PDA

View Full Version : Dator Hjälp - Graffikort - Kondensator

Teewest
12-10-2007, 18:12
Notera att mitt graffikort är nu fortfarande inaktiverad.
Jaha, efter några månader vet jag tillslut vad som är trasigt.
Låt mig säga vad som hände för några månader sedan först, då var det så att en dag så började skärmen blinka svart, var ung 6-8 sek. Jag blev otålig och inaktiverade grafik kortet. Under denna tid har jag sökt och gjort många saker för att förstå vad som var felet. För ungefär 1-2 veckor sedan slocknade datan helt, gick alltså att inte sätta på den. Öppnade tomatburken och letade efter felet, öppnade sedan fläkten(där också elutaget ligger), och såg att en del av något hade gått sönder, limmade ditt det och så gick det att sätta på datan igen. När datorn ändå var öppen så ville jag checka graffikkortet, skruvade loss den och började undersöka den. Efter några sekunder upptäckte jag att 2 st kondensatorn på grafik kortet hade ''brunnit''. Jag kunde nu se bruna fläckar på överdelen av kondensatorn(som rost ung).
Ska försöka göra mig tydligare med en bild.
http://img266.imageshack.us/img266/7448/kondensatorpl3.jpg
http://img266.imageshack.us/img266/7448/kondensatorpl3.jpg
Nu är frågan om jag kan fixa kondensatorna ? Jag har tuvär väldigt dåligt med pengar och får rätt lite i månadspeng. Vill helst göra det grattis. Men ge även förslag som kostar pengar, det kan jag ju också lägga på minnet.

Tack så mycket för ett allvarligt svar/hjälp. :*

(fråga om det är något, eller något du inte förstod. Jag kanske var otydlig.)
Edite: Glömde skriva att det är detta jag tror 89% på att det som gör att grafik kortet inte funkar.

imported_Roon_pon
12-10-2007, 20:09
tror du måste köpa ett nytt graffakort...tror det blir dyrare å fixa

BusTer
12-10-2007, 20:14
vad jag gjorde va o køpte nytt grafikkort.
men vad ja tror ær att det e nog inget fel på sjælva kondensatorerna.
och om det e dom så finns det nog ente så mkt och gøra :/

Teewest
12-10-2007, 20:36
Alright, Tack för svaret. Känner mig rätt motiverad för att köpa ett nytt grafik kort.
Fast är fortfarande öppen för kunskap/hjälp.

Miwna
12-10-2007, 22:06
Det ser inte så allvarligt ut på utsidan, men det kan vara värre under. Kollade på mina egna kondensatorer och de såg inte ut som dina. Hur långt kommer du i uppstarten?
Det kan vara ganska stor chans att det är grafikkortet som är haken.

Vet inte vad du vill spela för spel, men om du behöver ett snabbt så kostar det inte så jefla mycket.

Redmark
13-10-2007, 00:06
Pengar hit och dit. Det beror på om du har PCI-e eller AGP.

Vad är det för grafikkort du har nu? Nvidia något hör jag för mig.

Tancoll
13-10-2007, 01:58
Köp nya kondensatorer å byt ut dem. Finns guide på idg.se :)

Teewest
13-10-2007, 09:00
Har en Nvidia Geforce4 MX 4000, med lite mer gul artiga kondensatorer.
Tancoll: Tack ska ta reda lite mer på det.
redmark: hur vet jag om mitt grafik kort är PCI-e eller AGP ?

Edite: Hur lång jag kommer på uppstarten, ja förut så blinkade den svart var 6-7 sek(kunde alltså se bild i ca 7 sek innan det blinkade). Men nu om jag skulle aktivera grafikkortet så blir skärmen svart helt o hållet(jag tror till och med att datorn startas om, inte helt säker eftersom jag inte kan se vad som händer, men typ hör lite.).

Tancoll
13-10-2007, 09:24
Det är ett AGP kort.

Teewest
13-10-2007, 09:53
Alright, då blir det nog ett nytt grafik kort, för om jag skulle bytta ut kondensatorerna så skulle jag behöva rätt mycket redskap. Tror jag inte klarar av att göra det häller, räd för att jag ska göra fel. Men nu är jag rätt övertygad på ett nytt AGP - Grafik kort på lördag. Tackar så hemskt mycket för all er hjälp. Lärt mig rätt mycket av er, och uppskattar det.

BusTer
13-10-2007, 09:57
Men innan du köper nytt grafikkort så kolla me non kompis elr non kusin kanske som e bra på datore för det kan bero på andra saker me.

Miwna
13-10-2007, 10:29
Testa med en polares grafikkort. Startar datorn då så är det fel på ditt.

Teewest
13-10-2007, 10:34
Tanken var bra, men har ingen ''polare'' som så snäll att göra så.
Det är ju öppet köp på grafik kortet, funkar det inte så går jag tillbaka med det.
Jag har ju ett AGP, tycker ni jag ska köpa ett nVidia (som jag har nu och ''trasigt'') eller ett ATI på AGP ?

BusTer
13-10-2007, 10:37
Tanken var bra, men har ingen ''polare'' som så snäll att göra så.
Det är ju öppet köp på grafik kortet, funkar det inte så går jag tillbaka med det.
Jag har ju ett AGP, tycker ni jag ska köpa ett nVidia (som jag har nu och ''trasigt'') eller ett ATI på AGP ?
köp nvidia det funkar bra köpte också nvidia för ente så länge sen.

Miwna
13-10-2007, 10:51
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329103

Bästa AGP-kortet på marknaden. Mest kort för pengarna.

Redmark
13-10-2007, 12:11
Miwna:
Riktigt tufft grafikkort. Behövs det verkligen en 512:a?

Miwna
13-10-2007, 12:15
Inte fan vet jag. Jag vet inte vad han ska ha datorn till, eller om han vill satsa på framtiden. Men om han nu ska satsa borde han köpa ett nytt moderkort med PCI-express. Om han köper nytt moderkort måste han köpa nya minnen och ny processor. Så, om han vill ha sin dator några år till så är det kortet riktigt bra.

Finns ju ett med 256Mb för 326kr mindre. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332960

Redmark
13-10-2007, 12:18
AGP rockar. Oldschool ;).

Så synd att man behöver köpa allt nytt för att byta från AGP till PCI-e. Men det värt varenda öre också.

BusTer
13-10-2007, 12:58
Pny ftw

Teewest
13-10-2007, 15:00
Blev lite räd om han vill ha sin dator några år till
. Vill bara spela Silkroad och surfa. Även tibia, men tibia kräver ju inte äns grafik kort.

PCI-e blir det nog när jag köper en helt ny dator (lets say next winter)
Edite: Är fläkt på grafik kortet nödvändigt ?

Miwna
13-10-2007, 17:26
Inte om du ska köra tibia. Men passiv kylning är lite riskabelt.

Spinnix
13-10-2007, 17:28
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329103

Bästa AGP-kortet på marknaden. Mest kort för pengarna.
Jag har ett sådant, och det funkar skitbra!:)

Redmark
14-10-2007, 01:22
Är fläkt på grafik kortet nödvändigt ?
Och varför skulle det inte vara det? Ja, det är nödvändigt. I alla fall hur du använder din dator.