View Full Version : Astma & Allergi
Hej.
Jag tänkte eller Vi kunde prata lite om Astma & Allergi här inne, fler och fler barn eller vuxna får det nuförtiden. Så jag tänkte; Varför inte öppna en egen tråd om det? Diskutera hur du har det under dina svåra tider om året.
Det är så att jag sitter med lite allergibesvär, allergi & astma. Nu när sommaren börjar komma, så får jag oerhört svårt. Är mögel-, pollen-, pälsdjur-, kvalster- och timotejallergiker samt lite från röklukt och torr luft (vinterkyla).
Jag fick min astma genom kikhostan(?) när jag var 5-6år sen fick jag allergin på köpet, dock bara pälsjur. Sen genom åren har jag bara fått mer och mer. Som pollen, den fick jag förra året.
Jag brukar ta daglig medicin för detta (Pulmicort), det är jobbigt tycker jag. Att man måste ta den för att må bra. Sen har jag lite andra knarkmediciner också som;
- Bricanyl Turbuhaler (0,25mg/dos - 1-2dos vid behov av känning)
- Pulmicort Turbuhaler (200mg/dos - 2dos per dag. Morgon och kväll)
- Oxis/Oxid Turbuhaler (500mg/dos - en starkare variant av Pulmicorten)
- Flutide Nasal (50mg/dos - Näspray)
- Zyrlex (10mg/tablett) <- Tar inte denna längre, fick ont i magen av den.
- Kestine (10mg/tablett)
Nu vill jag självklart veta hur du har det min din Astma, Allergi eller bådeoch?
När har du dina svårigheter?
Vad tar du för medicin? Vad gör du för att må bättre?
Dela med dig dina kunskaper. Tack!
/MVH Redmark
Jag är allergisk mot pollen (de sa inte vilken typ), kvalster och timotej. Jävligt jobbigt, men jag knarkar Loratadin.
Jag är allergisk mot pollen (de sa inte vilken typ), kvalster och timotej. Jävligt jobbigt, men jag knarkar Loratadin.
Asch då :/! Har du fått chock någon gång?
Jag själv har fått det ett par gånger, tur så hinner min medicin bryta ner det innan det värsta..
pillepelle
06-06-2007, 15:11
Tror jag är alergisk mot pollen
Var värst innan jag fick veta vad jag var allergisk mot. Nu ska jag ta ett piller om dagen, men jag brukar glömma bort och då blir det jobbigt.
mm får HUVUD värk om jag petar i ögonen eller kliar (massa pollen o skit, sen kliar jag i öga så få jag huvudvärk) JÄVLA FITT POLLEN :rolleyes:
En vacker dag tar jag tar jag kål på pollen :)
Var väldigt allergisk för ca 3 år sen. Alla är borta förutom pollen och pällsdjur.
Jag får eksem när det är torr luft, eller vinterkyla som du kallade det. Då får man leka någon kortisonsalva så går det över. Lite kul är det för man märker när det ska bli kallt och så. Börjar klia i armvecken.
kom precis utifrån, sitter här med ögon som kliar och en näsa som nyser stupi kvarten och det sprutar snor ur näsan, kanske kan det vara pollen allergi?
Danne Weman
06-06-2007, 17:11
Jag är inte allergisk mot någonting faktiskt. Ingenting alls. Det är nice. Jag tror det har lite med att göra att jag knappt vaccinerat mig mot någonting. Vaccin i för stora mängder är fan inte bra, det är bara att kolla 100 år tillbaka i tiden då allergier var väldigt ovanliga i jämförelse med idag.
Du kan typ bli allergisk när som helst. Jag blev typ allergisk för ungefär två år sen.
Granberg
06-06-2007, 17:36
Jag var fristk och kry fram tills att jag åkte till Grekland för 5 år sen. Där brände jag mig nåt så extremt att jag fick uppsöka doktor. Sen den dagen har jag haft någon form av solallergi/överkänslighet mot solen. Det är värst nu såhär i början av Juni, då kan jag bara vara utan tröja i kanske 5 minuter. Dock funkar det bra om man är ute lite varje dag och "härdar" huden. Sen i slutet av sommaren är allt bra igen.
Jag får eksem när det är torr luft, eller vinterkyla som du kallade det. Då får man leka någon kortisonsalva så går det över. Lite kul är det för man märker när det ska bli kallt och så. Börjar klia i armvecken.
Den torra luften brukar komma runt vintertiden, så det var därför jag skrev vinterkyla. :happy:
kom precis utifrån, sitter här med ögon som kliar och en näsa som nyser stupi kvarten och det sprutar snor ur näsan, kanske kan det vara pollen allergi?
Det kan vara det eller så är det mot gräset.
Latexfarbror
06-06-2007, 17:59
Astma har jag fått av rökningen, annars är jag inte allergisk emot någonting alls.
Aandeers
06-06-2007, 18:06
jag är Allergisk mot inget : ) Men tycker väligt mkt synd om alla som har de...
Var allergisk mot getingstick förut, har dock efter prover kommit fram till att jag bara är överkänslig.
Tycker det är grymt skönt, ser ofta hur dåligt mina pals mår av pollen, gräs. En del av dom är dessutom allergiska mot gluten, nötter osv. vilket leder till att de måste kolla extremt noga på innehållsförteckningen så fort de köper något, hade varit jobbigt.
Har väl egentligen ingen bra förklaring till varför allt fler blir allergiska. Kan ha och göra med att vi dagligen utsätts för kemikalier och liknande som på något sätt skadar kroppens imunförsvar.
Men är det inga som tar medicin för att lindra allergin?
Monsterfrilla
06-06-2007, 21:30
Jag är alergisk mot Katter och Kameler! Dock umgås jag inte med någon av dessa särskilt ofta så det blir ingen medicinering för mig.
Garfield
06-06-2007, 21:31
Är gräspollenallergiker, och har även ansträngingsastma.
Tar Loratadin mot astman äter även en fil dagligen mot pollen. Och så tar jag någon tablett när det börjar klia väldigt mycket.
Tar även Flutide Nasal i min näsa då och då.
jag har astma o e pollenallergisk men min astma e inte allvarlig alls hehe:d jag använder den bara när jag springer mkt som 1milo pollen är inte så farlig för mig för en gång klättrade jag upp i ett träd fullt med pollen..hände inget
Jag har en hel bunt av allergier, och astma som grädde på moset.
Det värsta är i början av sommaren, med pollen/gräs/pälsdjur-allergier.
Läkaren har sagt att jag ska ta mina mediciner dagligen men man glömmer så lätt bort dem, och då förvärras självklart också astman/allergierna, men enligt mig själv, har jag inga allergier eller astma...
Min brorsa har atopiskt eksem (tror det heter så) och det är jävligt irriterande när han ska gå runt och klia sönder sin hud hela jävla tiden, bara för att han inte orkar smörja in sig med sin salva.
Själv är man inte allergisk mot någonting. :]
Allergisk mot hund, katt och häst.
Kommer dock inte ihåg vad mina mediciner heter för tillfället.
Är allergisk mot pälsdjur, mögel, mat (nötter, mjölkprodukter och de flesta "mamma scan"), pollen, rök samt småkryp som tex.. löss eller skabbdjur osv.
Vet inte hur det uppkom men jag började bli allergisk när jag var runt 5 år.
När det kommer till medicinering så har jag testat i princip allt som finns men eftersom jag får kramp, nässelutslag, huvudvärk och en rad andra jobbiga bieffekter av de flesta medicinerna så håller jag mig till Ventoline, Sumbicort och även också tabletterna Aerius som jag tar varje dag.
Sucks att vara allergisk..
Har pollen.. tar "Rhinocirt Tupruhaler" ett pulver i en grej som man ska sätta i näsan och blåsa in.. knark!
jaha, har båda astma och allergi, inte så jävla jobbigt egentligen då man vant sig efter alla dessa år.
allt uppdagades en dag när ja var typ 3bast kanske. a min kompis drog i sig en näve jordnötsringar från en skål som stod på bordet, och givetvis skulle ja smaska i mig lite. Men innan jag svalt det hade min hals svullnat upp utav helvete och in med mig på akuten var det som gällde.
Då kom det fram att jag var allergisk mot pälsdjur,nötter & mandel, baljväxter och pollenkänslig så klart...
Eksem blev även en pina så man fick dra på sig ett lager av salva innan man taggade till sängs.
Medicin morgon och kväll var skitskoj.
Som någon nämnt om vinterkyla, så får jag svårt att andas av det, skitskoj när man ska kuta med polarna o allt...
men aja, nu på senare år har det gått ner :D och i höst ska ja få testa att käka jordnötter på sös :S:/ (södersjukhuset)
Min lungkapacitet ligger även bra till då jag ligger 5% över snittet *stolt* (inte)
och jag tar medicin varje morgon.
Om jag känner av den där jävla pollenskiten, så får jag dra i mig lite Zyrlex tabletter.
Eksem besväras jag inte av längre :):):))
Mediciner som förbrukas;
Symbicort,Oxis,Zyrlex osv...
@^: Jag trodde att om man hade astma så hade man nersatt lungkapacitet, det har i alla fall jag :p
Är allergisk mot geting stick. Om jag blir stucken måste jag omedelbart ta ngn avlindrings spruta etc.
Astma hade jag tills jag blev 13 , visst har jag kvar den lite lätt men det är inget att oroasig för :-)
1-2 vecker sedan blev jag allergisk mot haselnöter också :/ . Är också känslig för myror plus att jag inte jag ska inte drika far mkt mjölk får då får jag andnings problem :S.
Det var allt tror jag :p
Så i stort sett så är jag kanska frisk :)
nu på senare år har det gått ner :D
Jävla lyllo :(
Min blir bara värre och värre för varje år och jag sportar för att vänja mig vid min astma och allergi.. Och förra året fick jag veta om att jag ska få leva med detta hela mitt liv, så jobbigt att kasta ut pengar på dyra medicin varje år.
@^: Jag trodde att om man hade astma så hade man nersatt lungkapacitet, det har i alla fall jag :p
Du lider av slöhet...
Min näsa har runnit som en vattenslang idag, pillrena hjälper inte typ.
nu på senare år har det gått ner :D
Jävla lyllo :(
Min blir bara värre och värre för varje år och jag sportar för att vänja mig vid min astma och allergi.. Och förra året fick jag veta om att jag ska få leva med detta hela mitt liv, så jobbigt att kasta ut pengar på dyra medicin varje år.
vafan
har hört att det , aja kan växa bort :/
Beklagar.
:(
fast det där att man inte får äta vissa saker vänjer man sig vid.
jag hatar de där att man får svårt att andas av o kuta :'(
Good luc k=/
OfT: Miwna ljungberg faller? buffon ut o vilket måål? :x haha :S
Du lider av slöhet...
Min näsa har runnit som en vattenslang idag, pillrena hjälper inte typ.
Hade 18% nersatt lungkapacitet när jag idrottade.. Nu har jag bara 14% så tror inte det har med lathet att göra :P
Hade astma när jag var liten.. Nu är jag bara alergisk mot nåt gräs.. vettefan vikket så får ta ögondroppar och små piller..
Hade astma när jag var liten.. Nu är jag bara alergisk mot nåt gräs.. vettefan vikket så får ta ögondroppar och små piller..
Hösnuva? ;o
Jag har pollen och hatar det så fruktansvärt. Jag har dessutom dålig syns så jag måste ha linser (eller glasögon men ser förjävlig ut i dem). Och när ögonen börjar rinna och klia och man har linser blir allt bara ett stort elände. Dessutom har jag någon form av hjärtproblem som gör att när pulsen stiger nog mycket känns det som att hjärtat ska hoppa ut genom bröst korgen, vilket ger en oerhörd smärta i hjärtat. Och att man har pollen gör inte saken bättre direkt. :rolleyes:
Jag tar något piller mot pollen, vet inte vad det heter. Det hjälper väl hyffsat men försöker hålla mig mest inom hus under pollen säsongen.
Ett tips till alla som lider av pollen allergi är att ta en dusch varje kväll innan man går och lägger sig, pollen fröna fastnar ju nämligen i håret under dagen och har iaf gett mig stora besvär under natten. :happy:
Så ta en dusch (gärna en kall, då sover man bättre) varje kväll och byt sängkläder ofta under pollen perioden.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.