View Full Version : Uppmärksamhet
Läs och tänk efter.
Det är lätt att väcka uppmärksamhet år 2007.
Och det värsta med det är att det är lätt att vara medveten om att det är lätt att väcka uppmärksamet - och dessutom att dra nytta utav det. Jag ska förklara; jag älskar verkligen människor som lever till gränsen. Som lever för den de tror de är. Oavsett om det gäller hårdrockare, Tv-spelare, filmskapare, poeter eller punkare - det är folk jag respekterar, som vågar vara sin ”just nu för stunden”-attityt till 120 % och är stolta över det. Men det finns ett par problem. Den första är att dessa människor inte verkar ha någon ömsesidig respekt för andra stilar. För ett tag sedan såg jag ett par hårdrockare stå och samtala, det gick förbi ett gäng av typiska ”Hej jag är fjorton och livet suger så jag har svarta kläder och converse-skor”-tjejer varav hårdrockarna började prata om att dessa fjortisar bara ville ”väcka uppmärksamhet med sin stil” och ”Den är inte naturlig”
Sådant är löjligt. För avsett hur mycket man än hävdar att man lever sin stil, är sitt ideal är det bara förbannat löjligt att försöka övertyga andra om att man gör det för att man är äkta och att alla andra som spökar ut sig bara är falska. Om man nu drar sin stil, oavstet om det är punkare, hårdrockare eller vilken som helst till sin gräns borde man ha en lika stor respekt mot alla andra människor som gör det också - även om de har en annan.
Det andra problemet är hur man kan använda detta och försöra det. Se på bloggaren Alex i aftonbladte som ett exempel - han tjänar jättemycket på att folk irriterar sig på honom för det är så han bygger sitt ”Kändisskap”. Han gör det medvetet. Vill få folk att reagera så att han får ännu mer explotering. Det är så enkelt att det nästan blir roligt. På samma sätt kan en filmskapare göra en film med bara massa sjuka inslag (Se Ken Park exempelvis) och sedan är det så enkelt att försvara sig emot det - eftersom man ALLTID vinner debatten. För om folk reagerar är det bara säga att det var det målet man ville uppnå, så har man vunnit. Enkla förutsättningar.
På samma vis kan då en stil användas - men det är här de förstör. De som är medvetna om att de har en stil visar upp den med stolthet, men sedan blir de också medvetna om att deras annorlunda stil väcker debatt och då använder de den som ett verktyg för det. Jag såg en bild på Aftonbladet om en tjej med annorlunda frisyr som visade upp sig på bild - Visst, hon har givetvis den frisyren från början för att väcka uppmärksamhet - det har jag ingenting emot - men när hon sedan börjar bli medveten om att hennes frisyr är en cool grej för henne att synas förstör hon samtidigt den bild hon själv vill måla upp. För då är hon inte egen eller unik längre. Då blir hon bara mainstream - och det tror jag hon vill undvika.
På samma sätt kan man se grovt övermålade folk på staden, nersmetade med teatersmink som får gamla tanter at reagera - det löjliga blir när de försöker att inte låtsas om som att de inte gör det av något skäl, eller blir medvetna om det - de misslyckas helt enkelt med att hitta mellantinget. Vilket borde vara det som alla med annorlunda stilar strävar efter, för de vill ju att det ska anses som naturligt och snyggt - varför då förstöra för sig själv?
Ett exempel finns när jag såg ett par tjejer stå och dansa i en vattenpöl och jag tänkte att det var ”charmigt”. Sedan brast de ut att ”Fan vad coola och alternativa vi är som gör detta”.
Då raserades allting.
För även om man nu vill vara annorlunda, är inte själva målet att det ska vara en naturlig del av livet?Visst - man gör det för att synas, men att då hävda någonting annat blir så ofattbart korkat. DEt hade varit mycket enklare att bara kräva uppmärksamheten med ”se på mig” istället för att förneka det.
Sammanfattningen blir att det svåraste är att försöka hitta den där stilen som är ens egen, men inte försöka förlöjliga den genom att spela över eller vara falsk i den. Köär man sig som Marilyn Manson kan man lika gärna erkänna vad det är för reaktion man försöker uppnå. För om alla skulle se ut som mig; Skjorta alt. T-shirt och Jeans vore det otroligt tråkigt. Men jag hymlar inte med att jag bara försöker vara så neutral som möjligt, i bekvämma kläder.
Vill man leva en stil ska man givetvis göra det. Det här är ingen moraltext som ska få alla att vakna upp ur sitt förnekade, de flesta som spökar ut sig tar det säkert som ett personangrepp eller inte håller med - vilket bara bevisar teorin ännu mer. Lev din stil till 120 %, sminka dig överdrivet, ta på dig kläder som du inte egentligen tycker är snygga men att det passar till din image - men stå för det utan att göra det för mycket, försök inte låtsas at du inte är medveten om att det är du som är annorlunda men använd det inte som en anledning.
Självkritik och självinsikt är två ord som världen 2007 har glömt.
det var mycke text, orka ej läsa allt. ingen som kan oversetta till kinesiska?
Emopinglan14
16-06-2007, 11:35
Bra skrivet :yeah:
Granberg
16-06-2007, 11:47
Det har gått till den gränsen att de som vill vara alternativa och spöka ut sig i allt ifrån emo till gothar-style har blivit mainstream.
Yes, bra skrivet. Inte för att jag skulle orka skriva en sådan här text på ett forum där skitsnacket flödar och eskalerar, men du skriver på och du gör det bra.
Mer sånt!
Du drog ju bara upp om Rock alternativen.
Ingen hiphop såg jag...
För att förstå måste du vara en. Jag är inte den jag är för att få uppmärksamhet. Jag vill se anurlunda.
Finns olika skäll att man gör det man gör(som du påstår bara är uppmärksamhet dem söker).
Liksom så ni värkligen tror att en flicka/pojke sitter skär sig o tänker ''ja nu ska jag få uppmärksamhet! yes...'' medans armen blöder?
Nej. Liksom du säger att '' aa när dem stog och hoppade i vatten pölen'' tänkte jag på...
Det är en sak att uppfatta.
Det är en annan sak att förstå. Varför dem gör så. För att förstå måste du ju såklart pratta med den personen.
Sen är ju alla inte likadana. Nu kan jag ha fel. Men jag vet ju inte hur ni tänker så.. I min skola kan vi säga att vi har 80% som hatar emo's. Andledning varför dem hatar är samma andeldning som jag ''hatar'' hiphopare(villket jag inte gör) .
Vist jag börjar också tänka negativa saker när jag tex ser någon med byxerna nerhängda.. Oftas tänker jag ''jävla hiphopare''.
Men det är en uppfattning. Liksom jag går ju inte fram och frågar varför han är klädd så.
Efter ett tag fattar jag att.. Aha han kanse vill see ut sådär. Han kanse också inte vill se ut som alla andra.
Aja det finns ju massa andlednigar att han ser ut som han gör.
Jag påvärkas väldigt mycket av musiken. Musiken säger nästan hur man vill se ut.
Asså lite svårt föklara men jag tycker att man kan hålla sinna negativa åsikter för sig själv.
Bara låta dem se ut som dem vill. Alla kan ju inte se likadana. Alla är ju olika.
Som den här snubben:
Andreas Kalldin Avregistrerad
27 apr 2007 13:13
Emo är när man skär sig och dricker spriit [bigcheers]
Tror ni han värkligen ansträngde sig när han skulle förklara vad emo var?
Min fråga Devlan är du emo ?
(om du skulle vara) Det är inget som säger att du är EMO. För vet ingentligen inte vad emotional är. Jag trodde liksom att hiphopare bara gick med deras stil för att får tjejer. Villket jag trodligen har fel.
Och det värsta med det är att det är lätt att vara medveten om att det är lätt att väcka uppmärksamet - och dessutom att dra nytta utav det. Jag ska förklara; jag älskar verkligen människor som lever till gränsen. Som lever för den de tror de är. Oavsett om det gäller hårdrockare, Tv-spelare, filmskapare, poeter eller punkare - det är folk jag respekterar, som vågar vara sin ”just nu för stunden”-attityt till 120 % och är stolta över det. Men det finns ett par problem. Den första är att dessa människor inte verkar ha någon ömsesidig respekt för andra stilar. För ett tag sedan såg jag ett par hårdrockare stå och samtala, det gick förbi ett gäng av typiska ”Hej jag är fjorton och livet suger så jag har svarta kläder och converse-skor”-tjejer varav hårdrockarna började prata om att dessa fjortisar bara ville ”väcka uppmärksamhet med sin stil” och ”Den är inte naturlig”
Sådant är löjligt. För avsett hur mycket man än hävdar att man lever sin stil, är sitt ideal är det bara förbannat löjligt att försöka övertyga andra om att man gör det för att man är äkta och att alla andra som spökar ut sig bara är falska. Om man nu drar sin stil, oavstet om det är punkare, hårdrockare eller vilken som helst till sin gräns borde man ha en lika stor respekt mot alla andra människor som gör det också - även om de har en annan.
Jag hatar inte folk med en alternativ klädstil/livsstil, utan jag hatar posörer. EMOs är som pogs eller pokémon, en jävla trend. Därför är de inte, precis som Granberg skrev, särskilt "alternativa", utan tvärtom, de är väldigt mainstream. Att vara EMO är helt enkelt år 2007 trend. Sedan tycker jag inte om det här PK-snacket. Jag vill gå runt på stan och hata hur mycket jag vill, och även känna att folk hatar mig. Och föresten, har du tänkt på att situationen faktiskt kan vara omvänd? Att de som är alternativa, eller så gärna vill kalla sig själva det, kan se ned på andra som inte är det? Ta exemplet från filmen "Dom Kallar Oss Mods", (tror jag iaf) när "modsen" sitter i tunnelbanan och ett gäng affärsmän (d v s "vanliga människor") går förbi, varpå "modsen" börjar sjunga "små knegare, små knegare är lustiga att se.."
Och sedan tycker jag att det är ganska konstigt (komiskt) att Sveriges 13- och 14 åringar, helt plötsligt, har det "svårt i livet". Börjar se ut och bete sig som om de suttit i koncentrationsläger, tar över offentliga platser ("emotrappan") och sitter ned mitt på gatan som jag går på som om de vore hemlösa, när man är ganska säker på att majoriteten av dem kommer från en VVV-familj.
Jag hatar inte folk med en alternativ klädstil/livsstil, utan jag hatar posörer. EMOs är som pogs eller pokémon, en jävla trend. Därför är de inte, precis som Granberg skrev, särskilt "alternativa", utan tvärtom, de är väldigt mainstream. Att vara EMO är helt enkelt år 2007 trend. Sedan tycker jag inte om det här PK-snacket. Jag vill gå runt på stan och hata hur mycket jag vill, och även känna att folk hatar mig. Och föresten, har du tänkt på att situationen faktiskt kan vara omvänd? Att de som är alternativa, eller så gärna vill kalla sig själva det, kan se ned på andra som inte är det? Ta exemplet från filmen "Dom Kallar Oss Mods", (tror jag iaf) när "modsen" sitter i tunnelbanan och ett gäng affärsmän (d v s "vanliga människor") går förbi, varpå "modsen" börjar sjunga "små knegare, små knegare är lustiga att se.."
Och sedan tycker jag att det är ganska konstigt (komiskt) att Sveriges 13- och 14 åringar, helt plötsligt, har det "svårt i livet". Börjar se ut och bete sig som om de suttit i koncentrationsläger, tar över offentliga platser ("emotrappan") och sitter ned mitt på gatan som jag går på som om de vore hemlösa, när man är ganska säker på att majoriteten av dem kommer från en VVV-familj.
Jag har aldrig hållt med dig förr. Inte vad jag minns. Men det gör det jag nu.
Jag blir speciellt irriterad över när dom blockerar hela cykelbanor så kommer man cyklandes så aktar dom inte sig. lika så gång vägar. Kommer det då en gammal med rulater, vad ska hon göra? hon får gå en jävla omväg eftersom dom antagligen inte aktar sig.
(dom = 2000-talets emos.)
Den riktiga oldschool emon är det absolut inget fel på. Att ha för liten sweatshirt och fyrkantiga glasögon och vara lite "pluggisar" är det inget fel på. Inte enligt mig i alla fall.
pillepelle
16-06-2007, 13:21
Du skriver fjortisar men snackar om emos-.- Svarta, converse osv.
..
Granberg
16-06-2007, 13:33
När jag gick i högstadiet fanns det en tjej som var EMO. Hon gick i min klass. Ensam EMO i en skola med 900 elever. Och helvete vad skit hon fick ta för det, hon vart mobbad upp till tänderna. Men nog fan stack hon ut, hon var alternativ nåt så fruktansvärt. Hon bodde ensam med sin morfar för hennes familj inte kunde ta hand om henne. Idag, bara 3 år senare på samma skola finns det runt 30 stycken EMOs. Men något skumt har hänt, de är inte mobbade tjejer från problemfamiljer. Utan nu är det mode, alla lyssnar på My Chemical Romance och är helt vanliga tjejer från rika Sävarfamiljer. De är inte "alternativa" för att de känner sig så, utan för att de vill vara som alla andra, dvs EMO.
2000-talets emos säger ofta "Jag vill inte va en modefjortis som alla andra" Men faktum är att halva Sveriges ungdommar klär sig i emo stil (även kallad fashioncore). Så är det inte lite mainstrean att klä sig såhär så vetifan vad som är mainstrean. Till och med Hip hoparna var mer accepterade i samhället.
Det är detta jag ville komma till, precis detta. Det går inte att vara annorlunda längre, annorlunda är en stil.Jag kan nästan se framför mig ett scenario där en person står och tänker "hmm vad för stil ska jag välja?" Detta kanske är en liten överdrift men jag tror att ni förstår principen. När jag gick i högstadiet så var det en tjej i min klass som lyssnade på Britney Spears, nästan alltid var klädd i rosa och pluggade mycket. Ett år senare börjar en ny tjej i klassen, en "EMO" som ni så fint kallar det. De 2 personerna blir av någon märklig anledning kompisar och det dröjer inte länge innan tjejen som tidigare klädde sig i rosa och lyssnade på pop-musik börjar måla sig svart och vit i ansiktet. Snabb förändring? Plötsligt börjar den tidigare plugghästen skolka och röka bakom skolan. Hennes kläder börjar förändras från rosa till helt svarta kläder och tröjor med My chemical romance-tryck på. Jag ser henne fortfarande på stan ibland där hon går med sina likadana kompisar och undrar varenda gång vad som egentligen hände.
Har aldrig kommit överfund med om jag ska skratta eller sucka utdraget samt skaka på huvudet åt packet
Caretaker
16-06-2007, 17:38
Det var någon undersökning där Sveriges ungdomar var dom 'gladaste' i norden.
Jag och mina kompisar brukar sätta våra pekfingrar i kross och skrika : DARKNESS, när vi ser dom fjortisar i skolan som vill ha uppmärsamhet genom att klä sig svart( denna "trenden" var mest för att jävlas pga dom kallar ALLA gay, homo, bög)
Ol'Kladd
16-06-2007, 21:49
Jag och mina kompisar brukar sätta våra pekfingrar i kross och skrika : DARKNESS, när vi ser dom fjortisar i skolan som vill ha uppmärsamhet genom att klä sig svart( denna "trenden" var mest för att jävlas pga dom kallar ALLA gay, homo, bög)
Dubbelmoral? Du vill säkert ha exakt lika mycket uppmärksamhet, ni pekade ju trotsallt era pekfingrar och skrek 'DARKNESS' det.. det är coolt!
Tack för den informationen, mitt liv blev nyss lite rikare... Hade jag velat ha din helt onödiga åsikt hade jag frågat...
FakeFass
16-06-2007, 22:16
Själv har jag väldigt många såkallade "wanna be" emo i min skola. Egentligen är dom inte typen av emo men endå så har dom "stilen".
Sminkar sig svart, har svarta kläder, färgar håret svart,Ja dom håller på så som vissa redan sagt.
Visst är det okej att ha sin egen stil.Men jag tycker inte det är så rätt när man ska ha en stil bara för att andra har den.
Ska man ha en stil till 120% så ska man hålla på den och inte gå över till andra bara för att massa andra får en annan look.
Man ska vara stolt för att få se ut som man vill. Ta vara på det säger jag bara
Emopinglan14
16-06-2007, 22:19
Tack för den informationen, mitt liv blev nyss lite rikare... Hade jag velat ha din helt onödiga åsikt hade jag frågat...
Din story livade ju upp våra liv så...
Din story livade ju upp våra liv så...
Jo det sägs ju att ett skratt förlänger livet :P:angel:
Tibianordic och tibiaswe är ju samma sak bara massor av idioter och retards fast här finns det norska männsikor med.
Tibianordic och tibiaswe är ju samma sak bara massor av idioter och retards fast här finns det norska männsikor med.
Ok, då vet vi.
De va 3 töntar i min klass som alltid lekte star wars i 6an, sen blev dem "punkare" med massa kedjor och skit, utan att lyssna på musiken. Det dröjde inte länge innan dem blev emos "jättetuffa" me sina kängor o smink.
Det jag tror är att dem som har varit lite nedsatta tror väll att dem blir ngt, får högre självförtroende med sin stil.
Och här hänger du ja, och du är väl den enda idioten som inte ser att det INTE bara är massa idioter?
De va 3 töntar i min klass som alltid lekte star wars i 6an, sen blev dem "punkare" med massa kedjor och skit, utan att lyssna på musiken. Det dröjde inte länge innan dem blev emos "jättetuffa" me sina kängor o smink.
Det jag tror är att dem som har varit lite nedsatta tror väll att dem blir ngt, får högre självförtroende med sin stil.
MOBBADE MOBBADE MOBBADE!
Guldskon
17-06-2007, 21:05
Och vad är du då? Tåll du inte lite kritik mot dina inlägg? Så fort någon säger till så ska du börja kalla de idioter osv.. Tänkt på vad du själv är? Ditt handlingsförlamade missfoster.
Muppkuppz
17-06-2007, 21:12
Vilka jävla attityds problem du har. Ingen tvingar dig att stanna här.
Kan komma med en komentar, känner en tjej som går omkring och spelar disney musik högt som fan.
Så jag frågade henne, tycker du verkligen den här musiken är bra?
Nej, men det är coolt eftersom ingen tycker den är bra, svarade hon.
Då tycker jag man har gått lite för långt, som alla säger man ska vara sig själv och göra vad man själv vill men inte fan bara för att få uppmärksamhet utanför att det är det man vill göra / tycker är kul att göra
En fyr i klassen min slo putselig om til emo for en uke siden eller noe sånt, sikkert bare for oppmerksomheten. Til vanlig har han lyst hår, "vanlige" klær, singlet etc. Plutselig en dag kommer han på skolen med eyeliner. "Hehe, jeg har eyeliner. lol lol". Vi ser litt rart på han, men ok. Neste dag har han farget håret svart, eyeliner, svarte klær, metall..dingser som henger fra klærne og svart/grå-rutete "tights".
Han fortsatte i en uke, nå slo han tilbake igjen. Ingen synes han var kul eller annerledes, så da gav han opp.
Bra topic, Devlan!
Vilka jävla attityds problem du har. Ingen tvingar dig att stanna här.
Watch your language... We don't want insults here... Warning
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.