View Full Version : hlp filer/domäner
Dark Hydra
13-10-2007, 09:13
Hej, jag håller på att försöka göra ett spel som alla vet, men jag vill ha ett program som man kan göra hjälp filer med, jag vet att notepad går, men jag vet inte hur man kodar, kan nån hjälpa mig? =)
Man sparar som help.hlp
och var hittar man bra com domäner på svenska sidor?
www.one.com
www.one.com
Dyra som troll.
www.loopia.se
Jag betalar typ 20kr i månaden för min .se adress och sen 100kr per år, tycker inte det är så dyrt :P
Jag betalar typ 20kr i månaden för min .se adress och sen 100kr per år, tycker inte det är så dyrt :P
skiter man pengar så är inget dyrt
Gick in på Loopia och kollade, verkar dyrare än one ju?
Dark Hydra
16-10-2007, 15:32
One.com? Är det svensk? Och vad kan man få? com/net? Och hur storlek är det? Skulle va bra med ganska mycket, har fullproppat xD (Går det få forums också?) Och hur mycket storlek behöver man?
Prova gå in på länkarna vi gav dig så får du svar på alla dina frågor.
Dark Hydra
16-10-2007, 15:38
jag har inte riktigt koll på hur mycket 1000 mb är, är det tillräckligt? och hur mycket har du på din sida?
1000mb är 1gb.
Jag har 2000mb, varav jag använder 730mb atm, och 650mb av det är fyra stycken videoklipp som jag har under downloads. Alla bilder och php/css filer tar typ 45mb så om du inte ska ladda upp massa jättestora filer så klarar du dig nog väldigt bra på 1gb.
Om du inte ska ha något grafiskt och bara massa text klarar du dig hur långt som helst på 1mb :P
Dark Hydra
16-10-2007, 15:57
Jag tror de blir mycket grafiskt (ska ha ungefär som tibia) About, Libery och Spriting ;O, hur mycket tror du de blir då?
En domän är INTE samma sak som ett webhotell. Rekommenderar www.namecheap.com om du endast vill köpa domän.
Ang. webhotell så användes One.com för TibiaSwe förut och fungerade sisådär. Skulle föreslå att du letar runt lite efter andra webhotell.
1gb lär räcka gott och väl så länge du inte skall hosta filmer eller liknande på sidan.
Dark Hydra
16-10-2007, 16:36
Okej Alex, men vad är ett webhotell? Och vad får plats på bara domän? och vad har tibianordics och tibias sida? Tack //Myrix
En domän är själva namnet. T.ex. "domän.com". En domän gör inget annat än att peka om till din server, där dina filer lagras. Köper man endast en domän får man inget lagringsutrymme, det är där ett webhotell kommer in i bilden.
De flesta webhotell idag (t.ex. one.com) erbjuder både domän och lagringsutrymme för en gemensam kostnad. Då gör de automatiskt så din domän pekar om till deras server där din hemsida är lagrad.
TibiaNordic kör med dedikerad server från servetheworld
Dark Hydra
16-10-2007, 17:05
Så om man har webbhotell måste man inte ha sin egen dator som server? Smart! Tack för hjälpen, jag tror ja ska köpa ett litet hotell då xD
1000mb är 1gb.
1024MB är 1 GB :heart:
Dark Hydra
16-10-2007, 19:46
Ju var en hejare på avrundning du Wasabi :yeah:
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.