PDA

View Full Version : Debatt #4: Skolfrågan.

Stevie
12-09-2007, 11:37
Debatt #1: Dödsstraff - http://tibianordic.com/forum/viewtopic.php?id=6373
Debatt #2: Muhammedkarikatyrerna och muslimernas reaktioner.- http://tibianordic.com/forum/viewtopic.php?id=6513
Debatt #3: Brott i det svenska samhället. - http://tibianordic.com/forum/viewtopic.php?id=6625

Har du något speciellt ämne du vill diskutera i nästa nummer? PMa förslag till mig!
Okay, nu är det dags för nummer 4 i denna serie av mer eller mindre lyckade diskussioner. Denna gången tänkte jag gå ifrån det våldscentrerade spektret och fokuserar mig istället på en annan viktig fråga i Sverige, som mer eller mindre berör, har berört eller kommer beröra oss alla. Nämligen skolfrågan.

I just denna frågan håller jag på alliansens politik. Jag tycker man ska ta hårdare tag i skolan. Jag berörde ämnet lite grann i förra numret, då jag påstod att dagens ungdomar glider igenom hela skolan utan att lära sig ta ansvar och disciplin. Någonting som slår till hårt i framtiden. Samtidigt tycker jag inte dagens svenska ungdomar har tillräckliga kunskaper, vilket leder till att jag fasar för vår framtid.

Jag tror på disciplin. Eleverna ska lära sig att sätta mål och att uppföra sig redan i tidig ålder. Ja för betyg redan i mellanstadiet.

Samtidigt, då jag studerar till att bli lärare, har jag funderat lite på hur undervisningen sker i skolorna. Svensk pedagogik baseras på att eleven ska använda sitt minne för att lära in. Jag tror det blir lättare både för elev och lärare om eleven istället förstår. Jag tycker hela pedagogiken ska revolutioneras, istället för att tvingas komma ihåg ska man tvingas förstå.

Varför detta ökade missbruk av frihet i skolorna? Eleverna förstör, slåss och trakasserar hur mycket som helst.

Det finns många frågor att diskutera, och många olika synvinklar.

Var goda och börja. :)

Redmark
12-09-2007, 11:45
Jag var en sån person som gled igenom hela skolåren. Men, jag förstörde inte, slogs inte och trakasserarade ingen. Var en vanlig glidare bara :happy:

Kapten Usopp
12-09-2007, 12:57
Jag var en sån person som gled igenom hela skolåren. Men, jag förstörde inte, slogs inte och trakasserarade ingen. Var en vanlig glidare bara :happy:
Posts like this are considered to be spam. There is no need to quote someone if you don't intend to answer in your post. Espacially not in a thread like this. If you agree with Redmarka's post, trying to indicate that you were a slacker too, make your own post. The thread needs discussion, to tell people you slacked doesn't contribute to anything of the kind. Instead, read the first thread and answer the questions asked. What you think of the subject, not what you did in school. Warning for spam.

Caretaker
12-09-2007, 14:03
Man ska verkligen inte börja med betyg redan i mellanstadiet, man borde istället börja med det i sjuan då man har börjat i högstadiet! Ska man inte när man går i fyran spela boll, leka med dockor eller vad fan man vill istället för att oroa sig om ifall man har IG i något jäkla pissämne.

Tyren
12-09-2007, 14:19
Jag tycker att hela betyg grejen är fel. Dom flesta verkar bara bry sig om dom får bra betyg eller inte, om man lärt sig något spelar ingen roll utan det är bara villket betyg man får och det är det som gör hela grejen fel.

Har dock inga idéer om hur man ska göra istället.

Agi
12-09-2007, 14:23
Hej mig själv i framtiden!? :O

GW 2
12-09-2007, 14:57
Om man har dåliga betyg i 8an, kan allt ändras till det bästa i 9an.
Så ser ingen ide med betyg i tidigare åldrar...

Stevie
12-09-2007, 15:00
Betyg leder till att man sätter upp mål. Mål är bra, för då lär man sig ta ansvar. Ansvaret i det verkliga livet kommer ofta som en chock. Också ansvaret i gymnasiet kan komma som en chock för många.
Caretaker, i fyran ska man räkna matte och lära sig svenska. Inte leka med dockor. Inte undra på att Sveriges ungdomar är så obildade.

Bengtsson
12-09-2007, 16:02
Jag tror inte en chans på att börja med betyg redan i mellanstadiet. Tycker det fungerar bra nu, när man får betyget första gången i 8an.
Folk talar om att barn känner sig stressade, hur skulle det hjälpa om man började lägga mer ansvar på 9-10åringar!? Följderna, som jag tror, skulle kunna bli att fler barn blir skoltrötta tidigare. Jag själv tappade suget totalt när jag gick sista året på gymnasiet och struntade i det mesta. Vet att det finns flera som är skoltrötta redan i högstadiet, men ser inte att det skulle minska på grund av detta.

Vad man istället borde göra är att ta sig mer tid till barnen. Mindre grupper, på så sätt kan läraren på ett enklare sätt följa barnets uppväxt och se var det har gått fel, om det nu har blivit så. Kan dra en parallell till mig själv igen. I 6an eller 7an var vi en väldigt stökig klass. Vi var några som inte kunde koncentrera oss när det var ett sådant liv på lektionerna. Då fick vi, ungefär 7 personer, ha special-engelska. Vi satt i ett litet rum med en lärare och lärde oss bra mycket mer än de andra.

Sen kan jag bara säga att hur mycket ansvar man lägger på en person i skolan kan man ALDRIG uppnå det ansvarstagande som man gör i lumpen. Det samma gäller disciplin. Där kan man använda bestraffningar, både kollektiva och enskild. Man bryter ner en person och bygger sedan upp den igen. Ren hjärntvättning, men det funkar. Detta ska naturligtvis inte förekomma i skolan. Också därför man inte kommer uppnå samma resultat.

Ruze
12-09-2007, 16:14
@Bengtsson, Elever blir oftast(inte alltid!) skoltrötta om dom inte förstår vad dom gör, eller om det är för "tråkigt" (Ska man ha kul i skolan?). Det jag menar är, om du är lite små trött på en morgon (tex) så fattar du inte riktigt genom gången (detta händer då varje dag) då efter ett tag kommer man inte fatta någon, och inte kunna jobba, då blir man skojtrött.
Detta är allafall min teori.

Själv tycker jag faktiskt skolan är rätt rolig, men jag kanske klassas som en "pluggis" men det skiter jag i.
Jag är inte precis e "rå-pluggis" som sitter all ledig tid och gör läxor osv. Dock om jag ska göra något så ska det göras ordenkligt.
Detta är kanske lite av vad jag skulle vilja vara, dock gör jag inte alltid som jag tänker men det kommer förhoppningsvis bli så om en snarframtid....Nu börjar jag gå offtopic, uräskta för det.

Bobbo
12-09-2007, 16:23
Nej det kan det inte.

Själv tycker jag borde maborde välja någon sorts inriktning tidigare så att man har något roligt att längta efter. Tror inte att tidigare betyg hjälper, de som har svårt att uppnå G bryr sig oftast inte om skolan. Åttan är lagom, man har tid på sig att lära sig hur det funkar och utvecklas.

Sedan anser jag ordningsbetyg är ett måste, de flesta föräldrar sig nog mer eller mindre hur deras barn sköter sig i skolan. Hade en tanke på att man kunde dra in barnbidraget för de som uppträder extremt dåligt. Men kom sedan på att detta skulle antagligen bara leda till att dessa personer börjar råna/snatta istället.

Keff
12-09-2007, 16:39
Nej det kan det inte.
Funkade jävligt bra för mig.

Bobbo
12-09-2007, 16:46
Nej det kan det inte.
Beror på vem man är. Ligger du på mellan 200-250 och är riktigt smart och lägger ner tid så visst går det. Men ifall du har problem med att klara G i många ämnen och sedan plötsligt får för dig att du ska klara G i alla ämnen så måste du ha jävligt stor självdisciplin för att klara det.

FaargoAmore
12-09-2007, 16:46
Man får äta upp sitt beteende när man blir äldre, det är upp till var och en själv.
Betyg i mellanstadiet behöver inte alls vara bra, skull du villja leva under press då du är 12?.

Twia
12-09-2007, 17:09
Det är ju mycket upp till var och en hur man sköter sig i skolan. Betyg i 7an tycker jag man skulle ha. Förstår inte varför dom bara har betyg ifrån 8-9an.

Jag tycker också att politiker idag gör för lite för att återskapa ordningen i skolan så som den var förr. Det kan vara svårt men det hade gått. Jag är inte direkt någon pluggis. Men jag tycker det borde varit striktare regler i skolan än vad det är idag.

Keff
12-09-2007, 17:15
Nej det kan det inte.
Beror på vem man är. Ligger du på mellan 200-250 och är riktigt smart och lägger ner tid så visst går det. Men ifall du har problem med att klara G i många ämnen och sedan plötsligt får för dig att du ska klara G i alla ämnen så måste du ha jävligt stor självdisciplin för att klara det.
Hade mindre än 200 efter årskurs åtta :) Det var iofs mest för att jag var lat.
Men sen så reste jag mig som en skyskrapa :>

GW 2
12-09-2007, 17:50
@Edward, då finns väl inget syfte att ens gå i skolan i 8an? Om ALLT gäller på sista året?

Bobbo
12-09-2007, 18:04
@Edward, då finns väl inget syfte att ens gå i skolan i 8an? Om ALLT gäller på sista året?
Var skrev jag att det bara hänger på sista året/terminen?
Vad jag skrev var att det är svårt att göra en uppryckning sista terminen ifall man softat igenom de tidigare åren.

jim302
12-09-2007, 20:01
eller tvärtom>_<

KristalleN
12-09-2007, 20:10
Jag tycker man ska ha betyg från 6:an och uppåt för då har man en uppfattning redan från början om var barnen ligger och är han/hon t.e.x dålig i svenska så kan man åtgärda det problemet tidigt istället för att göra det 8:an 9:an

GW 2
12-09-2007, 21:15
Men det jag menar är att man kan softa igenom på 8an, ligger på G och är allmänt lat.
Medan en som ligger på MVG i 8an, och får samma betyg i 9an. Den har fan visat att den kan mer, tycker man inte bara ska kunna höja helt plötsligt, så jävla enkelt att göra det, folk lär sig vafan att man kan typ göra allt i sista stund, visst kan saker lösas i sista stund, men ibland går det för långt och ur händerna på en...

Arca
12-09-2007, 22:31
Tycker man inte behöver förändra skolan ett dugg, varför ska man göra det?
Kommer bara bli rörigare.
Betyg från tidig ålder? Nej, det blir bara för stort ansvar på 10-12-åringar.
År 7-9, där kan det behövas göra något. För på gymnasiumet skärper de oftast till sig och mognar till, i alla fall här.
Vad kan man göra åt saken? Svår fråga.
Man skulle kunna ha mer föreläsningar/genomgångar, som gymnasiumet har. Så att eleverna får anteckna och är tvungna att hänga med om de vill uppnå något.

Twia
12-09-2007, 23:01
Arca@
Tror knappast det kan bli rörigare än vad det är nu. Man måste ha hårdare regler och hårrdare straff för saker. Jag är inte speciellt glad för skolan. Är enormt skoltrött. Men jag måste säga att det måste bli bättre ordning i skolan än vad det är nu. Eleverna kan ju kalla läraren för allt möjligt. Till och med hora. Är inte det sjukt?

Såg att du ville ha förändring år 7-9. Det håller jag med om. 4-6 tycker jag också man ska göra någonting åt. Inte ha betyg. Men strängare regler. Så att man lär sig tills man kommer upp på högstadiet.

Sen borde man ändra detta jäkla betygsystemet. införa 1-5 igen. Eller "kopiera" Danmark.
1-2 = IG
3-5 = G
7-6= Inte riktigt VG inte heller riktigt G
8-10 = VG
11=MVG

Minns inte om det var exakt så, säkert 1 år sedan jag läste om det. Men dom hade 1-11.
Man har mer att dömma efter. Tex en 3a kan du jämföra med svagt G. Och ger mindre poäng än en 4a osv...

Dirk Diggler
12-09-2007, 23:10
Lasse är en riktig höjdare på på att skruva o plock i moterer och diverse fordon, dock är han riktigt usel i matte och klarar inte G. Han kommer inte in på sin inrikting och får gå på IV.

Sverige går miste om talanger.

Stevie
12-09-2007, 23:11
Åt minstone borde man införa ordningsbetyg från tidig ålder.

Ja, jag tycker 10-12 åringar ska kunna ta ett sådant ansvar.

Twia
12-09-2007, 23:24
Lasse är en riktig höjdare på på att skruva o plock i moterer och diverse fordon, dock är han riktigt usel i matte och klarar inte G. Han kommer inte in på sin inrikting och får gå på IV.

IV fordon? Ett år extra. Det mesta går att träna upp. Så länge man inte är retarderad så klarar man G i matte.

Svedje
12-09-2007, 23:49
Jag skiter fullständigt i mina betyg om hur jag beter mej på letionen , eller hur lärarna tycker om mej. det enda jag satsar på är att få alla G nu i 9an så jag kommer in på bygg linken, sen är det bara o köra på liksom..

jag är en sån här "glidare" , jag bryr mej inte om läxer , jobbar inte så mkt på lektionen och man klarar sej , så varför ska man göra en förändrig när det är bra som det är?

Emopinglan14
13-09-2007, 06:11

Lägger man ner lite energi så är det inte svårt att få G i matte.

Tyren
13-09-2007, 06:28
Jag skiter fullständigt i mina betyg om hur jag beter mej på letionen , eller hur lärarna tycker om mej. det enda jag satsar på är att få alla G nu i 9an så jag kommer in på bygg linken, sen är det bara o köra på liksom..

jag är en sån här "glidare" , jag bryr mej inte om läxer , jobbar inte så mkt på lektionen och man klarar sej , så varför ska man göra en förändrig när det är bra som det är?
Är det inte kul att göra sitt bästa och testa sinna gränser? Bara för du kan gilda igenom behöver du inte göra det.

Hex
13-09-2007, 06:29
Personligen vill jag att man ska sätta betyg från 6:an, och att man ska införa ett betyg i uppförande.

Stevie
13-09-2007, 11:42
Nej, ni som tycker att det är bra att "glida igenom". Det är inte bra. Ni går ut grundskolan utan att kunna inleda en mening med en stor bokstav. Ni kan heller inte räkna matematik som barnen i våra konkurrerande länder får lära sig i fyran. Sånt som behövs i livet.

Visst, vi behöver även "glidare". Folk som arbetar och sliter för att bygga upp vårt land. Men vi behöver fler bildade människor.

@Dirk Diggler: Att få ett G i nians matte är jättelätt. Om man börjar med betyg i tidig ålder, tror jag ungdomarna kommer lyckas med ett G i nian.

Bengtsson
13-09-2007, 11:51
Vad grundar du på att betyget skulle bli bättre av att man införde dem tidigare? Jag tror fortfarande på att följa barnens utveckling noggrannare. För en dialog mellan läraren och barnet och se till att hjälp ges om han/hon har svårt i ett ämne. Att ge dem ett betyg i handen där det står att man är icke-godkänd skulle ju inte ha någon betydelse om barnet inte får den hjälp som behövs för att rätta till saker och ting.

Tillägg.
Att man är en "glidare" behöver inte betyder att man är kass på något. När jag ser tillbaka på min egna skolgång ser jag mig som en glidare. Jag gjorde inte mer än vad som krävdes. Visst hade jag lätt för många ämnen och fick mitt MVG i Matte A redan i nian. Men fortfarande så gled jag, ack vad livet var lätt.

Stevie
13-09-2007, 12:06
Vad grundar du på att betyget skulle bli bättre av att man införde dem tidigare? Jag tror fortfarande på att följa barnens utveckling noggrannare. För en dialog mellan läraren och barnet och se till att hjälp ges om han/hon har svårt i ett ämne. Att ge dem ett betyg i handen där det står att man är icke-godkänd skulle ju inte ha någon betydelse om barnet inte får den hjälp som behövs för att rätta till saker och ting.

Tillägg.
Att man är en "glidare" behöver inte betyder att man är kass på något. När jag ser tillbaka på min egna skolgång ser jag mig som en glidare. Jag gjorde inte mer än vad som krävdes. Visst hade jag lätt för många ämnen och fick mitt MVG i Matte A redan i nian. Men fortfarande så gled jag, ack vad livet var lätt.
Självklart ska det inte vara gymnasie-liknande betyg. Men, om barnet gör ett prov i historia. Då ska barnet få veta hur bra det är och vart det ligger. Barn är alla tävlingsmänniskor. Får de 4/10 på ett prov, vill de ha 6/10 på nästa. Barn i låg/mellanstadiet är ofta väldigt nyfikna av sig. Men folk tror att man ska sitta och leka när man är 12 år gammal.

När jag säger glidare menar jag självklart inte sådana som du, för sådan var/är även jag. Utan jag menar de som aldrig gör någonting överhuvudtaget, även om det krävs av dem.

Svedje
14-09-2007, 00:59
Äsch, vad spelar det för roll egentligen? Det är ju inte precis så att jag inte kan grammatiken eller något för jag inte skriver korrekt grammatik här. Det är nog för jag inte orkar bry mej så mycket, man förstår ju vad man säger , även fast man inte börjar med storbokstav/punker obs.

OnT: jag tycker inte att man ska få betyg redan i grundskolan.
varför ska man redan ha sånt i sån låg ålder? om det skulle vara så seriöst hela skolan skulle jag fan hoppat av för länge sen. Och varför ska sgymnasiumet man söker till bry sej om vad man hade för beyg i till exemel 4an? tycker det bara låter meninglöst.

Bloodlord
14-09-2007, 14:31
Hur tycker du då gymnasiet ska gallra bland de sökande till olika linjer?

Stevie
14-09-2007, 14:37
Äsch, vad spelar det för roll egentligen? Det är ju inte precis så att jag inte kan grammatiken eller något för jag inte skriver korrekt grammatik här. Det är nog för jag inte orkar bry mej så mycket, man förstår ju vad man säger , även fast man inte börjar med storbokstav/punker obs.

varför ska man redan ha sånt i sån låg ålder? om det skulle vara så seriöst hela skolan skulle jag fan hoppat av för länge sen. Och varför ska sgymnasiumet man söker till bry sej om vad man hade för beyg i till exemel 4an? tycker det bara låter meninglöst.
Jag har läst många olika CVn som svenskar har skrivit, då jag hjälpt mina föräldrar på deras jobb med att sortera ansökningarna. Tro mig, inte många är skrivna med en ens godkänd svenska. Du tror du kan svenska, bara för att du kan tala språket, men inte fan tror jag att du kan skriva en korrekt text.

Låg ålder? När man går i nian har man fyllt 16 år, det är alltså 2 år innan man blir myndig och ska klara sig i livet. Eller om du vill skippa betygen i den "låga åldern" kanske du även vill höja myndighetsåldern till 25? Eller 30 kanske? Betyg är inte endast till för att du ska komma in någonstans, utan för att lära dig om ansvar. Någonting inte många ungdomar har, därav önskan om att sänka åldern för betyg.

Arca
14-09-2007, 19:33
@Twia:
Såg att du sa att eleverna till och med kallar lärare för "Hora".
Drar du inte alla över en kant nu?
Om man är så jävla dum att kalla sin lärare för "hora" tycker jag personligen att man ska få en avstängning.
Det tycker jag man kan ändra på.

Inte inför betyg eller liknande.
Pelle är jätteduktig i alla ämnen men hans attityd är inte den bästa. Ska inte han få komma in på vilken linje han vill då? Eller ska det bli den avgörande saken till varför han inte får sitt drömjobb trots att han har förändrats något så otroligt till en svärmorsdröm?
Ordningsbetyg, my ass. (Pelle var ett exempel)

Alltså, det jag vill: Fler avstängningar när elever är otrevliga. Inga betyg. Nej.

Stevie
14-09-2007, 19:38
@Twia:
Såg att du sa att eleverna till och med kallar lärare för "Hora".
Drar du inte alla över en kant nu?
Om man är så jävla dum att kalla sin lärare för "hora" tycker jag personligen att man ska få en avstängning.
Det tycker jag man kan ändra på.

Inte inför betyg eller liknande.
Pelle är jätteduktig i alla ämnen men hans attityd är inte den bästa. Ska inte han få komma in på vilken linje han vill då? Eller ska det bli den avgörande saken till varför han inte får sitt drömjobb trots att han har förändrats något så otroligt till en svärmorsdröm?
Ordningsbetyg, my ass. (Pelle var ett exempel)

Alltså, det jag vill: Fler avstängningar när elever är otrevliga. Inga betyg. Nej.
Tror knappast ett IG i ordningsbetyg och MVG i allt annat (du sa jätteduktig i alla ämnen) skulle hindra Pelle från att komma in på vilken linje som helst.

Visst, duktig i all ära, men jag vill inte att rövhål ska styra Sverige eller vårt näringsliv i framtiden.

Arca
14-09-2007, 19:47
Ser du hellre en begåvad talang med dåligt temprament gå till spillo än en bedrövat dålig "talang" med bra personlighet?
Jag gör det inte.

Stevie
14-09-2007, 19:50
Ser du hellre en begåvad talang med dåligt temprament gå till spillo än en bedrövat dålig "talang" med bra personlighet?
Jag gör det inte.
Det har inte göra med temperament. Det har att göra med uppfostran. Kan inte personen i fråga bete sig som en männsiak gentemot alla andra ser jag helst honom gå till spillo, ja.

Detta eftersom personen väntas inneha en viktig roll i vårt framtida samhälle.

Arca
14-09-2007, 19:52
Jag förstår vad du menar, men betyg i ordning och uppförande ska inte behöva finnas i dagens skola.
Vi elever ska vara så himla tacksamma att läraren vi har kommer till jobbet och försöker lära oss något.

Stevie
14-09-2007, 20:44
Jag förstår vad du menar, men betyg i ordning och uppförande ska inte behöva finnas i dagens skola.
Vi elever ska vara så himla tacksamma att läraren vi har kommer till jobbet och försöker lära oss något.
Problemet är att vi inte är det. Medan barnen i konkurrerande länder vet hut och vet vad disciplin är i fyran, ligger våra barn på golvet i klassrummet och skriker att de vill ha tillbaks sina Actionmengubbar. (Finns sådana fortfarande? xD)
Är detta normalt?

Arca
14-09-2007, 21:27
Nu vet jag inte om det är så till punkt och pricka i andra länder. Barn är barn.
Så länge de mognar med åldern är jag nöjd.
Vi kan inte lägga för mycket ansvar på barnen, det måste få vara barn tills det är mogna nog att ta steget upp.

Stevie
14-09-2007, 21:36
Nej, men det är så. I Tyskland får barnen fan välja inriktning för första gången i fyran. I Kina och Indien är de inte bara 1000% mer utbildade än oss, de kan också bete sig från barnsben.

Barn är barn, och barn ska lära sig om ansvar, etik och moral. Svenska barn är alltför bortskämda.

Dirk Diggler
14-09-2007, 21:39
Angånde mitt inlägg, ni borde fatta poängen, grundämnena borde inte ha så stor betydelse.

Stevie
14-09-2007, 21:56
Angånde mitt inlägg, ni borde fatta poängen, grundämnena borde inte ha så stor betydelse.
Varför? Svenska, Engelska och Matte är avgörande av en anledning, inte för att skolverket är kåta på dessa ämnena.

Twia
14-09-2007, 23:08
Problemet är att vi inte är det. Medan barnen i konkurrerande länder vet hut och vet vad disciplin är i fyran, ligger våra barn på golvet i klassrummet och skriker att de vill ha tillbaks sina Actionmengubbar. (Finns sådana fortfarande? xD)
Är detta normalt?
Ta Danmark som exempel. För många annmärkningar på ett år = Gå om, oavsett klass. Lärarna får även ta tag i eleverna skaka om dom och säga till dom, att gör du detta en gång till så åker du ut. Gör du så i Sverige åker du dit för misshandel. Jag trori nte det hjälper med att aga ett barn. Men man måste få lov att ruska om dom så att man förstår.

Orndingsbetyg är nog faktiskt ett måste. Många hade nog tänkt sig för. Vill man ha ett speciellt drömjobb. Tex Pilot. Får man kämpa för det. Gör man inte det, så är det kanske inte ens drömjobb.

Man ska inte kunna glida igenom skoltiden och tro man får värsta utbildningen. Noway!

Detta är inte något mot dig Stevie. Bara visar att jag håller med dig ;)

Arca
14-09-2007, 23:11
Håller med dig Twia, impressive.

Stevie
14-09-2007, 23:21
Bra att du tog upp Danmark som exempel, även kommit upp som exempel i grupparbetet (diskussionerna) om det svenska skolsystemet. Då har man haft Danmark som mönsterland.

Twia
14-09-2007, 23:37
Danmark har kommit en bit längre inom politik jämfört med Sverige. Kanske beror det på att danskar alltid säger vad dom tycker och tänker och tvekar inte. Danskar fungerar ungeför som skåningar i sitt sätt att tex föra en diskussion. Det är mer energi i den och den är mer hetsk. Jag tror det har spelat in mycket i den danska politiken.

Evalor
14-09-2007, 23:41
Är detta normalt?
Ta Danmark som exempel. För många annmärkningar på ett år = Gå om, oavsett klass. Lärarna får även ta tag i eleverna skaka om dom och säga till dom, att gör du detta en gång till så åker du ut. Gör du så i Sverige åker du dit för misshandel. Jag trori nte det hjälper med att aga ett barn. Men man måste få lov att ruska om dom så att man förstår.
Ruska om en elev? Hur effektivt kan det vara? Själv skulle jag bara suttit sur resten av lektionen och aldrig mera tyckt om läraren. Lärare man tycker om = en förutsättning för att man ska kunna trivas på kursen och göra bra ifrån sig.

Så var det då jag gick i skolan i alla fall.

btw, jag menar inget personligt mot dig twia genom att gå emot dig hela tiden, det är mer att du är den enda (förutom stevie) som faktiskt skriver nånting genomtänkt. Och sen är det ju alltid ett plus att vi har helt olika synsätt på saker & ting.

Twia
15-09-2007, 00:13
Ruska om en elev, då menar jag att man ska få tag i eleven säga till på skarpen att nu är det fanimej nog. Samidigt tror jag inte en lärare gör det utan anledning. Isåfall ska det ärendet gå till rektorn.

Jag har faktiskt relativt bra lärare. Visst många av dom har inte alls samma åsikter som jag. Men dom är naturliga på något sätt. Eller hur man ska säga. Dom kan disskutera på en bra nivå. Dömmer inte personer eter klädstil osv. Svårt att förklara. Visst dom har skällt på mig ett antal gånger men jag är väl medveten om att dom gjort det av en anledning. Jag har lika mycket respekt för dom endå.

Stevie
15-09-2007, 00:20
Jag tycker läraren ska ha en skyldighet att ringa föräldrar vid första lilla "regelbrott". Det vill säga mobbning eller annan brist i uppförande.

Arca
15-09-2007, 00:35
Jag tycker läraren ska ha en skyldighet att ringa föräldrar vid första lilla "regelbrott". Det vill säga mobbning eller annan brist i uppförande.
Är det inte så nu så skäms jag över dagens lärare!

Stevie
15-09-2007, 00:37
Har du inte lagt märke till hur långt mobbning kan gå på en skola?

Xitoz
15-09-2007, 00:44
Lägger in ett exempel på det jag tycker, kan inte riktigt beskriva det annars :P

Exempel: Pär är jätte trevlig i skolan och snäll mot alla lärare. Men han har svårt att koncentrera sig på lektioner även om det är knäpp tyst och stör sig på minsta lilla, han jobbar mycke med prov osv hemma för att få bra betyg. När provet väl kommer så kan han nästan allting och med tiden kan han det utan till.
Pär har en klasskamrat som heter Olle, han tränar skit lite på provet men får VG. 1 vecka efter provet har han glömt bort exakt allting.
Det jag menar är att nästan alla tränar så man bara kan det någon dag efter så man kan det till provet, för att sedan kunna glömmas bort. då spelar det ju nästan ingen roll om man har G/VG/MVG i matte eftersom man endå inte kan något då man ska välja inriktning till gymnasiet. Tycker skolan ska ta tag i det mera, så folk kommer ihåg bättre. Visst dom har repititioner (stavning?) på lektionerna, men dom går ju inte igenom hela provet?

EDIT: Stavfel

Stevie
15-09-2007, 00:54
Lägger in ett exempel på det jag tycker, kan inte riktigt beskriva det annars :P

Exempel: Pär är jätte trevlig i skolan och snäll mot alla lärare. Men han har svårt att koncentrera sig på lektioner även om det är knäpp tyst och stör sig på minsta lilla, han jobbar mycke med prov osv hemma för att få bra betyg. När provet väl kommer så kan han nästan allting och med tiden kan han det utan till.
Pär har en klasskamrat som heter Olle, han tränar skit lite på provet men får VG. 1 vecka efter provet har han glömt bort exakt allting.
Det jag menar är att nästan alla tränar så man bara kan det någon dag efter så man kan det till provet, för att sedan kunna glömmas bort. då spelar det ju nästan ingen roll om man har G/VG/MVG i matte eftersom man endå inte kan något då man ska välja inriktning till gymnasiet. Tycker skolan ska ta tag i det mera, så folk kommer ihåg bättre. Visst dom har repititioner (stavning?) på lektionerna, men dom går ju inte igenom hela provet?

Jag har tagit upp det. Man ska inrikta säg på att eleven ska förstå, inte komma ihåg.

Förstår man matten behöver man knappt plugga sen. Då är det bara att öva lite. Det är lärarens skyldighet.

Xitoz
15-09-2007, 00:58

Jag har tagit upp det. Man ska inrikta säg på att eleven ska förstå, inte komma ihåg.

Förstår man matten behöver man knappt plugga sen. Då är det bara att öva lite. Det är lärarens skyldighet.
Mjo, men behöver ju inte vara matte heller :P

btw, visste inte att du redan tagit upp den, läste bara halva tråden innan, orkade ej läsa allt :P

Ruze
15-09-2007, 00:59
Det gör dom på min skola :/

Stevie
15-09-2007, 01:04
Kvittar. Förståelse gäller i alla ämnen. Svenska, engelska, historia. Förstår du varför X gjorde som han gjorde kan du även argumentera och dra egna slutsatser. Förstår du Xdelen i den engelska gramatiken har du helt plötsligt lärt dig jättemycket om engelskan.

@Ruze; Det är så det ska vara.

Ruze
15-09-2007, 01:11
Dock är det inte om man mobbar någon, det är mera typ om du kommer 2 minuter försent varje dag i 1 vecka

(Den som läste mitt icke-editerade inlägg ignorera det!)

Xitoz
15-09-2007, 01:41
En annan liten fråga, om en elev är tyken mot en lärare har läraren rätten att tyka emot? Eller en elev som blivit tagen av rektorn för den gjort nått dumt som försöker sig tjata sig ur det så det råka bli lite små tyket från elevens håll, har rektorn rätten att vara tyken tillbaks då?

Bobbo
15-09-2007, 07:11
Ungdomar visar för lite respekt gentemot mot lärare, i alla fall på grundskolan.

Angående betyg så hade det egenligen räckt med ett G som stått för att man verkligen kunde det man lärt sig, fast då blir det svårt att göra uttagningar till gymnasiet. Eller införa 1-5-systemet igen, enklare för läraren att sätta betyg då.

Arca
15-09-2007, 10:25
Har du inte lagt märke till hur långt mobbning kan gå på en skola?
Tycker det är fördjävligt. Ser man det minsta mobbning ska man agera direkt.
Sen som Edward sa, på grundskolor visas det alltför lite respekt mot lärarna, men uppåt gymnasiumet tycker jag att det har förändrats något otroligt! Positivt överraskad, så ska det vara överallt.

Stevie
15-09-2007, 11:26
Också en av anledningarna till att jag väljer att bli gymnasielärare. Dock kommer jag ha behörighet även för grunskolans senare år och jag ska praktisera i 4.5 år på en högstadieskola.

Robokop: En lärare eller rektor ska inte sänka sig till en elevs nivå.

Sewiar
16-09-2007, 15:57
En svensk lärare presenterar kunskap för eleverna. De kan välja att lära sig den, förstå den eller att skita i den.
En lärare kan idag inte tvinga en elev att lära sig det ena eller det andra, den är elevens val. Eller blir man straffad om man inte har gjort läxan? Nej, inte fysiskt inte psykiskt. Bara elevens betyg tar stryk. Och om eleven bara tänker 10 minuter framåt så gör det inget att skippa läxan, inget händer ju. Men i slutet av åttan vaknar eleven till och vill komma ikapp alla andra, men ojojoj nu blev det svårt. Eleven har ju inte lärt sig något dom senaste 4 åren. Så för att eleven ska kunna komma in på sitt drömgymnasium måste han plugga riktigt hårt och få mycket hjälp. Och om eleven inte har den självdisciplin som krävs kommer allt att skita sig.

Vad kan man göra för att hjälpa idioten?

Agi
16-09-2007, 16:03
En svensk lärare presenterar kunskap för eleverna. De kan välja att lära sig den, förstå den eller att skita i den.
En lärare kan idag inte tvinga en elev att lära sig det ena eller det andra, den är elevens val. Eller blir man straffad om man inte har gjort läxan? Nej, inte fysiskt inte psykiskt. Bara elevens betyg tar stryk. Och om eleven bara tänker 10 minuter framåt så gör det inget att skippa läxan, inget händer ju. Men i slutet av åttan vaknar eleven till och vill komma ikapp alla andra, men ojojoj nu blev det svårt. Eleven har ju inte lärt sig något dom senaste 4 åren. Så för att eleven ska kunna komma in på sitt drömgymnasium måste han plugga riktigt hårt och få mycket hjälp. Och om eleven inte har den självdisciplin som krävs kommer allt att skita sig.

Är denna idiot du? :P

Stevie
16-09-2007, 17:02

Börja med betyg i låg ålder.

Sewiar
16-09-2007, 17:48

Är denna idiot du? :P
Det är absolut inte jag, det var bara ett exempel på en inte så ovanlig elev.

Miwna
16-09-2007, 17:49
Om man ska göra som vissa tycker. Att man ska ha olika arbetstakt för varje enskild elev. Då borde betygen "börja" sättas när man uppnått vissa mål, en viss nivå av kunskap. Annars funkar det inte fullt ut.

Problemet kommer nu med resurser. Ska man då ha en "lärare" per elev? Det skulle inte funka. Efter varje år skulle man kunna sätta de som lyckats bättre i en klass, och de sämre i en annan, osv...

Funkar det då? Fan heller. Skulle jag klassa som diskriminering. Barnen skulle tappa självförtroende.

Jag tycker det funkar bra som det är.

Sewiar
16-09-2007, 19:34
Jag går sista året på en privat skola och där får dom som har problem med ett ämne hjälp, samtigit som alla andra har det på normal nivå. Det är inget skämmigt och man blir inte mobbad. Det kan bero på att nästan alla skickas till special lärare nån gång för att få uppleva det. Man kan bli skickad dit pga: svårigheter i svenska, engelska, matte, skrivstil och tyska. Det är en bra lösning som borde funka. Och dom som går där regelbundet slipper en bökig klass med 25 pers, det är bara läraren och eleven. Vilket kan vara ganska skönt om man gillar lugn och ro.