PDA

View Full Version : Angående invandrarhatet

Bobbo
13-06-2007, 14:36
Inledning
Det har nog inte undgått någon att invandrarhatet ökar allt mer. Nationalistiska partier växer samtidigt som antalet invandrare ökar. Vi har flera moskéer utspridda över hela landet och förortsområden med nästan enbart invandrare blir allt vanligare. Därför skulle det vara intressant att få veta vad ni tycker och tänker kring detta!

Frågor:

Varför tror du att invandrarhatet ökar? Kan man möjligtvis på något sätt minska det och vad är det som ligger bakom hatet?

Varför har en del svenskar så svårt att acceptera att vi lever i ett månkulturellt samhälle? Varför går en del så långt som att gå med i nynazistiskaföreningar och dyl.?

Vad ligger bakom en del invandrares kaxiga och konfliktsökande attityd? Varför agerar de som de gör?

Har du någon gång själv blivit rånad/hotad av något gäng(invandrargäng/nynazister)? Eller blivit utsatt för rasistiska påhopp? Har dina tankar agående den andra "gruppen" ändrats efter detta?

1. Anledningen till att hatet invandrarhatet ökar tror jag beror på att fler utsätts för brott begångna av invandrare. Oftast får man aldrig tag i förövarna, ilskan går då därför ut över alla med utländsk bakgrund. Så kanske något liknande händer igen, ilskan övergår till hat. Man tycker att myndigheterna är allt för slappa och idoioter som släpper i sådana gangstrar. Detta är andledning till att nationalistiska partier får fler och fler medlemmar. De ger konkreta exempel på hur man kan komma till rätt med "problemet".

Men främsta anledningen tror jag staten står för, migrationspolitiken har totalt havererat. Man tar in hundratuseltals flyktingar och placerar dem i betongförorter. Inte får de någon hjälp eller stöd klart som fan att de blir problem. Många har har flytt från krig och sett hemskare saker än de flesta svenskar, sådant behöver bearbetas. Enligt mig har man tagit in allt för många invandrare, hade varit bättre att in färre och verkligen satsa på att väva in dom i det svenska samhället. Jag menar inte man ska ge dom någon fancy villa på Lidingö men placera dom på ställen där det lever svenskar. Sedan ska man hjälpa dessa familjer att lära språket, fixa enklare jobb osv.
En stegvis process för att väva in dom i samhället. Nu är det dock för sent och staten har satt sig en knivig situation.

2. Anledning till folk har svårt att acceptera att sverige längre bara består av "svenskar" tror jag beror på okunskap. Man ser på tv hur dom håller på där nere i mellanöstern och tror att alla som kommer hit minsann ska störta vårt fagra rike med samma metoder. Man hittar andra att dela sin okunskap med i nationalistiska föreningar. Enbart patetiskt när Legion Vasa och liknande föreningar försvarar sig med att de vill bevara det svenska. De vill att alla ska vara vita och ser själv som någon slags übermensch, resten kan man göra sig av med.

3. Tror invandrares attityd enbart framställs som kaxig pga. den inofficiella jantelagen. Allt ska vara lagom, utmärker man sig tas detta som skryt och framfusighet. En del är givetvis bråkstakar och det tror jag beror på att man är avundsjuk. Man vill ha sådant som "svenskar" har, tyvärr har föräldrana inget jobb så pengar och materiella ting får de skaffa på annant vis, vilket leder till rån och hot.

Sedan är de olika värderingarna ett stort problem. Tror man att man står sig över lagen pga sin religion är det som upplagt för bråk och motsättningar. Dessa samt kriminella invandrare är det största hotet mot invandrares rykte.

Försök att nu att hålla detta på en hyfsad nivå. Skapa gärna diskussion men avstå onödig smutskastning även ifall ni tycker att någon är en riktig idiot.

Pajolle
13-06-2007, 14:56
Jag tror att invadringsfientliga partier växer sig allt starkare på grund av att folk börjar förstå att ett land inte kan ta in mer flyktingar än de egentligen klarar av. Invadrarna kommer hit, de får ingen hjälp och inget jobb. Tänk själv om du har sett din familj skjutits ihjäl, det sätter ju garanterat sina spår. Samtidigt ökar klyftorna mellan fattiga och rika i detta land, de fattiga blir allt fler och med det kommer missnöje. I sitt missnöje så är det skönt att ha någon att skylla på, varför då inte skylla på invadrarna? Då är ju det enda alternativt att rösta på något rasistparti som t.ex Sverigedemokraterna.

Samtidigt är det ingen hemlighet att brottstatistiken ökat på grund av massinvadringen, men är egentligen det så konstigt? De kommer hit, de vet inte hur man ska bete sig och de placeras ju i förorter som kan liknas vid ghetton. Om Sverige bara kunde ta in så mycket invandrare de klarar av istället! Som de klarar av att ge en bostad och ett jobb, ett värdigt liv. Hoppas nu bara inte att Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen nästa val, samtidigt som jag innerligt hoppas att Hycklarmona inte blir ny stadsminister.

Twia
13-06-2007, 16:04
Jag tror att invadringsfientliga partier växer sig allt starkare på grund av att folk börjar förstå att ett land inte kan ta in mer flyktingar än de egentligen klarar av. Invadrarna kommer hit, de får ingen hjälp och inget jobb. Tänk själv om du har sett din familj skjutits ihjäl, det sätter ju garanterat sina spår. Samtidigt ökar klyftorna mellan fattiga och rika i detta land, de fattiga blir allt fler och med det kommer missnöje. I sitt missnöje så är det skönt att ha någon att skylla på, varför då inte skylla på invadrarna? Då är ju det enda alternativt att rösta på något rasistparti som t.ex Sverigedemokraterna.
Samtidigt är det ingen hemlighet att brottstatistiken ökat på grund av massinvadringen, men är egentligen det så konstigt? De kommer hit, de vet inte hur man ska bete sig och de placeras ju i förorter som kan liknas vid ghetton. Om Sverige bara kunde ta in så mycket invandrare de klarar av istället! Som de klarar av att ge en bostad och ett jobb, ett värdigt liv. Hoppas nu bara inte att Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen nästa val, samtidigt som jag innerligt hoppas att Hycklarmona inte blir ny stadsminister.
Sverigedemokraterna är inget rasistparti. Dom vill bara stopap invandring och skicka hem kriminella. Om en invandrare får ett jobb och sköter sig så anser dom att han mycket väl kan få stanna. Sen tycker dom att stopap invandring sprarar mycket pengar. För den summan vi hjälper folk i Sverige idag så kan vi hjälpa 3 gånger så många i deras hemländer. är det då inte bättre att skicka ner hälften av summan och hjälpa 2 gånger som många som i Sverige, tycker du det är rasistiskt? Sverigedemokraterna är inget rasistiskt parti, det är bara massmedia och komunisterna som påstår detta. och Massmedia vet knappt vad rasism är.

Monsterfrilla
13-06-2007, 16:23
Sverigedemokraterna representerar en invandrarfientlig politik, inte konstigt att de isåfall blir ansedda som rasister?

Holger^
13-06-2007, 19:49
Jag är emot rasism. Men mina kompisar säger att dom är det men jag vet ju inte. Te.x dom säger tyå "BLATTE!" om det går dåligt i Coutner-Strike. det tycker jag är dåligt.

Dirk Diggler
13-06-2007, 19:57
Vi är nog alla lite små rasister skall du se. :)

Galen
13-06-2007, 20:01
påtal på din signatur så tror jag vissa är lite mer än andra.

Teewest
13-06-2007, 20:16
Jag tycker att det är okej att folk bosättter sig här. Men jag gillar inte när dem ska ta över/ ändra kultur o skit..

Vissa liksom kommer hit.. Sedan påstår dem att dem hatar oss..

Dem ska vara glada över att dem inte är kvar i sitt land( där det b.l.a förkommer krig).

Banan Gangstern
13-06-2007, 20:49
Vissa e schysta och vissa inte, men tittar man på efterlyst så får man ju se en del. Poängen är att dom borde vara glada att dom får komma hit och bo istället misshandlar dom och härjar runt.

Coralla
13-06-2007, 20:54
Jag har inget emot invandrare i sig men jag ser liksom inte "blattar" och folk från andra länder som samma sak. När ja snackar om blattar menar jag ett beteende små gangsters som kutar omkring me knivar o sånt, då känner ja även svennar som håller på så här så dem inkluderar jag när jag menar blatte.

Men jag tycker det är fel att ta alla för en

Kapten Usopp
13-06-2007, 21:01
Jag tror att "Invandrar hatet" beror på att svenskarna får en bild att alla invandrare är som ligist invandrarna, te.x dem som tror dem är coola för dem har kniv etc dock är inte alla så, jag själv är inte hel svensk. Och att araberna ska bära slöjer (sp?) tycker jag bara är löjligt, är dem i sverige ska dem anpassa sej imo och dem som "Hatar Sverige" kan dra hem <.<

Galen
13-06-2007, 21:11
fan jävla skit sverige, jag hatar detta svenneland.

Down
13-06-2007, 21:26
inga nazister muckar med mig. jag är ju arisk med friska gener

Galen
13-06-2007, 21:32
varför hatar svennar oss fattar inte varför don jiddrar med mig och mina bröder vi hängde vid parken och kicka lite boll så råkade jag lixom aboo träffa en svenne i huvudet han bara blev arg..

Caretaker
13-06-2007, 21:40
Du tror inte att han skulle ha blivit arg även om du hade varit svensk? :rolleyes:

Galen
13-06-2007, 21:46
Jag är svensk och jag spelar inte fotboll.

Banan Gangstern
13-06-2007, 21:48
varför hatar svennar oss fattar inte varför don jiddrar med mig och mina bröder vi hängde vid parken och kicka lite boll så råkade jag lixom aboo träffa en svenne i huvudet han bara blev arg..
Dumt exempel. Inte bara svenskar som e rasister, det är invandrare med, dom tar oss svenskar i ett paket som 'Rasisterna'.

Pajolle
13-06-2007, 21:52
Heha, påminner lite om: http://www.youtube.com/watch?v=V4FWCfh0unw :yeah:

Holger^
13-06-2007, 22:51
Kastade dom en vattenballong eller?

Pajolle
13-06-2007, 22:53
Kastade dom en vattenballong eller?
Nej, jag tror det är en frisbee han får i huvudet.

Twia
13-06-2007, 23:06
Ser dom flesta tycker som jag. invandrare som sköter sig, visst fine stanna, skadar inte mig. jag har inte ett skit emot dom som kom hit på 60-talet för att jobba. det är ett riktigt bra folk som kom hit då.

Sverigedemokraterna har kompierat det danska partiet Dansk folkparti's politik. Och i danmark så låter man invandrare som kommer dit lära sig flytande danska, lite om danmarks historia, sen ger man dom jobb, och dom som vägrar och skiter i detta eller gör brott, åker ut direkt. Dom som sköter sig anser att detta är bra eftersom dom som är kriminella svartar ner deras folk.

Varför skulle det då inte funka med Sverigdedemokraterna i Sverige förstår inte det. jag tror självklart det hade funkat. Så länge inte politiken i Sverige går ifrån främlingsfientlighet till nazism så är det bra att ett parti som vågar ta itu med problem kommer in i riksdagen.

Detta är bara vad jag tycker!

Pajolle
13-06-2007, 23:17
Ser dom flesta tycker som jag. invandrare som sköter sig, visst fine stanna, skadar inte mig. jag har inte ett skit emot dom som kom hit på 60-talet för att jobba. det är ett riktigt bra folk som kom hit då.

Sverigedemokraterna har kompierat det danska partiet Dansk folkparti's politik. Och i danmark så låter man invandrare som kommer dit lära sig flytande danska, lite om danmarks historia, sen ger man dom jobb, och dom som vägrar och skiter i detta eller gör brott, åker ut direkt. Dom som sköter sig anser att detta är bra eftersom dom som är kriminella svartar ner deras folk.

Varför skulle det då inte funka med Sverigdedemokraterna i Sverige förstår inte det. jag tror självklart det hade funkat. Så länge inte politiken i Sverige går ifrån främlingsfientlighet till nazism så är det bra att ett parti som vågar ta itu med problem kommer in i riksdagen.

Vilket typiskt jag-saknar-totalt-logist-tänkande-tänk!
Ska invandrarna då först få tillstånd att stanna i Sverige för att sedan vara tvungna att sköta sig korrekt på grund av att de blir utskickade från landet där de bor och är registrerade i? Ska en människa med invandrarbakgrund som kör rattfull straffas annorlunda som en "riktig" svensk som kör rattfull? Skulle isåfall nysvensken få lämna Sverige? Ditt tänk är helt fel, kanske dags att vakna nu?

Maz
14-06-2007, 01:02
Jag tycker att det är mycket bra att du skapade en sådan här diskussionstråd. Den behövs verkligen om man ser på hur svenska samhället egentligen är.
Tyvärr så är det lite synd att du skapar en sådan tråd här, på Tibianordic. Som du ser, så är det många posts som är oseriösa, väldigt korta, och svarar inte på dina frågor etc.

Hade en sådan här tråd skapas på något annat, mer seriöst forum eller kanske t.o.m tas upp i media så skulle det vara mycket bra.
Jag vet att jag inte svarat på diskussionsfrågorna, men jag är lite trött nu och orkar verkligen inte samla mina tankar för att sedan skriva dem här.

Genom lite snabbt tänkande så har jag kommit fram till en slutsats; om invandrarna hade bott blandat med svenskar så hade allt varit mycket bättre. Jag t.ex, är andra generationens invandrare, och jag bor i ett område med mycket svenskar.
Jag vet att det är lite svårt att jämföra när man är född här, men det är faktiskt fortfarande en skillnad.
Mina kompisar av invandrarbakgrund bor dem flesta i områden med mycket svenskar, och de är precis som alla andra svenskar. Den enda skillnaden kan vara att det har lite problem med språket och att de har mörkt hår istället för ljust. Spelar det någon roll?

Det finns många invandrare i min stad, både bråkstakar och vanliga. Det man ska tänka på är att det faktiskt finns svenska bråkstakar också. Sådant vi ser i media där en ung invandrarkille misstänks för våldtäkt/rån på en svensk tjej; visst, jävligt idiotiskt. Men det finns också svenskar som gör det.
Det här med att det är fler invandrare än svenskar som gör sådant vet jag faktiskt inte, jag har ingen statistik på det.
Visst kan det stämma att, rent statistiskt sett, invandrare är mer kriminella än svenskar, men det är då vi ska ställa oss frågan "Varför?". Det kan finnas många anledningar;
1. De bor i områden med nästan bara invandrare. De lär sig inte de svenska normerna, de lever fattigt, får ingen hjälp med de hemska minnena, har svårt för språket (svårt att formulera sig, kan vara riktigt jävla jobbigt, tro mig) etc.
2. Det finns idioter. Det finns ALLTID idioter i ALLA nationaliteter. Men man ska inte generalisera, det är viktigt.

Finns säkert mycket fler anledningar, men som jag sa tidigare så orkar jag inte samla mina tankar. Det här är bara något som jag skrev ner utan att riktigt tänka till, så jag hoppas det låter vettigt.

//Maz

Joh
14-06-2007, 06:03
Bara dom är sköter sig
men de gör inte många så då kan dra dom jävlarna xD

Bobbo
14-06-2007, 09:34
Kom och tänka på varför många svenskar har en ngeativ bild av invandrare. Speciellt i områden som jag själv bor i, där det knappt bor nog några invandrare alls. Dom enda invandrare jag i princip stöter på är de jag möter på stan. Vilka utmärker sig där då? Jo, de som skränar och slåss.

Sedan så blir bilden bättre av att många av mina polare i skolan har blivit utsatta för rån på allt ifrån mopeder till kläder. Eftersom vi knappt träffar några andra en dessa kriminella smågangsters så får ju automatiskt en negativ bild av invandrare.

Sverige>Norge
14-06-2007, 10:07
har en polare som är från pakistan :| han är schysst :D

aLx_
14-06-2007, 10:55
Dom som inte vill jobba, dom som gör kriminella saker, ska ut.
Fatta mig kort.

Pajolle
14-06-2007, 11:00
Fatta mig kort.
Med tanke på dina föregående inlägg så finns det nog ingen som förväntade sig mer av dig än att du skulle "Fatta dig kort".

Stevie
14-06-2007, 13:33
När är en person svensk? Är det när han är svensk medborgare, eller är det efter att hans familj funnits här i 500 år? Det finns nog inte många här på forumet som är "helsvenskar". Under medeltiden invandrade många tyskar till Sverige, troligtvis har många ursvenskar tyskt blod i ådrorna. Sedan hade svenskarna lite kul med fransmännen, säkert kom det ut en halvfransös här och var. Fö5r att inte tala om alla ryska barn som måste ha ploppat ut i Sverige.
Enligt mig är en person svensk när denne accepterat Sverige som sitt hemland. Att personen sen i fråga kanske heter Jean-Renë eller Muhammed spelar ingen roll.

Twia, jag var inte förvånad att se sådana inlägg från dig. Detta också delvis för att främlingsfientligheten är väldigt utbredd i Skåne och Helsingborg.
Enligt dig är inte Sverigedemokraterna rasister. Samtidigt vill de skilja på svenskfödda och utlandsfödda genom att utvisa en utlandsfödd för något kriminellt. Låt mig ge dig ett scenario:

Calle och Alex rånar en bank. Calle är svensk, med undantag från en polsk gren som smög sig in i familjen i början av 1900-talet. Alex är född i Rumänien, men hans föräldrar flyttade hit när han var tretton, som politiskt asylsökande då Rumänien var kommunistiskt. De rånar en bank då de behöver pengarna. Calles föräldrar dog när han var liten, i en bilolycka. Sedan dess har han haft det väldigt svårt, och jobbar nu som städare på ett företag då han försummat sin skolgång. Han blev beroende av tunga droger i de senare tonåren, och har svårt att finansiera ett så smutsigt leverne.
Alex föräldrar fick aldrig jobb. Båda är högutbildade, fadern Civilingenjör och modern lärare i Matematik och Fysik på hög nivå. De lärde sig svenska snabbt, vilket är relativt lätt då man har en så tränad hjärna. Visst hade de lite brytning. och så, men alla förstod dem. De sökte över 1000 jobb under början av 90-talet men fick inte ett endaste. De bad om anledningar, och de fick olika svar som att de hade för mycket kompetens, att de inte hade erfarenhet, att de hade erfarenhet men tyvärr inte någon svensk erfarenhet också vidare. De var tvugna att leva på A-kassa och socialen. Efter flera års konstant stillasittande arbetssökande, depression och fattigdom, begick modern självmord. Fadern gjorde detsamma kort därefter. Alex kom i kontakt med Calle och hans gäng och började även han ta droger. Nu kommer vi till bankrånet. De blev båda tagtna av polisen. De är båda 28 år gamla. Nu är det så att Sverigedemokraterna har väldigt stort inflytande i Sverige. Calle får 5 års fängelse. Alex, som bott 15 år i Sverige, blir utvisad till Rumänien.

Är detta rättvist?

Det är lätt för oss som bor i svenska villaområden med ett fåtal invandrare att fördömma de andra och lägga skulden för allt dåligt i landet på dem. Men ni får tänka på varför det är så istället. Är det inte ofta så att rika människor inte behöver ta till desperata uttryck för överlevnad, medan fattiga människor behöver det? Fakta är att folket i Rosengården inte lever så jävla bra som ni tror. De flesta lever på socialen, en liten penningsumma i månaden, tror det är 2-3000, och söker jobb hela tiden men får inget. De vill också äga en villa med stor trädgård och pool, en volvo, en båt, ett sommarhus en hund och ha trevliga grannar. Men de kan inte. De är tvugna att försörja 3 barn i en liten lägenhet på 80 kvadratmeter på femte våningen i tätbefolkade rosengård, där alla är lika fattiga som dem. Ingen har jobb, allt är instängt, alla kvävs av fattigdomen.

Tycker alla här ska tänka lite innan de skriver, forska lite. Ta allt med en nypa salt också. Invandrarna "kommer inte och förstör". De kommer och fastnar någonstans utanför det svenska samhället.

Twia
14-06-2007, 16:09

Vilket typiskt jag-saknar-totalt-logist-tänkande-tänk!
Ska invandrarna då först få tillstånd att stanna i Sverige för att sedan vara tvungna att sköta sig korrekt på grund av att de blir utskickade från landet där de bor och är registrerade i? Ska en människa med invandrarbakgrund som kör rattfull straffas annorlunda som en "riktig" svensk som kör rattfull? Skulle isåfall nysvensken få lämna Sverige? Ditt tänk är helt fel, kanske dags att vakna nu?
Du anser att det är fel, jag anser att det är rätt. Det enda som är fel är att vi hjälper folk som endå hatar oss och visar "sitt tack" genom att begå brott. Dom som visar det genom att tillföra något till Sverige är bra. dom ska självklart stanna.

och ja dom ska straffas annorlunda. eftersom dom kostar oss pengar, och sen skiter dom i det och missbrukar vår hjälp.

aLx_
14-06-2007, 16:12
Fatta mig kort.
Med tanke på dina föregående inlägg så finns det nog ingen som förväntade sig mer av dig än att du skulle "Fatta dig kort".
Nja, har nog skrivit längre inlägg/trådar än du har.
Plus att.. jag orkar faktiskt inte bry mig om nationaliteter längre.

Men visst jag kommer upp med lite skit när jag har tid. Tar det under.

Phoenix_Candia
14-06-2007, 16:30
När är en person svensk? Är det när han är svensk medborgare, eller är det efter att hans familj funnits här i 500 år? Det finns nog inte många här på forumet som är "helsvenskar". Under medeltiden invandrade många tyskar till Sverige, troligtvis har många ursvenskar tyskt blod i ådrorna. Sedan hade svenskarna lite kul med fransmännen, säkert kom det ut en halvfransös här och var. Fö5r att inte tala om alla ryska barn som måste ha ploppat ut i Sverige.
Enligt mig är en person svensk när denne accepterat Sverige som sitt hemland. Att personen sen i fråga kanske heter Jean-Renë eller Muhammed spelar ingen roll.

Twia, jag var inte förvånad att se sådana inlägg från dig. Detta också delvis för att främlingsfientligheten är väldigt utbredd i Skåne och Helsingborg.
Enligt dig är inte Sverigedemokraterna rasister. Samtidigt vill de skilja på svenskfödda och utlandsfödda genom att utvisa en utlandsfödd för något kriminellt. Låt mig ge dig ett scenario:

Calle och Alex rånar en bank. Calle är svensk, med undantag från en polsk gren som smög sig in i familjen i början av 1900-talet. Alex är född i Rumänien, men hans föräldrar flyttade hit när han var tretton, som politiskt asylsökande då Rumänien var kommunistiskt. De rånar en bank då de behöver pengarna. Calles föräldrar dog när han var liten, i en bilolycka. Sedan dess har han haft det väldigt svårt, och jobbar nu som städare på ett företag då han försummat sin skolgång. Han blev beroende av tunga droger i de senare tonåren, och har svårt att finansiera ett så smutsigt leverne.
Alex föräldrar fick aldrig jobb. Båda är högutbildade, fadern Civilingenjör och modern lärare i Matematik och Fysik på hög nivå. De lärde sig svenska snabbt, vilket är relativt lätt då man har en så tränad hjärna. Visst hade de lite brytning. och så, men alla förstod dem. De sökte över 1000 jobb under början av 90-talet men fick inte ett endaste. De bad om anledningar, och de fick olika svar som att de hade för mycket kompetens, att de inte hade erfarenhet, att de hade erfarenhet men tyvärr inte någon svensk erfarenhet också vidare. De var tvugna att leva på A-kassa och socialen. Efter flera års konstant stillasittande arbetssökande, depression och fattigdom, begick modern självmord. Fadern gjorde detsamma kort därefter. Alex kom i kontakt med Calle och hans gäng och började även han ta droger. Nu kommer vi till bankrånet. De blev båda tagtna av polisen. De är båda 28 år gamla. Nu är det så att Sverigedemokraterna har väldigt stort inflytande i Sverige. Calle får 5 års fängelse. Alex, som bott 15 år i Sverige, blir utvisad till Rumänien.

Är detta rättvist?

Det är lätt för oss som bor i svenska villaområden med ett fåtal invandrare att fördömma de andra och lägga skulden för allt dåligt i landet på dem. Men ni får tänka på varför det är så istället. Är det inte ofta så att rika människor inte behöver ta till desperata uttryck för överlevnad, medan fattiga människor behöver det? Fakta är att folket i Rosengården inte lever så jävla bra som ni tror. De flesta lever på socialen, en liten penningsumma i månaden, tror det är 2-3000, och söker jobb hela tiden men får inget. De vill också äga en villa med stor trädgård och pool, en volvo, en båt, ett sommarhus en hund och ha trevliga grannar. Men de kan inte. De är tvugna att försörja 3 barn i en liten lägenhet på 80 kvadratmeter på femte våningen i tätbefolkade rosengård, där alla är lika fattiga som dem. Ingen har jobb, allt är instängt, alla kvävs av fattigdomen.

Tycker alla här ska tänka lite innan de skriver, forska lite. Ta allt med en nypa salt också. Invandrarna "kommer inte och förstör". De kommer och fastnar någonstans utanför det svenska samhället.
orkar inte läsa igenom de :P

Bobbo
14-06-2007, 16:35

Är detta rättvist?

orkar inte läsa igenom de :P
Håll dig till Tibiadelen då!

Stevie, det är ju anledning till att många bli kriminella, de vill ha samma saker som vanliga "svenssons". Men har inte råd och då måste de skaffa pengar på annat sätt.

Sedan är just språket är stort problem, de må vara högutbildade i sina hemland. Men utan bra svenska är deras kompetens värdelösa. Antingen krävs en vilja av stål för "skola om" sig eller så får man ta ett lättare jobb.

aLx_
14-06-2007, 16:43
I och med, att jag inte orkar quote'a alla får du tänka en extra gång när du läser, bra.

Sverige klarar av att ta in fler invandrare, mycket fler.
Men.. Folk i Sverige har det bra.

Fast det sverige egentligen behöver är folk som vill jobba, folk som inte ville sitta hemma hela dagarna, klart dom flesta som kommer hit vill jobba. men vilken hjälp får dom?
Dom sätter folket i förorter, ger dom pengar så dom klarar sig hyfsat.
Dom kanske inte har någon utbildning, hur ska du ha råd till en utbildning utan pengar när du är vuxen?
Vem vill anställa en som kommer från en förort idag 2007? Det är många äldre som kommer hit, som kanske inte klarar av att jobba, vuxna som faktiskt behöver vara hemma för dom har barn hemma, oftast många barn men så är det utomlands..
Varför skaffar folk i afrika barn? För dom inte har vetenskap, tror du dom vill att deras barn ska dö? tror du dom "gör" 10 barn för att 7 av dom ska överleva? allt handlar om vetenskap och undervisning.
@Sverigedemokraterna borde inte anses som ett rasist parti, det är invandrarfientlig politik JA!
Men man måste förstå skillnanden. Att skicka ut folk som inte sköter sig som inte har Svenskt medborgarskap, är rätt enligt mig, JA!
I Danmark får man inte ha slöja, är det rasitiskt och bo i Danmark då, som har en hårdare invandrar politik?
Att säga Blatte är inte rasistiskt att säga, där emot är SVARTING rasistikst.
Man får tycka vad man vill i dagens sverige.

Stevie kom med ett bra exempel, men orkar inte svara är lite trött just nu.
Och enligt mig är man inte Svensk förren man kan språket som en normal, Svensk kan i åldern man är i, även om där finns Svenskar som inte behärskar språket än.

Men.. Om vi nu ska säga så här, Mohammed kom till Sverige för 3 år sen (Tar detta ur en så kallad sann historia, dock med andra namn).
Mohammed har det hyfsat svårt att lära sig språket men dom kommer lättare och lättare eftersom familjen har lite pengar och har råd med att pappan får en utbildning, föräldrarna börjar snacka lite svenska med barnen det kommer mer och mer.
Pappan börjar jobba, pengarna börjar komma, socialen är inte ända utvägen nu längre.. Nu kan dom planera saker, barna får motvation, dom skärper sig i skolan. Båda barnen går ut med bra betyg. För ett år sen, när Mohammed hade bott här i 3 år.. fick han alla rätt på nationella proven i Svenska, hur känns det?

Känns det bra eller dåligt? Svensk avundsjuka är stor, antagligen störst i världen.

Eller Ahmed som bor i en liten förort, föräldrarna har inte råd att ta ngn utbildning och folk vägrar ge dom jobb, ungarna får inget hopp, det går dåligt på fotbollen.. Dom går med i ett gäng som också känner ett hat att sverige inte vill hjälpa deras föräldrar och dom.. Dom ser en svensk klipper till han, rasism, javisst. men.. Vems fel är detta

Hoppas ni fatta, läste inte vad jag skrev, bara skrev. Så allt är väl inte 100%.
Och nej, jag är inte rasist.

Ola Magnell
14-06-2007, 16:43
och ja dom ska straffas annorlunda. eftersom dom kostar oss pengar, och sen skiter dom i det och missbrukar vår hjälp.
Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Har jag förstått det rätt om det är mer okej att göra ett brott om man inte kostar Sverige några pengar? Än om man kostar pengar? Avigt. Vad händer om en invandrare som inte kostar pengar för staten gör ett brott?

Jag skulle kunna dra upp massa "är det värre"-scenarion. Men jag avvaktar och passar bollen till dig. Utveckla ditt resonemang. För just nu är ditt inlägg alldeles för otydligt. Utveckla, utveckla och så utveckla.

aLx_
14-06-2007, 16:50
Förstår inte hans poäng Ola men antagligen är det, att vi ger folk idag mycket pengar i skatt osv, så folk får social bidrag, vilket är fel, tycker itne ens Svenskar ska få social bidrag.
Alla kan göra brott.

Twia
14-06-2007, 17:12
Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Har jag förstått det rätt om det är mer okej att göra ett brott om man inte kostar Sverige några pengar? Än om man kostar pengar? Avigt. Vad händer om en invandrare som inte kostar pengar för staten gör ett brott?

Jag skulle kunna dra upp massa "är det värre"-scenarion. Men jag avvaktar och passar bollen till dig. Utveckla ditt resonemang. För just nu är ditt inlägg alldeles för otydligt. Utveckla, utveckla och så utveckla.
Jag menar att dom skulle ha det under en viss perid. eller om dom blev erbjudna ett jobb och tog det så skulle detta försvinna. jag menar inte lättare brott som P-böter. men upprepande brott som misshandel och liknande. sen kan du tycka precis vad f*n du vill om detta. För detta är bara vad jag tycker om det.

Bobbo
14-06-2007, 17:14
Förstår inte hans poäng Ola men antagligen är det, att vi ger folk idag mycket pengar i skatt osv, så folk får social bidrag, vilket är fel, tycker itne ens Svenskar ska få social bidrag.
Alla kan göra brott.
Det är ju inte så att vem som helst kan gå dit och hämta lite pengar för sedan leva loppan. Folk med socialbidrag lever mycket ansträngt.

aLx_
14-06-2007, 17:58
Alla som kommer hit får något form av bidrag, hur skulle dom annars köpa mat?
Köpa saker utan pengar? hur funkar det?

Twia
14-06-2007, 18:21
Sen måste jag säga att det inte är nazister/rasister som hotar Sveriges framtid. Det är antifacister så som AFA. Dom lägger bensinbomber på McDonald's resuranger. Dom slår folk utan anledning. misshandlar politiker med mera. Det är inget annat än sjukt! På nationaldagen så hade AFA anhängare spottat på svenska kvinnor som firade nationaldagen, även försökt slå svenska män som firade nationaldagen. Efter dom blivit gripna sa dom "Förstår inte varför ni griper oss, vi har inte gjort något fel". Det visar bara hur otroligt låg deras IQ är.

Och jag har inget emot invandrare som kommer hit, vill jobba, vill integreras, vill lära sig svenska, osv.. Det är sånna jag tycker om. sånna ska få lov att strömma in här så länge vi har råd att integrera dom. Resten ska bara hem igen, i alla fall ut ifrån Sverige.

Stevie
14-06-2007, 19:31
Problemet är att folk vill jobba men får inte jobb. Förnekar ni det?

Fortsätter debatt efter att ha fått svar på den frågan. Ser mycket gärna efter svar från Twia.

Pajolle
14-06-2007, 19:34
Sen måste jag säga att det inte är nazister/rasister som hotar Sveriges framtid. Det är antifacister så som AFA. Dom lägger bensinbomber på McDonald's resuranger. Dom slår folk utan anledning. misshandlar politiker med mera. Det är inget annat än sjukt! På nationaldagen så hade AFA anhängare spottat på svenska kvinnor som firade nationaldagen, även försökt slå svenska män som firade nationaldagen. Efter dom blivit gripna sa dom "Förstår inte varför ni griper oss, vi har inte gjort något fel". Det visar bara hur otroligt låg deras IQ är.

Och jag har inget emot invandrare som kommer hit, vill jobba, vill integreras, vill lära sig svenska, osv.. Det är sånna jag tycker om. sånna ska få lov att strömma in här så länge vi har råd att integrera dom. Resten ska bara hem igen, i alla fall ut ifrån Sverige.
Haha, har du varit inne och läst på info14 eller vad? Det är just personer som du som är oroande för Sveriges framtid. Jag skulle nog lägga in dig i klassen "White Trash", du får googla om du inte vet vad det är. Hur många medlemmar har AFA? 10000? Knappast speciellt mycket mer.

Mange
14-06-2007, 19:39
Problemet är att folk vill jobba men får inte jobb. Förnekar ni det?
Då de flesta arbetsgivare har som krav att man kan det svenska språket korrekt är det inte bara att ge arbete hit och dit eller hur? Att vi sedan sätter alla invandrare på ett och samma ställe gör ju inte saken bättre. Folket i dessa områdena har mycket svårare att lära sig det svenska språket korrekt än vad de har om de hamnar mer utpspritt. Detta är även bevisat. Vi får alltså skylla oss lite själva när det gäller den saken. När det sedan finns en del "svenska" familjer i dessa områdena som ofta är kriminella ser förstår jag också varför intresset för sverigedemokraternas politik ökar.

Stevie
14-06-2007, 19:51
Ni menar alltså att en person som kommer hit när han är 30 ska lära sig det svenska språket som om han är infödd eller få ett skitliv? Faktum är att centrat för att lära sig språk fungerar utmärkt fram till 25~ åldern. Det är självklart att man bryter. Huvudsaken är att man kan prata med folk. Vilket månbga klarar.

Jag tvivlar på att det gör stor skillnad om man säger "ska vi fika vid den bordet" om man är till exempel försäljare. Er ignorans fyller mig med skam för dagens Sverige.

Mange
14-06-2007, 20:41
Uttryckte mig kanske lite dumt men enligt de flesta arbetsgivarna så ska man kunna tala FÖRSTÅLIG svenska. Man ska även förstå en svenskatalande person.

Sen är det väl inte JAG som tycker att man ska prata på ett speciellt sett för att få ett jobb? Jag tog bara ett exempel på hur det svenska samhället ser på det hela.

Stevie
14-06-2007, 20:47
Ja, och då återkommer jag till min fråga. Problemet är att folk vill jobba (och kan språket, lite brytning, men man förstår bra) men får inte jobb. Förnekar ni det?

Mange
14-06-2007, 20:57
Självklart ska de som är arbetsvilliga och arbetsdugliga få ett jobb? Men, ärligt talat så är det inte så ofta folk i de värst drabbade områdena vill jobba. Jo, de kanske försöker skaffa sig jobb enstaka gånger men sedan skiter de i det. Det händer väl en "vanlig" svensk också. Alla få väl ett "nej" ett antal gånger innan man väl hittar ett jobb. Man kan inte ge upp och "alltid" skylla på att "Jag är invandrare jag får inget jobb". För invandrare får också jobb. Men inte lika lätt, där ligger problemet. Jag är inte så väldigt insatt i just detta om vilka som får jobb och inte men om man lägger grunden på det jag sett och hört så får svenskar lättare jobb än invandrare och så har det varit ett bra tag nu. Vissa tycker det är bra, vissa inte. Vad ska vi göra åt problemet?

Bobbo
14-06-2007, 21:46
Ja, och då återkommer jag till min fråga. Problemet är att folk vill jobba (och kan språket, lite brytning, men man förstår bra) men får inte jobb. Förnekar ni det?
Antag att du varit arbetsgivare och ska anställa en ny medarbetare. Du hittar två st med likartad kompetens, en av dom bryter på svenska och den andra inte?

Det är väl även där en del av problemet ligger. Sedan finns det ju de som nekas jobb bara pga. av deras namn, det är bra mycket allvarligare problem. Även ett svårt problem att komma till rätta med.
Lagstiftning är inte heller den rätta vägen att gå, kan ju tänka mig själv hur det skulle kännas att vara på en arbetsplats där man är anställd endast pga. att företaget är tvingade att ha ett visst antal personer med utländsk bakgrund anställda.

aLx_
14-06-2007, 22:02
Och?
Tror du en Svensk skulle haft någon chans att få ett jobb på en pizzeria som ägd av tex kurder?

Stevie
14-06-2007, 22:06
Hur vet du att det är så Shibby?

Jag råkar känna en invandrarfamilj väldigt bra, då mitt ex (en av mina bästa kompisar nu) är barn i den familjen. Eller barnen anser sig vara svenskar, de är födda här. Föräldrarna har bott här i 20 år. De pratar nästan felfri svenska, rent dialektalt, men de gör fel på en och ett ibland, men inte ofta. Fadern ä'r civilingenjör och modern är utbildad matematiklärare på gymnasienivå. Fadern har två jobb, ett på ett bageri där han jobbar från tidig eftermiddag till midnatt, och ett på förmiddagen som är ett "stand-in"jobb som ITtekniker på en skola. Modern är arbetslös, efter att hennes förra företag gått i konkurs. De har sökt tiotusentals jobb tilssammans under åren de har bott här, allt från städare till civilingenjör. De har sparat alla ansökningar i tjocka pärmar som de har i stora flyttlådor i källaren. De har kallats till intervju ett tiotal gånger. Modern blev kallad till intervju nyligen hörde jag, om nattportier. Arbetsgivaren släppte tydligen en groda och sa att hon sorterar bort alla med utländska namn.

Sanningen.

Twia
14-06-2007, 22:07
I Danmark funkar det helt okej med att lära invandrare flytande danska på 7 månader.
Har en polare. han kom till Sverige för 2 år sen. hans föräldrar snackar bättre svenska än min andra polares föräldrar som varit här i 25 år. varför? jo för dom har betalt för att själv gå på svenska kruser för att dom verkligen vill lära sig. Hans mamma har slutat använda slöja eftersom hon anser att det är tramsigt, och att det inte passar in i Sverige, då kvinnor ska ha jobb här också. hela hans familj har jobb förutom han. för att han går i skolan. har fler sånna här vänner. inte som bara bott här i 2 år. men som verkligen vill anpassa sig till svenska samhället för att stanna här. han sa själv en sak. "Svenska folket är så jävla hjärntvättat av massmedias lögner om att SD är rasister, och att invandring är bra. BULLSHIT! mitt folk kommer hit och lever på bidrag och gör brott. Skicka hem dom som inte sköter sig." Ungefär så sa han för ett tag sedan.

Tror faktiskt att lite främlingsfientlighet behövs i svensk politik. Justn u har vi bara Mona sahlins "svenskfientlighet". Rätt sjukt att vara emot sitt eget folk.

Jag anser bara att kriminella ska hem, och dom som vägrar skaffa jobb och lära sig svenska. Dom som verkligen vill men kanske inte lyckas ska få mer hjälp. Dom vill tillföra något åt Sverige. sen är Stoppning av invandring en självklarhet för mig i typ 20 år. Sen kanske öppna den lite igen och låta dom som verkligen behöver och vill integreras komma in och leva loppan i Sverige, om dom nu vill det.

För ni ska veta att många invandrare snackar skit om Sverige ocg svenskarna. "Ni är ett fegt folk, vi vill inte äns vara här, vi hatar sverige, era tjejer är horor" osv... ska sånna få bo här?

Tearjerker
14-06-2007, 22:22
Okej, en invandrare säger att SD är okej. Då betyder det att SD är okej.

Eftersom du tycker att det skulle vara bra om SD kom in i riksdagen, då kan du väl berätta vad de vill med allt annat än invandringspolitiken.

Emopinglan14
14-06-2007, 22:32

Eftersom du tycker att det skulle vara bra om SD kom in i riksdagen, då kan du väl berätta vad de vill med allt annat än invandringspolitiken.
http://www.sverigedemokraterna.se/ Där finns svaret.

Banan Gangstern
14-06-2007, 22:34
Tearjerker har bytt avatar o.O

Tearjerker
14-06-2007, 22:37
Cobain var inte så uppskattad.

Twia
14-06-2007, 22:56

Genom att hjälpa invandrare på plats i deras hemländer kan vi ändra mycket eftersom vi sparar en del pengar där. Tex så vill dom ge mer pengar till äldreomsorgen. Försöka minska skatter så mycket det går utan att vi ska behöva tex betala pengar hos tandläkaren. Dom vill även minska bidragen en del och skaffa fler jobb. Och minska bidragen lite.

Om inte Sverigedemokraternas hemsida dög åt dig så gå in på dansk folkparti's. Det är exakt samma åsikter. Sen kanske inte du behärskar det danska språker så bra.

Dansk folkeparti's hemsida: www.danskfolkeparti.dk

Xaya Heartless
14-06-2007, 23:18
Invandrare begår mycket mer brott än vad svenskar gör, det är statistiskt bevisat så kom inte och kalla det lögn. Frågan är nu varför det är så.
Jo, eftersom våra myndigheter tar in så otroligt mycekt invandrare så läggs pengarna på att ta in fler och fler istället för att se till att de som bor i Sverige redan nu har det bra. Gör man sådär så ser man till att det finns massor av folk i Sverige som har dåliga förutsättningar redan från början. De känner sig utanför samhället och vill på något sätt skaffa in pengar. Vad gör de? De begår brott, uppenbarligen. Många som klagar på invandrare skulle säkert göra exakt samma sak om de hamnade i den situationen.
De invandrare som är i Sverige idag känner sig osm dagt utanför samhället och tyr sog därför till varandra och kan därför ses gå omkring i "invandrargäng".

@ den som sa att Sverigedemokraterna inte är ett främlingsfientligt parti
Har du överhuvudtaget läst deras partiplan? Det har jag.
De vill uppmana alla som inte är av fornnordisk bakgrund (alla som inte är från norden och är vita) att lämna Sverige omedelbart och åka tillbaka till sina hemländer. Detta gäller även de som är födda i Sverige och har svenskt bedborgarskap. Är det inte främlingsfientligt så vet jag inte vad som är det.

Försökte förklara mina åsikter på ett så lätt sätt som möjligt, är det något du vill diskutera med mig/har synpunkter om, skicka gärna ett meddelande för jag är komme rinte att vara i insatt i debatten här eftersom jag inte orkar kolla sidan varje dag.

Mvh
Linus

иаωая
15-06-2007, 01:20
Och?
Tror du en Svensk skulle haft någon chans att få ett jobb på en pizzeria som ägd av tex kurder?
Haha fråga mig ska du få ett svar.
Ja.här i vårt område så bor många invandrare en av dom är jag.men är ingen kurd :p
o det finns många utländska pizzerior,där får alla invandrare jobb.
vill du veta varför?
Jo för att invandrare får inte jobb i andra platser medn svenskar får.
så nu tror jag att du vet varför i utlänska pizzerior det jobbar mest invandrare.
-------------------------------

vem är den invandraren som har sakt det?
gå fråga varenda invandrare om de tycker att SD är okej,dom kommer säga Nej.

Dirk Diggler
15-06-2007, 04:05
Kanske skulle sverige sluta sälja vapen så kanske folk inte kunde kriga mer och ingen skulle behöva fly hit:cool:
Skulle inte det va en syn? 1500 nynazister utanför bofors på peace and love demonstraion?

Twia
15-06-2007, 11:42
Invandrare begår mycket mer brott än vad svenskar gör, det är statistiskt bevisat så kom inte och kalla det lögn. Frågan är nu varför det är så.
Jo, eftersom våra myndigheter tar in så otroligt mycekt invandrare så läggs pengarna på att ta in fler och fler istället för att se till att de som bor i Sverige redan nu har det bra. Gör man sådär så ser man till att det finns massor av folk i Sverige som har dåliga förutsättningar redan från början. De känner sig utanför samhället och vill på något sätt skaffa in pengar. Vad gör de? De begår brott, uppenbarligen. Många som klagar på invandrare skulle säkert göra exakt samma sak om de hamnade i den situationen.
De invandrare som är i Sverige idag känner sig osm dagt utanför samhället och tyr sog därför till varandra och kan därför ses gå omkring i "invandrargäng".

De vill uppmana alla som inte är av fornnordisk bakgrund (alla som inte är från norden och är vita) att lämna Sverige omedelbart och åka tillbaka till sina hemländer. Detta gäller även de som är födda i Sverige och har svenskt bedborgarskap. Är det inte främlingsfientligt så vet jag inte vad som är det.

Försökte förklara mina åsikter på ett så lätt sätt som möjligt, är det något du vill diskutera med mig/har synpunkter om, skicka gärna ett meddelande för jag är komme rinte att vara i insatt i debatten här eftersom jag inte orkar kolla sidan varje dag.

Mvh
Linus
Jag sa att dom inte var rasistiska. Det är stor skillnad på främlingsfientlighet och rasism.

иаωая@
Halkade du in på ett bananskal i diskusionen eller? Tearjerker quotade mig.

Devent
15-06-2007, 12:35
1488 ssh adolf hitler unser fürer!

Mange
15-06-2007, 12:42
Du vet ju inte ens själv vad du pratar om.

Det bästa både för svenskarna och för de invandrare som inte kunnat anpassa sig till samhället vore om många invandrare återvänder till sina hemländer.

Sverigedemokraterna är inte principiellt emot invandring.

Pajolle
15-06-2007, 12:53

Det bästa både för svenskarna och för de invandrare som inte kunnat anpassa sig till samhället vore om många invandrare återvänder till sina hemländer.

Du måste lära dig att läsa mellan raderna. Kom tillbaks då du har fyllt 13.

Tongo
15-06-2007, 13:11
jag tycker problemet med invandringen är att det inte finns tillräckligt med jobb åt dom som kommer hit, så vad ska dom göra?

själv tycker jag det enklaste vore att minska antalet invandrare som fick komma till sverige tills det problemet är löst

aff formulerade mig ganska dåligt men orkar inte inte ändra hoppas ni förstår ändå

Stevie
15-06-2007, 17:24

Mvh
Linus
Jag sa att dom inte var rasistiska. Det är stor skillnad på främlingsfientlighet och rasism.

иаωая@
Men du är alltså för främlingsfientlighet?

Även vanliga svenskar lever på bidrag. Men det är ok enligt er? Även vanliga svenskar begår grova brott. Men det är ok enligt er? Även vanliga svenskar misshandlar vårt vackra språk. Men det är ok enligt er? Ni säger att en människa som lever på socialbidrag lever bra.

Här är ett exempel på ett socialbidrag utdelat i Linköpings kommun (http://www.linkoping.se/InformationOm/Vard_omsorg/individ_familj/ekobistand.htm):
Personliga kostnader ensamstående

2740 kr

Personliga kostnader för ett barn på 4 år som äter lunch på dagis

1560 kr

Gemensamma hushållskostnader för 2 personer

930 kr

Bruttohyra lägenhet

4763 kr

Summa

9993 kr

Normen blir 9993 kr. Inkomsterna dras från detta belopp och kvar blir det som mamman kan räkna med att få ut i socialbidrag för den månaden.

Vad man själv får ut är 2740 kr. Hur mycket gör ni som ungdomar av med i månaden? Jag gör iallafall av med hela mitt studiebidrag (1050 kr) samt en del av min lön, och kommer up i ca 3000 kr/månaden. Detta mest mest umgängeskostnader samt kläder.
Och då är jag en ensam ungdom, inte en familj på två personer.

Xaya Heartless
15-06-2007, 21:48
@ flamers
Som sagt så försökte jag skriva på ett sånt sätt så folk kunde förstå var jag skrev, man måste läsa mellan raderna.

Mange
15-06-2007, 22:13

Du måste lära dig att läsa mellan raderna. Kom tillbaks då du har fyllt 13.
Talar du till mig?

Han skrev att sverigedemokreterna vill att ALLA som inte har fornnordiska bakgrund ska ut ur sverige omedelbart. Men inte fan är det dem vill. Om det nu var riktat mot mig så kanske ud borde läsa själv innan du börjar gaffla

Twia
15-06-2007, 22:39

Mvh
Linus

иаωая@
Men du är alltså för främlingsfientlighet?

Även vanliga svenskar lever på bidrag. Men det är ok enligt er? Även vanliga svenskar begår grova brott. Men det är ok enligt er? Även vanliga svenskar misshandlar vårt vackra språk. Men det är ok enligt er? Ni säger att en människa som lever på socialbidrag lever bra.

Här är ett exempel på ett socialbidrag utdelat i Linköpings kommun (http://www.linkoping.se/InformationOm/Vard_omsorg/individ_familj/ekobistand.htm):
Personliga kostnader ensamstående

2740 kr

Personliga kostnader för ett barn på 4 år som äter lunch på dagis

1560 kr

Gemensamma hushållskostnader för 2 personer

930 kr

Bruttohyra lägenhet

4763 kr

Summa

9993 kr

Normen blir 9993 kr. Inkomsterna dras från detta belopp och kvar blir det som mamman kan räkna med att få ut i socialbidrag för den månaden.

Vad man själv får ut är 2740 kr. Hur mycket gör ni som ungdomar av med i månaden? Jag gör iallafall av med hela mitt studiebidrag (1050 kr) samt en del av min lön, och kommer up i ca 3000 kr/månaden. Detta mest mest umgängeskostnader samt kläder.
Och då är jag en ensam ungdom, inte en familj på två personer.
Dom svenskar som är arbetslösa idag skulle fått jobb om vi inte accepterade massinvandring för 20 år sen. Om dom inte kan jobba pga tex ryggont är det en helt annan sak. Men då tycker jag att det invandraren som har det så, ska återvända till sitt hemland så snart som kriget är över.

btw... bättre om du gjorde denna tråden på www.nordisk.nu eller något sånt. Du hade fått mycket seriösare svar än tex "allZtåå Jag äR SmYG nazist OChhh FjortiZz". För att medelåldern där är uingeför 25~

aLx_
15-06-2007, 22:44
Och?
Haha fråga mig ska du få ett svar.
Ja.här i vårt område så bor många invandrare en av dom är jag.men är ingen kurd :p
o det finns många utländska pizzerior,där får alla invandrare jobb.
vill du veta varför?
Jo för att invandrare får inte jobb i andra platser medn svenskar får.
så nu tror jag att du vet varför i utlänska pizzerior det jobbar mest invandrare.
-------------------------------
Haha, nej fatta inte ens vad du mena.
Det är lättare för en utlänsk att få ett jobb hos en svensk än det är för en svensk att få jobb hos en utlänsk, välkommen till vuxen världen förfan

Plus att förfan, där är massvis med lediga jobb, det gäller bara ta sig i skinnet och dra ner och få en utbillning, sluta vara så förbannat blind för verkligheten.

_ALLA_ kan få jobb om dom vill.
är inte helt nykter men hoppas ni förstår :p

Granberg
16-06-2007, 01:16
Face it Twia, dina åsikter beror på att invandrarna drar fler brudar än vad du gör.

Twia
16-06-2007, 01:51
Face it Twia, dina åsikter beror på att invandrarna drar fler brudar än vad du gör.
Jag bryr mig inte om dom gör det. Jag har min flickvän. Och jag bryr mig inte så mycket om dom "drar fler brudar" än mig. Får dom gärna lov att göra. för jag är otroligt lycklig med den flickvän jag har ;).

Emopinglan14
16-06-2007, 08:58
För att medelåldern där är uingeför 25~
Vafan gör du då där? Som är tretton(?)

Narv
16-06-2007, 09:18
azzo, ni borde sluta me invandra hatät, azzo ja kan ej hjelpa att ja er kines, fast azzo, ja er adopterad me svenska foreldrar

Twia
16-06-2007, 12:50
För att medelåldern där är uingeför 25~
Vafan gör du då där? Som är tretton(?)
för det första är jag 15. Kanske inte så stor skillnad. Sluta skriva saker som du inte vet ett skit om. Jag sa att medelåldern var 25 där. Med det menas att dom flesta är 25, men inte alla. Vet inte om du skulle försöka äga mig eller vad du försökte. men det gjorde du inte. och har aldrig lyckats. Just nu sitter jag bara och skrattar åt dig för du är så patetisk som du är. Du bara skriver något du inte vet ett skit om.

Sorry för offTopic.

Maz
16-06-2007, 13:22
I Danmark funkar det helt okej med att lära invandrare flytande danska på 7 månader.
Har en polare. han kom till Sverige för 2 år sen. hans föräldrar snackar bättre svenska än min andra polares föräldrar som varit här i 25 år. varför? jo för dom har betalt för att själv gå på svenska kruser för att dom verkligen vill lära sig...
Du måste även tänka på att det inte är lika lätt för alla att lära sig det svenska språket. Exempelvis någon från landet x har kanske lättare att lära sig svenska än någon från landet y.
Svenskan är ett riktigt svårt språk om man t.ex jämför med engelskan, eftersom att svenskan har en "melodi" när man pratar. Bara för att någon har en brytning betyder det inte att de är dåliga på språket. Det är mer ordförrådet man ska kolla, brytningen är svår att ta bort.

Dessutom måste du också tänka på att alla invandrare verkligen inte har råd att betala för att gå på alla dessa svenska kurser. Det är ju en av anledningarna som de flyttar ifrån sitt land, för att fly från krig, och fattigdom uppstår vid krig.

Twia
16-06-2007, 13:26
Har en polare. han kom till Sverige för 2 år sen. hans föräldrar snackar bättre svenska än min andra polares föräldrar som varit här i 25 år. varför? jo för dom har betalt för att själv gå på svenska kruser för att dom verkligen vill lära sig...
Du måste även tänka på att det inte är lika lätt för alla att lära sig det svenska språket. Exempelvis någon från landet x har kanske lättare att lära sig svenska än någon från landet y.
Svenskan är ett riktigt svårt språk om man t.ex jämför med engelskan, eftersom att svenskan har en "melodi" när man pratar. Bara för att någon har en brytning betyder det inte att de är dåliga på språket. Det är mer ordförrådet man ska kolla, brytningen är svår att ta bort.

Dessutom måste du också tänka på att alla invandrare verkligen inte har råd att betala för att gå på alla dessa svenska kurser. Det är ju en av anledningarna som de flyttar ifrån sitt land, för att fly från krig, och fattigdom uppstår vid krig.
Hur kan det då komma sig att dom flesta av mina kompisar kan prata flytande svenska när dom kanske varit här sen dom var 6-7 år gamla och idag är dom 15. Jo för att dom verkligen ville lära sig Svenska. Likaså deras föräldrar, men deras barns är mer felfri.

Granberg
16-06-2007, 13:37
Men Twia för i helvete, kommer man till vilket jävla land som helst när man är 6-7 år gammal så lär man sig språket brytningsfritt. I så tidiga år så sker fortfarande en språkutveckling som är medfödd och biologisk, först när man kommer upp i tonåren avtar den. Min spanskalärare hade bott i Sverige sedan 1985, men pratade fortfarande med så pass stor brytning att det var svårt att förstå vad hon sa. Det handlar inte alltid om vilja för att man ska kunna prata ett språk rent. Se bara på drottning Silvia.

bb
16-06-2007, 13:38
Sånna trådar man inte äns orkar kolla i.

Twia
16-06-2007, 13:41
Men Twia för i helvete, kommer man till vilket jävla land som helst när man är 6-7 år gammal så lär man sig språket brytningsfritt. I så tidiga år så sker fortfarande en språkutveckling som är medfödd och biologisk, först när man kommer upp i tonåren avtar den. Min spanskalärare hade bott i Sverige sedan 1985, men pratade fortfarande med så pass stor brytning att det var svårt att förstå vad hon sa. Det handlar inte alltid om vilja för att man ska kunna prata ett språk rent. Se bara på drottning Silvia.
Jo det har du i och för sig rätt i. Men jag menar att jag har kompisar som har föräldrar som pratar nästan felfri svenska dom har varit här i högst 10 år. det kan ha med att göra att dom kanske har lätt för att lära sig svenska. Men jag har faktiskt sagt till dom att dom har otroligt bra svenska och frågat vad det beror på. då sa en familj "det krävdes ett antal svenska kruser". Så jag menar att man kan lära sig så pass bra svenska så att man lätt kan bli förståd utan missförstånd osv, bara man vill!

Stevie
17-06-2007, 10:26
Jo det har du i och för sig rätt i. Men jag menar att jag har kompisar som har föräldrar som pratar nästan felfri svenska dom har varit här i högst 10 år. det kan ha med att göra att dom kanske har lätt för att lära sig svenska. Men jag har faktiskt sagt till dom att dom har otroligt bra svenska och frågat vad det beror på. då sa en familj "det krävdes ett antal svenska kruser". Så jag menar att man kan lära sig så pass bra svenska så att man lätt kan bli förståd utan missförstånd osv, bara man vill!
De flesta invandrarna talar svenska utan att bli missförstådda. De som bryter som allra värst är troligtvis helt nyinvandrade.

Twia
17-06-2007, 18:29
De flesta invandrarna talar svenska utan att bli missförstådda. De som bryter som allra värst är troligtvis helt nyinvandrade.
Ser att det står att du bor i Helsingborg, men för ett tag trodde jag att du bodde på östermalm.

Stevie
17-06-2007, 21:38
Ser att det står att du bor i Helsingborg, men för ett tag trodde jag att du bodde på östermalm.
Jasså? Och vad har det med saken att göra? Om det var en pik förstod jag tyvärr inte den.

Maz
17-06-2007, 21:46
Twia, det spelar också roll från vilket land man kommer. Dessutom så har alla inte lika lätt att lära sig språket, hur mycket de än kämpar, det är bara något du får acceptera. Mina föräldrar är invandrare, dem pratar med mycket stor brytning men har ett större svenskt ordförråd än jag. Vilken av oss pratar då bäst svenska?

Stevie
17-06-2007, 21:51
Twia, det spelar också roll från vilket land man kommer. Dessutom så har alla inte lika lätt att lära sig språket, hur mycket de än kämpar, det är bara något du får acceptera. Mina föräldrar är invandrare, dem pratar med mycket stor brytning men har ett större svenskt ordförråd än jag. Vilken av oss pratar då bäst svenska?
Precis. Som bekant (eller jag vet inte om Twia har lärt sig det ännu) är världens språk uppdelade i olika familjer. Alla nordiska språk med undantag för finskan tillhör den germanska grenen. Under medeltiden ahde vi många tyskar här genom Hansa och fick mycket inflytande från tyskan. under renässansen kom dock franskan så vi har lite inflytande från franskan, som är ett latinskt språk. Under sent 1800 tal och hela 1900 talet samt nutid får vi influenser från engelskan, som egentligen är en blandning av den latinska och germanska familjen. För en som hela sitt liv talat till exempel ett arabiskt språk är det därför mycket svårare att lära sig ett germanskt än en, till exempel engelsman eller tysk. Det är svårt redan för de som talat ett latinskt språk.

För övrigt är det väl ingen som klagar på alla finnar som bryter rejält????

Mange
17-06-2007, 22:35
Där har du rätt Stevie, men alla tyskar har ju inte lätt för att tala svenska utan brytning. Kolla bara på drottningen som bott i här i över 30 år. Men som du säger så har en person som talar arabiska i de flesta fallen svårare att lära sig svenska än vad en tysk eller engelsk har, det beror på ju på.

Twia
18-06-2007, 02:50
Precis. Som bekant (eller jag vet inte om Twia har lärt sig det ännu) är världens språk uppdelade i olika familjer. Alla nordiska språk med undantag för finskan tillhör den germanska grenen. Under medeltiden ahde vi många tyskar här genom Hansa och fick mycket inflytande från tyskan. under renässansen kom dock franskan så vi har lite inflytande från franskan, som är ett latinskt språk. Under sent 1800 tal och hela 1900 talet samt nutid får vi influenser från engelskan, som egentligen är en blandning av den latinska och germanska familjen. För en som hela sitt liv talat till exempel ett arabiskt språk är det därför mycket svårare att lära sig ett germanskt än en, till exempel engelsman eller tysk. Det är svårt redan för de som talat ett latinskt språk.

Det jag menar är att om man verkligen vill, så kan man. Vi är inte alls besläktade med det engelska språket. men många av oss kan snacka så det låter som flytande engelska. eller hur? Varför? för vi hör det på TV varje dag bland annat, vi snackar i spel, vi lär oss i skolan osv. Invandrare borde ha det lättare igentligen, eftersom dom hör det på tv, på stan, 90% av befolkningen är svenskar och har svenska som moderspråk, bekanta snackar det, snackas i skolan, på dom flesta jobb osv... Borde nästan vara lättare för dom. Sen om dom verkligen vill lära sig och fortsätter bryta så är det en annan femma, då har dom i alla fall verkligen försökt.

Jag klandrar inte folk utan anledning. Kommer aldrig att göra.

Dom jag klandrar är dom som inte vill leva i Sverige, dom som hatar Sverige, dom som snackar skit om svenskar, dom som inte vill lära sig svenska och lära sig att leva i vår kultur. Dom klandrar jag. Skulle jag själv vara tvungen att fly och sen ett land sagt "Här kan du bo, vi hjälper dig" så skulle jag vara evigt tacksam. Jag skulle aldrig gjort ett brott i det landet. Jag hade gjort allt för att lära mig deras språk flytande och jag hade hemskt gärna velat leva som dom gör i den kulturen, just för att passa in och inte bli klassad en samhällstbelastning. Därför skulle jag också försökt tillföra så mycket som möjligt till detta landet. tagit vilket skit jobb som hällst för att visa att jag bryr mig.

Stevie
18-06-2007, 09:49
Där har du rätt Stevie, men alla tyskar har ju inte lätt för att tala svenska utan brytning. Kolla bara på drottningen som bott i här i över 30 år. Men som du säger så har en person som talar arabiska i de flesta fallen svårare att lära sig svenska än vad en tysk eller engelsk har, det beror på ju på.
Ja, andra faktorer spelar ju också roll, men det jag nämnde är en stor anledning till varför folk har olika svårigheter att lära sig olika språk.

Det jag menar är att om man verkligen vill, så kan man. Vi är inte alls besläktade med det engelska språket. men många av oss kan snacka så det låter som flytande engelska. eller hur? Varför? för vi hör det på TV varje dag bland annat, vi snackar i spel, vi lär oss i skolan osv. Invandrare borde ha det lättare igentligen, eftersom dom hör det på tv, på stan, 90% av befolkningen är svenskar och har svenska som moderspråk, bekanta snackar det, snackas i skolan, på dom flesta jobb osv... Borde nästan vara lättare för dom. Sen om dom verkligen vill lära sig och fortsätter bryta så är det en annan femma, då har dom i alla fall verkligen försökt.

Jag klandrar inte folk utan anledning. Kommer aldrig att göra.

Dom jag klandrar är dom som inte vill leva i Sverige, dom som hatar Sverige, dom som snackar skit om svenskar, dom som inte vill lära sig svenska och lära sig att leva i vår kultur. Dom klandrar jag. Skulle jag själv vara tvungen att fly och sen ett land sagt "Här kan du bo, vi hjälper dig" så skulle jag vara evigt tacksam. Jag skulle aldrig gjort ett brott i det landet. Jag hade gjort allt för att lära mig deras språk flytande och jag hade hemskt gärna velat leva som dom gör i den kulturen, just för att passa in och inte bli klassad en samhällstbelastning. Därför skulle jag också försökt tillföra så mycket som möjligt till detta landet. tagit vilket skit jobb som hällst för att visa att jag bryr mig.
Vi är, som jag nämnde i mitt inlägg, besläktade med det engelska språket. Och jag måste tyvärr säga att du har fel sen med. Vi har lätt för att lära oss engelska därför att vi börjar lära oss engelska när vi är 9-10 år gamla. Detta bland annat med regelbunden undervisning som fortsätter i en massa år. Försök att placera en vuxen svensk som aldrig lärt sig engelska i London i 30 år, så får du därefter höra en burtalt guttural svengelska, det kan jag garantera dig.

Det du sedan säger, håller jag med dig om. Jag är själv patriot. Jag älskar mitt land och sjunger nationasången med stolthet. Därför gör det ont när många av våra invånare konstant smutskastar vårt land och säger att de hatar det. Dock ser jag inte helt blint på det hela och förstår att det i grund och botten är vårt fel. Det är vårt fel att Rosengård är 100% invandrare. Inte undra på att de blir svenskfientliga när de ser sig själva i en situation liknandes tyskarnas ghetton under 30-talet?

Twia
18-06-2007, 13:11
Massa text
Måste säga att om du är patriot. Så vill du stoppa invandring. du vill stoppa det som skadar ditt land. Invandring skadar genom att det kostar pengar. Vill du inte detta så kan jag rakt ut säga att du INTE är en patriot.

Rosengård och tysklands ghetto i warzava var en en dålig gemförelse. eftersom dom i rosengård kan spara sitt socialbidrag eller lön 2 månader och sen åka hem till hemlandet igen. Judarna kunde inte fly. Dom var inlåsta i sitt eget land av ett främande land.

Stevie
18-06-2007, 13:31
Massa text
Måste säga att om du är patriot. Så vill du stoppa invandring. du vill stoppa det som skadar ditt land. Invandring skadar genom att det kostar pengar. Vill du inte detta så kan jag rakt ut säga att du INTE är en patriot.

Rosengård och tysklands ghetto i warzava var en en dålig gemförelse. eftersom dom i rosengård kan spara sitt socialbidrag eller lön 2 månader och sen åka hem till hemlandet igen. Judarna kunde inte fly. Dom var inlåsta i sitt eget land av ett främande land.
Haha. Tillåt mig att skratta. Haha. Tillåt mig att skratta igen. Haha.

Detta är nog det absolut dummaste och intelligensbefriade inlägget i hela tråden.

För det allra första, vem fan är du att säga vad andra ska göra och tycka?

Jag har ingenting emot invandring. Jag ser hellre att man bättrar på en massa andra saker i Sverige, invandring ligger inte högt upp på listan. Som till exempel att minska klassklyftorna och bättra på skolundervisningen. Invandring har alltid funnits, speciellt i Sverige, det är inte någonting nytt. Visste du inte det? Vågar du påstå att du är helsvensk med helt "rena" anor bak till vikingatiden?

Du påstår att du är svensk och att alla invandrare ska lära sig flytande svenska. Men samtidigt misshandlar du vårt vackra språk på så sätt att min före detta svenskalärare hade begått självmord. För det första har vi denna meningen som du lyckats dela upp i två meningar:
"Måste säga att om du är patriot. Så vill du stoppa invandring."
Om jag ska läsa första meningen skiljt från allt annat får jag:
"Måste säga att om du är patriot. "
Nej tyvärr, du gör dig inte förstådd med den meningen.
Tar vi nästa mening för sig själv:
"Så vill du stoppa invandring"
Jaha?
Man inleder heller aldrig en mening med "så".

Tyskland och Warszawa skrivs med stor bokstav. Man skriver stor bokstav vid namn och liten bokstav vid beteckningar. Därefter inleder du en mening med liten bokstav, samtidigt som du återigen skapar en mening helt ur tomma intet:
"eftersom dom i rosengård kan spara sitt socialbidrag eller lön 2 månader och sen åka hem till hemlandet igen."
Jaha?

Dessutom måste jag kommentera den meningens innebörd. 2 månaders sparande räcker till cirkus 5000 kronor. Nu har jag dragit bort kläder och diverse hushållskostnader. Har du någon aning om hur mycket en semester kostar? Hur mycket kostar det då att flytta till ett land? Dessutom kanske inte alla invandrare vill flytta tillbaka. De kanske trivs här i Sverige och vill starta ett nytt liv som svenskar? En invandrare kostar inte mer pengar än vad du gör. Om du sen ska rasa över att folk får bidrag vill jag först se dig tacka nej till ditt barnbidrag.

Sedan ska vi ta en liten historialektion:
Judarna var inte inlåsta i ett främmande land. Judarna var "inlåsta" i sitt eget land. För många judar hade haft sina familjer där i flera generationer. Romarna drev ut judarna ur Jerusalem 70 efter Krisutus (rätta mig om jag har fel, är inte helt säker på årtal) och då fick judarna spridas över hela Europa.

Twia
18-06-2007, 14:06
Massa text

Rosengård och tysklands ghetto i warzava var en en dålig gemförelse. eftersom dom i rosengård kan spara sitt socialbidrag elleånader och sr lön 2 men åka hem till hemlandet igen. Judarna kunde inte fly. Dom var inlåsta i sitt eget land av ett främande land.

Detta är nog det absolut dummaste och intelligensbefriade inlägget i hela tråden.

Jag har ingenting emot invandring. Jag ser hellre att man bättrar på en massa andra saker i Sverige, invandring ligger inte högt upp på listan. Som till exempel att minska klassklyftorna och bättra på skolundervisningen. Invandring har alltid funnits, speciellt i Sverige, det är inte någonting nytt. Visste du inte det? Vågar du påstå att du är helsvensk med helt "rena" anor bak till vikingatiden?

Du påstår att du är svensk och att alla invandrare ska lära sig flytande svenska. Men samtidigt misshandlar du vårt vackra språk på så sätt att min före detta svenskalärare hade begått självmord. För det första har vi denna meningen som du lyckats dela upp i två meningar:
Jaha?

Tyskland och Warszawa skrivs med stor bokstav. Man skriver stor bokstav vid namn och liten bokstav vid beteckningar. Därefter inleder du en mening med liten bokstav, samtidigt som du återigen skapar en mening helt ur tomma intet:
"eftersom dom i rosengård kan spara sitt socialbidrag eller lön 2 månader och sen åka hem till hemlandet igen."
Jaha?

Dessutom måste jag kommentera den meningens innebörd. 2 månaders sparande räcker till cirkus 5000 kronor. Nu har jag dragit bort kläder och diverse hushållskostnader. Har du någon aning om hur mycket en semester kostar? Hur mycket kostar det då att flytta till ett land? Dessutom kanske inte alla invandrare vill flytta tillbaka. De kanske trivs här i Sverige och vill starta ett nytt liv som svenskar? En invandrare kostar inte mer pengar än vad du gör. Om du sen ska rasa över att folk får bidrag vill jag först se dig tacka nej till ditt barnbidrag.

Judarna var inte inlåsta i ett främmande land. Judarna var "inlåsta" i sitt eget land. För många judar hade haft sina familjer där i flera generationer. Romarna drev ut judarna ur Jerusalem 70 efter Krisutus (rätta mig om jag har fel, är inte helt säker på årtal) och då fick judarna spridas över hela Europa.
Du rättade mig korrekt Stevie. Jag gjorde mig hörs. Alltså måste du förstått precis vad jag menade i och med att du rättade mig. där var inga särskrivningar. Det enda som var "fel" var att jag inte skrev Tyskland och Warzava med stor bokstav och att jag inlede en mening med "så".

Jag skrev att judarna var inlåsta i sitt eget land. En semester hade säkert kostat mer. Men dom brukar ju vara bra på att bo flera familjer i en lägenhet för att spara pengar eftersom dom har det "svårt" i Sverige. Kan dom då inte göra samma sak om dom flttar hem till sitt hemland? Dom lär ju ha kvar bekanta och släktingar där.

Ärligt talat så får du kalla dig vad du vill. Jag kan kalla mig för miljadär fast jag i praktiken inte är det. Du kan kalla dig för patriot fast du inte är det i praktiken.

Du kan skratta hur mycket du vill. Jag tycker bara om att göra andra människor glada och lyckliga för en stund, så om dom skrattar åt mig eller med mig. Skrattar dom åt mig blir jag själv glad för då anser jag att dom är svaga personer som måste hävda sig genom att skratta åt andra. Om man skrattar åt en annan ska man försöka hålla det inom sig själv. Man behöver inte visa det. Men du är väl en typisk Svensson "måste klandra ner på andra för att själv kunna agera stolt".

Stevie
18-06-2007, 14:15

Rosengård och tysklands ghetto i warzava var en en dålig gemförelse. eftersom dom i rosengård kan spara sitt socialbidrag elleånader och sr lön 2 men åka hem till hemlandet igen. Judarna kunde inte fly. Dom var inlåsta i sitt eget land av ett främande land.

Jaha?

Jaha?

Du rättade mig korrekt Stevie. Jag gjorde mig hörs. Alltså måste du förstått precis vad jag menade i och med att du rättade mig. där var inga särskrivningar. Det enda som var "fel" var att jag inte skrev Tyskland och Warzava med stor bokstav och att jag inlede en mening med "så".

Jag skrev att judarna var inlåsta i sitt eget land. En semester hade säkert kostat mer. Men dom brukar ju vara bra på att bo flera familjer i en lägenhet för att spara pengar eftersom dom har det "svårt" i Sverige. Kan dom då inte göra samma sak om dom flttar hem till sitt hemland? Dom lär ju ha kvar bekanta och släktingar där.

Ärligt talat så får du kalla dig vad du vill. Jag kan kalla mig för miljadär fast jag i praktiken inte är det. Du kan kalla dig för patriot fast du inte är det i praktiken.

Du kan skratta hur mycket du vill. Jag tycker bara om att göra andra människor glada och lyckliga för en stund, så om dom skrattar åt mig eller med mig. Skrattar dom åt mig blir jag själv glad för då anser jag att dom är svaga personer som måste hävda sig genom att skratta åt andra. Om man skrattar åt en annan ska man försöka hålla det inom sig själv. Man behöver inte visa det. Men du är väl en typisk Svensson "måste klandra ner på andra för att själv kunna agera stolt".
Du gjorde fler fel. Och du fortsätter att skriva fel. Till exempel stavas inledde med 2 d.
Jag är patriot om jag älskar mitt land och vill hjälpa till att göra det bättre. Jag är inte patriot om jag är främlingsfientlig. Comprende?

Jag skrattar åt dig för att du är så jävla dum. Jag var snäll och lät dig veta det.

Twia
18-06-2007, 15:31
Ännu mer text.
Gulligt av dig att berätta det för mig. Du anser att jag är dum bara för jag inte har samma åsikter som dig? Är inte det korkat av dig så vet jag inte vad som är korkat. Om du är patriot, så vill du göra allt bra för ditt land. Det som kostar ditt land pengar, som igentligen inte hade behövt kosta ditt land pengar är du emot. Du vill att ditt folk ska fortsätta leva som svenskar inte som halvt kineser osv... Jag kan säga att jag är inte patriot. Jag är nationalist. Jag gillar inte SD. Men tycker om dom betydligt mer än dom andra partierna i riksdagen. Det finns inget parti i svenska riksdagen som passar mig. Därför kommer jag inte rösta nästa val.

At anse att en persom är dum i huvudet för personen i fråga inte har samma åsikter som dig är riktigr korkat!

Stevie
18-06-2007, 15:40
Ännu mer text.
Gulligt av dig att berätta det för mig. Du anser att jag är dum bara för jag inte har samma åsikter som dig? Är inte det korkat av dig så vet jag inte vad som är korkat. Om du är patriot, så vill du göra allt bra för ditt land. Det som kostar ditt land pengar, som igentligen inte hade behövt kosta ditt land pengar är du emot. Du vill att ditt folk ska fortsätta leva som svenskar inte som halvt kineser osv... Jag kan säga att jag är inte patriot. Jag är nationalist. Jag gillar inte SD. Men tycker om dom betydligt mer än dom andra partierna i riksdagen. Det finns inget parti i svenska riksdagen som passar mig. Därför kommer jag inte rösta nästa val.

At anse att en persom är dum i huvudet för personen i fråga inte har samma åsikter som dig är riktigr korkat!
Jag har inte sagt att du är dum för att du inte har samma åsikter, jag sa att du är dum för att du kommer med dumma argument.
Sen påstår du att invandrare ska lära sig svenska när du själv inte kan flytande svenska.
Jag är socialdemokrat. Hejhej. :)

Maz
18-06-2007, 15:55
Hm, verkar som om ni har olika definitioner på vad en patriot är. Dock så verkar Stevies definition låta mycket bättre för i mina ögon är en patriot en som ställer upp för sitt land och vill göra det bättre.
Sedan på vilket sätt man ska göra det bättre, beror på en själv.

Granberg
18-06-2007, 16:19
Really?

Rosengård och tysklands ghetto i warzava var en en dålig gemförelse