PDA

View Full Version : Grand Theft Auto IV / Uppdaterad, 25 maj -07

Rasty
26-04-2007, 15:16
UPPDATERING

Nu har nya GTA 4 bilder kommit ut. De flesta bilder har vi redan sett men inte digitalt. För övrigt har det kommit fyra nya bilder. Ser väldigt lovande ut kan jag säga!

Nya Bilder (http://media.ps3.ign.com/media/793/793799/imgs_1.html)

---------------------------------------------

Första digitala bilden, så här kommer GTA 4 se ut!
Digital Bild (http://files.gtanet.com/images/3285.jpg)

---------------------------------------------

- Niko passerade förbi en busshållplats, vid busshållplatsen kunde han titta på tidtabellen för bussarnas avgångar.

- Svårare att stjäla en bil i spelet som tidigare nämts. Du behöver först komma in i den genom att krossa rutan, väl inne så måste man även tjuvkoppla bilen.

- När du använder telefonen kan du bland annat få upp telefonlista och olika kommandon där du kan säga åt vänner och bekanta att till exempel möta Niko på en specifik plats.

- Avancerad vapenhantering, för att bland annat skydda sig mot skott.

- Man har sett en - vad man tror - är en tunnelbana i spelet.

- Niko puttar iväg fotgängare som går in i honom.

- Stor del av speltiden är på hustak.

- Andra kriminella kan lura dig, men du kan också muta andra.

-----------------------------------------------

Kollade igenom alla sidor i detta forum och såg till min fasa att det inte fanns en endaste tråd om GTA. Ett av världens populäraste/mäktigaste/grymmaste spel måste ha sin egen tråd här på forumet. Så här diskuterar vi mest om GTA IV, lite prat om de andra spelen gör inte så mycket.

Alltså, disskutera allt möjligt om GTA IV, vad skall ni köpa det till? Något ni ser fram emot? Själv brukar jag alltid hålla utkik efter uppdateringar på hemsidan www.gta4.net
Där finns all fakta om spelet av vad som hittills blivit avslöjat. Så GTA IV är det spel jag ser mest fram emot detta år. Tänker skaffa det till Playstation 3 eftersom spelet har mest känsla då. Gillar inte att spela det på datorn.

--------------------------------------

~ Fakta som hittills blivit avslöjat ~

Hela 10 sidor information om GTA:IV i den senaste upplagan av Game informer. Här kommer lite information. I slutet av April eller i början på Maj kommer även OPM att släppa information om GTA:IV.

- Multiplayerläge kommer att ingå i GTA:IV

- Utspelar sig i år, 2007.

- Huvudkaraktären heter Niko Bellic, och har östeuropeiskt påbrå.

- Rockstars sägs ge folk en större valmöjlighet i spelet. Man kommer att kunna välja sin karriär på ett bättre sätt - tillskillnad från tidigare spel där man var tvungen att följa en riktning.

- Använda en telefon för att kontakta dina bekanta.

- En stad kommer endast att vara tillgänglig - utifrån det som Game informer såg av den demo som testades av spelet.

- All civilbefolkning kommer att ha ett bättre AI(Artificial Intelligence), vilket i sin tur betyder att alla kommer vara smartare till sättet. Olika temperament, impulsiva handlingar och så vidare.

- Statue of Liberty heter Statue of Happiness och Metlife heter Getalife.

- Även huvudkaraktären Bellic är mer realistisk då han går. Beroende på terräng och fysiskförmåga så går han olika. I mossig/jordig terräng går han långsammare och på ex. asfalt så kan han gå bättre.

- När du väl laddat spelet en gång, så kommer det aldrig att ladda igen.

- Spelet började utvecklas redan 2004.

- Det är mindre än GTA: San Andreas, men man har valt att inte göra så mycket berg och landsbygd, därav är det mindre.

- Polisen kommer att vara mer närvarande i spelet. Till sin hjälp har Rockstar tagit en föredetta polis som berättat mer om hur polisyrket fungerar. Kriminaliteten är större idag och därför kommer man även se mer av polisen i GTA:IV.

- Huvudkaraktären Bellic reste endast till Liberty City av en anledning - för att träffa sin kusin, Roman.

- Några städer: Broker är Brooklyn, Manhattan heter Algonquin, Bronx är Bohan och New Jersey heter Alderney. (Städerna i kuriv stil är namnen i spelet)

Om man utgår från vad som står i Game Informer så kommer GTA:IV att vara verklighetsbaserat och utformat exakt efter hur New York ser ut och fungerar idag. Men staden heter Liberty City.

För några vecka sedan, kunde man fråga en person som hette Reinar. Han är den enda journalist som spelat GTA IV, tråkigt nog fick han bara spela ett demo som varade i femton minuter.

------------------------------------

Fråga Reinar

1. Kobe Frågar: Jag har hört att man inte kan flyga i Liberty City längre. Hur är det med det? Att flyga var en av mina favoritsysslor i GTA-serien.

Det stämmer inte. Det finns inga flygplan i spelet, men man kan fortfarande flyga. Man kommer att kunna flyga helikopter, men eftersom det bara är en stad passar inte flygplan in i det här spelet. Men att flyga är fortfarande en stor del av spelet.

2. Syntes några kvinnliga fotgängare till? Var de i så fall snygga?

Om jag ska vara ärlig så fattar jag inte varför någon vill veta det. Är det verkligen en av de bästa frågorna? Om jag kommer ihåg rätt så tänkte jag nog aldrig något sådant om de. Men jag kan säga att det finns kvinnor i spelet, faktiskt många. De handlade, pratade och till och med bar kläder.

3. Syntes några tecken på olika årstider?

Tyvärr så var demot som Rockstar skickade bara 15 minuter långt. Tiden ändrades, men huruvida allt ändras enligt en kalender som sträcker sig över ett år återstår att se.

4. Hur är AI’n? Är fienden smartare? Kan de ta skydd?

Det är ett område som Rockstar har varit tystlåtna om för tillfället. Dock kan jag berätta att jag såg en lastbils chaufför som svängde in på trottoaren rakt framför där vi gick. Den incidenten överraskade även representanterna från Rockstar. Det såg nästan ut som om han var onykter, men så kan han ju bara ha haft bråttom också.

5. Är det möjligt att klättra på stegar?

Jag såg inte Niko Klättra på några stegar, men jag såg honom ta sig upp på en telefonstolpe för att se staden ur fågelperspektiv. Det var imponerande att se hur vikten förflyttades från ena sidan till den andra när han klättrade upp.

6. Kan man prata med andra fotgängare på gatan?

Niko verkade ha andra saker för sig än att prata med folk. De personer man mötte verkade väldigt pratglada.

7. Chester Frågar: Vad var spelets första uppdrag, och vilket var ditt första ord när du såg det här nya spelet?

Jag fick inte se första uppdraget, men om jag får gissa så har det nog något med taxi garaget som Niko’s kusin har att göra. Mitt första ord kan jag inte skriva här, men det som följde var ”Oh my god” (”Herregud”).

8. Matt Frågar: Såg Liberty City ut att vara en verklig stad, om man ser till storleken? Ett problem jag hade med San Andreas var att man kunde köra kust till kust på två minuter. Blir det annorlunda denna gång?

Bra fråga. Angående skalan känns det mycket verkligare. Det känns som att du tar dig fram i New York City. Som du såg i trailern finns det många olika sätt att ta sig fram på.

9. Vi såg inga båtar i trailern, kan du berätta något om de?

Dan Ville inte gå in så djupt på detta, men det enda fordonet han sa inte skulle vara med i spelet var flygplan. Så det borde betyda att båtar är med även i detta spel.

10. Vad kan du säga om den grafiska kvaliteten på spelet? Kan du jämföra med trailern? Var det bättre/sämre?

Rockstar finslipar fortfarande grafiken. Demot var definitivt bättre än trailern.

11. Kan man köpa verksamheter, så som i Vice city?

Än en gång en sak som vi inte fick veta så mycket om. Dan sa att spelet inte handlar om fastigheter, eller fattigdom och rikedom. Jag skulle inte bli förvånad om man kan hitta nya ställen att kalla hem. Men jag tycker att det låter som att sådant kommer behandlas på ett annorlunda vis – kanske blir det beroende av vart man är i spelet.

12. Kommer man att kunna ha flickvänner, så som i San Andreas? I så fall, kan man gifta sig med dem?

Vad är det med dig och kvinnorelaterade frågor? Ja det finns flickvänner, men jag glömde fråga om man kan gifta sig med de.

13. Zhooles frågar: Ovanliga fordon. Kommer det att finnas några? I så fall vilka?

Rockstar avslöjade inget i demot, men det är ju en stor del av GTA-serien. Dan sa att stor del av spelet kretsar runt Niko, jag har en känsla av att valet av fordon gör det också.

14. Aaron Hall frågar: Rockstar har sagt att bilarna i GTA IV kommer ha en ny fysik och att kameran kommer vara närmare för att man ska kunna få en bättre vinkel när man kör och se mer detaljer på bilarna. Skulle du kunna berätta om hur det var att köra bilarna? Vad är nytt?

Från vad jag kunde se, var det enda nya att man krossade rutan för att komma in i bilen. Animationen för detta var otrolig, och jag hade hoppats få se det fler gånger. Bilarna jag såg var moderna – Vilket bevisades genom hur snyggt och enkelt bilen tog sig fram över hål och annat i gatan. Jag såg bara en bil, men den såg verkligen modern ut. Det ska bli intressant att se hur de har hanterat stötar och dylikt för andra fordon.

Om jag ska jämföra, skulle jag säga att kameravinkeln är mer som Midnight Club nu. Det är närmare, vilket tillåter oss spelare att se mer detaljer på bilen, men också lägre så vi ser mer av staden.

15. Alex Sheridan frågar: Så långt som området sträcker sig i Liberty City, vad kan vi förvänta oss av t.ex. landsbygd?

Av vad jag såg finns det ingen landsbygd så som i San Andreas. Jag skulle dock inte bli förvånad om det material som Rockstar planerar för Xbox Live innehåller nya platser att besöka. Men allt är möjligt.

16. Syntes några gängmedlemmar till? I så fall, vilka gäng? Är det nya Liberty City en kopia av New York eller ser det bara ut så? Finns det hus man kan gå in i utan laddningstid?

Jag såg inga gängmedlemmar, men det betyder inte att det inte finns några. Rockstar avslöjade inte allt för mig. Det finns fortfarande mycket av spelet som vi inte fått veta. Det är trots allt GTA, så jag skulle bli förvånad om det inte fanns gäng med i spelet. Angående din andra fråga, Liberty City är utformat som New York City, men är inte en exakt kopia. Som Dan påpekade i tidningen (Game Informer) är den verkliga världen inte så rolig. Man kan inte bara slänga in den riktiga världen, det finns många igenkännbara platser, men att det ska funka i spelet kommer i första hand.

17. Sacha frågar: Kommer karaktärer från tidigare GTA-spel dyka upp?

Rockstar sa inget om detta, men att tyda från leendet Dan Houser gav mig så är chansen för det stor.

18. Bobby Swansom frågar: Kommer man behöva gå till gymmet och äta som man var tvungen till i San Andreas?

Det verkar inte som att Niko är den typen av människa som bryr sig om att vara i form, så förvänta dig inte det. Vad det gäller att äta, jag tror inte att vi kommer att se honom göra det heller. Något jag dock inte vet säkert är huruvida man kan gå till frisören eller köpa kläder.

19. J frågar: Stämmer det att det inte kommer att finnas några laddningstider?

Jag såg inga på demot, Och det inkluderar besök på två olika platser.

20. Marcus frågar: Hur var telefonen?

Grafiken för telefonen var inte klar så jag går inte in på det i detalj. Men den verkade lättanvändlig. Om jag ska vara ärlig så såg det ut som en verklig mobiltelefon. Nu får vi bara se om den ringer lika ofta som en riktig.

21. Brenny frågar: Är det fortfarande bara samma tre bilar som vi sett i tidigare spel?

Jag vet inte vilket GTA-spel du spelat men jag har alltid haft mer än tre bilar att välja på. Chansen är stor att det finns flera olika taxibilar att välja på, men ett som är säkert är att det finns många olika bilar att välja mellan.

22. Gary S frågar: Hur är grafiken i spelet? Och hur pass lång ser man med "draw distance" i spelet."?

Den visuella biten är utmärkt och utan tvekan en av de bästa jag sett. Det skrämmande med det är att Rockstar Nort fortfarande håller på att utveckla det. Det är ingen fråga om saken att det kommer bli ett av de spel som ser bäst ut som kommer att släppas under den perioden. Angående ”draw distance”, Jag såg inte en enda byggnad, bil, gatlykta eller fotgängare bara ploppa upp. Frameraten var också otroligt snygg och ljusläggningen hade inte kunnat vara bättre.

23. Isaac "Sculay" Hussain frågar: Kommer det något demo till Xbox 360?

Rockstar har inte sagt något om det, men jag har en känsla av att de flesta kommer skaffa detta spel oberoende av om det spelat det innan.

24. A Canadian frågar: Jag vill bara veta när GTA IV till Xbox 360 kommer att finnas på affärshyllorna i Quebec, Canada.

Njaa. Rockstar sa till mig att just Quebec kommer inte få GTA IV. Ärligt, jag har ingen aning, ring och fråga affären.

25. Matthew James frågar: Hur stort var GTA IV om man jämför med tidigare GTA-spel?

Jag har redan pratat mycket om staden, so jag kommer svara på frågan som om den vore angående längden på spelet. Jag frågade Dan detta och han sa att det var jämförbart med tidigare GTA-spel, men de vet inte exakt eftersom det inte är helt klart än. Med andra ord kommer du att kunna spendera hundratals timmar. Multiplayer motståndaren, som fortfarande är ett mysteriumm skulle kunna expandera tiden dock.

------------------------------------------------

Summering av Reinars svar:

Många har haft funderingar kring flygandet i GTA:IV, ja, att flyga kommer att vara möjligt på helikopternivå. Att flyga flygplan kommer dock inte vara möjligt, säger Reiner. Han säger dock att "De enda fordon han inte såg i spelet var flygplan". Vilket måste innebära att båtar, bilar, cyklar, motorcyklar, helikoptrar m.m. finns i spelet.

Då Reiner spelade såg han en truckförare som körde upp på trottoaren precis där han stod, föraren kanske var full eller hade bråttom? Det säger endel om vilket AI det i så fall kommer att vara i GTA:IV. Vi får hoppas på det bästa. Förmodligen kommer även karaktärer i spelet kunna klättra, inte som en gorilla, men mer som vi gör. Inte nog med det, folk som passerade verkade väldigt verbala, de pratade med varandra, hurvida Niko pratar mycket eller lite vet vi inte.

I demon som Reiner fick ta del av så säger han att grafiken var något bättre än i trailern, och utvecklas fortfarande. Han säger också att då han skulle bryta sig in i en bil så krossade han först glasrutan för att ta sig in, "Animationen för det var underbar", säger Reiner. I en fråga frågades det bland annat om draw distance i spelet, Reiner säger att det är en av de bästa han någonsin sett. Inte en enda människa, lampa, bil eller byggnad ploppade upp framför honom - kunde inte ha blivit bättre påpekade han.

Tyvärr kunde inte Reiner svara på vad för uppdrag det är i spelet eller om tidigare karaktärer kommer att vara med. Då han frågade Dan - en av rockstars utvecklare - samma fråga som han blivit förfrågad om, så log Dan med ett leende, men besvarade inte frågan. Kanske får vi se tidigare karaktärer i spelet - vad sägs om stumme Claude som börjar prata?

- Bättre draw distance.
- Antagligen bättre AI.
- Folk är pratglada.
- Inga flygplan, men däremot helikoptrar.
- Bra animationer.
- Väldigt bra grafik, och den blir bättre helatiden.
- Man kan klättra.
- Oklart om olika årstider kommer vara inkluderat.

Faktan är tagen från GtaNytt (www.gtanytt.se)
Ta gärna en titt på hemsidan för att få senaste faktan om GTA IV på svenska.

----------------------------------------

~ Övrigt ~

Liketer mellan Liberty City och New York (http://www.gta4.net/setting/liberty...-real-world.php)

Trailer (http://www.rockstargames.com/IV/)

Bilder från trailern (http://www.gta4.net/screenshots/index.php)

Digitala bilder (http://media.ps3.ign.com/media/793/793799/imgs_1.html)

Hemsidor: Gta4.net (www.gta4.net)
GtaNytt (www.gtanytt.se)

*Uppdaterar denna tråd varje gång ny fakta kommer!

-----------------------------------------

Gurkläsk
26-04-2007, 15:59
Jag minns tiderna då GTA var i 2D-format :D

iXi
26-04-2007, 17:46
Jag minns tiderna då GTA var i 2D-format :D
GTA 2 :heart:

Tyvärr kunde inte Reiner svara på vad för uppdrag det är i spelet eller om tidigare karaktärer kommer att vara med. Då han frågade Dan - en av rockstars utvecklare - samma fråga som han blivit förfrågad om, så log Dan med ett leende, men besvarade inte frågan. Kanske får vi se tidigare karaktärer i spelet - vad sägs om stumme Claude som börjar prata?
Vad skulle man annars le med? :happy:

Miwna
26-04-2007, 18:48
- När du väl laddat spelet en gång, så kommer det aldrig att ladda igen.
Detta är ett STORT plus eftersom hälften av speltiden i SA gick åt att ladda (spelade på PS2).

Jag kan inte vänta tills det kommer, har klarat ut 2:an, 3:an, Vice City och SA minst en gång. Verkar som om det blir ett jävligt verkligt spel.

Soedor
26-04-2007, 20:51
minns när jag spelade GTA2 :heart:
längtar också till GTA IV kommer ut,hoppas att nån av mina kompisar köper det,då kan man sitta hos dom och lira :D

Rasty
27-04-2007, 19:47
Det är riktigt bra av Rockstar att satsa mer på realism. Detta kommer bli tidernas mäktigaste spel och kommer säkerligen få väldigt höga betyg!

Yamal
06-05-2007, 17:09
GTA är nog ett av dom bästa spelen som gjorts, skaffar man PS3 är nya GTA ett måste.

Rasty
15-05-2007, 15:53
Uppdaterad: Vi har nyss fått vår första digitala GTA 4 bild.
Så här snygg kommer GTA 4 att vara: http://files.gtanet.com/images/3285.jpg

Miwna
15-05-2007, 16:03
Fy fan vad verklig grafiken är. Dock kommer det kanske inte vara lika bra grafik i spelet sen eftersom detta är en show-offbild men ändå.

Rasty
15-05-2007, 16:09
Det kommer det enligt journalisten som spelat GTA 4. Dessutom är GTA 4 66 % färdigt :P

Tearjerker
15-05-2007, 16:39
Ännu ett dragplåster till XBOX 360 tillsammans med Halo 3. Jag måste ha båda.

Svant
15-05-2007, 16:46
Jag har alltid älskat GTA.

Har spelat "aktivt" på ALLA spel utom Vice City, och jag ser framemot detta som fan! Grafiken är ju underbar om man kollar på trailern, ska också försöka leta fram lite fakta.