View Full Version : Fotbollströjor på skolfoto stoppas
http://sdsmedia.sydsvenskan.se/archive/00091/troja_384_91698a.jpg
“Åttondeklassare på Strandskolan i Klagshamn får inte vara med på
årets fotografering till skolkatalogen. Anledningen: de har svenska
fotbollslandslagets tröjor på sig.
– Skolfotografier är ingen politisk manifestationsplats, det står i vår
läroplan att vi ska arbeta mot främlingsfientlighet och intolerans,
säger rektorn Pär Blondell.”
Får man inte ha på sig vad man vill? Det är i alla fall en klädsel?
Pinsamt, att bära fotbollströja är förvisso så larvigt att det borde vara straffbart, men att säga att det skulle vara rasistiskt?
Hur skulle rektorn ha valt att agerat om en neger bad en sådan tröja, skulle då negern vara en självhatare, ur rektorns perspektiv?
"Nej, visa inte Svenska flaggan, vi skäms ju!"
“Är det ok med Danmarks, Brasiliens eller Italiens landslagströjor?
– Hahahaha. Man måste sätta det i sitt sammanhang. Tio killar med
landslags- och Sverigetröjor på ett klassfoto kan knytas till en
politisk manifestation.”
Ännu än gång har yttrandefriheten och Sverige fått gå på knän för landsförrädare som anser att allt som har med Sverige att göra är stöveltramp. Ska inte Sverigetröjor vara tillåtna längre, är det rasistiskt att ha en svenska langslagströja i skolan?
Jag har varit med om att man inte fick sjunga den Svenska nationalsången på skolavslutningen här (Södra Botkyrka). Men detta? Fan va löjligt.
Era åsikter.
http://sydsvenskan.se/malmo/article263887.ece
http://svt.se/svttext/web/pages/115.html
Vafan, har svenska flaggan och dess färger blivit rasistiska nu också. All denna motverkning av rasism har gått till överdrift. Inte konstigt att SD ökar så.
Granberg
05-09-2007, 16:47
Fruktansvärt åt helvete var första reaktionen. Sen tänkte jag till och orkar inte ens bry mig längre. Att vara svensk i Sverige ska man tydligen skämmas över. Jag med mitt blonda hår och blåa ögon borde skjutas. Inget snack om saken, jag ser på tok för arisk ut.
Borde de inte förbjuda sill och kötbullar också? Rätterna känns aningen för svenska.
@ Redmark, är du mansig på flashback?
Jag är en flashbackmedlem, tagit en eller annan mening därifrån som jag tyckte likadant om. Men är inte mansig.
Jaja. Sverige goes S"arab"ige ;]
Emopinglan14
05-09-2007, 17:06
´Varför kan folk inte hålla sport utanför politiken? Arrrgghh blir så less.
<sågar ner flaggstången och slänger svenska flaggan>
Jag med mitt blonda hår och blåa ögon borde skjutas. Inget snack om saken, jag ser på tok för arisk ut.
Borde de inte förbjuda sill och kötbullar också? Rätterna känns aningen för svenska.
HAHAH fyfan klockrent !
Känns överdrivet att förbjuda dessa rasistiska landsmärken
Ol'Kladd
05-09-2007, 17:17
Sveriges s.k "rasism" är så jävla löjlig. Helt åt helvete, är tom på ord.
Ifall jag hade rösträtt hade jag ju inte tvekat en sekund på vad jag skulle rösta på iallafall.
KristalleN
05-09-2007, 17:59
Asså sånt här är fan sjukt , på vår skola när man gick i klasserna 1-3 på lågstadiet skulle man alltid sjunga i kyrkan men det har stoppats p.g.a att utlänningarna känner sig kränkta asså va fan är de?! får man inte ens ha kvar svenska traditioner i skolorna p.g.a någon muslim elr dylikt känner sig kränkt?
Asså sånt här är fan sjukt , på vår skola när man gick i klasserna 1-3 på lågstadiet skulle man alltid sjunga i kyrkan men det har stoppats p.g.a att utlänningarna känner sig kränkta asså va fan är de?! får man inte ens ha kvar svenska traditioner i skolorna p.g.a någon muslim elr dylikt känner sig kränkt?
Skära ner på de svenska traditionerna är tydligen tillåtet däremot ska man bygga moskéer kors tvärs samt ge ut bidrag till invandrare som lär sig svenska.
Betyder det att jag måste bryta min tradition att ha AIK-tröja på varje skolfoto? :O
KristalleN
05-09-2007, 18:14
Skära ner på de svenska traditionerna är tydligen tillåtet däremot ska man bygga moskéer kors tvärs samt ge ut bidrag till invandrare som lär sig svenska.
Jag tycker det är förjävligt att lägga pengar på folk som förstör m.m nu säger jag inte att varje invandrare förstör men dem är många..
o ta detta som exempel : 8 av 10 av sveriges mest efterlysta människor är utlänningar ren tillfälighet?
Ol'Kladd
05-09-2007, 18:14
Betyder det att jag måste bryta min tradition att ha AIK-tröja på varje skolfoto? :O
Suck.
Emopinglan14
05-09-2007, 18:16
Jag tycker det är förjävligt att lägga pengar på folk som förstör m.m nu säger jag inte att varje invandrare förstör men dem är många..
o ta detta om exempel : 8 av 10 av sveriges mest efterlysta människor är utlänningar ren tillfälighet?
Jag gissar på att du är för ung för att se hela bilden.
KristalleN
05-09-2007, 18:18
o ta detta om exempel : 8 av 10 av sveriges mest efterlysta människor är utlänningar ren tillfälighet?
aa kanske jag är, men jag tycker ändå att det är för många invandrare som förstör och sen ska vi slänga ut hur mycket pengar som helst på invandrare och sen så står dem och säger typ ''fan vad sverige är dåligt'' men liksom vad gör dem här då ?
Danne Weman
05-09-2007, 18:26
aa kanske jag är, men jag tycker ändå att det är för många invandrare som förstör och sen ska vi slänga ut hur mycket pengar som helst på invandrare och sen så står dem och säger typ ''fan vad sverige är dåligt'' men liksom vad gör dem här då ?
Dagisargumentet nummer 1 när det gäller invandrare.
Dig har jag inte sett på länge :o
Men för att gå OnT tycker jag att det här är riktigt dumt.
Vad gör det om man har en sverigetröja på ett skolfoto?
Ol'Kladd
05-09-2007, 18:28
Lite väl taskigt att trycka ner på dagisbarnen, de har förmodligen bättre argument än ovan :rolleyes:
KristalleN
05-09-2007, 18:31
Och vad har det för betydelse om det är ett dagis argument det är ändå ett argument men du vill väll kanske hellre att sverige ska bli något land där man inte ens får vara svensk ?
Rektorns efternamn säger allt om han, Pär Blondell.. rofl
Emopinglan14
05-09-2007, 19:38
Du låter fan nästan som mig för 2-3år sen. Men en vacker dag växer väl även du upp.
Får vi ha på oss svenska kläder i skolan eller någon annanstans?
- Nej, då blir man utpekade som rasist.
Får vi prata om Sverige?
- Nej, då är vi en rasist.
Får vi sjunga om Sverige?
- Nej, då är vi en rasist.
Vad får vi göra? Man har nästan lust att flytta till Finland.
Vi bor ju inte i Danmark precis ... menar att där älskar folket sitt land. Det kan man ju inte göra om man röstar på moderaterna eller socialdemokraterna. Söker man mycket får man lite, söker man det lilla för sitt land får man allt man kan önska sig. Pengar gör dagens Sverige lycklig, men hade folk tänkt så hade vi tjänat mer än nu.
OnT: Tycker det är helt rätt, där ligen en grund bakom det. Ni/era föräldrar har bildat samhället och sett ner på dom som har velat sitt lands bästa. Sverige var en gång ett respekterat land. Tycker vi borde byta namn på Sverige, sätta alla Svenskar i ghetto'na och låta dom som vill ta över Sverige göra det bara dom bytar namn på landet, dom kommer iaf försöka, till och med slänga ut dom som inte vill jobba, dvs dom som kommer hit för bidrag för att senare åka hem och få en fiiin pension!
Finns ingen landskänsla kvar i Sverige mer. Snart kommer det kallas nya och gamla sverige.
_
Men och andra sidan, vi lever på samma värld. Skulle inte behöva finnas länder eller relioner.
"Old Sweden forever, a land our forefathers build up, a country there peoples stood up for each other. There peoples loved their country and flashed with it. We still have one of the worlds best welfare but, it's just a question of time, until it's gone. That day we get a Swedish king again and start too recruit peoples who wanna job and the most important of all, give em a chance, don´t put em in ghetto's. That day, we maybe have a Swedish feeling again."
Okej. För att börja förstår jag inte varför man har på sig en fotbollströja till skolan.
Jag går i en skola med ca 50-60% invandrare och har sett både invandrare och svenskar med svenska fotbollströjor. Jag har aldrig tänkt på att det skulle kunna vara rasistiskt, och nu när jag tänker efter tycker jag det bara är löjligt att tänka så. Jag menar, en tröja? Jag skulle inte känna mig kränkt om jag flyttade till Land och alla i klassen hade Lands fotbollströjor.
Hellre dansk än svensk..
stick?
Okej. Höll en konversation på MSN med en barndomsvän till mig om just det här. Man den spåra ur. Från skjuta sig själv till bränna ner moskéer.
Så här löd den:
(21:02:12) Niklas: http://sydsvenskan.se/malmo/article263887.ece
(21:04:31) Dave: aja
(21:04:36) Dave: nu är det bara att skjuta sig i huvudet, för nu är det kört
(21:05:19) Niklas: haha
(21:05:21) Niklas: så bäst
(21:06:29) Niklas: Eller printa denna bild:
http://i9.tinypic.com/548oep5.jpg och hänga upp.
(21:06:42) Dave: i fittja ;D
(21:07:06) Niklas: haha
(21:07:11) Dave: man ska vara typ ett 20 tal personer som har hur många kopior som helst, och bara smälla upp överallt
(21:07:11) Niklas: Hallundas höghus
(21:07:15) Dave: på natten
(21:07:19) Dave: vilken jävla surprise på morgonen
(21:07:19) Dave: ;D
(21:07:21) Niklas: ;D
(21:07:24) Dave: upplopp och grejer
(21:07:52) Niklas: haha
(21:07:54) Niklas: fyfan
(21:08:15) Dave: man kan ju drömma iaf
(21:08:16) Dave: ;D
(21:08:23) Dave: fan va kul det skulle vara
(21:08:31) Dave: kommer alla kravallpoliser och nitar skiten ur dem
(21:09:36) Niklas: Haha
(21:10:15) Dave: hoppas dem tar skydd i sina moskéer så vi måste storma och 'råka' elda ner skiten
(21:10:16) Dave: ;D
(21:16:40) Niklas: den måste du köra fan
(21:16:45) Niklas: när du ska beställa kaffe
(21:16:53) Niklas: "hur vill du ha det?"
(21:16:57) Niklas: "mörkhyat"
(21:16:59) Niklas: xD
Fyfan vad jag känner mig kränkt. Jag tycker alla som bryr sig ska skicka ett klagobrev till rektorn.
Jag tycker alla blonda och blåögda är ett gäng kräk.
Nä skojja är själv blond och blåögd.
Detta är sjukt. Så jävla tramsigt så jag dör.
Nationaldemokraterna <3
Trucido tu
05-09-2007, 21:02
Nästa skolavslutning ska jag ha svensk flagga och landslagströja med mig till skolan
Nationaldemokraterna <3
Du har ju knappt något hår, eller jo.. men inte så värst mycket.
Nationaldemokraterna <3
För att han är rasist. \,,/
Nationaldemokraterna <3
Han ser inte ut som en, men det behöver man kanske inte göra. Jag ser bara en bild framför mig när någon säger rasist eller nasist. xD
Xaya Heartless
05-09-2007, 21:09
Jag blir så förbannad när jag ser sånt där. Man får inte överhuvudtaget visa att man är svensk eller gillar Sverige på något sätt. Jag kommer ihåg när jag gick i nian då fick de svenska ungdomarna inte ha på sig något med Sverige men det var helt ok för de muslimska barnen att ha en t-shirt med 'Kurdistans' flagga på. Känns lite ironiskt när man frågar varför det ska vara så och man får svaret att om de inte låter dem ha på sig sin flagga så känner de sig diskriminerade. Vi svenskar då? Känner inte vi oss diskriminerade av att inte få ha på oss våran flagga?
När jag då belyste den frågan till lärare och rektor så ansågs jag ha osunda ideer och fick med jämna mellanrum besöka rektorn och skolans kurator. Och när de nu passar på att gå steget längre och bannlysa fotbollströjor ja då är det bara sjukt.
Han ser inte ut som en, men det behöver man kanske inte göra. Jag ser bara en bild framför mig när någon säger rasist eller nasist. xD
Nej vet. Han ser rätt vanlig ut. Men han gillar nationaldemokraterna =rasister. :P
Om vi inte får ha på oss en svensk landslagströja, då borde turbaner och sånt annat crapshit inte få visas på ett skolfoto?
dölj detaljer 22:15 (0 minuter sedan)
till par.blondell@malmo.se
datum 2007-sep-05 22:15
ämne Angående förbud mot Fotbollströjor.
skickad av gmail.com
Hejsan Per.
Jag vill påpeka hur upprörd jag har blivit över att du förbjudit barn att använda fotbollströjor på fotograferingen. Att ta avstånd från rasism är en sak, men att ta avstånd från ditt land helt är en annan sak.
Jag tycker ska ta och gå en kurs där du lär dig skilja på rasism och landstillhörighet.
Att sjunga nationalsången ÄR INTE rasistiskt.
Att bära en svensk flagga ÄR INTE rasistiskt.
Att sötta sitt svenska fotbollslandslag ÄR INTE rasistiskt.
Jag som svensk medborgare känner mig djupt kränkt av detta.
Slöjor samt burka borde INTE få vara tillåtet om inte en svenska tröja får vara det.
Jag älskar Sverige.
Frågan är när jag blir bannad för rasistiska utalanden.
Slöjor är inte riktigt samma sak. Men ser mer på saken som att, får man inte ha keps eller mössa på sig. Varför får man då ha slöja?
Slöjor är inte riktigt samma sak. Men ser mer på saken som att, får man inte ha keps eller mössa på sig. Varför får man då ha slöja?
Slöja hör till deras religon, keps eller mössa hör inte till vår.
Tror det var folkpartiet som tog upp det, att man inte skulle få bära slöja/burka i svenska skolor. Dock så avslogs väl den ideen.
Ol'Kladd
05-09-2007, 21:21
För att de aboslut måste följa sin religion. Sjukt, jag vet. Allting är helt åt helvete, haha såååå patetiskt. Nä, som någon annan sa, nästa skolavslutning blir det sverige tröja, en stor jävla fana och nationalsången ska gladeligen sjungas ur min mun.
Nej vet. Han ser rätt vanlig ut. Men han gillar nationaldemokraterna =rasister. :P
Det är jävligt står skillnad på att vara rasist och att älska sitt land och sätta sitt lands välfärd framför andra länders välfärd. National demokraterna är långt ifrån rasister. Dom vill stoppa invandring. Och dom som är här ska få behålla sin religion och inte bli tvingade att bli integrerade i samhället för då blir det en kultur krock och jag tror inte du hade velat bli tvingad att beté dig som en muslim om du var tvungen att fly till tex Libanon. Då hade du också börjat tycka illa om Libaneser. Sen när kriget är slut eller läget är lugnt för att återvända ska dom som är här återvända. Jag tycker inte det låter rasistiskt. Sverige demokraterna är isåfall större rasister och dom är långt ifrån rasister.
Läs ND's partiprogram innan du uttalar dig om dom. Antagligen kommer du säga "har jag gjort" Men då kommer jag inte tro dig. www.nd.se.
Detta är både till Mange och Stevie.
Keps hör till min religion. :(
Nu ska du inte överdriva här, Stevie.
Dock så tycker jag att det är otroligt löjligt att de måste följa sin religon till punkt och pricka. Gillas inte av mig.
Angående mitt hår så har jag alltid hafft kort hår på somrarna. I alla tider som jag funnits. Bara på vintern jag har långt. Vet inte hur ni kan förknippa en frisyr till en persons politiska ställning.
Angående mitt hår så har jag alltid hafft kort hår på somrarna. I alla tider som jag funnits. Bara på vintern jag har långt. Vet inte hur ni kan förknippa en frisyr till en persons politiska ställning.
Nej jag skojade.
Men påpekade att du älskade Nationaldemokraterna, som är ett rasistiskt parti.
Tycker alla ska följa mitt exempel och skicka ett klagobrev till denna idiotiska och inkompetente rektor!
Angående din frisyr så var det inte tänkt att dra in den i någon politisk ställning, der roliga med det var att du stod 10 cm framför mig på HIF matchen, därför vet jag hur du ser ut. Lol
Ol'Kladd
05-09-2007, 21:28
Så länge du har snaggat hår, och ser allmänt svensk ut. Är du rasist. Där med basta.
Ironi.
KristalleN
05-09-2007, 21:31
Blir så sjukt jävla förbannad på detta t.e.x det är där med slöja jag tycker man ska skriva i skolreglerna INGA saker på huvudet inne på lektionerna och sen så såg jag någonstans att dem skulle få vissa rum där dem kunde be till allah eller vad han heter det är ju fan sjukt !? ska dem be ska dem göra det hemma där det inte stör andra folk som inte tror på deras religion
Angående din frisyr så var det inte tänkt att dra in den i någon politisk ställning, der roliga med det var att du stod 10 cm framför mig på HIF matchen, därför vet jag hur du ser ut. Lol
Det var väldigt trevligt. Kunde du inte klagat på mig då istället? Hade hällre tagit en diskusion med dig där än här. Men du ska väl bara slåss för du inte kan föra en diskusion? Om du nu kan göra det så kan vi diskutera detta nästa gång vi ses. Jag ser fram emot det.
Stevie@ Jag tycker också att folk ska följa detta och skicka ett brev till rektorn. Men många här hade antagligen kallat honom för det ena och andra och det hade bara blivit värre och han hade blivit mer svenskfientlig än vad han redan verkar vara.
Det var väldigt trevligt. Kunde du inte klagat på mig då istället? Hade hällre tagit en diskusion med dig där än här. Men du ska väl bara slåss för du inte kan föra en diskusion? Om du nu kan göra det så kan vi diskutera detta nästa gång vi ses. Jag ser fram emot det.
Stevie@ Jag tycker också att folk ska följa detta och skicka ett brev till rektorn. Men många här hade antagligen kallat honom för det ena och andra och det hade bara blivit värre och han hade blivit mer svenskfientlig än vad han redan verkar vara.
Antagligen. Men tipsa de som kan skriva riktiga brev iallafall!
Ol'Kladd
05-09-2007, 21:33
Jag skriver mitt brev lite senare ikväll, eller imorgon. Men skrivas ska det absolut göra. Har lust att åka till skolan, leta upp deras ventilation och smeta in massa smörsyra, då lär han behöva punga ut för ett par nya väggar, det förtjänar han.
Jag tar mer än gärna en diskussion med dig, och nej. Våld är inte mig grej och kommer aldrig att bli det heller, så på den vägen går jag helst inte. Sen förstår jag inte vad det är vi ska diskutera, jag har inte nämt något i denna tråden mer än hur du ser ut. Men som sagt, jag diskuterar gärna ämnet då jag har en del åsikter som du också har :)
Emopinglan14
05-09-2007, 21:34
Kultur människa, kultur.
KristalleN
05-09-2007, 21:35
Det där med frisyren tycker jag inte spelar någon roll men det är sjukt irriterande typ på skolan så går man förbi ett gäng med utlänningar o genast blir man kallad för nazist elr rasist bara för att man har kort hår
Det där med frisyren tycker jag inte spelar någon roll men det är sjukt irriterande typ på skolan så går man förbi ett gäng med utlänningar o genast blir man kallad för nazist elr rasist bara för att man har kort hår
Då ska du säga
"Välkommen till Sverige, utlänning."
KristalleN
05-09-2007, 21:41
Då ska du säga
Asså dem säger typ så '' ey är du rasse'' då brukar jag vända mig om och säga ''nej det är jag inte men jag har jävligt mycket emot dig''
Jag tar mer än gärna en diskussion med dig, och nej. Våld är inte mig grej och kommer aldrig att bli det heller, så på den vägen går jag helst inte. Sen förstår jag inte vad det är vi ska diskutera, jag har inte nämt något i denna tråden mer än hur du ser ut. Men som sagt, jag diskuterar gärna ämnet då jag har en del åsikter som du också har :
För 2 år sedan var jag en person som folk var rädda för. För vilken anledning? Jo jag slogs som en idiot för ingenting. Det ledde till det ena och andra som jag nu ångrar otroligt mycket. Ingen ville lyssna på mig förfan om vad jag hade att säga eftersom att om dom sa emot mig visste dom att dom fick en näve i huvudet. Jagg har ändrat mig totalt. Försöker hällre prata mig ur problem. Jag slår aldrig första slaget. Och jag förstår inte hur du kan yttra dig som du gör om ND och om mig när du inte läst ND's partiprogram eller äns känner mig.
Vi ska diskutera vad du anser är rasistiskt och inte. För jag är en überrasist enligt dig.
No offence. Bara skriver exakt vad jag tänker just nu.
Dom om hur jag var förr kan sa ag för att du inte ska tro att jag kommer dänga till dig. Så det första du gör är att hoppa på mig.
Säg istället, med lugn ton.
Du kom hit, vi accepterar dig. Se då till att acceptara mig. Jag var här först.
Eller något i den stilen.
Då ska du säga
Asså dem säger typ så '' ey är du rasse'' då brukar jag vända mig om och säga ''nej det är jag inte men jag har jävligt mycket emot dig''
HAHAHAHA!! :D
Utlänningarna frågade mig förut när jag gick i gymnasiumet om jag var rasse.
Då sa jag typ liknande:
Nej men vill du att jag ska vara det?
de flesta sa "Nej". Då sa jag bara:
Men varför fråga du om jag var det då? *deras tystnad kom*
Jag tar mer än gärna en diskussion med dig, och nej. Våld är inte mig grej och kommer aldrig att bli det heller, så på den vägen går jag helst inte. Sen förstår jag inte vad det är vi ska diskutera, jag har inte nämt något i denna tråden mer än hur du ser ut. Men som sagt, jag diskuterar gärna ämnet då jag har en del åsikter som du också har :
För 2 år sedan var jag en person som folk var rädda för. För vilken anledning? Jo jag slogs som en idiot för ingenting. Det ledde till det ena och andra som jag nu ångrar otroligt mycket. Ingen ville lyssna på mig förfan om vad jag hade att säga eftersom att om dom sa emot mig visste dom att dom fick en näve i huvudet. Jagg har ändrat mig totalt. Försöker hällre prata mig ur problem. Jag slår aldrig första slaget. Och jag förstår inte hur du kan yttra dig som du gör om ND och om mig när du inte läst ND's partiprogram eller äns känner mig.
Vi ska diskutera vad du anser är rasistiskt och inte. För jag är en überrasist enligt dig.
Dom om hur jag var förr kan sa ag för att du inte ska tro att jag kommer dänga till dig. Så det första du gör är att hoppa på mig.
Om du tar och visar för mig, var jag skrev att du var rasistisk eller var jag yttrade mig om ND så ska du få en kaka, det kan jag lova. Du blandar nog ihop mig med någon.
Kultur människa, kultur.
Förlåt människa, förlåt. De flesta förstod i alla fall vad jag menade. Punkt.
Alla skulle tagit på sig fotbolls tröjjor :happy:
Ol'Kladd
05-09-2007, 21:46
Det beror ju dock på, ifall Mohammed går i tredje ring, och lilla Erik går i första. Och den store Mohammed är född i sverige, så var Mohammed i sverige före lilla Erik.
KristalleN
05-09-2007, 21:48
Jag ska göra som någon här i denna tråden sa innan på med en svensk fotbolls tröja ta med fanan o sjunga nationalsången hela jävla dagen undrar vad som händer , abdula och hans gäng kommer säkert att kalla mig rasse nasse och tasse o allt man kan bli kallad
Twia det var jag som skrev att ND är rasistiskt. Jag har läst deras partiprogram. :P
http://www.nd.se/principprogram/default.asp
Det beror ju dock på, ifall Mohammed går i tredje ring, och lilla Erik går i första. Och den store Mohammed är född i sverige, så var Mohammed i sverige före lilla Erik.
Sant, men ska man mäta sig på den nivån kan Erik dra sin släkthistoria från början, så ska vi se hur långt Mohammed kommer :)
Ol'Kladd
05-09-2007, 21:55
Sant, men ska man mäta sig på den nivån kan Erik dra sin släkthistoria från början, så ska vi se hur långt Mohammed kommer :)
Inte särskilt långt skulle jag gissa på :*
Vilka har skrivit till rektorn? Jag skriver imorgon.
KristalleN
05-09-2007, 21:56
Var kan man skriva te rektorn jag ska oxå göra det
Om du tar och visar för mig, var jag skrev att du var rasistisk eller var jag yttrade mig om ND så ska du få en kaka, det kan jag lova. Du blandar nog ihop mig med någon.
Det tog jag som att du kallade mig för rasist. Annars formulera du dig ganska dåligt in my opinion.
Stevie & mange@ Såg nu att det var Stevie som skrev det. Sorry, blev så mycket att skriva i 2 trådar på ett par minuter att min hjärna kortslöt.
Stevie@ Jag tycker du ska Ta kontakt med någon ifrån ND. Argumentera med dom om vad du tycker osv och sen förklara för dom varför du tycker det är rasistiskt och möt deras argument. Det är mitt tips. Då får du en mycket klarare bild av dom och vad dom står för. Jag trodde dom var rå nazister förr men efter att jag talat med en flygbladsutdelare så blev jag mycket klarare över vad dom stod för. Och jag måste säga att det är ett av dom partier som skulle göra Sverige värt att vara stolt över igen.
Du vet väl att en invandrare har mer i Socialbidrag än vad min mormor har i pension som betalt skatt här hela sitt liv? Hon har blivit rånad 2 gånger på 1 år nu. Hon sa att om ett sådant rån skedde för 40 år sedan i tex stockholm var det på nyheterna i 2 dagar och det var oftast en narkoman eller en pyskisktsjuk. Idag är det verkligen inte så. Första gången min mormor blev rånad var det av 3 invandrar killar men etnisk bakrund från bland annat Palestina och Kurdistan. Andra gången var dom invandrare men hon fick inte reda på deras etniska bakrund.
Första gången fick hon reda på det igenom en av hennes bekanta som varit lärare till båda pojkarna.
Hans inkorg är nog redan full tror jag. :)
_-__-_
Åter till topic.
Var det fel eller rätt av rektorn att göra det han gjorde?
Ol'Kladd
05-09-2007, 22:01
Hans inkorg är nog redan full tror jag. :)
Haha, ja det skulle inte förvåna mig :) Får väl vänta ett par dagar då. Står hans email adress på någon utav de källor som finns på första sidan? Inte kollat dem än.
Jag visste ju inte om du var rasist eller ej? Jag skrev att du INTE såg ut som en. Sedan skrev jag att man inte behöver se ut som en "typiskt" rasist om man väl är det. Det var inte riktat mot dig på något sett. Ser jag dig på stan ska jag fan ta och hälsa på dig. Gonatt!
Det tog jag som att du kallade mig för rasist. Annars formulera du dig ganska dåligt in my opinion.
Stevie & mange@ Såg nu att det var Stevie som skrev det. Sorry, blev så mycket att skriva i 2 trådar på ett par minuter att min hjärna kortslöt.
Stevie@ Jag tycker du ska Ta kontakt med någon ifrån ND. Argumentera med dom om vad du tycker osv och sen förklara för dom varför du tycker det är rasistiskt och möt deras argument. Det är mitt tips. Då får du en mycket klarare bild av dom och vad dom står för. Jag trodde dom var rå nazister förr men efter att jag talat med en flygbladsutdelare så blev jag mycket klarare över vad dom stod för. Och jag måste säga att det är ett av dom partier som skulle göra Sverige värt att vara stolt över igen.
Du vet väl att en invandrare har mer i Socialbidrag än vad min mormor har i pension som betalt skatt här hela sitt liv? Hon har blivit rånad 2 gånger på 1 år nu. Hon sa att om ett sådant rån skedde för 40 år sedan i tex stockholm var det på nyheterna i 2 dagar och det var oftast en narkoman eller en pyskisktsjuk. Idag är det verkligen inte så. Första gången min mormor blev rånad var det av 3 invandrar killar men etnisk bakrund från bland annat Palestina och Kurdistan. Andra gången var dom invandrare men hon fick inte reda på deras etniska bakrund.
Första gången fick hon reda på det igenom en av hennes bekanta som varit lärare till båda pojkarna.
Det är lätt att bli förvirrad i såna här trådar. :P
Är inte du från ND. Trodde det. Jag har polare som är med i ND. :P
Stolt över? Jag tror på intergration, inte motsatta.
Jag tror alla har lika stort socialbidrag, oavsett om man är svensk eller utlänning. Du vet väl att det även finns svenskar med socialbidrag? Pensionssystem suger rent ut sagt i Sverige. Jag håller med dig där. Tror dock inte det löser pensionssystemet om man slänger ut alla som har utländskt blod.
Haha, ja det skulle inte förvåna mig :) Får väl vänta ett par dagar då. Står hans email adress på någon utav de källor som finns på första sidan? Inte kollat dem än.
par.blondell@malmo.se :rolleyes:
Ol'Kladd
05-09-2007, 22:05
par.blondell@malmo.se :rolleyes:
Tackar :happy:
Jag skickade ett email. Du kan läsaa det i denna tråden.
Jag tror alla har lika stort socialbidrag, oavsett om man är svensk eller utlänning. Du vet väl att det även finns svenskar med socialbidrag? Pensionssystem suger rent ut sagt i Sverige. Jag håller med dig där. Tror dock inte det löser pensionssystemet om man slänger ut alla som har utländskt blod.
Jag har varit på ND möten och så jo. Men det tar riktigt mycket tid. Sen är jag självklart mycket medveten om att det finns svenskar som också går på socialbidrag. Men Jag tycker att svensken isåfall ska ha rätt till 25% mer än en invandrare som bott här i 2 år. Eftersom svensken betalt en hel del skatt. Har han aldrig hafft ett jobb så borde han inte få det. En jugoslav som bott här sedan 60 talet och slitit röven av sig ska självklart ha rätt till dom 25% mer i socialbidrag.
Sen anser ND att utomeuropeisk invandring borde stoppas. men inom europa ska den vara fri. FÖRSTÅR INTE VAR DU FINNER RASISM I DERAS POLITIK?.
Sen håller jag med till 100% att vårt penssionsystem suger totalt. En knegare som jobbat röven av sig i 40 år får ruskigt dålig pension. En VD för skandia som bott i Schweiz i 20 år för att slippa betala skatt flyttar hem till Sverige och får otroligt mycket pension. Dom borde få betala en viss skatt för att dom tjänar sina pengar i Sverige men bor utomlands.
Jag visste ju inte om du var rasist eller ej? Jag skrev att du INTE såg ut som en. Sedan skrev jag att man inte behöver se ut som en "typiskt" rasist om man väl är det. Det var inte riktat mot dig på något sett. Ser jag dig på stan ska jag fan ta och hälsa på dig. Gonatt!
Okej, jag ber om ursäkt. Tog det som ett personangrepp. Ja det tycker jag du ska göra. Vet inte hur du ser ut eller vad du heter äns. Du kan PMA om du vill. Kanske känner igen dig ifrån någonstans. Sov gott.
Jag har varit på ND möten och så jo. Men det tar riktigt mycket tid. Sen är jag självklart mycket medveten om att det finns svenskar som också går på socialbidrag. Men Jag tycker att svensken isåfall ska ha rätt till 25% mer än en invandrare som bott här i 2 år. Eftersom svensken betalt en hel del skatt. Har han aldrig hafft ett jobb så borde han inte få det. En jugoslav som bott här sedan 60 talet och slitit röven av sig ska självklart ha rätt till dom 25% mer i socialbidrag.
Sen anser ND att utomeuropeisk invandring borde stoppas. men inom europa ska den vara fri. FÖRSTÅR INTE VAR DU FINNER RASISM I DERAS POLITIK?.
Sen håller jag med till 100% att vårt penssionsystem suger totalt. En knegare som jobbat röven av sig i 40 år får ruskigt dålig pension. En VD för skandia som bott i Schweiz i 20 år för att slippa betala skatt flyttar hem till Sverige och får otroligt mycket pension. Dom borde få betala en viss skatt för att dom tjänar sina pengar i Sverige men bor utomlands.
Varför skulle de få mer socialbidrag? Socialbidraget är där för att hjälpa dem att komma på fötter.
De tycker att man ska skicka tillbaks alla invandrare? Det bland annat. Det är ju rätt klart att ND är rasister, men jag dömer inte dig för det. Stå för vad du tycker helt enkelt.
KristalleN
05-09-2007, 22:12
jag anser inte att dom ska vara här, eftersom man måste kunna lösa konflikter i sitt hemland och sin världsdel. Kan man inte det, ska man inte heller fly utan försöka göra något åt det
jag anser inte att dom ska vara här, eftersom man måste kunna lösa konflikter i sitt hemland och sin världsdel. Kan man inte det, ska man inte heller fly utan försöka göra något åt det
Det var det värsta jag någonsin läst här på Nordic. CS är inte lika med det verkliga livet. Bara så du vet. Tror inte du hade gått runt och gjort värsta terminatormotståndet om ett land invaderade Sverige.
Mitt mejl.
Jag känner mig otroligt kränkt. Förstår inte hur du kan förbjuda en sådan sak. Jag blir rädd. Jag blir ledsen över att du fattar sådanna här beslut eller har rätt att göra det. Om jag hade flyttat till ett annat land och om dom burit sitt lands landslagströjor hade jag inte tagit illa upp. Det är väl klart man älskar sitt land och sitt landslag. Tror inte jag är ensam om detta. Jag hade blivit mer fundersam och tyckt det var mer fel ifall jag flytta till ett annat land och dom bar Portugals landslagströja istället för sitt eget lands.
KristalleN
05-09-2007, 22:17
Det var det värsta jag någonsin läst här på Nordic. CS är inte lika med det verkliga livet. Bara så du vet. Tror inte du hade gått runt och gjort värsta terminatormotståndet om ett land invaderade Sverige.
Nej men om man tar detta med socialbidraget t.e.x här hjälper man folk som har haft det svårt i sina hemland och sen så sitter typ dem hemma och latar ( inte alla som gör de ) och sen så vägrar dem att lära sig svenska och sen så tycker dem är det jobbigt att skaffa jobb liksom vad ska olle på volvo med en utläninng som inte ens kan svenska + ibland ser man någon utlänning som lever på socialbidrag kommer med en splitterny BMW tror inte dem andra pengarna ligger lagligt bakom det
Mitt mejl.
Jag känner mig otroligt kränkt. Förstår inte hur du kan förbjuda en sådan sak. Jag blir rädd. Jag blir ledsen över att du fattar sådanna här beslut eller har rätt att göra det. Om jag hade flyttat till ett annat land och om dom burit sitt lands landslagströjor hade jag inte tagit illa upp. Det är väl klart man älskar sitt land och sitt landslag. Tror inte jag är ensam om detta. Jag hade blivit mer fundersam och tyckt det var mer fel ifall jag flytta till ett annat land och dom bar Portugals landslagströja istället för sitt eget lands.
Så jävla mycket WOOORD!!!!
Gogo Twia! :yeah:
Nej men om man tar detta med socialbidraget t.e.x här hjälper man folk som har haft det svårt i sina hemland och sen så sitter typ dem hemma och latar ( inte alla som gör de ) och sen så vägrar dem att lära sig svenska och sen så tycker dem är det jobbigt att skaffa jobb liksom vad ska olle på volvo med en utläninng som inte ens kan svenska + ibland ser man någon utlänning som lever på socialbidrag kommer med en splitterny BMW tror inte dem andra pengarna ligger lagligt bakom det
Socialbidraget är som tidigare sagt inte till för invandrare utan för våra medborgare. Socialbidraget ska hjälpa människor att komma på fötter igen.
Hemma och latar? Tar man emot socialbidraget får man vara beredd att göra gratistjänster, så som städning och parkskötare etc.
Många invandrare kan svenska.
Tror knappast det finns någon som lever på ca 2000/månaden som köper en BMW. Du vet att socialen granskar allt man äger? Tror du inte det hade varit misstänksamt om en bidragstagare har en splitterny bil helt plötsligt? Tror mer på att du ANTAR att personen bakom ratten lever på socialbidrag och latar sig där hemma för att han är utlänning.
Som någon tidigare nämnde, dom kommer hit och sedan pratar hur dåligt sverige är, så vad gör dom här isf?
Har 2 kompisar, ena är från ukraina och andra från Iraq. Båda tycker att sverige är skit och allt. Om man inte visste något eller om man försökte laga något men man inte visste hur man skulle göra för att det skulle funka igen säger dom: Så typiskt svennar!
Han som kommer från Iraq är ju född i sverige, dom flyttade hit för det var krig. ingen gillar han i skolan och skyller på att det är för att han är utlänning. (Och det är det inte, det är för hans attityd och för han ljuger mycket) han blir sur för nästan minsta lilla man gör mot han och säger: Jävla rasist! har du nått emot det!? men sen hör man endå varje dag man är med honom: Fan va sverige suger, när jag blir vuxen ska jag flytta. Dom är så korkade etc etc. Vem är det som är rasist då? han pratar ju skit om alla svennar, men inget har sagt nått rasistiskt mot honom, det är ju han själv som ser varje ord som rasistiskt. Vi har ju räddat hans liv! om han (hans mor) stannade i Iraq blev ju hon sönder bombad innan hennes barn ens fick prova på livet! endå suger sverige då vi räddat han?!
Men han från Ukraina då, han säger samma sak + att han är stark som helskotta! så han kan man ju inte säga emot så mycket. Han kom ju fan till sverige för att hans mamma hittade en man som var i sverige! så varför ska han säga att sverige är så jäkla dåligt om han nästan fick ett litet val. Allt är skit i sverige för han då han tycker att saker är dyra, ingen bra mat i skolan och massa skit. Och det gör alla svennar dåliga.
KristalleN
05-09-2007, 22:27
Gogo Twia! :yeah:
Socialbidraget är som tidigare sagt inte till för invandrare utan för våra medborgare. Socialbidraget ska hjälpa människor att komma på fötter igen.
Hemma och latar? Tar man emot socialbidraget får man vara beredd att göra gratistjänster, så som städning och parkskötare etc.
Många invandrare kan svenska.
Tror knappast det finns någon som lever på ca 2000/månaden som köper en BMW. Du vet att socialen granskar allt man äger? Tror du inte det hade varit misstänksamt om en bidragstagare har en splitterny bil helt plötsligt? Tror mer på att du ANTAR att personen bakom ratten lever på socialbidrag och latar sig där hemma för att han är utlänning.
aa + och som jag nämde innan tycket jag att det är sjukt att dem klagar dels på att det inte finns jobb för dem och sen så typ står dem och säger att sverige är skit dåligt m.m men liksom vad gör dem då här? jag har iallafall inte skickat ner ett brev till deras land och skrevet snälla kom hit .. Och sen det där med att om man är kriminell m.m jag tycker såhär blir en utlänning tagen för t.e.x våldtäkt och dem kan bevisa att det är han så ska han hem tycker jag
Alltså... Alla utlänningar är inte sådana. Tummar ner för de som är sådana, men alla är inte sådana. Dessutom vet jag många svenskar som säger så. Jag känner en "invandrare" (född här, föräldrar invandrade) som älskar Sverige och ser sig själv som helsvensk. Vafan ska han skickas till nåt jävla land han aldrig ens satt foten i för?
Så du tycker att en kriminell invandrare ska behandlas med hårdare straff än en kriminell svensk? Är man svensk medborgare, då tillhör man Sverige, så enkelt är det.
Om en turist kommer och begår ett grovt brott, då utvisas han.
Och nus ka jag fan sova, måste vakna om fem timmar! :o
Godnatt alla.
KristalleN
05-09-2007, 22:33
ja jag tycker att utläningar som inte är födda i sverige ska ha hårdare staff för det dem gjort ,än en svensk eller i detta fallet som din kompis som är född sverige för jag anser att om man kommer hit och gör ett brott så har man inget och göra .. aja
Godnatt stevie
Så du tycker att en kriminell invandrare ska behandlas med hårdare straff än en kriminell svensk? Är man svensk medborgare, då tillhör man Sverige, så enkelt är det.
Jag tycker det. Det ska fan inte komma några jävlar och sabba Sverige genom att begå brott. De ska fa åka på det hårdare.
Man ska rädda det skepp som sjunker eller rädda det som räddas kan. - Finns det ett ordspråk som lyder.
Det jag menar är att man ska ta vara på sitt land, sitt folk och alltid sätta sitt lands välfärd i första rummet före andra länders.
Ta EU som exempel. Vi gick inte med fullt ut. Vi får inte äns tillbaka hälften av vad vi betalar för medlemskap där varje år. Nationaldemokraterna förespråkar direkt uppsagt medlemskap av EU. Vilket jag hade tyckt var bra. Visst om man ser över droger som stoppas osv så är det en sak. Men om vi hade gått ur hade vi nog hafft råd med att har fler tullare anställda.
Eller vad tror ni?
Danne Weman
05-09-2007, 22:47
Men för i helvete, håll käften din jävla idiot. Du har ingen aning om vad du snackar om, du använder argument som totalt saknar källor eller har fakta som grund. Dessutom är din svenska ett jävla skämt. LÄR DIG SKILLNAD PÅ DE OCH DEM, SNÄLLA, MINA ÖGON BLÖDER!
Kom ju på att tänka nu på den dära länken som någon la ut härom dagen då massa Araber/Muslimer brände ner svenska flaggan. Men vad händer? vi hjälper ju Iraq endå (eller vilket land detta nu hände i) genom att ge dom skydd i sverige.
Jag tycker att man ska se det så här: Deras fel, deras problem. Vi lägger ner rätt mycket pengar på dom, om man tänker på att rasismen ökar, då måste man anställa flera poliser och poliser som måste kolla större ytor. Alla invandrare måste ha hus där dom kan bo. dom måste ha jobb. Men vad får vi för det? jo, tjat om hur mycket sverige suger. En del säger ju att dom ska flytta till sina hemland när dom blir 20 osv för att sverige suger. Tror nog inte det var värt att slänga alla dessa pengar på dom.
Aja, nu ska jag sova så får läsa imorn vad ni har skrivit. Godnatt
Vi fick inte ha mössor på oss då vi skulle ta skolkort.
En bekant till mig gick omkring när andra klasser skulle ta skolkort och uppgav falskt namn och kom med på flera olika kort före fotografen kände igen honom. Vet inte om de hann publiceras eller om de fick ta om korten, men det skulle inte förvåna mig. Bengtsson lär veta precis vem jag talar om.
En annan bekant drog fram noben precis när fotografen tog kort, så fort att fotografen inte ens hann se det själv. När de upptäckte det före publicering så fick skolkortet tas om för denna klassen och mannen som gjorde detta fick inte vara med på kort
Lol! fan va gött det skulle vara att komma med på varje sida i skolkatalogen \o/
Plax Itans
06-09-2007, 11:04
SJälv e jag blatte och muslim och jag har inget emot att en annan bär svensk tröja för de brukar jag ochså göra ;P
Ambalrith
06-09-2007, 11:07
Jag är inte en gjnutta nationalistisk men sånna här påhitt är det löjligast jag vet. Invandrare skrattar säkertåt oss för att vi är så extremt rädda för att tycka om vårt land. Man borde sparka sånna idioter som kommer på sådant.
Det är inte rasistiskt att älska sitt land. :rolleyes: Och inte att stötta sitt fotbollslandslag för den delen heller.
Granberg
06-09-2007, 12:24
Det som är så jävla tragiskt är att detta snarare motverkar sitt eget syfte. Istället för att få en mindre rasistisk grogrund i Sverige så upprörs svenskar av händelser som dessa. Detta i sin tur leder till att partier som SD kan etablera sig. Och det är en oroande utveckling.
Det som är så jävla tragiskt är att detta snarare motverkar sitt eget syfte. Istället för att få en mindre rasistisk grogrund i Sverige så upprörs svenskar av händelser som dessa. Detta i sin tur leder till att partier som SD kan etablera sig. Och det är en oroande utveckling.
Håller med helt och hållet.
Precis, för jävla jävligt! -.-
Bra sagt Granberg :) Håller med
Ska vi leka tennis
06-09-2007, 12:58
Sverigedemokraterna i nästa val. :)
Sverigedemokraterna i nästa val. :)
Tur att jag får rösta till nästa val :yeah:
Sverigedemokraterna hjälper bara till att förstöra Sverige ännu mer. :)
Det vet du inte. Dom har inte suttit vid makten än. Både socialdemokraternas och Moderatornas politik är skit. Tror det är dags för Sverige att få något nytt och se hur det funkar. Funkar det inte så kan jag förstå att man uttalar sig som du gjorde om dom/det partie/rna/t
Det vet du inte. Dom har inte suttit vid makten än. Både socialdemokraternas och Moderatornas politik är skit. Tror det är dags för Sverige att få något nytt och se hur det funkar. Funkar det inte så kan jag förstå att man uttalar sig som du gjorde om dom/det partie/rna/t
Sverige är ett Sosseland. Har alltid varit så.
Anledningen till att jag uttalar mig på det sättet är att SD endast verkar fokusera sig på en fråga, nämligen på invandringspolitiken, och inget annat. Finns mycket mer och mycket värre problem i Sverige just nu.
Emopinglan14
06-09-2007, 14:31
Anledningen till att jag uttalar mig på det sättet är att SD endast verkar fokusera sig på en fråga, nämligen på invandringspolitiken, och inget annat. Finns mycket mer och mycket värre problem i Sverige just nu.
Du har då inte läst om deras politik i övrigt. Det har jag, dock är jag inte SD. Moderaterna kan gärna vara kvar, eller varför inte folkpartiet?
Kan säga att jag inte tycker om SD speciellt mycket heller. Men tycker om dom mycket mer än dagens socialdemokrater.
För 50 år sen förde sossarna en politik som liknar dagens nationella politik. Man värnade om folkhemmet(som idag nästan dött ut). Men sen kom Olof Palme och rörde om i grytan och dom blir aldrig det dom en gång var.
ND vill bland annat återskapa folkhemmet och tryggheten i hemmet. Dom vill inte ha något tråkigt Svensson hem. Men vill återskapa en del av det gamla folkhemmet.
För mig låter ND bäst. Visst man måste gå vidare. Men man ska aldrig lämna sin historia bakom sig. En del av folkhemmet ska fortsätta existera. Idag kan du knappt lita på din egen bror.
Jag var väldigt insatt i valet 2006, även om jag då var 3 månader från att rösta. ( :rolleyes: ). Jag tycker svenska politiker ska fokusera på sjukvård, pension och integration. Inte att skicka ut halva befolkningen. Tycker vi ska ta vara på invandrarna, leda dem in i vårt samhälle, inte leda dem ut. Just nu ser det förfärligt ut med små mini-irak runt om i Sverige.
Kommer det upp en annan fråga som inte gäller invandringspolitik så hade en gäng 5 åriga dagisgrabbar vetat bättre. Därför kommer SD och ND aldrig lyckas etablera sig bättre än såhär. Folk måste bara inse det och framför allt så måste de "större" partierna ta tag i sin invandringspolitik och våga driva den framåt.
Jo det var jag också. Men sen finns det "bara" 400 000 tusen första generationens invandrare som är över 18 i Sverige. inte 4,5 miljoner som du syfta på när du sa Halva befolkningen. När man försöker integrera personer i Svenska samhället så blir det en kulturkrock. En del av dom vill inte integreras i Svenska samhället. Och då tvingas dom endå till det. Och då blir det fel. Dom ska kunna behålla sin kultur om dom vill sen återvända till sina hemländer när det blivit lugnare eller när kriget är slut.
Jag anser att dom 40 miljarder vi lägger på invandring varje år skulle vi kunna lägga på Skola, äldreomsorg, pension och sjukvård. Det hade blivit en mycket bättre skola, samt äldreomsorg och äldre hade fått en bättre pension som dom flesta faktiskt har rätt till. Danmark sparade 15 miljarder på att minska invandringen med 18%. (stod på deras hemsida för ca: 2 månader sedan, även i jyllandsposten. Länk till dansk folkeparti och jyllandsposten finns längst ner finns längst ner.) Tänk då vad man sparat om man minska den med 80%? ojojoj!. Du bor i Skåne Stevie, du borde förstå danska!!!
http://www.danskfolkeparti.dk/
www.jp.dk
Svensson Rasism - http://www.youtube.com/watch?v=XoONj73MPIA
Fungerande nationalism - http://www.youtube.com/watch?v=AL596JG3IT4
Ej fungerande nationalism - http://www.youtube.com/watch?v=8PJv8AMZBzU
Du måste se skillnaden. Länk 1, han kommer med personliga påhopp bara för han känner för det. Ingen anledning!
länk 2. Fungerande nationalism där dom debatterar via diskusion.
Länk 3. Dom är ute på gatorna och slåss utan någon anledning(Mycket bättre och framförallt smartare att driva en kamp via politik). DET ÄR SÅNNA SOM SVARTAR NER DEN NATIONELLA RÖRELSEN! Precis som AFA säkert svartar ner Vänsterpartiet eftersom dom har kontakt med Ung vänster osv...
Nej, men sen är väl invandrare också svårt att definiera i sådana fall.
Är en person som flyttade hit när han var ett år gammal invandrare?
En person som flyttade hit när han var 38, men anpassade sig till Sverige och är idag... säg 20 år senare... helt svensk när det gäller integration. Är han invandrare och ska skickas hem enligt er?
Tack Twia, jag respekterar allas åsikter sålänge man inte bedriver våld. Jag hatar våld. Tack för att du för en diskussion utan att förespråka våld! :yeah:
Jag tycker att om en person inte vill integreras i det svenska samhället, då kan han ju flytta hem och han lär ju göra det självmant. Tror inte man trivs spoeciellt bra annars. Dock tror jag inte det finns många invandrare som inte skulle vilja vara som vanliga svenssons.
Möjligheten finns att svensson-livet och det svenska arvet förträngs av samhällen som nästan enbart består av invandrare. Intrycket de får där är att svenskaran hatar dem utan anledning. Jag tror därför, att om det i ett samhälle hade gått 1 invandrarfamilj på 3 svenska familjer, då hade det varit lättare att integrera. Invandrarna behöver jobb, inte socialbidrag. För med socialbidrag grupperas dem. På ett jobb integreras dem, för då får de jobba med svenskar.
Jag tycker mångkulturellt samhälle är skit. Vi ska inte ta in andras kulturer i sverige på så sätt att man manifesterar dessa på oficiella fester också vidare. Istället ska man främja svenskheten. Vår nationaldag, våra traditioner också vidare. Men detta är ofta politikernas fel, tror inte invandrarna begär att Sverige ska vara mångkulturellt.
Istället för att för att skapa mångkulturella arbeten hade staten kunnat lägga ner pengarna på att försöka skapa fler jobb.
Jobb = Pengar = Integration. Man har råd att flytta ut ur våra miljonprogram.
Området jag bor i... Kanske 1 eller 2 invandrarfamiljer, resten är svenskar. Det är ett vanligt svensson-villa område. Invandrarna som bor här är inte alls kriminella eller anti-svenskar. Utan tvärtom. Jag tror det beror på att de har integrerats.
Stevie, jag svarar senare. Har inte riktigt tid nu.
Nej, men sen är väl invandrare också svårt att definiera i sådana fall.
Är en person som flyttade hit när han var ett år gammal invandrare?
En person som flyttade hit när han var 38, men anpassade sig till Sverige och är idag... säg 20 år senare... helt svensk när det gäller integration. Är han invandrare och ska skickas hem enligt er?
Tack Twia, jag respekterar allas åsikter sålänge man inte bedriver våld. Jag hatar våld. Tack för att du för en diskussion utan att förespråka våld! :yeah:
Jag tycker att om en person inte vill integreras i det svenska samhället, då kan han ju flytta hem och han lär ju göra det självmant. Tror inte man trivs spoeciellt bra annars. Dock tror jag inte det finns många invandrare som inte skulle vilja vara som vanliga svenssons.
Möjligheten finns att svensson-livet och det svenska arvet förträngs av samhällen som nästan enbart består av invandrare. Intrycket de får där är att svenskaran hatar dem utan anledning. Jag tror därför, att om det i ett samhälle hade gått 1 invandrarfamilj på 3 svenska familjer, då hade det varit lättare att integrera. Invandrarna behöver jobb, inte socialbidrag. För med socialbidrag grupperas dem. På ett jobb integreras dem, för då får de jobba med svenskar.
Jag tycker mångkulturellt samhälle är skit. Vi ska inte ta in andras kulturer i sverige på så sätt att man manifesterar dessa på oficiella fester också vidare. Istället ska man främja svenskheten. Vår nationaldag, våra traditioner också vidare. Men detta är ofta politikernas fel, tror inte invandrarna begär att Sverige ska vara mångkulturellt.
Istället för att för att skapa mångkulturella arbeten hade staten kunnat lägga ner pengarna på att försöka skapa fler jobb.
Jobb = Pengar = Integration. Man har råd att flytta ut ur våra miljonprogram.
Området jag bor i... Kanske 1 eller 2 invandrarfamiljer, resten är svenskar. Det är ett vanligt svensson-villa område. Invandrarna som bor här är inte alls kriminella eller anti-svenskar. Utan tvärtom. Jag tror det beror på att de har integrerats.
Jag vågar påstå att man inte är etniskt svensk föräns 10:e generation, eller även kallat 100% svensk. Men som jag nämt tidigare. Alla är lika mycket värda. Vill en person integreras i det svenska samhället ska han/hon såklart få lov att göra det. Om han däremot inte vill ska han raka vägen hem. Jag är emot invandring. All slags invandring. Inte för jag anser att dom är mindre värda eller inte har rätt till ett bra liv. Utan jag är emot invandring för att det kostar så mycket pengar. Finns så otroligt många svenska arbetslösa som jag tycker i första hand SKA ha förtur till jobb före en invandrare. Man måste lösa problem i sitt land. Och när man tar in invandrare så finns det fler som ska ha jobb. Det funkar helt enkelt inte. på 60-talet behövde vi arbetkraft invandringen mycket och det var bra att dom tog hit personer som kunde fylla upp alla jobb. Men så funkar det inte idag. Man måste förstå att man inte gör en familj en tjänst för att man låter dom komma hit och sen slänger man ut dom på rosengård. Även om dom bodde i ett svenskt område så tror jag inte dom lättare fått ett jobb. Vi måste först lösa problemen med ekonomi och arbetslösheten innan vi kan öppna invandring igen (om vi stänger den).
Om vi öppnar den tror jag mer på att ta arbetskraft ifrån europa eftersom vi är mer lika varandra i vår kultur och kommer bättre överens. Säger inte att det är fel på utomeuropeer men dom är intel ika oss, och vi är inte lika dom. Tror mer på europeisk invandring faktiskt.
Håller med dig. Mångkultur är skit. Svenskar är för rädda för att säga vad man egentligen tycker i vårt samhälle. Det bästa hade varit om hela världen var helt utan religion. Då hade nog inte 10% av dom krig som brötit ut brötit ut överhuvud taget.
Granberg
06-09-2007, 21:53
Brötit?
Skulle gissa att 10 % är en väldigt låg siffra när det gäller krig pga religion.
Brötit?
Skulle gissa att 10 % är en väldigt låg siffra när det gäller krig pga religion.
Njaa kanske överdrev en gnutta men hälften av alla krig hade nog inte brötit ut om hela världen stod utan religion.
Hm....Om man skulle komma till skolan/andra ställen och har en svensk fotbollströja på sig, så är man rasist? Men om jag då är svensk och tar på mig en tröja från tex Brasilien, då blir jag svensk rasist för svenskar, right?
Du kommer bli kallad whigga resten av ditt liv, Robokop.
Jag skulle aldrig rösta på SD, alliansvänlig som jag har blivit på sistone. Men, jag tycker det är viktigt att de finns där, för att pressa på de större partierna lite när det gäller invandringen till sverige, att få dem att öppna ögonen! Vem fan vill ha en man som Jimmie Åkesson i riksdagen?
Jag tycker det är ganska konstigt det med fotbollströjan, men fan vad mycket underklassare det är här där jag bor som springer runt med sina Ultima Thule tröjor med vargtryck på. Man kan ju undra hur deras föräldrar är skapta, som tillåter något sådant strunt.
Måste bara berätta om en liten rolig sak jag såg häromdagen. Jag stod och vänta på en buss när 2 stycken underklassare av typen ovan går förbi. De såg lite ut som helan och halvan. Iallafall, när de skulle skiljas åt så tog den lilla feta av dem av sin keps, blottade sitt rakade lilla huvud och gjorde en hitlerhälsning :lol:
Måste bara berätta om en liten rolig sak jag såg häromdagen. Jag stod och vänta på en buss när 2 stycken underklassare av typen ovan går förbi. De såg lite ut som helan och halvan. Iallafall, när de skulle skiljas åt så tog den lilla feta av dem av sin keps, blottade sitt rakade lilla huvud och gjorde en hitlerhälsning :lol:
\o lul! Hahaha. :lol: jävla barn.
Emopinglan14
07-09-2007, 05:54
Jag tycker det är ganska konstigt det med fotbollströjan, men fan vad mycket underklassare det är här där jag bor som springer runt med sina Ultima Thule tröjor med vargtryck på. Man kan ju undra hur deras föräldrar är skapta, som tillåter något sådant strunt.
Det är väl samma sak som att gå runt med en maiden tröja eller? Vad jag vet så sjunger de inget främlingsfientlig. Men det är bara vad jag hört aldrig riktigt lyssnat på de.
Det är väl samma sak som att gå runt med en maiden tröja eller? Vad jag vet så sjunger de inget främlingsfientlig. Men det är bara vad jag hört aldrig riktigt lyssnat på de.
Egentligen är det väl patriotisk musik men deras fans är väl till största del nazister/rasister.
Låter så jävla fjantigt, vi lever för fan i sverige då är det klart att man får ha en sverige tröja på sig under skolfotto ..
Alla i svenska fotbollslaget är ju rasister! ska nog ta och anmäla dom för det! dom har även tröjorna på kort också! fy skam på dom!
http://vet.hut.nu/?id=13
Egentligen är det väl patriotisk musik men deras fans är väl till största del nazister/rasister.
Ja, exakt. Är ju bara smygrasister som springer runt med dessa fulla plagg.
Eller har du sett någon som du garanterat inte kan säga är rasist bära en tröja av sådan här typ:
https://www.noshame.se/components/com_virtuemart/shop_image/product/97cb.jpg
?
Jag kan ju dock säga att jag inte ser någon likhet i en sådan här tröja med en svensk fotbollsttöja.
Låter så larvigt visst skulle det stå "Sverige bla bla äger te.x nånting" lr någet offensivt det kanske inte var ett bra exempel men ni förstår vad jag menar.. Då skulle man tycka det var fel med inte 2 fotbolls tröjor liksom
Eller har du sett någon som du garanterat inte kan säga är rasist bära en tröja av sådan här typ:
?
Jag kan ju dock säga att jag inte ser någon likhet i en sådan här tröja med en svensk fotbollsttöja.
O.o Där står sverige och sveriges nationalsång på. Den borde vara helt okej, men tyvärr är den ej de.
Hmm... Den tröjan kan jag förstå är lite kontroversiell i och med attv det står "Stolt Svensk". Säger man att man är stolt svensk är oftast inte samma sak som om man säger "Jag älskar mitt land". Eftersom "Stolt svensk" verkar vara mer att man tar avstånd från andra nationer. Så ser jag på saken iallafall. Dock kan jag inte påstå att tröjan är rasistisk. Men den ger sken av rasism.
Blä, nu blev det luddigt.
?
Ifall du sätter på dig en sådan tröja är det antagligen för provocera, inte för att den är snygg.
?
Ifall du sätter på dig en sådan tröja är det antagligen för provocera, inte för att den är snygg.
Smaken är ju som sagt som baken. Och det finns säkert någon som tycker om dom tröjorna. Jag tycker dom är ganska fina men inget jag skulle gå runt i eftersom det inte är min stil av kläder.
Den är lika lite rasistisk som Svenska landslagströjorna.
En tröja med ett swastikan på eller liknande kan jag förstå om folk uppfattar som provecerande.
Får man fråga vilken linja du går på Twia?
Emopinglan14
07-09-2007, 21:27
Jag tror han går i nian :)
1-0 till Salocin.
FaargoAmore
07-09-2007, 22:49
En intressant fråga är ju, hade Irakier fått ha deras landslagströjor på sig?.
Detta är pinsamt, ibland gillar man fan Sverigedemokraterna.
Visst, vi ska ta emot invandrare, i den mängden dom är kontroller bara, imo.
Ol'Kladd
07-09-2007, 23:04
?
Vart beställer man dem?
?
Vart beställer man dem?
www.noshame.se
Emopinglan14
08-09-2007, 00:00
1-0 till Salocin.
Se där vad man kan! :rolleyes:
Jag tycker det är fel att man ej får bära landslags tröjor med mera. Jag minns för två år sedan när min dåvarande klass skulle ta ett klassfoto, så var det en kille som var "punkare", då sa fotografen till honom att ta av sig sin nit jeansväst, har förmig att han vägrade fast han fick stå så hans väst ej syntes till i bild. tyckte det var rätt av han att inte ta av sig den.
Dessa "Stolt Svensk" tröjorna tror jag bara är till för att provosera, men visst om de vill gå runt i lågbudget tröjor så visst. Om jag hade blivit tillsagt att ta av mig min landslags tröja, hade jag aldrig tagit av mig den.
Sverige - Danmark ikväll. Vilka vinner och varför vinner de?
Sverige lär inte vinna. Vi har inga landslag dräkter längre ju(?) Nä skämt å sido.
Tror det kommer bli en jämn match. Om Sverige vinner vi för att vi kan faktiskt spela helt okej när allting fungerar. Samma sak med Danmark. Om Danmark förlorar kan det bero på att dom ofta kör hårt spel och Sverige kan få många frisparkar och Danmark en utvisad spelare.
We are recycle threads. It take less forum space. plix praise mi & redmark plix.
btw... http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslaget/article732515.ab JAG VILL VARA DÄR!
Xompa <3
08-09-2007, 18:21
HAHAHAHHAHAHA!
No spamming please. If you don't have anything to say, then don't say anything.
Ok, jag tyckte bara det var lite roligt att dom inte få ha fotbollströjor på sig >.< det var samma sak i min gamla skola ;>
Okej. Ni som hade skickat ett e-mail, fick ni något svar alls? Stevie? :/
Rekotrns svar.
Hej!
Ni har nog inte hela bilden. Det var inte så oskyldigt som det verkar i media. Det var en landslagströja och den ska enligt min mening inte stå i samma sammanhang som främlingsfientliga tröjor.
En ganska missförstådd rektor.
Mvh
Pär Blondell
Mitt svar.
Då kanske du kan förklara vad det var du förbjöd och varför? En Sverige tröja är inte rasistisk eller främlingsfientlig, inte heller en landslags tröja. Och varför var det inte så oskyldigt? Förklara gärna eftersom du påstår att media inte sade hela sanningen.
Hej!
Ni har nog inte hela bilden. Det var inte så oskyldigt som det verkar i media. Det var en landslagströja och den ska enligt min mening inte stå i samma sammanhang som främlingsfientliga tröjor.
En ganska missförstådd rektor.
Mvh
Pär Blondell
Hej Pär.
Jag vill börja med att tacka för att du faktiskt svarat på mitt mail, det var ingenting jag väntat mig.
Jag instämmer självfallet att den svenska skolan ska hjälpa till att motverka rasism och främlingsfientlighet. Dock är det en känslig fråga i dagens samhälle, detta med främlingsfientlighet. Många påstår att det är främligsfientligt och rasistiskt att bära en tröja som på något sätt hyllar Sverige eller Sveriges historia. Två exempel kan vara en tröja där det helt enkelt står Sverige på, eller en tröja med Vikingasymboler såsom Tors Hammare, är ju heller inte rasistiskt. En tröja med ett hakkors, däremot, är en nazistsymbol och borde tas bort.
Kan du svara på vilka motiv dessa tröjorna har?
MVH,
Anonym. :)
Tack. :cool:
Jag skulle fan punkterat däcken på hans bil.
Hej!
Jag är ganska säker på att om vi hade tillåtit eleverna att ha kläderna på sig så hade skolan legitimerat främlingsfientlighet på skolan. Vi känner barnen på skolan och har redan startat ett intensivt arbete kring vår värdegrund på skolan. Sedan håller jag med dig om att svenska landslagströjor och tröjor med svenska flaggor på är helt ok. De ska dock symbolisera det Sverige står för. Tolerans och mångfald.
Mvh
Pär Blondell
EDIT, taget från vårt projektforum:
`Re: `Re: Använda sverigetröja i skolan-rätt/fel?``
2007-09-13 14:57 av ******
Jo. Jag minns också när de tog upp denna fråga i P1 eller P4. Tidningarna hade gett en väldigt missvisande bild. Dels var rektorn med och förklarade vad som låg bakom sitautionen och det bekräftades sedan även av andra anställda. Så det som jag från början tyckte var rasism (mot Sverige) visade ju sig sedan vara raka motsatsen. Ett rent undvikande av det.
Därmed kan vi slå fast att rektorn gjorde helt rätt, helt agerande enligt skollagen. :)
Bloodlord
13-09-2007, 14:09
Hej!
Jag är ganska säker på att om vi hade tillåtit eleverna att ha kläderna på sig så hade skolan legitimerat främlingsfientlighet på skolan.
Bara jag som tycker det där låter märkligt?
Sen vill jag säga att jag tycker Pär Blondell är helt dum i huvudet.
Hej!
Jag är ganska säker på att om vi hade tillåtit eleverna att ha kläderna på sig så hade skolan legitimerat främlingsfientlighet på skolan.
Bara jag som tycker det där låter märkligt?
Sen vill jag säga att jag tycker Pär Blondell är helt dum i huvudet.
Han följer skollagen. Alltså är han itne dum i huvudet.
Märken och symboler
Ordningsreglerna får, på grund av åsiktsfriheten, inte innehålla generella förbud mot märken. Om märkena bedöms riskera att störa ordningen på skolan genom bråk mellan eleverna eller om diskussioner om märkena tar orimligt mycket lektionstid i anspråk, får man antingen i ordningsreglerna eller genom beslut i det konkreta fallet förbjuda eleverna att bära märkena synliga i skolan. Detsamma gäller om märkena bedöms kränka personal och elever eller för att de uttrycker ett budskap som kan innebära hets mot folkgrupp.
http://www.skolverket.se/sb/d/1488
Garfield
13-09-2007, 18:13
Dig har jag inte sett på länge :o
Men för att gå OnT tycker jag att det här är riktigt dumt.
Vad gör det om man har en sverigetröja på ett skolfoto?
Oj oj oj! Första gången jag ser Agi vara 'on topic'! Riktigt bra skrivet där Agi!
Tråkigt att alla får helt fel syn på rektorn genom att media ska skriva om det så. Men bra att vi fick en förklaring!
Man ska rädda det skepp som sjunker eller rädda det som räddas kan. - Finns det ett ordspråk som lyder.
Det jag menar är att man ska ta vara på sitt land, sitt folk och alltid sätta sitt lands välfärd i första rummet före andra länders.
Lite komiskt faktiskt. Tänker du lite så förstår du att i dagens läge är det helt tvärtemot det du säger. Sverige sjunker inte. T.ex. Irak gör. Rädda det som räddas kan betyder helt enkelt: ta emot de flyktingar som vill komma hit och hjälp dem upp på fötter igen, inget annat. Jag kan inte på något sätt se hur Sverige sjunker, vår välfärd är högre än på mycket länge, kanske till och med högre än någonsin. Varför då inte dela med oss lite och hjälpa andra?
Jag har aldrig förstått mig på patriotism. Globalismen är i mina ögon en grundsten till att samhället ska kunna utvecklas ytterligare. Jag tar gärna vid mig positiva saker från andras kulturer, likasom varje invandrare jag stött på (och det är många, med tanke på att jag växt upp i Stockholms förorter) har tagit till sig av det svenska samhället, även om de kanske tycker att Sverige suger och planerar att flytta härifrån en vacker dag.
En annan sak är att jag helt förstår hur rektorn tänkte - jag förstår inte hur ni kan vara så trångsynta. Tänk kritiskt och läs mellan raderna då ni tar emot information från media - det är ganska troligt att de personer som gjort detta har en del främlingsfientliga åsikter som helt enkelt inte kan vara acceptabla i vårat samhälle. Dels för att vi nu tar in så många invandrare - även om man är helt emot den politiken behöver man inte bete sig som en idiot emot dem. Dels för att det är helt idiotiskt att klanka ner på folk på grund av deras ursprung.
"Do not judge a book by its cover" - finns det också ett ordspråk som lyder. Rasism är egentligen så jävla ogenomtänkt som någonting kan vara.
En annan sak är att många säger att de flesta invandrare "lever på bidrag medan de sitter hemma och latar". Jag har inte mött en enda invandrare vars föräldrar har levt på bidrag utan att aktivt söka jobb (vilket hursomhelst inte ska gå i vårat samhälle). Bättre vore det att skylla på vårat samhälle - som inte ger dem något jobb.
Har egentligen en jävla massa att säga som jag inte orkar - men tycker att några personers åsikter här är enormt barnsliga eller helt ogenomtänkta. Men, men.. Alla har väl sitt sätt att se på saker.
Vill bara säga att jag kanske max läste till sidan 3 - så har ingen aning om folk redan tagit upp det jag sagt här.
Lite komiskt faktiskt. Tänker du lite så förstår du att i dagens läge är det helt tvärtemot det du säger. Sverige sjunker inte. T.ex. Irak gör. Rädda det som räddas kan betyder helt enkelt: ta emot de flyktingar som vill komma hit och hjälp dem upp på fötter igen, inget annat. Jag kan inte på något sätt se hur Sverige sjunker, vår välfärd är högre än på mycket länge, kanske till och med högre än någonsin. Varför då inte dela med oss lite och hjälpa andra?
Jag har aldrig förstått mig på patriotism. Globalismen är i mina ögon en grundsten till att samhället ska kunna utvecklas ytterligare. Jag tar gärna vid mig positiva saker från andras kulturer, likasom varje invandrare jag stött på (och det är många, med tanke på att jag växt upp i Stockholms förorter) har tagit till sig av det svenska samhället, även om de kanske tycker att Sverige suger och planerar att flytta härifrån en vacker dag.
En annan sak är att jag helt förstår hur rektorn tänkte - jag förstår inte hur ni kan vara så trångsynta. Tänk kritiskt och läs mellan raderna då ni tar emot information från media - det är ganska troligt att de personer som gjort detta har en del främlingsfientliga åsikter som helt enkelt inte kan vara acceptabla i vårat samhälle. Dels för att vi nu tar in så många invandrare - även om man är helt emot den politiken behöver man inte bete sig som en idiot emot dem. Dels för att det är helt idiotiskt att klanka ner på folk på grund av deras ursprung.
"Do not judge a book by its cover" - finns det också ett ordspråk som lyder. Rasism är egentligen så jävla ogenomtänkt som någonting kan vara.
En annan sak är att många säger att de flesta invandrare "lever på bidrag medan de sitter hemma och latar". Jag har inte mött en enda invandrare vars föräldrar har levt på bidrag utan att aktivt söka jobb (vilket hursomhelst inte ska gå i vårat samhälle). Bättre vore det att skylla på vårat samhälle - som inte ger dem något jobb.
Har egentligen en jävla massa att säga som jag inte orkar - men tycker att några personers åsikter här är enormt barnsliga eller helt ogenomtänkta. Men, men.. Alla har väl sitt sätt att se på saker.
Vill bara säga att jag kanske max läste till sidan 3 - så har ingen aning om folk redan tagit upp det jag sagt här.
Tack för ett vettigt inlägg. För det första vill jag påpeka att jag tror du blandar ihop patriotism och möjligtvis nationalism. Att vara patriot är vanligt förekommande i alla länder, genom hela mänsklighetens historia. Det innebär att man är stolt över sitt land och älskar sitt land, och att man därmed är beredd att göra sin del i att landet ska gå framåt.
Jag är inte för ett multikulturellt samhälle. Jag tycker vi ska få insikt i andra kulturer, förstå och respektera. Dock tycker jag inte vi som nation ska behöva ha en "Ramadan"vecka eller något då det inte tillhör vår kultur. Inte heller ska vi acceptera den så kallade "Rinkebysvenskan" som en dialekt, utan istället som ett blödande sår i vårt svenska språk. Istället ska man främja vår kultur. Dock är det som sagt viktigt att alla får insikt, förstår och visar tolerans mot andra kulturer. Samtidigt som vi tar till vara på vår kultur, ska vi dock inte vara rädda för att acceptera och ta till oss att det finns andra kulturer och ideer, en hel del kanske bra sådana. Bara för man främjar den svenska kulturen och historian behöver man inte stänga ute allt annat.
Du missförstod mig. Jag mena om ens eget skepp sjönk. Vårt skepp i detta sammanhanget är att Sveriges ekonomi faktiskt blivit sämre senaste tiden. Vårt folk har börjat stressa, äter snabbmat och mår allmänt dåligt. Alla gör inte det, men det är många fler som gör det nu än vad det var för 20-50 år sedan.
Lite komiskt faktiskt...
Tack för ett vettigt inlägg. För det första vill jag påpeka att jag tror du blandar ihop patriotism och möjligtvis nationalism. Att vara patriot är vanligt förekommande i alla länder, genom hela mänsklighetens historia. Det innebär att man är stolt över sitt land och älskar sitt land, och att man därmed är beredd att göra sin del i att landet ska gå framåt.
Men det är ju just det jag inte ser meningen med. Varför bry sig om gränser? Det finns även människor utanför de gränserna som måste frammåt. Egoism fungerar inte i längden - det har bevisats många gånger. Världens klyftor kommer bara öka ännu mer om man bara ser till sitt egets lands bästa.
Jag vet att detta är ett väldigt naivt synsätt - men jag har som sagt aldrig förstått varför man ska hylla sitt eget land, annat än i kanske sport och sådant, där det bara är en rolig grej. Era argument håller inte i mina ögon, och så enkelt är det.
Men sen är ju detta inte heller ett påhopp mot nationalister eller sverigedemokrater, utan mot alla politiker egentligen. Finns nog inte en enda politiker i Sverige som ser till världens bästa..
En till sak: Som du säger är det nog mycket troligt att jag blandar ihop nationalism och patriotism. Jag har aldrig riktigt förstått skillnaden på de två begreppen, mer än att nationalism har en större politisk mening.
Evalor@
Vill inte verka "tyken" men om du inte föstår skillnaden på nationalism och patriotism, så ska du nog inte säga att personers argument inte håller för att man ska älska sitt land.
Jag accepterar dina åsikter, alla har rätt till en åsikt. Men lika mycket som du kan säga att våra argument inte håller kan jag säga med rak arm att jag inte tycker dina argument håller. Man ska aldrig svika sitt folk. Lika lite som man ska svika sina vänner eller din familj. Sviker man sitt land eller sitt folk är det landsföräderi. Och det är straffbart enligt svensk lag.
Att vara patriot har någonting med tillhörighet att göra, någonting en människa alltid behövt. Det kan vara en familj, ett fotbollslag, ett land eller något annat. Förstår du nu?
Evalor@
Vill inte verka "tyken" men om du inte föstår skillnaden på nationalism och patriotism, så ska du nog inte säga att personers argument inte håller för att man ska älska sitt land.
Jag accepterar dina åsikter, alla har rätt till en åsikt. Men lika mycket som du kan säga att våra argument inte håller kan jag säga med rak arm att jag inte tycker dina argument håller. Man ska aldrig svika sitt folk. Lika lite som man ska svika sina vänner eller din familj. Sviker man sitt land eller sitt folk är det landsföräderi. Och det är straffbart enligt svensk lag.
Jag har ingenting emot att man älskar sitt land, inte heller att man älskar sin familj. Att man däremot sviker - som du vill utrycka det - andra länder eller familjer, då man har möjlighet till att inte göra det, tycker jag är fel. Och det är precis vad jag skrivit, eller försökt skriva i vilket fall.
Och för att klargöra vad jag försöker säga tycker jag inte patriotism är fel. Däremot förstår jag mig inte på det.
Hursomhelst undrar jag om ni kan klargöra för mig vad den stora skillnaden är - jag vet att den finns där, men jag förstår mig inte på den.
Jag är den som saknar kunskap här, upplys mig! :)
Emopinglan14
15-09-2007, 18:41
Utan landsgränser så skulle det blivit kaos i världen. Stammar och grupper, polisen skulle få det jävligt svårt att hantera kriminalitet också.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.