View Full Version : Värt att supa?
Jo det är så här det ligger till.
Det e fredag kväll jag va på stan, såg flera stycken i min ålder (15 år) eller yngre som var så fulla att dom trodde dom va på månen (typ).
Också en tjej som svimmade på busshåll platsen(särskrvning?) så det fick komma ambulans och hämta henne och shit.
Själv har jag aldrig supit mig full, dricker inte öl lr något sånt, händer väll ibland att man tar en cider (inte stark).
Så vad tycker ni? Är det värt att supa så man studar? Eller är det smartare att hyra en film och sitta i soffan och chilla med läsk och chips?
Och nej, jag vill inte höra era myter om "JAG DRACK MIG SÅ FULL ATT JAG INTE KUNDE SE ELLER HÖRA NÄR JAG VA 12 ÅR!!!!111"
Dvs, ni ska inte berätta när ni har supit, ni ska asså skriva vad ni TYCKER om att dricka som minderårig.
Och till er mods, om ni ser att det håller på att spåra ur stäng tråden är ni snälla :)
Kaktusen
06-10-2006, 21:39
Själv tycker jag det är rätt onödigt men det är påfrestande när alla andra gör det, t ex när jag vart i Montenegro i somras då drack alla öl och rökte cigaretter alla klaga på att jag också skulle göra det men gjorde inget av det, tog dock en öl sista kvällen där (vi satt uppe till typ 3på natten varje kväll) men tror nog inte det är spec nödvändigt å dricka eller att någon tycker det är gott. Man faller nog för grupptrycket helt enkelt :/
Det är upp till var och en engligt mig.
Disasterpiece
06-10-2006, 21:42
Dricka socialt är det absolut inget fel på, men att dricka bara för att bli full är intelligensbefriat.
JAG DRACK MIG SÅ FULL ATT JAG INTE KUNDE SE ELLER HÖRA NÄR JAG VA 12 ÅR!!!!111"
Seriöst: Tycker man bara kastar pengar i onödan :P
Precis. Men film skulle jag tagit :P
Muppkuppz
06-10-2006, 22:35
Alltid kul om det är nån fest men jag tycker Disasterpieces inlägg säger allt...
Nej, värm bullarna, drick saften och kom in i matchen.
Vänta ett par år innan du provar första gången. Mitt bästa tips är att du inte blandar, t.ex håller dig bara till öl om det är det du dricker, så slipper du kalva.
Stupandet har jag inget problem med, bara det att de super sig fulla när de är 15 år är inget vidare.
Alla vet ju hur coolt de är att vara skit full :rolleyes:
Det är inte värt att dricka om du inte känner att du inte kan ha kul utan det. Men om du känner att du har tråkigt när alla andra är fulla och glada så kanske du kan testa ett par öl, men drick inge starksprit, eftersom då är det lätt att du inte känner av det innan du är för full. Men det är inget jag rekomenderar, eftersom det går att ha kul utan alkohol.
SJälv tycker jag att det är värt t.ex om en fest är rutten och tråkigt, då kan man ta till flaskan då brukar det bli lite mer action om du förstår, men bara dricka för att bli full bara sådär är dumt!
Att supa bara för supandets skull är extremt töntigt och onödigt. Men om du tycker att öl/sprit/cider är gott så är det väll inge fel med att dricka lite...
Muppkuppz
06-10-2006, 23:23
Att supa bara för supandets skull är extremt töntigt och onödigt. Men om du tycker att öl/sprit/cider är gott så är det väll inge fel med att dricka lite...
Öl _/
Ni har missförstått min fråga...
Jag frågar inte om ni tycker jag ska börja supa :rolleyes:
Jag frågar ju vad ni TYCKER om att dricka
CocaCola
06-10-2006, 23:39
Jag dricker mer på fester.. När man vill vara lite kul o så :angel:
Men som Keff sa det är upp till var och en.
Själv har jag aldrig varit full och jag är level hundratr... jag menar jag är 21! :angel:
Slusker Svensson
07-10-2006, 00:56
Mogna ungar som dricker på tok för mycket är idiotiskt...
Lyssna på disasterpiece...
Men kom ihåg att veta vad du tål, så du inte ligger i en buske o spyr som en fjortis.
Drunksailor
07-10-2006, 01:23
Tycker det e perfekt att dricka 4-6 öl/cider/whatever så man blir mer social/glad/kåt/whatever på fester. Sen finns det ju alltid folk som ska överdriva och dricka tills dem stupar, dem är ju inte lika roliga men sålänge dem inte är hemma hos mig och spyr så ska jag inte gnälla för mycket. Personligen tycker jag inte om att dricka någonting med alkohol i om det inte är fest, dels tycker jag det är godare med andra drycker och dels känns det ju inte så jävla värt att dricka solo enbart för att bli full (förstår inte poängen med att bli full om man inte har nån att dela det med). Gick lite offtopic där, men iallafall.
Ontopic: Har man hittat nån schyst fest är det klart det är värt att dricka lite, men annars är ju en bra film tillsammans med polarna/"that special someone" guld värd. Drick för att du själv vill dricka, drick absolut INTE pga grupptryck.
pillepelle
07-10-2006, 01:47
Jupp.
SJälv tycker jag att det är värt t.ex om en fest är rutten och tråkigt, då kan man ta till flaskan då brukar det bli lite mer action om du förstår, men bara dricka för att bli full bara sådär är dumt!
Eh finns det äns fester utan alkohol? kul? naeh :O
Bengtsson
07-10-2006, 01:56
Som minderårig är det ju bara grupptrycket som betyder något i princip.
Det är ju inte så att man kan gå ut några kompisar och käka pizza och ta några stora stark till det. (slår det mesta om pizzerian har god öl)
Jag började min alkoholbana tämligen kasst då jag söp mig stupfull de första gångerna och kommer inte ihåg så mycket bortsett från de mina kompisar berättat. Det är INTE snävt.
Att däremot dricka lite öl hos en kompis för att sedan gå ut på äventyr kan vara hur kul som helst. Sen är det klart att det kan vara ganska roligt att supa sig riktigt full ibland, man vegt aldrig vad som händer och man får ofta flera skratt, även om morgonen därefter kan vara tämligen jobbig.
Jo det är så här det ligger till.
Det e fredag kväll jag va på stan, såg flera stycken i min ålder (15 år) eller yngre som var så fulla att dom trodde dom va på månen (typ).
Också en tjej som svimmade på busshåll platsen(särskrvning?) så det fick komma ambulans och hämta henne och shit.
Själv har jag aldrig supit mig full, dricker inte öl lr något sånt, händer väll ibland att man tar en cider (inte stark).
Så vad tycker ni? Är det värt att supa så man studar? Eller är det smartare att hyra en film och sitta i soffan och chilla med läsk och chips?
Och nej, jag vill inte höra era myter om "JAG DRACK MIG SÅ FULL ATT JAG INTE KUNDE SE ELLER HÖRA NÄR JAG VA 12 ÅR!!!!111"
Dvs, ni ska inte berätta när ni har supit, ni ska asså skriva vad ni TYCKER om att dricka som minderårig.
Och till er mods, om ni ser att det håller på att spåra ur stäng tråden är ni snälla :)
Förstår inte alla som sitter och frågar massa livsrelaterade saker i ett spel forum. Du har väl för fan kompisar (eller?) som du kan umgås med som du gör lika saker med en fredag kväll. Gör det som du tycker är roligt och stå för det. Håll inte på att försöka vara som alla andra bara för att passa in.
Flamer of Jokes
07-10-2006, 02:17
Själv har jag aldrig varit full och jag är level hundratr... jag menar jag är 21! :angel:
Bortsett från den gången du var på krogen med robin och ias då eller? :P
Eller ni kanske bara ville spela tuffa? :>
haha, jag har inte ens ett legg, kommer inte in på krogen :D
Bortsett från den gången du var på krogen med robin och ias då eller? :P
Eller ni kanske bara ville spela tuffa? :>
okej? jag har aldrig vart på krogen och har inte träffat robin irl =P men du vet väl mer om mig än vad jag vet själv :P
Flamer of Zouls
07-10-2006, 03:35
Jag ser att jag har inspirerat någon iallafall. xD
Svep och spy, gungfly.
Till er som har skrivit att ni stod emot "grupptrycket" när det gällde drickandet och rökandet var mycket modiga och starka. Själv så tycker jag att drickande av alkohol ska komma i lite senare ålder, tycker inte om att se en massa 14-15 åringar fulla som springer runt och har sönder saker och ting.
Annars så är det helt upp till dig, angående om du vill ut och dricka. Jag brukar inte vara ute så mycket, och jag är 18 år så att säga. Men man gör som man vill, men man ska inte falla för grupptrycket!
MvH Andreas aka Wizo
Skönt att du inte faller för grupptrycket.
Själv så hatar jag öl, gillar inte smaken alls, men det kan ju bero på att jag bara är 13 år gammal. ;)
Tjorleif
07-10-2006, 09:50
Borde vara krav på att alla ska lära sig hantera alkohol innan dom fyller 18, för jävla jobbigt att ha massa dåliga människor som inte vet sin egna gräns på krogen.
Vioselos
07-10-2006, 09:58
Bara man vet när man ska sluta dricka, om man inte kommer ihåg vad man gjort dan efter har man druckit för mkt =)
Metallica
07-10-2006, 10:28
säger som de flesta här ungefär, det är värt å dricka tex på en fest så blir man lite mindre blyg å mer framåt. men att dricka som dom där 14 åringarna på en busshållplats lr vart dom nu drack, e fan inte värt det.. dricka tills man stupar e sällan kul pga man kmr inte ihåg nånting och man mår skit dagen efter. Själv dricker jag me polarna för att umgås och på fester och andra speciella tillställningar. Bara man vet vart gränsen går i sitt drickande så man inte blir stupfull så e det ganska lugnt :)
så börja lugnt i början om du ska börja suuuuupa ;P
peaceeee
Jag dricker mest på fester, kan hända att polarna och jag sitter i nån gränd med en bira i handen. Men på fester dricker jag för det är sällskapligt och kul.
Ari Nieminen
07-10-2006, 10:58
Om du ska ha fitta får du häva i dig ett par, och se till att tjejerna gör det också för du är ju ful som stryk!
Förra året när jag var 14 så bjöd min tjej kompis syrra mig på en fest, med alcohol. Och det var den första för mig. Stack dit med en polare och tjejkompisen, halsade allt jag hittade, fick en blåtira av en bara för att jag snodde hans flaksa, spydde jämte toa stolen och i hallen och sedan blev jag utslängd. Så var min första efarenhet. Men nu så kanske jag gör det på fester iblan, fast bara så att man ska blir flummig, och lite på discon för att bli modigare.
Ari Nieminen
07-10-2006, 11:00
Förra året när jag var 14 så bjöd min tjej kompis syrra mig på en fest, med alcohol. Och det var den första för mig. Stack dit med en polare och tjejkompisen, halsade allt jag hittade, fick en blåtira av en bara för att jag snodde hans flaksa, spydde jämte toa stolen och i hallen och sedan blev jag utslängd. Så var min första efarenhet. Men nu så kanske jag gör det på fester iblan, fast bara så att man ska blir flummig, och lite på discon för att bli modigare.
Vad fan var din poäng?
Det är väl okej att dricka ett par stycken öl,cider elr vad fan som helst. men att dricka tills du stupar och ambulans och skit får komma, det är överdrivet. En öl på en fest och sitta och softa det e inte överdrivet bara skönt
Metallica
07-10-2006, 12:06
Om du ska ha fitta får du häva i dig ett par, och se till att tjejerna gör det också för du är ju ful som stryk!
Det där var väl lite onödigt va?
Varnad. (personkränkning)
Muppkuppz
07-10-2006, 12:28
Det där var väl lite onödigt va?
Varnad. (personkränkning)
Varnad för nått man kan garva åt ? omfgzzz!!
Danne Weman
07-10-2006, 12:32
Jag dricker vid många olika tillfällen. Jag kan tycka det är chill att bara sitta med några riktigt bra kompisar och dricka vin, röka cigaretter och lyssna på bra musik, men då dricker man i första hand för att det är gott (om man nu tycker om rött vin, det är en smaksak).
Jag tycker också det är gott med öl och kan gärna sitta och snacka över ett par på krogen men när det väl är helg så vill jag bli ordentligt full, jag ser ingen mening med det annars. Att dricka typ 3-4 öl funkar inte för mig. Jag blir trött, grinig och känner mig hela tiden på gränsen till att vara lite för nykter i jämförelse med sällskapet. Jag hävdar att om man ska dricka så ska man göra det ordentligt, men då gäller också lite erfarenhet.
De första gångerna jag drack råkade jag bara ut för en riktig dålig fylla och det när jag lånade pappas whiskey å blandade en helt förfärlig häxblandning, då spydde jag några gånger. Men för folk som är runt 14-15 så tycker jag att åldersgränsen på starköl faktiskt är ganska bra. De flesta som är runt den åldern är inte speciellt vana vid drickande och bör därför hålla sig till folköl. Det tar ett tag att bli full och man kan oftast inte dricka mer än 7-8 stycken för att man blir för mätt.
När man kommer upp i åren så lär man sig, av egna erfarenheter, lite om sig själv och får därför vetskap om hur mycket man tål, att man alltid ska äta innan man dricker och att man helst ska dricka varannan vatten. Att till exempel lära sig att behärska sprit är otroligt svårt eftersom man inte riktigt har någon koll på hur mycket man dricker, och det är någonting jag fortfarande inte gör. De gånger jag blir för full är när jag dricker sprit och det är det man borde se upp med.
Ambalrith
07-10-2006, 12:41
Som många redan har sagt, det är alltid gött att sitta på en förfest och dricka några drinkar, dra några snaps och bara ta det lungt. Sen måste jag ju säga att när det är en riktigt stor fest är det alltid trevligt att dricka lite mer så man känner hur det slår. Fast, man ska alltid se till att det är gott det man dricker. Ingen mening att dricka när det smakar piss bara för att bli full.
Som ett svar på din fråga, jag tycker att det är värt varenda öre eftersom jag tycker det är gott och roligt. Men tycker du inte det är roligt/gott så är det inte värt det.
Det är roligt om man inte dricker så man däckar. Dricker man så man är mer social så att säga är det skoj. :)
Som nån sa, akta er för sprit. Drick sprit med måtta, då fyllan kan slå över direkt och ni befinner er spyandes helt plötsligt.
Lagen mot alkoholintag innan myndig ålder finns där av en anledning. Att ungdomars lever inte har växt klart och kan där med inte rensa bort alkoholen.
Jag kan, som Ruze, ta nån öl (eller cider) som vänskapsdryck, men jag är inte ute och röjer - super mig sönder och samman.
Bengtsson
08-10-2006, 07:50
Lagen om alkohol är konstig.
Jag får springa runt med ett skarpladdat vapen, men jag får inte köpa lite öl på Systemet. :/
Danne Weman
08-10-2006, 11:47
Legalisera cannabis!
Bengtsson
08-10-2006, 11:50
Sagt om alkohol.
Du kan aldrig bli så full att dina handlingar inte ger konsekvenser
Alltså det är riktigt onödigt om man är 2 stycken som bara dricker för det ska så vara alltså för att bli full, men om man är rätt så många någon fyller till exempel år, så kan man ju dricka, för att festa till det lite, men annars finner jag det rätt onödigt, jag har själv rött många fyllor, och man gör bara massa knasiga saker som man inte vet att man gjort och man ångrar dom, så det är i 9 av 10 fall onödigt att supa.
Några bira med polarna är alltid lika trevligt, visst man kan ha kul utan alkohol också men alkoholen gör det lite roligare.
Forumtroll
08-10-2006, 11:53
JAG DRACK MIG SÅ FULL ATT JAG INTE KUNDE SE ELLER HÖRA NÄR JAG VA 12 ÅR!!!!111
Man driker för att det e gott. inte för at bli full ! iaf jag:rolleyes:
Slusker Svensson
08-10-2006, 12:02
Man driker för att det e gott. inte för at bli full ! iaf jag:rolleyes:
Vad du lät mogen och vuxen nu.
Själv dricker jag bara folköl, o super inte mer.
Danne Weman
08-10-2006, 12:05
så det är i 9 av 10 fall onödigt att supa.
Det är tvärtom, det är i 9 fall av 10 onödigt att inte supa.
Vifta på händer fjortis!
Berors ju på ålder, och vad anledningen är, till att supa då. Skol avslutningen är nog den största anledningen, och sen nyårsafton och sen födelsedagar, och sen alla andra svenska tradtitoner, tex midsommar :)
Ari Nieminen
08-10-2006, 16:31
Haha, Pete Doherty är ful!
Ola Magnell
08-10-2006, 16:42
Alltså det är riktigt onödigt om man är 2 stycken som bara dricker för det ska så vara alltså för att bli full, men om man är rätt så många någon fyller till exempel år, så kan man ju dricka, för att festa till det lite, men annars finner jag det rätt onödigt, jag har själv rött många fyllor, och man gör bara massa knasiga saker som man inte vet att man gjort och man ångrar dom, så det är i 9 av 10 fall onödigt att supa.
Det bästa som finns är att sitta på en uteservering i solen med en eller två vänner. Ta någon öl och prata om livet förr och nu. Nostalgi är vackert, väldigt vackert.
Jag tycker du har fel, visst är fest också trevligt när man lär känna nya människor. Men det är oftast ganska ytliga samtal, som dock är trevliga. Jag föredrar en blandning av kvällar med vänner och nätter med nytt folk. Öl och samtal är kanon. Sprit är ganska kasst för samtal, men bra för röj. Det gäller att hantera sakerna rätt.
Bengtsson
08-10-2006, 17:21
Jag tycker du har fel, visst är fest också trevligt när man lär känna nya människor. Men det är oftast ganska ytliga samtal, som dock är trevliga. Jag föredrar en blandning av kvällar med vänner och nätter med nytt folk. Öl och samtal är kanon. Sprit är ganska kasst för samtal, men bra för röj. Det gäller att hantera sakerna rätt.
Man kan blanda!
Det funkar, jag har testat...
Asså att dricka sig lite halvfull sådär så du blir lite fnissig e bara kul men när du faller ihop o ligger o spry i en buske då hare gått för långt enligt mig
Utan att ha läst övriga poster utan endast för att besvara trådskaparen.
Man kan väl säga både och, du dricker för att det är kul att umgås med folk i samma situation. För jag menar hur kul är det att vara nykter medans alla andra inte är det? Sen är det väl en kick för många underåriga (stavfel?) att göra det förbjudna. Men det är klart, alkohol är inte bra för de som inte växt färdigt än.
Finns till för mer frågor..
mjo ngn öl sådär lr cider me fan inte dricka ,fredag ~ 10 öl * Lördag ~ 15 öl * man ska inte tro man är coooool för man dricker ,röker lr snusar.!
mjo ngn öl sådär lr cider me fan inte dricka ,fredag ~ 10 öl * Lördag ~ 15 öl * man ska inte tro man är coooool för man dricker ,röker lr snusar.!
Om man tror att man är cool för man dricker så har det hela gått överstyr. Känner några som tror man dricker för att det är coolt, och för dem har det gått överstyr. Mer behöver jag inte säga här..
Xompa <3
09-10-2006, 12:54
Själv hade jag tagit lite mjölk med bullar :angel:
Dricker inte alkohol och kommer nog inte göra det.
Det bästa som finns är att sitta på en uteservering i solen med en eller två vänner. Ta någon öl och prata om livet förr och nu. Nostalgi är vackert, väldigt vackert.
jag tycker inte man super när man tar 1-4 öl, supa för mig är att bli full.
Så du säger att man inte kan bli full på 4 öl?
Muppkuppz
09-10-2006, 15:10
Kanske om det är 50 cl ... annars kan de nog bli svårt :p
Nasse svartsmugglare
09-10-2006, 15:21
Ja, det säger han.
Ola Magnell
09-10-2006, 15:51
Fast jag tycker det är trevligt att dricka öl hela kvällen och sitta och snacka. Då blir det oftast fler än 4 öl. Men det kan vara bra at veta hur du definierar full?
Granberg
09-10-2006, 16:04
Under sommaren så drog jag och nåra polare å bastade i våran stuga. Att få sig en skön fylla krävde inte mer än 4-5 öl. Det räcker för att man ska få den varma å goa känslan och för att få en trevlig kväll med medvetandet i behåll.
Vill du ha en korv me mos
09-10-2006, 16:30
Va fna bara drick på det är väl inget fel med det. Dom e ändå bara ff hela jävla bunten och dom e super hybirs..alltså alla som dricker
HYBRIS OCH FF !!
Forumtroll
09-10-2006, 16:39
Ja tack, helst utan senap och lök.
JAG DRACK MIG SÅ FULL ATT JAG INTE KUNDE SE ELLER HÖRA NÄR JAG VA 12 ÅR!!!!111"
Seriöst: Tycker man bara kastar pengar i onödan :P
Det tycker du eftersom du fortfarande är ful efter någon druckit ett flak öl.
Roliga är att ni jokar om det, haha.. Jag gjorde det :p Var hemskt.. Aja, supa är det inget fel på i mina ögon. Dock inte för mycket.
Men angående de där 14 åringarna så är nångång alltid den första, och då antar jag att det brukar gå som det går. Bättre förr än senare i mina ögon. Kanske inte när man är 14, men då man är 16-17 borde man lära sig lite om vad man tål o.s.v. Det varierar ju från person till person och det är mer acceptabelt att råka supa sig skit full på nån hemma fest än ute på krogen.
Skälen för jag dricker är för jag tycker det är gott och på hur jag mår ...
mår jag inge vidare och det är en bra fest i närheten så går jag dit nykter såklart.
Fast jag tycker det är trevligt att dricka öl hela kvällen och sitta och snacka. Då blir det oftast fler än 4 öl. Men det kan vara bra at veta hur du definierar full?
Supa, för mig är det dricka För att bli full, och inte för att man dricker för det är gott. När man är full, då är man inte klartänkt, och man vet inte alltid vad man gör, vissa har förmågan att veta vad dom gör, men ingen blir klartänkt när man är full, när jag tex dricker med mina vänner, då kan jag märka på dom om dom börjar bli fulla, för dom gör saker dom inte skulle göra annars, då är man full.. full för mig är inte lite "lullig".
Mycket beror på hur mycket du druckit/ätit på samma dag.
Hyr en film o köp lite läsk o sånt
Muppkuppz
10-10-2006, 19:29
Stämmer mycket bra ...
Glimlock / Kallore
10-10-2006, 20:22
och även sin egen vikt :)
supa för mig är ungefär en fjortis som dricker tills man spyr, man super sig inte full för att spela cool eller liknande, och inte heller när man är 12-15år! När man blir 16år kan man börja dricka lite öl lite då och då, men inte så man blir riktigt full, pröva på lite saker, bli LITE påverkad av det man dricker men inte stupfull.
Har aldrig druckit mig full men provar väl när jag blir lite äldre (är 16år nu)
supa för mig är ungefär en fjortis som dricker tills man spyr, man super sig inte full för att spela cool eller liknande, och inte heller när man är 12-15år! När man blir 16år kan man börja dricka lite öl lite då och då, men inte så man blir riktigt full, pröva på lite saker, bli LITE påverkad av det man dricker men inte stupfull.
Äh jävla borgare, i Norrland får man en ros och en dunk vid födseln.
Glimlock / Kallore
10-10-2006, 20:48
wow cooling, i finland så är det mer alkoholister i sverige.. dom dricker öl i bastun och super sig oftast fulla, ska jag göra som mina förfäder gjort snart i 50år eller? -.- mm knip käften din smyallkis innan du yttrar dig.. coolt att dricka eller? sitter du med metanoldunken hemma eller? slangar från metanolbilar? dricker cider och är cool.. ppff
wow cooling, i finland så är det mer alkoholister i sverige.. dom dricker öl i bastun och super sig oftast fulla, ska jag göra som mina förfäder gjort snart i 50år eller? -.- mm knip käften din smyallkis innan du yttrar dig.. coolt att dricka eller? sitter du med metanoldunken hemma eller? slangar från metanolbilar? dricker cider och är cool.. ppff
Och bara som taget ur luften, JA JAG VAR SERIÖS, stjärtgosse.
hahahah :o
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.