol.

Jag tänker inte helelr överdrivet på miljön. Men jag tänker endå så pass långt att jag hellre går 500 meter än att jag ber mamma köra mig.

Förresten har vi Biogasbussar i Helsingborg. Ganska miljövänligt ryktas det om. Dem ser väldigt miljövänliga ut, eftersom de är gröna!

Jo Iofs, det har du rätt i, men jag hade själv ej försökt, ej så mycket.. Då jag VET att en stor del av befolkningen kastar skit överallt.. Inte även nu som topic säger med avgas och sånt.. Utan även folk som jag sett på plats att folk dumpar miljöfarliga saker vid vägkanter, skogar och allt var dem kommer på för att slippa åka till soptippen ?? Sånt blir jag sjukt förbannad på. Men tja, jag bor ju själv I hbg med, och tycker det e sådär.. Rätt mkt folk som skiter i miljön.. Men om fler och fler började bry sig, kommer de nog bli grönare och friskare i vädret (: Men du måste hålla med om att bussarna är rätt dyra & försenade rätt ofta? haha ^.^.

btw, vill även be om ursäkt för mitt dåliga betéende häromdagen med twight accet.. Sry

Twia
27-03-2008, 19:53
Jo Iofs, det har du rätt i, men jag hade själv ej försökt, ej så mycket.. Då jag VET att en stor del av befolkningen kastar skit överallt.. Inte även nu som topic säger med avgas och sånt.. Utan även folk som jag sett på plats att folk dumpar miljöfarliga saker vid vägkanter, skogar och allt var dem kommer på för att slippa åka till soptippen ?? Sånt blir jag sjukt förbannad på. Men tja, jag bor ju själv I hbg med, och tycker det e sådär.. Rätt mkt folk som skiter i miljön.. Men om fler och fler började bry sig, kommer de nog bli grönare och friskare i vädret (: Men du måste hålla med om att bussarna är rätt dyra & försenade rätt ofta? haha ^.^.

btw, vill även be om ursäkt för mitt dåliga betéende häromdagen med twight accet.. Sry

Det stämmer, stora företag dumpar enorma mängder miljöfarliga ämnen i hav och sjöar. Dem skulle varit tvugna betala änny dyrare böter. Om vi säger att ett företag tjänar 10 miljarder om året, också dumpar dem extremt myket i havet, då borde dem bli bötfällda på 10% av årsinkomsten. Tror många större företag hade blivit skrämda och inte vågat dumpa i havet eller i sjöar.

Angående kollektivtrafiken är det just den vi ska diskutera här. Klart den är dyr, men läs mitt första inlägg. Där skriver jag varför och attvi bör ha gratis kollektivtrafik.

Bobbo
27-03-2008, 21:51
Personligen tycker jag man borde satsa mer på pendeltåg. Ett 100% miljövänligt alternativ som dessutom går snabbt. Problemet idag är att det tar för lång tid att sig någonstans med buss. Till min förra skola tog det 1-1,5h med buss, med bil 15-20 minuter. Vem är inte hemma kl 18 istället för kl 19?

Angående det där med fabrikerna gäller det att hitta en medelväg. Ifall företagen skulle vara tvungna att böta för utsläpp skulle de behöv slänga ut massa pengar på att ta hand om avfallet, vilket i sin tur kanske leder till att företag måste flytta utomlands vilket inte är speciellt bra det heller.

Twia
28-03-2008, 15:24
@Edward
Det är sant, tar en jäkla tid med buss, men om det vore gratis, då kanske folk hade tagit bussen istället för att åkt bil?

Jo, det är inte särskilt bra om fabrikerna vill flytta utomlands. Men det gäller ju att ha ett sammarbete mellan länder också, jag förstår fortfarande inte varför länder runt om i världen inte förbjudit dessa utsläpp. Visst det handlar om pengar, men om dem får enooooorma böter och sen måste ta hand om avfallet så tror faktiskt de hade stannat där de kom ifrån, alltså om det endå var samma i tex Polen.

I polen hade de dessutom tjänat mycket mer, och om de skulle betala 10% av sin årsinkomst i böter, då hade de fått böta ännu mer.

Avicil
30-03-2008, 19:54
bil är ett oförglömligt fordon <33

Lasse
07-04-2008, 14:16
Sen tror jag nog en hel del personer kan kosta på sig att åka bil till jobbet istället för att sitta i en äcklig buss och knö med en zigenarfamilj som luktar kiss och svett. (+ att man sparar tid)

Ska man få folk att börja använda sig av mer miljövänliga vanor så som kollektivtrafik måste de löna sig för dem om de ska bli nå ändring.

Avicil
07-04-2008, 14:18
kiss och svett är grejer de

Lasse
07-04-2008, 15:04
jes talat från own experience ush fyfan mådde illa resten av dan :s

Bobbo
07-04-2008, 21:38
Sen tror jag nog en hel del personer kan kosta på sig att åka bil till jobbet istället för att sitta i en äcklig buss och knö med en zigenarfamilj som luktar kiss och svett. (+ att man sparar tid)

Ska man få folk att börja använda sig av mer miljövänliga vanor så som kollektivtrafik måste de löna sig för dem om de ska bli nå ändring.

Pundarkärringar är aldrig fel heller.

Lasse
08-04-2008, 20:07
De har också hänt, fy fan va de luktar fränt om dom va :s