PDA

View Full Version : Moped.

StorxX
24-09-2007, 11:14
Hej. Jag skulle behöva lite hjälp med TGB hawk. Hade tänkt o trimma genom att dra bort plugg elr något sånt där :P. Men hittar absolut ingenting. De sitter ett litet rör längst ut på Avgasröret, är det ett s.k. Blindrör ?

Tack på förhand

~StorxX

Twia
24-09-2007, 12:44
Dra variator ringen. Du har säkert en polare som kan göra det. Tar typ 10 min som högst. Se bara till att det görs ordentligt av en person som verkligen kan det.

Stevie
24-09-2007, 12:45
Varför ska du ens trimma din moped?

Zabrinho
24-09-2007, 12:50
För det är roligare med en moped som går snabbt?

Ralph
24-09-2007, 12:55
Och coolare.

Amtyn
24-09-2007, 12:58
Bara onödigt o bli tagen o inte få ta körkort när alla andra tar

Kyox
24-09-2007, 13:45
Jo, sen om man har försäkringar på mopeden gäller inte dom längre..

Wezzli
24-09-2007, 14:01
Bara onödigt o bli tagen o inte få ta körkort när alla andra tar
Jag tycker det är onödigt att kröa moped överhuvudtaget

Stevie
24-09-2007, 14:06
För det första; Roligare kan jag acceptera som förklaring, lite grann iallafall. Men inte "coolare". Ni måste förstå att alla som är över 17 ser ner på alla små moppeponkar. Inte coolt någon stans.
Hastigheten är satt där av en anledning, varför ska ni hålla på och ändra för? Trafiken är något allvarligt, det är inte er lekstuga.
Inte nog med att ni själva drabbas när ni råkar ut för det som folk redan påpekat.
Till sist måste jag hålla med Wezzli. Ser inte syftet med en moped. Om 3 år får du köra bil, det är ju mycket roligare. Du lär ju inte köra moped då.

Sebbee
24-09-2007, 14:15
Haha håller helt och hållet med dig Stevie.. BTW ska köpa en A-traktor snart ;)

avossos
24-09-2007, 14:34
Blindröret är en liten metall bit som sitter längre in på avgasröret, vid kröken, för att ta bort den strypningen måste du kunna kapa och svetsa snyggt annars blir det bara skit av det.
Men blindröret gör inte så mycket, den ända strypning den tillför är att det tar lite längre tid från stillastående, då det tar lite extra tid för avgaserna att gå in i blindröret och sen vidare ut. Men när blindröret är fullt av avgaser så gör det ingen nytta. Sammanfattningsvis så gör bara blindröret lite sämre acceleration i början.

Ang. det lilla röret som sitter längst ut är det en strypning i sig, om du känner med ett finger i det röret så känner du strypningen (kan rekomendera att inte känna när man precis kört). Den kan man också kapa bort, har inte provat det men det bör ge lite extra acceleration.

En del moppar har även en strypning i CDI-boxen, som gör att motorn inte får mer tändning än till ett visst antal RPM. Har du tillgång till ett elschema för din moped är denna strypning väldigt enkel att ta bort, bara att kolla i elschemat och sen klippa av rätt kabel.

Sen kan du även ta bort variator ringen, också väldigt enkel att ta bort bara man vet vad man håller på med. Ta bara en muttermaskin i rätt storlek för att lossa ena delen av variation och sen under mellan axeln från motorn och variator remmen bör det sitta en ring. Ta bort den ringen och sen sätt tillbaka dom andra delarna och moppen har fått en aning högre toppfart.

Tror det är så iaf, men gör det på egen risk. Don't blame me om något går sönder.

Spinnix
24-09-2007, 15:30
Ska du trimma den kan du ju lika bra köra 2fast4race, 30mm osv.. Annars är de väll inte så lönt :)

Emopinglan14
24-09-2007, 15:47
För det första; Roligare kan jag acceptera som förklaring, lite grann iallafall. Men inte "coolare". Ni måste förstå att alla som är över 17 ser ner på alla små moppeponkar. Inte coolt någon stans.
Hastigheten är satt där av en anledning, varför ska ni hålla på och ändra för? Trafiken är något allvarligt, det är inte er lekstuga.
Inte nog med att ni själva drabbas när ni råkar ut för det som folk redan påpekat.
Till sist måste jag hålla med Wezzli. Ser inte syftet med en moped. Om 3 år får du köra bil, det är ju mycket roligare. Du lär ju inte köra moped då.
När man var mopedpojke på 15 vårar så breydde man sig inte mycket vad sjuttonåringar tycker om en.

Jag ser flera syften med moped, eftersom jag visste att jag skulle skaffa lättmc vid 16 så var det lika bra att få lite traffikvana. När man bor i Smålands skogar är förenklar det vardagen ganska mycket. Självklart lär man inte köra moppe när man får bil, de flesta behåller sin bara tills man är 16.

Farwer
24-09-2007, 16:37
Själv tycker jag inte det är onödigt att skaffa moped. Däremot tycker jag det är onödigt att trimma.
Man får moped om 3 år, det är en lång tid. Sen kan man även sälja den ;)
Någon som vet ifall dom ska införa en lag som säger att man måste vara 16 för att köra EU moppe?

Leksing
24-09-2007, 16:40
Själv tycker jag inte det är onödigt att skaffa moped. Däremot tycker jag det är onödigt att trimma.
Man får moped om 3 år, det är en lång tid. Sen kan man även sälja den ;)
Någon som vet ifall dom ska införa en lag som säger att man måste vara 16 för att köra EU moppe?
Mmmm, 2009 kommer den. Men du få fortfarande köra 30-moppe om du är 15 och utan körkort.

Freddieb
24-09-2007, 16:56
WTf jag blir 15 år 2009! finns det ngn chans att ta eu körtkort innan ändå? xD

Snowflake
24-09-2007, 17:01
Cykel och benkraft ftw.

Leksing
24-09-2007, 17:05
Nja det är ju inte riktigt klart ännu men troligtast kommer det 2009..... å jag sa fel, kommer behövas kort för vanliga mopeder också.. :(

Svant
24-09-2007, 17:05
Du är ju lite bakom måttet. Ser du inte syftet med en moped? Den kunde ju tänkas vara till för att alla som är 15-17 ska komma snabbare fram, så dom slipper cykla eller passa busstider.

Emopinglan14
24-09-2007, 17:06
Så jävla idiotiskt att lägga mopedgränsen samma som lättmc gränsen.

Stevie
24-09-2007, 17:07
Nej, Biffzor. Salocin; Jag syftade på att personen tyckte det var "coolt". Då sa jag helt enkelt att det inte är coolt nånstans. Trafikvanan på moped i ett år är minimal, så spelar ju ingen roll. Frågan är iallafall varför man ska trimma sin moped, man utsätter inte bara sig själv för fara utan alla andra?

@Svant; Ja, jag menar det. Dagens ungdomar är för lata. Inte orkar cykla, haha.

Anna
24-09-2007, 17:09
Nej, Biffzor. Salocin; Jag syftade på att personen tyckte det var "coolt". Då sa jag helt enkelt att det inte är coolt nånstans. Trafikvanan på moped i ett år är minimal, så spelar ju ingen roll. Frågan är iallafall varför man ska trimma sin moped, man utsätter inte bara sig själv för fara utan alla andra?

Tror ju knappast att det har med lathet att göra, folk skaffar moped av olika anledningar, en av dem är för att man är intresserad av det. Och mycket smidigare om man ska åka långa sträckor.

Farwer
24-09-2007, 17:10
Nja det är ju inte riktigt klart ännu men troligtast kommer det 2009..... å jag sa fel, kommer behövas kort för vanliga mopeder också.. :(
Får hoppas på 2009 för då hinner jag. Längtar som fan efter moppe :heart:

Stevie
24-09-2007, 17:17

Tror ju knappast att det har med lathet att göra, folk skaffar moped av olika anledningar, en av dem är för att man är intresserad av det. Och mycket smidigare om man ska åka långa sträckor.
Mjo, sant. Men tror också många köper moppe för de inte orkar cykla. :P

Wezzli
24-09-2007, 19:51
Haha håller helt och hållet med dig Stevie.. BTW ska köpa en A-traktor snart ;)
FÖRBANNADE JÄVLA EPARAGGARSVIN

Packe
25-09-2007, 16:16
Hoppas också att de är 2009 så kan du och jag köra runt överallt :heart:

Leksing
25-09-2007, 16:29
Hoppas också att de är 2009 så kan du och jag köra runt överallt :heart:
Fyller ni 15 2008?

Trucido tu
25-09-2007, 16:36
Om man är fattig och inte har råd med en bil då ?

Farwer
25-09-2007, 17:05
Fyller ni 15 2008?
Jepp! That's right

Boxarez
25-09-2007, 21:15
Beror väl på vart man bor? Bor man som jag gör i Norrbottens inland i en by på 300 personer och 2 mil till närmaste "större" samhälle är det inte så kul att cykla hela tiden man ska till någon kompis.

Bobbo
26-09-2007, 06:16
Beror väl på vart man bor? Bor man som jag gör i Norrbottens inland i en by på 300 personer och 2 mil till närmaste "större" samhälle är det inte så kul att cykla hela tiden man ska till någon kompis.
Sedan kan man ju även köpa en för att det är roligt att köra.

Dreath
26-09-2007, 08:49
Att dra en plugg gör väl inte allt för mycket skillnad. Jag skaffade ett effektrör (Gianelli) och så gick den 50km snabbare.

Stevie
26-09-2007, 09:06
Ja, jag kan ju inte sätta mig in i er norrlänningars situation då jag bor i ett tätbefolkat Skåne. :rolleyes:

Edward; Aa det kan man.
Ajja. Jag erkänner mig slagen i denna diskussionen! :P
Dock inte om att ni utsätter samhället för fara när ni trimmar era mopeder. :(

Bobbo
26-09-2007, 10:12
Grejen är att många retards saknar omdöme när de är ute och kör med sina mopeder. Kombinera detta med trimmat så är en olycka enda tänkbara utvägen.

Stevie
26-09-2007, 10:13
Grejen är att många retards saknar omdöme när de är ute och kör med sina mopeder. Kombinera detta med trimmat så är en olycka enda tänkbara utvägen.
Och det är inte bara de som skadas.

Bobbo
26-09-2007, 10:17
Ja och nej där, ifall en moped krockar med en bil så händer det inte speciellt mycket med personerna inuti bilen. Problemet är väl snarare att många för för fort på fel ställen, t.ex. 30-vägar.

Stevie
26-09-2007, 10:29
Ja och nej där, ifall en moped krockar med en bil så händer det inte speciellt mycket med personerna inuti bilen. Problemet är väl snarare att många för för fort på fel ställen, t.ex. 30-vägar.
Du räknar inte med bilförarens mänskliga faktor. Det är ingen robot som kör bilen. Om han ser en moped köra ut rakt framför honom är det mycket möjligt att han reflexmässigt försöker väja, och med lite kontroll kan en större olycka vara oundviklig.

Ugie
26-09-2007, 13:35
Cykel och benkraft ftw.
Håller med dig!

Boxarez
26-09-2007, 14:22
Sedan kan man ju även köpa en för att det är roligt att köra.
Jo, självklart har jag min moped mycket för att det är kul att köra.

Keff
26-09-2007, 15:33
Går ju att sätta på variatorringen innan du rapporterar den skadad.

royal elite santa
26-09-2007, 16:08
Försäkringarna gäller visst om den är trimmad bara cylindern inte är större än 50cc..

Moped kan man köpa av 2 anledningar. För det första att det är roligt att köra och sedan för att man kan transportera sig lättare med den.

Bobbo
26-09-2007, 16:29
Försäkringarna gäller visst om den är trimmad bara cylindern inte är större än 50cc..
Det gör dom inte alls.

MaaBoo^
26-09-2007, 17:44
Jag tyckte att det var skitkul att köra trimmat tills jag välte i 90 km/h i en korsning mitt i stan. Gled ungefär 15-16 meter på sidan av mopeded och skrapade upp ben och armar. Det kunde gått mycket värre. Om jag hade kört i laglig hastighet så hade jag troligtvis inte fått sladd och vält.. Jag tycker inte att du ska trimma din moped utan köra lagligt. Den lilla tiden som skiljer en moped som går i 50 och en som går i 90 är ganska liten.

Keff
26-09-2007, 18:04
Jag tyckte att det var skitkul att köra trimmat tills jag välte i 90 km/h i en korsning mitt i stan. Gled ungefär 15-16 meter på sidan av mopeded och skrapade upp ben och armar. Det kunde gått mycket värre. Om jag hade kört i laglig hastighet så hade jag troligtvis inte fått sladd och vält.. Jag tycker inte att du ska trimma din moped utan köra lagligt. Den lilla tiden som skiljer en moped som går i 50 och en som går i 90 är ganska liten.
Låter som ett jävla krydd, 90km/h i stan. Ack.

Arca
26-09-2007, 18:12
Skillat.

Mycket roligare att köra trimmat, om du vet hur man ska köra.

Adam
26-09-2007, 18:28
Det är axxet som är grejen liksom! :heart: Sen Maaboo^, man kör ju 90km/h in i en korsning va? Fin historia annars.

Bobbo
26-09-2007, 18:41
Ingen idé att köpa cross ifall man inte ska trimma. Kan ångra det lite i efterhand, 6-växlar med en toppfart på 60-65 är lite mycket.

MaaBoo^
26-09-2007, 18:48
Det är axxet som är grejen liksom! :heart: Sen Maaboo^, man kör ju 90km/h in i en korsning va? Fin historia annars.
Du tror inte mig, ok. Lungt. Jag antar att du inte brukar köra moped i halmstad vid 11 en tisdagskväll. Men jag gjorde det. Och det var tomt vid bron och ingen trafik. Därför drog jag på.

Xompa <3
26-09-2007, 18:52
Epa och mopeder.. att ni orkar bry er ens haha :cool:

royal elite santa
26-09-2007, 19:54
Ska man trimma en moped så kan man lika väl köpa en cross. Mycket bättre toppfart och ax :D
Och dessutom lika olagligt...

Dreath
27-09-2007, 10:57
Shit du måste skojja. Hahha. Isåfall hade jag inte satt på orginalröret när den skulle in på lagning, eller?

Bobbo
27-09-2007, 11:32
Mopeden får max gå i 52km/h men det är fritt fram och trimma så länge orginalcylindern sitter på? Jisses.
Han vet inte vad han dillar om.

5 lakan
27-09-2007, 13:47
sen finns de ju minst lika många billister som kör som idioter

mopeder....:/

Adam
27-09-2007, 20:01
Du tror inte mig, ok. Lungt. Jag antar att du inte brukar köra moped i halmstad vid 11 en tisdagskväll. Men jag gjorde det. Och det var tomt vid bron och ingen trafik. Därför drog jag på.
Jag bor i Halmstad! Så ja brukar köra i stan ja. Otroligt mycket poliser nu efter olyckan bara. Och om du ser en Suzuki k50 blåsa på så är det jag.

Spinnix
27-09-2007, 20:46
Ska du ha acc så ska du ha en Peugeot Ludix med Leovince TT utan att dra variatorringen. Finns fan ingen som kunde ta mig upp till 60.

Just nu kör jag en Aerox med följande setup:

Stage6 70CC racing
dellorto 21mm
Polini variator
Yasuni racing
Stage6 vev

MaaBoo^
27-09-2007, 21:13
Jag bor i Halmstad! Så ja brukar köra i stan ja. Otroligt mycket poliser nu efter olyckan bara. Och om du ser en Suzuki k50 blåsa på så är det jag.
R.I.P Gustav

avossos
27-09-2007, 21:35
Försäkringarna gäller visst om den är trimmad bara cylindern inte är större än 50cc...
Haha. Du vet verkligen inte vad du pratar om va?

Om man åker fast med trim och snuten är på dåligt humör kan det bli en riktigt jävla smörja av alltihopa. Då en EU-moped som snabbast får gå 52 km/h och moppen går snabbare så blir det plötlist ingen moppe längre. Då har man fel försäkring, registrering och fel förarbevis. Vilket i sin tur ger föraren olovlig körning med olovligt fordon. Sen att man säkert inte har hålligt hastighetsbegränsningen så blir det en hacka för det också.

Men vad polisen inte får göra är att beslagta trimdelar då mopeden är ett registrerat fordon.

Bobbo
28-09-2007, 16:41
Avossos, hade för mig att jag läst att polisen fick göra just detta så letade runt lite och hittade;

"Om mopeden trimmas:

* blir den en oregistrerad lätt motorcykel
* begår föraren trafikbrottet olovlig körning (om motorcykeln inte är registrerad och föraren har A-behörighet)
* kan förarens körkortstillstånd återkallas alternativt fördröjas
* kan polisen ta trimmade detaljer i beslag
* kan förarens förälder rapporteras för "tillåtande av olovlig körning" "
http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=186259

avossos
28-09-2007, 17:00
Jaha, där ser man. Snubben på körskolan sa då iaf att dom inte fick ta delar. Men man lär sig något nytt varje dag ;)

royal elite santa
28-09-2007, 17:08
När jag försäkrade min moped så sa hon jag snackade med att trafikförsäkringen gäller ändå bara den inte har större cylinder än 50cc och inte går fortare än ??/kmh kommer inte ihåg vad hon sa.. Detta var för nästan 2 år sen och jag har en honda mt ingen eu sk(r)oter.

Bobbo
28-09-2007, 17:15
Det är väl det som är problemet, att alla säger olika. Inte undra på att det uppstår problem och liknande.

5 lakan
28-09-2007, 17:56
När jag försäkrade min moped så sa hon jag snackade med att trafikförsäkringen gäller ändå bara den inte har större cylinder än 50cc och inte går fortare än ??/kmh kommer inte ihåg vad hon sa.. Detta var för nästan 2 år sen och jag har en honda mt ingen eu sk(r)oter.
trafikförsäkring gäller även om den är trmmad (större än 50cc)

royal elite santa
28-09-2007, 18:53
Jasså? Då var det kanske halv eller helförsäkringen då... Minns inte riktigt..

xaziva
28-09-2007, 20:27
Nu är det ju så att han vill ha hjälp, hjälp honom.

Boxarez
28-09-2007, 22:07
trafikförsäkring gäller även om den är trmmad (större än 50cc)
Nej, ingen försäkring gäller om du trimmar.

Liam
02-10-2007, 12:56
Är osäker ifall jag ska ha moped för min rl dog för 5 veckor sen i moped olycka :(

Packe
02-10-2007, 17:48
Vad hände?

royal elite santa
02-10-2007, 19:34
Är osäker ifall jag ska ha moped för min rl dog för 5 veckor sen i moped olycka :(
Va det han som körde på/blev påkörd av lastbilen i Halmstad? :(

Liam
04-10-2007, 18:15
Ja det är han :(:(:( fan kan inte sluta tänka på det :S:(

Drazharz
04-10-2007, 20:13
Ska man trimma en moped så kan man lika väl köpa en cross. Mycket bättre toppfart och ax :D
Det är mer i böter på att åka på cross. På moppe torskar du bara på olovlig körning,
vet inte vad man torskar på cross men, polare torska på fiddy, han fick 10lax, och en annan torska på moppe, var bara 2100 kr.

Drak anton
08-10-2007, 17:10
Jag tycker det verkar farligt att åka moped,speciellt om den är trimmad. Jag föredrar nog bussen.:cool:

avossos
08-10-2007, 17:12
Det är mer i böter på att åka på cross. På moppe torskar du bara på olovlig körning,
vet inte vad man torskar på cross men, polare torska på fiddy, han fick 10lax, och en annan torska på moppe, var bara 2100 kr.
Du torskar på mer än olovlig körning.

Men är farbror blå på glatt humör och du kör EU-moppe och har kort så kan dom vara lite lindrigare, även om den går väldigt för fort. :cool:

Galen
08-10-2007, 17:17
Så jävla sant.

Liam
08-10-2007, 17:37
Jo men moped är gott och ha i 2-3 år innan man får bil. Jobbigt och cykla ibland :P

5 lakan
08-10-2007, 20:45
Jag tycker det verkar farligt att åka moped,speciellt om den är trimmad. Jag föredrar nog bussen.:cool:
förstår fortfarande inte varför det skulle vara farligare att åka en trimmad moped än en vanlig

Emopinglan14
08-10-2007, 21:04
förstår fortfarande inte varför det skulle vara farligare att åka en trimmad moped än en vanlig
Men för i helvete, logik? Jag kan rabbla upp så jävla många anledningar varför det är mindre farligt att åka otrimmat än trimmat.

Bobbo
09-10-2007, 08:34
Inte undra på det händer olyckor när man tänker som dig. Det är en jävla skillnad på att krocka i 90 och 50 km/h. Dessutom så är det sällan mopeder håller hastighetsbegränsningarna.

5 lakan
09-10-2007, 10:31
Inte undra på det händer olyckor när man tänker som dig. Det är en jävla skillnad på att krocka i 90 och 50 km/h. Dessutom så är det sällan mopeder håller hastighetsbegränsningarna.
ja men titta på hur många olyckor de händer?nästa inga och i dem är de minst lika många otrimmade mopeder som trimmade. Sen beror väl inte olyckorna på hastighet utan mer på okunskap

Bobbo
09-10-2007, 11:25
ja men titta på hur många olyckor de händer?nästa inga och i dem är de minst lika många otrimmade mopeder som trimmade. Sen beror väl inte olyckorna på hastighet utan mer på okunskap
Både ja och nej där, visst en trimmad moped innebär i sig inte större risk. Men hastighetsbegränsningar finns ju av en anledning, ifall du kör i 90 istället för 50 på en 50-väg så löper du ju större risk att råka ut för något. Sedan handlar det även om erfarenhet och körskicklighet, något de flesta mopedister saknar.

Mattus
14-10-2007, 21:35
Dra variator ringen. Du har säkert en polare som kan göra det. Tar typ 10 min som högst. Se bara till att det görs ordentligt av en person som verkligen kan det.
En handikappad kan dra variatorringen, not hard.

Liam
15-10-2007, 20:59
Man kan ju göra fel