PDA

View Full Version : Etanol från Brasilien (Riktigt intressant, lång läsning)

Xitoz
03-10-2007, 20:40
Efter att vi hade fått inlämmnings uppgift i skolan och visste in vad jag skulle skriva om, läraren satt vid mig i skolan vid en dator på lektionen och leta, då vi hittade den miljövänliga Etanolen. Hur framställs den egentligen? och kommer lika många vilja köpa den efter detta? Allt har jag letat upp på internet, då det är taget från ca 3 sidor tror jag.

Detta blev mitt arbete:

Tillverkningen av etanolen kommer från stor del ifrån Brasilien.
Arbetsledare åker runt i byar och handplockar arbetare till sina sockerfält. Arbetarna måste, med hjälp av machete, hugga ner tolv ton sockerrör per person/dag. Lönen varierar från 13 kronor till 96 kronor per dag, Det blir runt 59 öre för fem meter sockerrör. Tolvton blir 925 meter. Detta skapar kortare livslängd för en sockerrörsarbetare idag än det var för en slav på 1800-talet. Allt detta på grund av att det är så mycket folk i landet att det blir svårare och svårare att få jobb, därför utnyttjar företaget folket som lever fattigt och behöver pengar.

Under skördetiden fylls sockerrörsfälten med upp till 10 000 gästarbetare från norra Brasilien. Många arbetare får kramp och måste sätta sig ned och vila tills krampen gått över, detta för att se till att krampen inte stiger till hjärtat då man kan få en hjärtinfarkt. Arbetarna jobbar likadant som slavarna år 1542 gjorde när Brasiliens första sockerplantage grundades.

I en intervju med Alfred Szwarc som är talesman för företaget Unica tillverkar Etanolen undras det varför Unica inte har inskaffat maskiner, de jobbar ju fortfarande och får därför mer betalt. Szwarc påstår istället att det är för dyrt att köpa maskiner och förklarar att det är bättre med ett hårt arbete än inget alls.

Brasilien tillverkar världens mest efterfrågade Etanol men även det har sitt pris. Under de senaste åren har nitton personer dött av utmattning under den stekande hettan.
Etanol köps mer och mer runt om i världen. Det mesta köps ifrån Brasilien tack vare ”slavarbetarna”.

Etanol är både bra och dåligt. Det är bra att vi skyddar miljön och tänker på växthuseffekten. Men de fattiga runt om i världen får svälta. Oavsett om vi gör det av sockerrör eller majs.
Etanol gjorda av sockerrör minskar koldioxid utsläppen runt 80-90 procent. Eduardo Pereira de Carvalho, ledaren av hela Unica planerar 135 nya sockerbruk än det är idag, då dem har 357.
Eduardo Pereira de Carvalho tycker och säger själv att man borde göra staden Sao Paulo (Staden där all Etanol tillverkas) till Etanolens världshuvudstad.

Allt är skrivet med egna ord osv. Och komihåg att inte ta detta till egna inlämmnings uppgifter, det är inte det jag menar. Tycker detta var riktigt intressant så ville se vad fler tycker om detta och alla åsikter.

Så vad tycker ni? Är det rätt att utnyttja dom på detta sätt? Tycker att detta är helt klart förjävligt. Vi lever i nuet och inte på 1800-talet, vi borde inte uttnytjas som dom gjorde då!
Alla åsikter är välkommna.

Bobbo
03-10-2007, 20:47
Man kan ju se på saken från lite olika perspektiv. Ska männsikor i u-länder slita ut sig för att vi ska kunna köra bil med gott samvete?
Å andra sidan får ju tusentals jobb, ett jobb är bättre än inget alls.

Twia
03-10-2007, 20:52
Alla måste ju ha ett jobb. Men att de har så dåliga vilkor gillar jag inte. I Brasilien är du antingen väldigt rik eller väldigt fattig. Visst, det finns en medelklass där, men den är mycket mindre än vad den fattiga är i Sverige. Dom flesta är alltså fattiga. Det är antagligen det som får dem att skaffa vilket jobb som hellst. Hade dom bara inte varit så giriga efter pengar hade dom kunnat gå ut i strejk och fått mycket bättre arbetsvilkor.

Mickeee
03-10-2007, 23:22
Skulle du kunna skriva dina källor? Ha det som vana varje gång du skriver en text likt denna då du trots allt mycket väl kan ha hittat på hela texten själv ^^

Läste nån artikel från Aftonbladet för några månader sen, väldigt likt denna så kan tänka mig att du tagit delar av din text just därifrån.

Iaf, självklart är det moraliskt fel att utnyttja dessa människor på det här sättet. Fast jag tar nog bilen till jobbet imorgon i alla fall.

Bengtsson
03-10-2007, 23:23
http://www.fof.se/?id=07712

Intressant om etanol i ett annat perspektiv.

Xitoz
04-10-2007, 17:07
Har aldrig hittat något om det på aftonbladet, källor var från gp.se, som hade 2 artiklar och några andra sidor jag hittat på google som jag inte kommer ihåg