View Full Version : Datoradministratör
En dag helt plötsligt laddade jag ner ett program som hette StyleXP. Blev nöjd med resultatet och när jag ändå var i farten passade jag på att ta bort lite filer från min dator eftersom jag ville den skulle blir snabbare. Men på något kontigt sätt lyckades jag ta bort mitt administratörskonto och är nu en helt vanlig användare. Många filer funkar inte och resten av min familjs konton har försvunnits samt alla filer.
Det är inte slut där inte, när man är på inloggningsalternativen på Windows xp finns det olika konton och gästkonton (iaf för mitt) men nu finns det bara en användare kvar, vilket är jag. Och inloggningsalternativen har blivit helt kontigt. Det är inte alls detsamma som vanliga XP inloggning, utan en ruta med mitt namn på samt lösen ordet.
Nu har jag sökt på google, gjort trådar på olika forum med frågan hur jag aktiverar mitt konto så att den blir datoradministratör?
Jag hade tyckt det hade varit skitschyst om någon kunde hjälpa mig. Och glöm det där med att hålla in ctr + alt + del två gånger. Det funkar inte!
Försök göra en så bra FAQ som möjligt. Tack i förhand.
För det först: Varför var du i mappen Windows o damsugade?
Sen har jag inget svar...
JO INSTALLERA OM SKITEN :angel:
SOM JAG GÖR VAR 30 DAG.... BARA FÖR ATT MINNA FÖRÄLDRAR INTE HAR RÅD ATT KÖPA EN NY NYCKEL TILL DATAN:!"!) OCH FÖR ATT MINNA POLARE BARA ''PRATAR'' OM ATT DEM SKA TA MED DEN PIRAT KOPIERADE WINDOWS SKIVAN....
HATAR ALLIHOP!!!!!!!!!!!!!
Japp, jag hade formaterat om datorn egentligen men hittar inte den förbaskade skivan.
SOM JAG GÖR VAR 30 DAG.... BARA FÖR ATT MINNA FÖRÄLDRAR INTE HAR RÅD ATT KÖPA EN NY NYCKEL TILL DATAN:!"!) OCH FÖR ATT MINNA POLARE BARA ''PRATAR'' OM ATT DEM SKA TA MED DEN PIRAT KOPIERADE WINDOWS SKIVAN....
Dra ner en vettig release så slipper du aktivera xp.
Salt&Peppar
08-03-2007, 20:02
Du kanske kan ta och prova systemåterställning. Spola tillbaka datorn då allt var som vanligt. För att göra det måste man typ trycka delete eller något när man startar datorn och ta felsäkert läge. När du sedan loggar in på ditt konto kommer det fråga om man vill fortsätta på felsäkert läge eller systemåterställa. Välj systemåterställning. Det kanske funkar, det har funkat på mig förut i andra situationer.
Du kanske kan ta och prova systemåterställning. Spola tillbaka datorn då allt var som vanligt. För att göra det måste man typ trycka delete eller något när man startar datorn och ta felsäkert läge. När du sedan loggar in på ditt konto kommer det fråga om man vill fortsätta på felsäkert läge eller systemåterställa. Välj systemåterställning. Det kanske funkar, det har funkat på mig förut i andra situationer.
Verkar kanske funka, jag har fått liknande svar på andra forum men inte fattat vad dem menade.
Men kan du säga exakt när man ska trycka på delete?
Verkar kanske funka, jag har fått liknande svar på andra forum men inte fattat vad dem menade.
Men kan du säga exakt när man ska trycka på delete?
Start -> Alla Program -> Tillbehör -> Systemverktyg -> Systemåterställning. Sedan väljer du vilket datum systemet skall återställas till. Kan funka, inte riktigt säker.
Äsch, vafan. Det står: Du har inte tillräcklig behörighet för att återställa systemet. Kontakta administratören eller logga ut och logga in som Administratör och försök sedan igen.
Jag som inte ens är Administratör längre :(
Microsoft.Windows.XP.Professional.Corporate.SP2.In tergrated.SWEDiSH-KlockreN
Prova felsäkert läge.
F8 vid post.
@Tancoll, vad menar du med F8 vid post?
Felsäkert läge = ctrl + alt + delete?
Vad menaru ?? ?
Förlåt @Rasty
Att jag lånar hjälp av din tråd :(
Det är lugnt, undrade också vad han menade.
Du startar om din dator, och precis när windows börjat laddas så trycker du på F8-knappen. Sedan väljer du felsäkert läge med piltangenterna. Därifrån kanske du kan ändra. Men du måste trycka vid rätt läge annars får du starta om och testa igen.
Du startar om din dator, och precis när windows börjat laddas så trycker du på F8-knappen. Sedan väljer du felsäkert läge med piltangenterna. Därifrån kanske du kan ändra. Men du måste trycka vid rätt läge annars får du starta om och testa igen.
Ok, provar det när jag inte har datorn längre.
Edit: Kan du mena när bakgrunden är svart, och det står Windows xp och deras flagga, och när det är en liten ruta med tre blåa saker som går fram och tillbaka?
Muppkuppz
08-03-2007, 21:04
Vad menaru ?? ?
Förlåt @Rasty
Att jag lånar hjälp av din tråd :(
Det är en release.
Det hela med F8 grejen funkade inte. Jag lyckades kanske inte få till det :(
Nehe, ingen verkar veta hur man fixar det :(
Var är Tancoll när man behöver han som mest, den riktiga Tancoll :P
1. Lek aldrig i systemmapparna.
2. Jag antar att du måste formatera om, tyvärr.
3. Låt det bli en läxa. Lek inte med windows.
Microsoft.Windows.XP.Professional.N.Corporate.SP2. Integrated.January.2007-ETHO
Nu minns jag vad jag gjorde. Jag, datoradministratören skulle kolla igenom mina stolta små konton och mitt i allt hejdundrade klickade jag på mitt konto. Där fanns ett val om man ville vara ett begränsat konto. Så jag gjorde mitt konto till ett "vanligt" konto. Fråga mig inte varför!
Jag antar att jag måste formatera om datorn, men kan någon här garantera att ett nytt adminkonto aktiveras?
Enda problemet med formateringen är att jag inte hittar den jävla skivan som man måste sätta in.
När du formaterar så blir den användaren du sitter på just då Administratör. ;)
Ok, men andra forum säger att jag skall prova felsäkert läge. Får väl prova det, misslyckas det formaterar jag om datorn när jag hittat skivan.
Det hela är inte över, ni kan fortfarande posta här om ni vet hur man gör.
Men har du testat att köra en systemåterställning? Det borde fungera tycker man.
Men har du testat att köra en systemåterställning? Det borde fungera tycker man.
Japp, det står att man måste vara datoradministratör för att göra det. :lol: :lol:
Men asså, felsäkertläge funkar inte, klickar som besatt på F8 men får inte det komma upp.
Sett om det finns något alternativ vid uppstarten? brukar oftas vara just F8 eller del-knappen.
Ja det kommer upp en vit bakgrund som med stora bokstäver står ACER. (Datornamnet) Där står att om man klickar på delete knappen eller F12 så kommer det upp en meny.
Kan det vara den? För på den menyn hittar jag inget om felsäkert läge, det står på engelska dessutom :(
Kan jag inte svara på, var längesen jag såg en uppstart. Stänger aldrig av min dator. Kära Bettan är svår att sätta på ;) , så hon får idla varje natt.
Alltså, ni vet där man loggar in på Windows XP. Massor vackra färger, olika konton. Min ser inte ut så helt plötsligt. Ser ut som en enkel ruta med mitt namn på.
Skumt! Ingen verkar kunna fixa problemet, så jag har bestämmt mig för att formatera om datorn. Som nämn innan, måste finna skivan först.
Edit: Upptäckte nyss en sak, när jag av misstag råkade klicka på 'växla användare' så stod det att datorn var låst. Hur gör man så att den inte blir låst? Man måste säkert vara en datoradministratör där också :(
Det hela med F8 grejen funkade inte. Jag lyckades kanske inte få till det :(
Nehe, ingen verkar veta hur man fixar det :(
Var är Tancoll när man behöver han som mest, den riktiga Tancoll :P
Stockholm. Åker strax.
Alltså, ni vet där man loggar in på Windows XP. Massor vackra färger, olika konton. Min ser inte ut så helt plötsligt. Ser ut som en enkel ruta med mitt namn på.
Edit: Upptäckte nyss en sak, när jag av misstag råkade klicka på 'växla användare' så stod det att datorn var låst. Hur gör man så att den inte blir låst? Man måste säkert vara en datoradministratör där också :(
1. Öppna kontrollpanelen. Välj användarkonton.
Bild1 (http://kanker.mine.nu/download/konto1.jpg)
Kryssa i båda rutorna, Bild2 (http://kanker.mine.nu/download/konto2.jpg)
När du växlar användare kan du antingen logga in med ditt vanliga konto eller administratörkontot.
Sådär ser det inte ut för mig, antagligen måste man vara datoradmin för att kunna gör så'nt. :/
http://i145.photobucket.com/albums/r203/Rasty_1/namnls-1.jpg
http://i16.tinypic.com/3y2d47k.jpg
Sådär ser det inte ut för mig, antagligen måste man vara datoradmin för att kunna gör så'nt. :/
Om du trycker på "bakåt" när du är där då kommer du till bilden dom visar ;)
Om du inte klarar det kan jag posta bilder hur man gör :)
Det går inte, när jag trycker på användarkonton kommer det upp ett nytt fönster, och bakåtknappen har grå färg vilket gör att jag inte kan gå bakåt. :/
Det går inte, när jag trycker på användarkonton kommer det upp ett nytt fönster, och bakåtknappen har grå färg vilket gör att jag inte kan gå bakåt. :/
mm, du har helt rätt jag gjorde ett konto te begränsat och provade :p
Jag har hittat skivjäkeln och ska formatera om datorn. Tack alla som hjälpt till här! Trodde inte att så många skulle hjälpa till så jag är skyldiga er ett stort tack!
Tråden kan låsas.
Har du möjligheterna som jag har på denna bild?
http://i17.tinypic.com/3yhgap2.jpg
Näe, finns inget sånt på mitt konto :(
Men alltså på ett forum sa någon att en dator måste ha en admin. Så jag är nog admin men kanske bara dolt.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.