PDA

View Full Version : Debatt #6: Dialektala skillnader.

Stevie
08-10-2007, 21:53
Debatt #1: Dödsstraff - http://tibianordic.com/forum/viewtopic.php?id=6373
Debatt #2: Muhammedkarikatyrerna och muslimernas reaktioner.- http://tibianordic.com/forum/viewtopic.php?id=6513
Debatt #3: Brott i det svenska samhället. - http://tibianordic.com/forum/viewtopic.php?id=6625
Debatt #4: Skolfrågan. - http://tibianordic.com/forum/viewtopic.php?id=6659
Debatt #5: Kött - rätt eller fel? - http://tibianordic.com/forum/viewtopic.php?id=6713

Har du något speciellt ämne du vill diskutera i nästa nummer? PMa förslag till mig!
Nytt nummer i denna serie av diskussioner, nämligen nummer 6! Twia har bidragit med ett ämne, det tackar och bugar jag för.

Denna gång är det dags att diskutera dialekter. En viss rivalitet finns ju mellan olika regioner, hur används dialekterna som vapen?

[22:18] <twiA`Away> Frågeställning: Varför har det blivit så olika dialekter? Varför anser alla sig vara bättre än andra? Vilken dialekt tycker du är vackrast? Vilken tycker du är fulast?

Ni ska helst motivera i detalj, annars blir det svårt att få ihop en diskussion.

Skål.

Elias
08-10-2007, 22:00
"Norrländska" är enligt min åsikt den vackraste. Lätt renaste dialekten.

jim302
08-10-2007, 22:17
värmlänska :heart: pga att jag kommer där ifrån början

Arca
08-10-2007, 22:42
"Frågeställning: Varför har det blivit så olika dialekter? Varför anser alla sig vara bättre än andra? Vilken dialekt tycker du är vackrast? Vilken tycker du är fulast?"

Varför det har blivit så olika har jag ingen aning om, tyvärr.

"Varför anser alla sig vara bättre än andra?"
Jadu, antagligen för att man vill vara bäst, helt enkelt. En göteborgare vill ju inte vara sämre än en 08:a. Det handlar nog mer om "hatet" till andra städer.

Vackraste dialekten:
Göteborgska/Skånska. Det låter så otroligt skönt, båda två.

Fulaste dialekten:
Närkeska (heter det verkligen så?). I alla fall det man talar i Örebro. Låter som människorna gnäller på varandra hela tiden.

Kexar
08-10-2007, 22:48
Är du seriös eller?

Arca
08-10-2007, 22:49
Japp.

Seppuku
08-10-2007, 22:51
Uppländska är finast, eftersom det är "rent" från alla fittdialekter

+ vi är solklart bättre än alla :>

Skånska suger eftersom dom pratar som retards

иаωая
08-10-2007, 22:52
jag vetefan vad den dialekten jag talar heter iaf den är lätt att fatta prata.
inte äckel skånska :)

Redmark
08-10-2007, 23:02
Varför har det blivit så olika dialekter?
Alla vill vara olika

Varför anser alla sig vara bättre än andra?
Har inget svar till denna.

Vilken dialekt tycker du är vackrast?
Göteborgs

Vilken tycker du är fulast?
Norrlands

Orkar inte förklara varför :P

Stevie
08-10-2007, 23:13
Visste ni att Skånska i sig egentligen inte finns? Vi i Helsingborg talar till exempel på ett helt annat sätt än de i Malmö. Rätt roligt. :)

KristalleN
08-10-2007, 23:27
Visste ni att Skånska i sig egentligen inte finns? Vi i Helsingborg talar till exempel på ett helt annat sätt än de i Malmö. Rätt roligt. :)
Haha jag trodde faktist det fanns något som hete skånska men där ser man varje dag lär man sig något nytt.

Ont : så tycker jag ''skånskan'' är otroligt vacker men kanske för att jag kommer ifrån skåne men har egentligen ingen bra anledning

Elias
09-10-2007, 07:13
Vilken tycker du är fulast?
Norrlands
MOTIVERA FFS! :(

Elias
09-10-2007, 07:14
Haha jag trodde faktist det fanns något som hete skånska men där ser man varje dag lär man sig något nytt.

Ont : så tycker jag ''skånskan'' är otroligt vacker men kanske för att jag kommer ifrån skåne men har egentligen ingen bra anledning
Kan hålla med om att skåningarna har en skön dialekt men den är inte lika "clean" som Norrländska in my opinion :)

GW 2
09-10-2007, 07:54
Jävla påhitt.

Finns ingen jävla rivalitet, bara skitsnack, typ retas med folk ''/

Annars har Skåneland den fulaste dialekten då man fan inte förstår vad vissa säger...
Otroligt? :OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Stevie
09-10-2007, 08:58

Du menar allvarligt att du inte vet att vi pratar helt annorlunda än Landskroniterna, Malmöiterna eller Kristianstadsborna?

Leksing
09-10-2007, 11:07
Jag vill inte prata någon dialekt. :(

Xompa <3
09-10-2007, 11:13
Småländska <3! jag är ju smålänning såklart :rolleyes:

Njubbe
09-10-2007, 13:50
skånska är en östdansk dialekt.. vet inte om ngn skrivit de redan, för lat för att läsa igenom alla inlägg..

Poncho
09-10-2007, 14:10
skånska dialekten äger :yeah:
Edit: glömde motivera, det är änkelt för jag kommer där ifrån :D

Devlan
09-10-2007, 14:18
Dem tidigare diskussionstrådarna har ju iallafall inbjudit till just diskussion. vem bryr sig om vilken dialekt som någon pratar? Alla nämner ju i stort sett bara den de själva snackar.
Men visst jag kan bidra till ämnet, jag pratar liiidingöska.

Granberg
09-10-2007, 15:19
Jag tycker det är så jävla fel att säga att norrlänska är en dialket. Det är ungefär som att dela upp Sverige i 2 halvor, norr och söder och sedan hävda att alla i den norra halvan pratar samma dialekt medans den södra halvan har olika dialekter. Jag bor i Umeå och tycker verkligen inte att jag pratar med så värst mycket dialekt, jag anser själv att jag och mina polare pratar utan diftonger eller med någon vidare bred dialekt. Men däremot så anser jag att tex min släkt ifrån Piteå pratar brett. Och pitemål är ju i sig en dialekt. Så det är lite fel att dra alla dialketer i norrland över en kant och kalla det norrländska.

Skönaste dialekten vet jag inte ens om den existerar idag, men om någon sett filmen "dom kallar oss mods" så vet ni vilken dialekt jag snackar om. Någon form av av dialekt ifrån stockholm som låter riktigt jävla coolt.

Kexchoklad
09-10-2007, 15:21
skånska dialekten är ganska skön faktiskt, låter nice som fan ;d

Tongo
09-10-2007, 15:27
Visste ni att värmländska inte finns heller isf

Keff
09-10-2007, 15:58
Aja, whatever. Jag tycker iaf att det är svårt att höra vad värmlänningar säger från och till.

Twia
09-10-2007, 17:33
Den finaste dialekten är Skånska och Göteborgska tycker jag. Det klingar så fint när man pratar :)

Den värsta är den moderna Stockholmska. Tycker det låter färjävligt och femenint. Vet itne varför. Sen förstår jag inte varför Stockholmarna blir sena på folk som inte förstår vad dom säger. Jag menar dom förstår ju nästan inget annat än stockhomlska? Många stockholmare gör i alla fall inte det. Och det kan jag reta mig på.

Ismyg
09-10-2007, 17:49
Fulaste dialekten:
Närkeska (heter det verkligen så?). I alla fall det man talar i Örebro. Låter som människorna gnäller på varandra hela tiden.
Jag har bott i Örebro hela mitt liv och förstår inte vad du pratar om :) Jag och alla runt omkring mig pratar "normalt" (rikssvenska?) eller vad man ska säga.

Själv tycker jag göteborska är den vackraste dialekten för de låter alltid så glada :D Andra plats är norrländska, bara så fint!

Fulast vet jag inte riktigt.. skånska är det nog. Det är inte fult direkt men det skiljer sig så pass mycket att ibland förstår man inte vad de pratar om.

Devox
09-10-2007, 20:32
jaug tykkår att skeånska aaaeer den fejnaste dialikten.

Miwna
09-10-2007, 20:33
Visste ni att Skånska i sig egentligen inte finns?
Finns olika typer av "norrländska" också.

Dialekten från Övertorneå och därikring är väldigt intressant. Samma med den i Kiruna.

Tror folk inte gillar "skånska" för att de inte fattar vad som sägs. Tycker ingen är direkt ful... Förutom de från gnällbältet.

Jag tycker sociolekter är mer intressant.

Pajolle
09-10-2007, 20:36
Sån här värmländska är det finaste som finns :D:

http://www.youtube.com/watch?v=RNpU2CHzBp4

Så pratar jag. Tycker ingen dialekt är direkt ful...

Ceefyra
09-10-2007, 20:42
Sån här värmländska är det finaste som finns :D:

http://www.youtube.com/watch?v=RNpU2CHzBp4

Så pratar jag. Tycker ingen dialekt är direkt ful...
Bara jag som tycker att han låter som Bengt Alsterlind från "Hajk"? haha :)

Förresten så är nog skånskan eller värmländskan den finaste dialekten. Dialekten från Katrineholm är heller inte så värst ful, är det "Rikssvenska", någon som vet? :rolleyes:

Danne Weman
10-10-2007, 08:53
Den finaste dialekten är Skånska och Göteborgska tycker jag. Det klingar så fint när man pratar :)

Den värsta är den moderna Stockholmska. Tycker det låter färjävligt och femenint. Vet itne varför. Sen förstår jag inte varför Stockholmarna blir sena på folk som inte förstår vad dom säger. Jag menar dom förstår ju nästan inget annat än stockhomlska? Många stockholmare gör i alla fall inte det. Och det kan jag reta mig på.
Och jag förstår verkligen inte varför alla skåningar och göteborgare alltid drar hela Stockholm och dess invånare över en och samma kant. Ingen av mina kompisar och överhuvud taget ingen jag känner har något emot några andra dialekter utan tycker oftast det är kul när vi träffar främmande här hemma i Stockholm. Och det är verkligen ingen som jag känner som har svårt att förstå skånska, i alla fall inte den mer sofistikerade skånskan som kommer från storstäderna, typ Malmö och Helsingborg, och det är ju trots allt därifrån nästan alla jag träffar från Skåne kommer ifrån.

Själv har jag av någon anledning alltid varit svag för göteborska och dialekterna runt omkring västkusten rent allmänt eftersom den låter charmig och för att människorna därifrån oftast är gladare och mycket trevligare än här i Stockholm.
Folk som inte bor i Stockholm eller som inte varit här speciellt mycket måste också förstå att det finns en mängd olika dialekter beroende på var i stan man bor, vilken klass/grupptillhörighet man tillhör och så vidare. Jag och mina vänner pratar till exempel på ett sätt, medan folk i min klass som bor ute i Söderort och hejar på Bajen pratar på ett helt annat, mycket bredare sätt.

Stevie
10-10-2007, 11:05

Och jag förstår verkligen inte varför alla skåningar och göteborgare alltid drar hela Stockholm och dess invånare över en och samma kant. Ingen av mina kompisar och överhuvud taget ingen jag känner har något emot några andra dialekter utan tycker oftast det är kul när vi träffar främmande här hemma i Stockholm. Och det är verkligen ingen som jag känner som har svårt att förstå skånska, i alla fall inte den mer sofistikerade skånskan som kommer från storstäderna, typ Malmö och Helsingborg, och det är ju trots allt därifrån nästan alla jag träffar från Skåne kommer ifrån.

Själv har jag av någon anledning alltid varit svag för göteborska och dialekterna runt omkring västkusten rent allmänt eftersom den låter charmig och för att människorna därifrån oftast är gladare och mycket trevligare än här i Stockholm.
Folk som inte bor i Stockholm eller som inte varit här speciellt mycket måste också förstå att det finns en mängd olika dialekter beroende på var i stan man bor, vilken klass/grupptillhörighet man tillhör och så vidare. Jag och mina vänner pratar till exempel på ett sätt, medan folk i min klass som bor ute i Söderort och hejar på Bajen pratar på ett helt annat, mycket bredare sätt.
Preics, och det är för att många tänker på en sorts skånska när de tänker skånska, oftast den från Österlen och de trakterna. Vi från helsingborg pratar helt annorlunda, skulle nästan vilja påstå att vi pratar en mer neutral skånska så att säga, som är väldigt lätt att förstå.
Den finaste enligt mig är hHelsingborgsskånskan och dialekten de pratar i Upplands Väsby, älskar den!

Trucido tu
10-10-2007, 13:46
Finast : Västmanländska :yeah: :heart:

Twia
10-10-2007, 15:56

Den värsta är den moderna Stockholmska. Tycker det låter färjävligt och femenint. Vet itne varför. Sen förstår jag inte varför Stockholmarna blir snea på folk som inte förstår vad dom säger. Jag menar dom förstår ju nästan inget annat än stockhomlska? Många stockholmare gör i alla fall inte det. Och det kan jag reta mig på.

Läs mitt inlägg igen. Jag skrev att många gör det. Inte alla.

Xaya Heartless
10-10-2007, 21:26
Värmländska ftw! Det värsta är skånska och svenskar som snackar 'rinkebysvenska'.

Leksing
10-10-2007, 22:03
Haha, dom på "bonde söker fru" pratar bra roligt.

Ergnot
10-10-2007, 22:17
Riksvenska (uppland) och göteborgska är de finasta dialekterna. För göteborgska låter ju ännå så jävla gött! Eller vad man säger.
Alla dialekter som kommer söder ifrån göteborg är de fulaste.

Galen
10-10-2007, 22:24
Vilka kommer från Värmland här?

Your post have nothing to do with the topic. Please skip the off-topic part. Thanks.

€ric
11-10-2007, 15:17
Fulate är lätt skånska och göteborg. Låter som de satt ngt i halsen.

Jag gillar norrlänska lite men ändå inte. :)

Devox
11-10-2007, 19:53
''Jag gillar norrlänska lite men ändå inte. ''

Erhm okey? I get it, (not)

Alexander
11-10-2007, 20:36
Klart skånska är underbart, men göteborgska, fyfan va härligt det är att lyssna på.

Devox
11-10-2007, 22:27
Klart skånska är underbart, men göteborgska, fyfan va härligt det är att lyssna på.
Word :)

Mickeee
12-10-2007, 00:45
Ja då finns det ju inte någon göteborgska heller då dialekten kan variera en hel del på olika delar av staden. Antar att detta är likadant överallt. Conclusion: det går inte att namnge dialekter.....?

Stevie
12-10-2007, 09:19
Ja då finns det ju inte någon göteborgska heller då dialekten kan variera en hel del på olika delar av staden. Antar att detta är likadant överallt. Conclusion: det går inte att namnge dialekter.....?
Kanske inte. :|

Vad jag menar är att till exempel österlenskan är en helt främmande dialekt för mig och skiljer sig riktigt mycket från min. :|

Xaya Heartless
12-10-2007, 12:44
Vilka kommer från Värmland här?

Your post have nothing to do with the topic. Please skip the off-topic part. Thanks.
Jag är värmlänning : )
OnT: Gillar fortfarande inte skånska även om det inte "är en dialekt i sig"

Twia
12-10-2007, 12:47
Inom varje dialekt finns det "Subdialekter". Det är tex att man som i malmö säger "boss" till buss. Och i Helsingborg säger vi "buss". Det finns inom alla språk och dialekter. Men man kallar fortfarande båda för skånskan. Men jag föredrar att säga att jag pratar Helsingborgska.

Dark Hydra
13-10-2007, 09:44
Själv är jag från västergötland , tyckerde låter kul me "halft bonn språk" , men alla håller på sitt egen dialekt såklart

Ludd3
14-10-2007, 15:48
Är det bara jag som är från dalarna och pratar dalmål?

Ont : göteborskan är den skönast.

Creativ
14-10-2007, 16:13
Norrlänska.

Wezzli
14-10-2007, 18:10
Jag har bara tyckt om skånska en gång i hela mitt liv och det var då jag hörde en av dom snärtigaste nanasarna som världen skådat prata.

Bloodlord
14-10-2007, 21:48
@Stewie: Ja, ni i Helsingborg åker ju büss!

Malmöskånska är allt den härligaste. Den roligste måste vara norrländskan, ett gammalt hederligt "jo men visst" sitter aldrig fel.

Banan Gangstern
14-10-2007, 23:20
Lidingeö fiiiiiiint skare va :yeah:

Pepparkaks Sorceren
15-10-2007, 14:52
Lidingeö fiiiiiiint skare va :yeah:
hahahaha

Dom från Luleå snackar rätt fränt, ingen aning varför jag tycker det antar väl att jag gillar att lyssna på det =)

Xitoz
15-10-2007, 21:23
"Blattiska" eller nått, som blattar pratar xD låter riktigt nice

Stevie
15-10-2007, 21:25
"Blattiska" eller nått, som blattar pratar xD låter riktigt nice
Det är ingen dialekt, det är en brytning, och det låter för jävligt. :(

Xitoz
15-10-2007, 21:26
Stevie, om dom är i sverige och pratar svenska och många pratar nästan lika så tycker jag man kan kalla det dialekt ;). Coolt är det iaf, försöker lära mig xD

Banan Gangstern
15-10-2007, 22:52
Stevie, om dom är i sverige och pratar svenska och många pratar nästan lika så tycker jag man kan kalla det dialekt ;). Coolt är det iaf, försöker lära mig xD
Hobbyturk? :o Gillar också olika brytningar

Down
20-10-2007, 21:37
De fränaste dialekterna är givetvis skånskan, göteborgskan och dalmål.

Att kalla en dialekt för ful är bara efterblivet

alexleet
20-10-2007, 21:42
HEJA SKÅNE :heart:

Down
20-10-2007, 21:45
Inom varje dialekt finns det "Subdialekter". Det är tex att man som i malmö säger "boss" till buss. Och i Helsingborg säger vi "buss". Det finns inom alla språk och dialekter. Men man kallar fortfarande båda för skånskan. Men jag föredrar att säga att jag pratar Helsingborgska.
får man ta med sig hynden på byssen hehe

alexleet
20-10-2007, 21:47
får man ta med sig hynden på byssen hehe
om man sitter längst bak så får man ;)

Xaya Heartless
21-10-2007, 00:40
Sånna som du får mig att skämmas för att vara svensk.