View Full Version : Presidentval i USA
Balinho#16
06-03-2008, 17:48
Som vissa vet så kommer USA få en ny president snart och jag ville veta om vilka ni tycker ska bli president och varför de ska bli president.
Själv tycker jag Barack Obama ska bli för det har aldrig vart en svart man som har vart president förut så många saker kommer att ändras så det kommer att bli kul att se vem som blir USAs nya president.
Det där när jag sa "Svart man" var inget rasist coment men jag hittade ingen annan sätt att säga det på.
Jag gillar Hillary Clinton! Herregud vilken kvinna. Det skulle vara bra för USA att få en kvinlig president. Bara tanken på att hon vill motarbeta miljöförstörelse och att hon vill dra tillbaka alla trupper ifrån Irak gör mig glad!!!
Down with Bush!!!
En svart man eller en kvinna, jorden kommer gå under vad som än händer.
En svart man eller en kvinna, jorden kommer gå under vad som än händer.
Bara för att han är svart (Han har arabisk påbrå) betyder inte det att han inte kan styra ett land!
Vad har du emot kvinnor? Är dem odugliga eller? Tror det hade varit bra med en kvinlig president. Många tjejer och kvinnor ser upp till henne i USA. Vilket är bra, mycket bättre än att dem ser upp till dem äckliga och (ursäkta ordvalet) slampiga tjejerna på MTV.
Edit: Har bara hört att Obama har arabisk påbrå. Är inte 100% säker.
Barack Hussein Obama ofc, endast för att han är svart.
Han kommer förvandla hela USAs befolkning till riktiga gangstarappare, grejt!
Tycker nog mest att han ska bli president för att Hillary Clinton för en dålig (enligt mig) kampanj. Hon har försökt smutskasta Obama flera gånger om, on top of that, har hon en ful make.
Barack Hussein Obama ofc, endast för att han är svart.
Han kommer förvandla hela USAs befolkning till riktiga gangstarappare, grejt!
Tycker nog mest att han ska bli president för att Hillary Clinton för en dålig (enligt mig) kampanj. Hon har försökt smutskasta Obama flera gånger om, on top of that, har hon en ful make.
Det tyckte jaf faktiskt också var fel av henne. Men sen vet vi inte hur mycket sanning det ligger i det. Är det sanning, det som hon gick ut med så gjorde hon väl det av en anledning. Det kan också vara som så att hon endast ville smutskasta honom. Hon la i alla fall inte konkreta bevis på att det var sant.
Hur som helst om man nu ska se till musik så vill jag verkligen inte att hela USA ska vara wannabe gangstrar. Dessutom skiter jag fullständigt i hur Hillarys make ser ut eller hur länge han satt som president. Jag gillar Hillary bäst :)
Som vissa vet så kommer USA få en ny president snart och jag ville veta om vilka ni tycker ska bli president och varför de ska bli president.
Själv tycker jag Barack Obama ska bli för det har aldrig vart en svart man som har vart president förut så många saker kommer att ändras så det kommer att bli kul att se vem som blir USAs nya president.
Det där när jag sa "Svart man" var inget rasist coment men jag hittade ingen annan sätt att säga det på.
Okej, så han ska vinna för att han är svart?
Är väl inte hudfärgen som påverkar valet...
Antar att de flesta på det här forumet inte ens vet vilka som ställer upp i valet.
Själv har jag inte så stor koll då det enligt mig bara finns en person som borde bli president och han är inte ens med i valet.
Jag springer medan Al Gore!
AL GORE FOR THE WIN!
Är ju ett tag kvar innan själva röstning sker. Jag tycker skulle vara smått otroligt ifall Hilary Clinton blev president, luktar lite för mycket PR-jippo om henne.
Balinho#16
06-03-2008, 20:16
Okej, så han ska vinna för att han är svart?
Är väl inte hudfärgen som påverkar valet...
Antar att de flesta på det här forumet inte ens vet vilka som ställer upp i valet.
Själv har jag inte så stor koll då det enligt mig bara finns en person som borde bli president och han är inte ens med i valet.
Jag springer medan Al Gore!
AL GORE FOR THE WIN!
Det kan hända att det blir vissa förändringar i landet man vet ju aldrig det kan ochså bli mycket mer förändringar om Hillary Clinton blir president då får kanske kvinnorna mera lön när de jobbar o så.
Men själv tycker jag Obama ska vinna och han har alla svarta människors röst (hoppas jag)
Jag håller med om att Barack Obama ska bli president.
Han har en blanding av Hillarys värderingar och den andra 71 åriga snubbens värderingar på saker och ting.
Ola Magnell
06-03-2008, 21:27
Mina kunskaper om USA och presidentval är inte särskilt stora. Själva valet verkar lite krångligt och jag har inte riktigt koll på hur det fungerar. Men det spelar egentligen mindre roll.
Presidentvalet verkar inte handla särskilt mycket om vad presidenten ska göra. Utan det viktigaste, för att få röster, är att man har en bra image. Detta verkar Obama lyckats oerhört bra med. Jag tror han tjänar röster på att han är svart, det vill säga, han vinner mer än han förlorar. I Sverige skulle det i alla fall vara så. Och om man ska vara lite vågad, kan man ju säga att Obama inte är svart, om man ser till hans åsikter. Fast jag vet inte om jag är så modig att jag vågar dela upp åsikter efter hudfärg.
Jag kopierar ett vackert inlägg från en av mina förebilder, "Den som är bäst kompis med Oprah vinner. Tyvärr."
Jag har uppfattat hillary som en svag individ, och en sån kan fan inte leda världens mäktigaste land...
Jag tror och hoppas på Obama som kandidat för demokraterna, men McCain tror jag ändå vinner i slutändan, han har så mycket mer erfarenhet av politik.
Aja, bara inte Hillary vinner, det vore fan katastrof
Barack Obama. Inte för att jag gillar honom eller så, han kommer att vinna.
Vem som än blir presse kan väl inte vara sämre än Bush ändå....
Vem som än blir presse kan väl inte vara sämre än Bush ändå....
En apa skulle vara bättre än Bush.
Super moderator i farten.
haru druckit?
Balinho#16
09-03-2008, 11:10
Obama har sparkat sin rådgivare Samantha nånting för att kallat Hillary för ett monster.
Okänd Motåndare
12-03-2008, 22:56
Jag gillar Hillary Clinton! Herregud vilken kvinna. Det skulle vara bra för USA att få en kvinlig president. Bara tanken på att hon vill motarbeta miljöförstörelse och att hon vill dra tillbaka alla trupper ifrån Irak gör mig glad!!!
Down with Bush!!!
Fel. Obama är den enda som vill dra tillbaks alla trupper från Irak. McCain vill behålla de där under flera decennier och Clinton vill minska antalet.
Jag har uppfattat hillary som en svag individ, och en sån kan fan inte leda världens mäktigaste land...
Jag tror och hoppas på Obama som kandidat för demokraterna, men McCain tror jag ändå vinner i slutändan, han har så mycket mer erfarenhet av politik.
Aja, bara inte Hillary vinner, det vore fan katastrof
Om Hillary skulle vinna har jag en stark aning om att hon endast skulle agera marionett och att hennes man därmed skulle få ytterligare 4 år i det Vita Huset.
McCain har störst chans att vinna. Troligt är att om Obama vinner kandidatposten så kommer större delen av Clintons väljare att rösta på McCain.
Super moderator i farten.
haru druckit?
Han uttryckte endast sin åsikt.
Lone Star
17-03-2008, 12:37
Barack obama hade jag lagt min röst på i striden mellan demokraterna. Dock har jag inte valt sida vad gäller republikanerna vs demokraterna. Får se vad de har att komma med när kandidaterna är klara.
Obama och Clinton är ganska lika. Obama vill dra ut USA ur Irak direkt medan Clinton vill att de ska dra sig ur inom 5 år eller nåt. Jag är som Ola inte heller så insatt.
Jag har dock ingen aning om vem jag skulle rösta på. Skiter egentligen i vem som vinner, bara det inte blir en till Bush.
Balinho#16
20-03-2008, 15:43
Jag tycker USA ska ut ur Irak det e ju fan helt sämst att de e där och "hjälper" de medans de snor allt olja som finns i Irak.
Jo, men man kan ju i och för sig inte bara rasera landet och sen lämna det helt igenfallet.
Tycker dom ska försöka, m försöka, få ordning på saker och få samhället att börja rulla igen innan dom lämnar pisset.
tyvärr var det ju bättre där innan usa gick in i landet, i alla fall för de flesta, men man hoppas ju på lång sikt att det ska bli bättre
tyvärr var det ju bättre där innan usa gick in i landet, i alla fall för de flesta, men man hoppas ju på lång sikt att det ska bli bättre
Och detta vet du av egna erfarenheter eller?
@ Isara del'Toro "Snor allt olja som finns i Irak". Källa på det?
Och detta vet du av egna erfarenheter eller?
Driveru med mig?
Jämför själv så ser du skillnaden,
fan misär i landet nu, innan var det i alla fall stabilt
Stabilt på vilket vis då? Förtryck av en diktator är inte stabilt enligt mig.
Och nej, jag driver inte med dig, driver du med mig?
Here we go;...
Irak dras efter invasionen med enorma problem. De etniska spänningar som Saddams tyranni höll i schack har efter invasionen släppts loss i full skala, och brutala våldsdåd utförs nästan dagligen av en svåröverblickbar mängd av etniska, religiösa och politiska grupperingar. Invasionsmakterna har av många kritiserats starkt för att den saknade planer för hur dessa (förutsägbara) problem skulle hanteras efter invasionen. Flera bedömare (inklusive ministrar i den irakiska regeringen) talar nu om att landet befinner sig i inbördeskrig, och inom den amerikanska militären diskuteras det nu öppet att Irak bör delas i tre delar, eventuellt efter en omdaning av hela främre Asien.
Landet lider också av stora infrastrukturproblem. Redan innan invasionen led landet svårt av de sanktioner det utsattes för, och kriget knäckte därefter en redan svag infrastruktur. Problemen har framför allt drabbat vården, försörjning av el och vatten samt polisväsendet. Bagdadborna hade i februari 2006 i snitt tillgång till elektricitet åtta timmar per dag, jämfört med 16–24 timmar före invasionen. I augusti 2005 angav 71 procent av irakierna att de hade problem med försörjning av rent vatten och 70 procent med avloppet.
Enligt FN:s "World Food Program" har nästan alla irakier tillräckligt med mat. I mitten av 2004 var alla Iraks 240 sjukhus öppna (sjukvårdsbudgeten under Saddams tid var 16 miljoner dollar, nu är den 1000 miljoner dollar). Nästan alla skolor och universitet har öppnats. Iraks BNP har vuxit med 52 % efter kriget. Arbetslösheten tros ha gått ner från 50–60 procent i juni 2003 till 25–40 procent i mars 2006.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.