View Full Version : Jaha nu var det internet problem.
Jo jag har 24 mbits bredband från telia, möjligt att vissa av er tycker det är skit jag vet inte.
Jag har gjort speedtest på en sådan sida och får där upp att jag har 2400kb/s i download rate och 350 kb/s i upload rate.
Men saken är den att när jag tankar ner så maxar jag bara 800 kb/s, jag har router men med öppen port. Har testat med både utorrent och bittornado men jag maxar bara 800 ändå.
Så om ni har något som kanske skulle kunna hjälpa, vad som helst, så skriv det!
Toppar du 800 med många downloads eller toppar du det med en download?
Alltså att x+y+z+u = 800 kb/s eller att b = 800 kb/s. :lol:
När du tesade internetspeeden så fick du förmodligen siffrorna i Mbit/s (möjligen Kbit/s) och inte Kb/s, vilket är skillnad. Kb/s är ju kilobyte per sekund, vilken är den hastighet du kommer upp i när du laddar ner. Kbit/s är internet farten, och inte nerladdningshastigheten. Är inte 100% säker på vad Mbit/s innebär, bara att det står för megabit per sekund. Alltså byte och bit är inte samma sak.
Kom inte på något bättre sätt att förklara det på, men det är ungefär så där tror jag. Rätta mig gärna om jag har fel.
Karelazi
30-09-2007, 12:47
1 byte = 8 bit
Så 8 Mbit = 1 Mbyte
Det där med torrent-nedladdningen, det beror på den/dom som laddar upp till dig, har han/hon/dom 8 Mbit upload så kan du bara tanka 1 Mbyte/s (dock är jag inte säker om max kanske ligger på ~900 kbyte/s p.g.a. overhead). Hoppas jag förklarade så du förstår.
Se där, där fick du en bra förklaring. Sen måste du tänka på att alla interbaserade program (t.ex messenger, tibia, webläsare, andra program som är anslutna för t.ex uppdateringar osv.) tar upp internet fart. Så vill du tanka som snabbast ska du slå av allt som har med internet att göra.
Sen kan det även fungera att inaktivera brandväggen medans du laddar ner, men det är inte att rekomendera då det inte blir så stor skillnad, om det ens blir någon skillnad alls.
1 byte = 8 bit
Så 8 Mbit = 1 Mbyte
Det där med torrent-nedladdningen, det beror på den/dom som laddar upp till dig, har han/hon/dom 8 Mbit upload så kan du bara tanka 1 Mbyte/s (dock är jag inte säker om max kanske ligger på ~900 kbyte/s p.g.a. overhead). Hoppas jag förklarade så du förstår.
@ Pajolle, självklart en download, jag är inte dum :)
@ Kare, jag har tänkt på det också men det bör inte vara det eftersom att jag tankade halva fifa 08 hemma, då kom jag upp i 800, sen drog över datan till en polare, som också har 24, där fick jag upp det i 2,2.
@ Avo, spela roll om jag skriver kbits eller kb/s menas ju samma sak, och ja jag fick speeden i kb/s, brandväggen har inget med det att göra.
Men då behöver det ju inte bero på ditt bredband, du kan ju ha haft otur med seeden bara.
Edit: såg inte att Kare hade skrivit ungefär samma sak.. sorry..
Muppkuppz
30-09-2007, 17:46
Testa att tanka hem en torrent med många seeds så kommer de säkert gå bra.
Ja har inte powerbits seeders till tusen så :rolleyes: Och nej, tro mig det kommer inte att hjälpa med mer seeders eftersom jag har tankat en med 50 stycken från powerbits.
Men prova den med 880 seeders då.
Muppkuppz
30-09-2007, 21:13
Ja har inte powerbits seeders till tusen så :rolleyes: Och nej, tro mig det kommer inte att hjälpa med mer seeders eftersom jag har tankat en med 50 stycken från powerbits.
Har du öppnat din port?
Ambalrith
01-10-2007, 12:46
1 mbit är ungefär 120kb/sekund så med 24mbit så ska du tanka hem i 2880max, men sen är det ADSL också, då beror det på hur långt ifrån du är din närmaste telestation. En vän har samma, han får bara upp i 2mb/sek, jag hade 8mbnit adsl innan och fick endast 800kb/sekund.. Du måste ha bredband om du vill få full fart, eller bo granne med telestationen. Antingen så bor du för långt borta, eller så är det så enkelt som någon sade, inte tillräckligt många personer seedar. Vill du ha full fart rekomenderar jag dig att bli medlem på swebits.org, piratebits.org, torrentleech, oink.me.uk, och Swedvdr.org. Där är det alltså många som seedar, på stor filmerna tillexempel kan det vara 2000 person som seedar.
En liten sidnot, SKIT I POWERBITS: SÄMSTA I VÄRLDEN. Bli medlem på en riktig sida istället. Det det är lite kvalitet på både design och uploaders. Har dock inte besökt powerbits på över ett år så kanske det har ändrats men tvekar på det.
1 mbit är ungefär 120kb/sekund så med 24mbit så ska du tanka hem i 2880max, men sen är det ADSL också, då beror det på hur långt ifrån du är din närmaste telestation. En vän har samma, han får bara upp i 2mb/sek, jag hade 8mbnit adsl innan och fick endast 800kb/sekund.. Du måste ha bredband om du vill få full fart, eller bo granne med telestationen. Antingen så bor du för långt borta, eller så är det så enkelt som någon sade, inte tillräckligt många personer seedar. Vill du ha full fart rekomenderar jag dig att bli medlem på swebits.org, piratebits.org, torrentleech, oink.me.uk, och Swedvdr.org. Där är det alltså många som seedar, på stor filmerna tillexempel kan det vara 2000 person som seedar.
En liten sidnot, SKIT I POWERBITS: SÄMSTA I VÄRLDEN. Bli medlem på en riktig sida istället. Det det är lite kvalitet på både design och uploaders. Har dock inte besökt powerbits på över ett år så kanske det har ändrats men tvekar på det.
Där är inte lite uploaders iallafall, tycker inte jag.
Förövrigt så gör jag bara en användare sen tankar jag hem det jag vill ha, så jag är ju inte så aktiv där om man säger så.
Jaha, så det är alltså inte avståndet till den telestationen kopparledningen går till som det beror på? Man lär sig något nytt varje dag!
Skicka mig ett PM med ditt telefonnummer så kollar jag upp det åt dig.
När du tankar så går "packeten" genom en massa andra nätverk, när du flyttade datorn till din polare tog den en bättre väg och därför kom du upp i 2,2. :happy:
När du tankar så går "packeten" genom en massa andra nätverk, när du flyttade datorn till din polare tog den en bättre väg och därför kom du upp i 2,2. :happy:
Jävla härlig bump! :yeah:
Snacka INTE skit om PB för då jävlar!! :( har du inte varit där på ett år så se fan till o dra in där då! Just nu så är det lätt den bästa trackern i vårt avlånga land! Groggo och grabbarna har gjort ett extremt bra jobb med trackern.
:heart:POWERBITS:heart:
Lol.. Testa att byta bredband.. 100 upp / 100 ner det funkar fint :)
Skicka mig ett PM med ditt telefonnummer så kollar jag upp det åt dig.
Vad ska du kolla upp?
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.