PDA

View Full Version : Ela Systemet!

Xitoz
08-06-2007, 18:39
Köpte en PC FÖR ALLA tidning idag, där såg jag en jävligt intressant och spännande artikel

Så skriver av (tog alldeles för långtid så kopierar från idg.se, står precis likadant endå):

Snart är den här!
FRAMTIDSBILEN
KÖR HELT UTAN FÖRARE

PC för alla spanar in en framtid där bilarna kör själva. De påminner dig om att plocka upp mjölk på vägen hem - eller låter dig ta en tupplur

Du sjunker ned i det bekväma sätet. Bilens klimatanläggning vet att du gillar att ha det ganska svalt i kupén och sänker temperaturen med tre grader. Eftersom en av dina arbetskamrater tidigare lånat bilen anpassar också bilen automatiskt både sätet, ratten och övrig instrumentering precis som du vill ha dem.

När du efter några minuter svängt ut på motorvägen lutar du dig bekvämt tillbaka och tar upp dagens tidning för en stunds avkoppling innan du kommer hem. Bilen sköter självklart om körningen och när den svänger in på samma gata som din favoritmatbutik ligger, får du frågan från bilens dator om du vill stanna och plocka upp middag eller köra vidare. Eftersom bilens dator är synkroniserad med din kalender har den snappat upp att det är din middagskväll i dag och när gps:en pejlar in en Icabutik inom 100 meter kopplar bilens dator ihop ett plus ett och ger dig ett förslag.

Om 20 år kan den här beskrivningen mycket väl vara verklighet. För redan i dag finns det sådant som förarlösa bilar, automatiska system som förhindrar krockar, farliga omkörningar och andra säkerhetsfunktioner, som gör att ditt arbete bakom ratten blir både lättare och säkrare.

Full sula genom öknen
Vid en tävling som anordnades hösten 2005, lyckades ett forskarlag från Stanford University med bedriften att låta en helt robotstyrd bil köra cirka 210 kilometer genom Mojahveöknen. Tävlingen, som anordnades av Darpa, Defence Advanced Research Projects Agency, krävde att en robotstyrd bil skulle klara av att köra helt själv från Los Angeles till Las Vegas. 23 finalister stod på startlinjen, men i mål kom endast fem bilar. Snabbast av dem alla var Stanford Racing team med bilen Stanley, en specialbyggd Volkswagen Tourage. För att ta sig igenom banan hade bilen bland annat utrustats med ett flertal kameror, radar och en avancerad dator som läser av vägen framför bilen. Fordonets datorer tolkar informationen och tar sedan beslut om hur bilen bäst ska köra för att ta sig fram.

2007 är det dags igen. Och den här gången har ingenjörerna skickat bilarna till skolbänken. När 2007 Darpa Challenge kickar igång i november har nämligen ökenvägarna bytts ut mot ett stadslandskap, och förutom att hålla sig på vägen gäller nu även att manövrera enligt alla trafikregler. Och även om vägen är lång tror Sebastian Thrun, som anses vara världens främsta inom området för självgående bilar, att vi kan vara där redan om 20 år.

– I dag kan vi köra ungefär 160 kilometer utan mänsklig assistans, 2010 förutsätter jag att vi kan köra 1 160 km och 2020 handlar det om något i stil med 1,6 miljoner kilometer. 2030 kommer du att kunna se bilarna på motorvägen, och då är de pålitligare än människan, säger Sebastan Thrun till AFP.

Svensk uppfinning
I Sverige har forskaren Andreas Eidehall nyligen utvecklat ett helt nytt system som gör att morgondagens bil själv kan styra undan från annalkande olyckor. Systemet, som heter Emergency lane assist, eller ELA, bygger på att inbyggda kameror och en radar i bilen håller koll på din bil i förhållande till andra fordon på vägen. Om du till exempel plötsligt kastar dig ut i fel körfält för att göra en omkörning, men samtidigt får möte av en annan bil, slår ELA till och styr tillbaka din bil i rätt fil.

– ELA är ett system som aktiveras när föraren själv inte aktivt undviker till exempel en kollision, men systemet tar inte helt över styrningen av bilen. I stället påverkar det ratten med ett vridande moment. Självklart kan du själv ta kontroll om du inte vill att systemet ska styra själv, säger Andreas Eidehall.

I ELA-systemet, som det ser ut i dag, sitter kameror inbyggda i bilens backspeglar och i bilens grill finns en radar inmonterad. Kamerorna, som ”ser” 50-70 meter framför bilen, samlar information om vägens linjemarkeringar, hur vägen kröker sig och var du befinner dig på vägen. Den inbyggda radarn tar in information om var andra framförvarande bilar befi nner sig. All information skickas till en dator som via en rad matematiska algoritmer avgör hur hotbilden ser ut vid varje givet ögonblick. När datorn bedömer att hotet är för stort kopplas styrsystemet för ratten in och börjar aktivt styra undan från faran.

Aktar sig för fotgängare
ELA-systemet finns ännu inte inbyggt i någon bil som går att köpa, men Andreas Eidehall är övertygad om att vi kommer att få se det i vanliga bilar framöver. Redan i dag har ELA testats i riktiga bilar, under riktiga förhållanden.

– Vi har kört det både i riktig trafik och på testbana mot en attrapp. Med hotberäkningen aktiverad har vi sedan kunnat analysera bilens resultat, förklarar Andreas Eidehall.

Även andra liknande system har presenterats av några biltillverkare. Nyligen visade till exempel Volkswagen upp systemet Save-U, som via sensorer i bilen håller koll på fotgängare runt ditt fordon. En kombination av radar, visuella och infraröda kameror analyserar fotgängare i närheten av bilen. Föreligger fara agerar bilen själv.

– Idén är att sensorerna ska känna igen fotgängare och om en person bedöms riskera att krocka med bilen så kommer fordonets automatiska bromssystem att aktiveras, berättar Marc-Michael Meinecke på Volkswagen för tidningen New Scientist.

Frågan som nu utreds på flera håll, är hur mycket kontroll du som förare är beredd att släppa till en dator. Och den frågan lär du nog också ställa dig när din första självstyrande bil med vän stämma välkomnar dig och ber dig sluta ögonen för en liten tupplur.

Egen åsikt:

Vad tycker ni om denna ideén? själv tycker jag att det ska bli skit coolt och spännande att se hur det blir. En liten sak jag kom och tänka på, eftersom bilen styrs av en dator, vad händer då om folk lär sig hacka dessa "datorer" också? xD

EDIT: EDIT PÅ EN EDIT: Bilden blev ej bra, så ni får kolla på sidan och gå längst ner http://www.idg.se/2.1085/1.108526 <---Gå längst ner på sidan för att se Bild som fanns i tidningen angånde styrandet

epic
09-06-2007, 07:44
Lol det där skiten kommer att krachsa :lol:

AntE
09-06-2007, 11:04
Jag skulle aldrig kunna somna om jag haft en sådan bil körandes 16 miljoner kilmoter i timmen

Wezzli
09-06-2007, 13:08
Vad fan är poängen med en bil om den kör själv? Jag hade sagt åt den att köra ut för något stup eller ner i en älv

Miwna
09-06-2007, 13:17
Jag säger då det. Världen blir bara slöare.

Elziranda
09-06-2007, 13:28
Jag skulle aldrig kunna somna om jag haft en sådan bil körandes 16 miljoner kilmoter i timmen
Du borde nog läsa texten igen..

Muppkuppz
09-06-2007, 13:39
Vad fan är poängen med en bil om den kör själv? Jag hade sagt åt den att köra ut för något stup eller ner i en älv
Poängen är väll att du kommer till den plats du vill och att du slipper att köra.

Guldskon
09-06-2007, 13:43
Jo, sånt där är jävligt intressant. Människan strävar ju hela tiden efter en tryggare, bekvämare miljö. Ska bli intressant och se vad som händer med allt sånt i framtiden :)

Latexfarbror
09-06-2007, 14:02

Vito
09-06-2007, 14:05
Hade bilen kunnat köra så fort hade du knappast hunnit somna innan du skulle va framme :rolleyes: men, som sagt, det var inte det som stog i texten.

Soedor
09-06-2007, 17:01

håller med,om man inte ens orkar köra bli,då är det mycket illa.

Wezzli
09-06-2007, 18:03
Poängen är väll att du kommer till den plats du vill och att du slipper att köra.
Poängen är ju att själva resan är målet

Xitoz
09-06-2007, 18:27
Och ibland blir den slöare skit fort, såg en kille en gång på tvn som hade gjort en robot som hitils bara kunde svara på röst kommand etc, roboten såg ut som han själv. Han som hade gjort roboten sa: Orkar man inte gå till jobbet kan man bara skicka roboten. Om man skickar en robot till ett jobb hela sitt liv, då borde man nog ha ganska tråkigt liv, inget nytt som händer, och sedan på semestern sova hela vägen dit.