View Full Version : En Bra Gitarrist Dansar Aldrig Ensam
Ja.. Då var den här! Tråden för oss som älskar att lira gura! :cool:
Prata om vad ni vill. Vilka låtar ni kan, tips, tillbehör, you name it! :D
Själv kan man ju skryta med (*host*) sin lilla V-Tone
http://www.kinovox.dk/webpics/pack.jpg
Har lirat aktivt i två veckor kanske (Självlärd) och kan nu lira A, C, D och G bra :cool:
Barréackorden (heter det så?) har jag fan ingen kläm på. Hur fan klarar man dem? xD
Lirar 1 - 2 h/dag och kan "Mother", "Comfortably Numb" och "Time" hyfsat bra.
Berätta om era "karriärer" som gitarrister? ;)
(Och trådnamnet är dåligt jag vet! En gammal vers vi fick lära oss för att komma ihåg namnen på strängarna
E
B
G
D
A
E
Eller om det var tvärtom xD)
Jag lärde mig: En halt groda dansar aldrig ensam! ;D
Har spelat i 5 år, nuförtiden improviserar jag väl mest. Skapar egna låtar, hittar på ackord och så..
James J. Braddock
28-02-2007, 14:40
Spelade gitarr när jag var mindre. Men fick välja då hockeyn tog mestadels av min tid. Jag valde hockeyn, och glömde bort guran mer och mer - men aldrig helt, satt ofta hemma och lirade.
Jag tappade mycket, eller jag minns knappt något alls, men jag berättade för Metallica att jag fortfarnade kan få tjejerna knäsvaga ;) Ibland är det mysigt när jag spelar och tjejen sjunger lite fina sånger, haha den storyn fick Metallica oxå höra.
Jag hade nog gillat att spela gitarr om jag haft större händer.
Är avundsjuk på alla er som kan!
Lirrat gitarr i 2 år nu, spelar i ett rock/punk band.
Lirrar ba nästan Rock akords, endå kan jag fleer tal Låtar :angel:
En låt som jag prisis har lärt mig (:
Guns N' Roses - Sweet Child o' Mine
Inte svår alls om man övar några gånger (;
Granberg
28-02-2007, 16:52
Spelat och spelat, jag har under en kortare period av min senare del utav den första delen av livet (tänkt tänkt tänk) spelat lite till och från. Kan väl dom vanliga acorden, vet inte hur många men 20-25 stycken kanske. Har dock aldrig spelat "seriöst" eller i band av något slag, så det har nog mest bara varit att jag hört ett coolt solo eller intro som jag skriver ut tabsen till från Ultimate guitar.
Just nu nöter jag på Bron Yr Aur med Led Zeppelin, men startade men enklare låtar, typ Nothing else matters och Stairway to heaven.
Dirk Diggler
28-02-2007, 17:08
Jo visst, för nöta gitarre jämt på musiken..
jag och några polare brukar ibland dra hem till nån och spela några låtar för skojs skull. Blir mest Iron Maiden låtar då ;)
Metallica
28-02-2007, 17:25
Har lirat gura till och från i ungefär 5 år nu.
Har spelat ganska så mycket gura de senaste året när jag å två polare satte ihop ett band, som nu spelar 2½ timme / veckan.
Har de senaste månaderna bara spelat akustiska låtar och tränat min sångröst (inför lägerelden nu i sommar). Men nu varierar jag mitt gitarrspelande allt mer. Allt från lugna underbara akustiska låtar till Metal låtar.
Så jag spelar både covers och kommer på egna låtar med bandet.
en låt jag nöter på lite nu är "The Haunted - All against all".
Lite halv knepig med dubbelplocken lite här å där.
Men träning ger färdighet :)
Någon som testat på några av Yngwies lixx?
Lirat i 4år införskaffade en B.C. Rich Warlock för 2 år sen
Har precis inhandlat en fender 100W stärkare
lirar allt från Metal till lite mer soft rock. Spelar i 2 band ett band som kör lugn rock och lite covers och ett ny startat metalband som kör en blanding av death och thrash metal lite som lLamb of god men vi är ju inte i närheten av samma nivå men vi försöker köra den stilen iaf
Bloodlord
28-02-2007, 18:10
Spelar gitarr på en ett par veckor gammal Jackson Solist SL1 (spelade på någon skit Squier innan), en helt underbar liten kreation som är fett nice att spela på. Brukar sitta och köra lite death eller black metal riffs, har skrivit runt 10 låtar skulle jag tro. Har tyvärr inget band än. Annars så spelar jag mina favoritbands låtar. Och min förstärkare är en värdelös 16w Riley, men behöver inget större när jag spelar ensam. Sedan jag verkligen började hålla på med gitarren igen (hade den där Squiern i 3 år innan jag började spela) så har jag väl lärt mig runt 20 låtar med olika band.
EDIT: Hårda plektrum äger allt mjukt skit
Instämmer. kan inte spela med mjuka plektrum. :P
Instämmer. kan inte spela med mjuka plektrum. :P
då är vi 3 går fan inte att picka tillräckligt snabbt annars :P halkar bara med mjukt
Danne Weman
28-02-2007, 18:56
Jag har spelat 1 år nu...ganska intensivt i sommras och nu har jag hamnat i lite stiltje. Men det kommer nog att lossna snart då jag äntligen fixat ihop ett band som förhoppningsvis snart kommer börja repa.
Jag började med att endast spela elgitarr men har på senaste tiden lirat väldigt mycket akustiskt, mycket olika fingerplock och låtar som jag kan sjunga till. Har haft en gitarrlärare hela tiden men vi träffas ganska sällan nu för tiden. Har kommit in på lite mer avancerad teori nu om gitarren, vilket är jävligt intressant och jävligt givande för sitt gitarrspel.
Jag äger en Fender Telecaster Highway One, som jag är fruktansvärt nöjd med. Riktigt snygg med matt lack och en sjukt skön hals. Låter dessutom sjukt bra för pengarna och är trots 2 single coils ganska mångsidig. Beroende på om jag är hos morsan eller farsan kör jag den genom en Vox Valvetronix 30 watt eller en Kustom rörstärkare på 12 watt, nothing fancy there, men det räcker å blir över för sovrumsövning liksom.
Har även två riktigt schyssta pedaler, en Small Clone av Electro Harmonix...för övrigt det chorus som Kurt Cobain använde. Och en Digiverb från Digitech, med lite olika digitala reverbs.
Min akustiska är en Yamaha, med micksystem, stålsträngad. Jag gillar den som fan för att den inte känns som de flesta andra akustiska stålsträngade gitarrerna på marknaden - alltså som en elgitarr. Den har en mycket bredare hals och är nästan precis utformad som klassiska nylonsträngade gitarrer.
För övrigt är olika hårda plektrum oftast till för olika spelstilar. Ett hårt plektrum är verkligen nästan alltid att föredra eftersom det tillför mer attack till ljudet och för att det är mer stabilt. Ett riktigt mjukt plektrum är däremot jävligt skönt när man spelar lite mer funkiga saker då ett hårt lätt faller ur handen för att det blir för mycket motstånd.
Precis som Weeman sa, men jag skulle aldrig kunna spela en Telecaster. Ren principsak förmodar jag.
Ett tips till alla också, övar ni på akustisk gitarr, spelar ni 100 gånger bättre än om ni hade övat på elgitarr. ;)
Precis som Weeman sa, men jag skulle aldrig kunna spela en Telecaster. Ren principsak förmodar jag.
Ett tips till alla också, övar ni på akustisk gitarr, spelar ni 100 gånger bättre än om ni hade övat på elgitarr. ;)
Tycker det är mycket enklare att lira på akustisk. Vet inte varför >.<
Antagligen för att strängarna sitter längre ifrån varandra :P
Beror väl på vad du lirar. Kan inte tro att ett till exempel Van Halens solon skulle vara enklare på akustisk. :P
Ser att även du fastnat för Greldins lilla "ze Greldinator". :P
Beror väl på vad du lirar. Kan inte tro att ett till exempel Van Halens solon skulle vara enklare på akustisk. :P
Ser att även du fastnat för Greldins lilla "ze Greldinator". :P
Haha Greldinator låter ju så roligt xD
Lirar mest Pink Floyd ;)
Lirade i ca 2 år, lirar än idag lite då och då, men nu spelar man bas i bandet (:
spelat sen jag gick i 4:an, nu går jag i 7:an, slutade dock för att jag tröttnade lite, och jag gillade ej tiden jag hade (fanns bara en tid att välja mellan) gjorde aldrig läxan heller xD men han brydde sig ej, så jag tränade bara gitarr när jag var hos han
EDIT: När jag började 7:an slutade jag, har inte gått på någon lektion i 7:an
Danne Weman
01-03-2007, 11:12
Passar inte din musikstil direkt :P. För mig passar det utmärkt eftersom jag väldigt ofta spelar med rent ljud, och förutom Rickenbackers 330 och 360 modeller finns det nog ingen bättre gitarr om man vill spela cleant än Telecaster.
Som HipStiff sa ger akustisk gitarrövning sjukt mycket för sitt elgitarrspel av den enkla anledningen att det ger mer muskler. Att spela en hel låt med bara barréackord ger mig fortfarande typ kramp när jag spelar på den akustiska. Om man spelar på en stålsträngad får man dessutom extremt härdade fingrar, att spela på elgitarren kommer bokstavligen talat knappt att kännas för att huden blivit så hård på fingertopparna.
Passar inte din musikstil direkt :P. För mig passar det utmärkt eftersom jag väldigt ofta spelar med rent ljud, och förutom Rickenbackers 330 och 360 modeller finns det nog ingen bättre gitarr om man vill spela cleant än Telecaster.
Som HipStiff sa ger akustisk gitarrövning sjukt mycket för sitt elgitarrspel av den enkla anledningen att det ger mer muskler. Att spela en hel låt med bara barréackord ger mig fortfarande typ kramp när jag spelar på den akustiska. Om man spelar på en stålsträngad får man dessutom extremt härdade fingrar, att spela på elgitarren kommer bokstavligen talat knappt att kännas för att huden blivit så hård på fingertopparna.
Mjo det är väl sant. :) Fast jag lirar en hel del blues också, ibland lägger jag i lite dist, men ofta kör jag cleant också.
Gibson Les Paul \_
Fender Stratocaster \_
Avundas er som kan lira barréackord. Helt jävla omöjligt asså. Kan fixa F och B om jag får sitta i typ 10 - 20 sek men det hinner man ju inte när man lirar på riktigt :P
Avundas er som kan lira barréackord. Helt jävla omöjligt asså. Kan fixa F och B om jag får sitta i typ 10 - 20 sek men det hinner man ju inte när man lirar på riktigt :P
Övning ger färdighet, som man säger. Försök att inte sluta när du skiftar, även om du hamnar fel. Ex;
Slå 4 slag/takt på gitarren, och försök byta mellan två ackord vart andra slag. Hamnar du fel ska du inte sluta, slå hela tiden 4 slag med "plektrumhanden", i samma takt. Så försöker du säta ackorden hela tiden. Efter ett tag kommer det vara jätteenkelt att skifta. Då kan du lägga in ett tredje ackord. Och så vidare.
Metallica
01-03-2007, 14:44
Hmm, kom och tänka på en sak och tänkte kolla med er gitarrister om ni vet någon hemsida/video lr något liknande som lär mig lite tips och trix angående "dubbelplock". Måste verkligen bli bättre på det om jag vill lära mig metal låtar fullt ut. Har några olika tekniker själv som jag kör med, men det blir i helt otakt med låten ibland. Så vill veta exakt hur man gör det utan att trassla bland strängarna så det låter Bajs.
Jag skulle vilja säga att en bra gitarrist dansar aldrig
Why not?
Why not?
för då är han inte en bra gitarrist
Har lirat gura till och från i ungefär 5 år nu.
Har spelat ganska så mycket gura de senaste året när jag å två polare satte ihop ett band, som nu spelar 2½ timme / veckan.
Har de senaste månaderna bara spelat akustiska låtar och tränat min sångröst (inför lägerelden nu i sommar). Men nu varierar jag mitt gitarrspelande allt mer. Allt från lugna underbara akustiska låtar till Metal låtar.
Så jag spelar både covers och kommer på egna låtar med bandet.
en låt jag nöter på lite nu är "The Haunted - All against all".Lite halv knepig med dubbelplocken lite här å där.
Men träning ger färdighet :)
Spela in och lägg upp! :yeah:
Why not?
Och det påståendet baserar du på...?
Danne Weman
01-03-2007, 19:57
Hmm, kom och tänka på en sak och tänkte kolla med er gitarrister om ni vet någon hemsida/video lr något liknande som lär mig lite tips och trix angående "dubbelplock". Måste verkligen bli bättre på det om jag vill lära mig metal låtar fullt ut. Har några olika tekniker själv som jag kör med, men det blir i helt otakt med låten ibland. Så vill veta exakt hur man gör det utan att trassla bland strängarna så det låter Bajs.
Vad menar du med dubbelplock? Menar du alternate picking?
Why not?
Och det påståendet baserar du på...?
grunden
Haha! xD Va? Jag vet många bra gitarrister som kan dansa! :angel:
Haha! xD Va? Jag vet många bra gitarrister som kan dansa! :angel:
det kan dom säkert, men det är egentligen inte coolt. coolt är då de står och pratar med ljudteknikerna samtidigt som de petar loss ett solo utav rang så snabbt att lyssnarnas hjärnor fladdrar ut genom öronen utan att spela en ton fel. det är coolt
Men vaddå det kan de göra på scen, dansa efter/före? :P
Slusker Svensson
01-03-2007, 20:44
Jo jag har väl spelat ett tag men är fortfarande en nybörjare :)
Spelar på mammas gammla nylonsträngade levin-gitarr.
Känns för mig mer som en grej att hålla låda med på fest än nåt jag skulle vilja vara seriöst duktig på. Gött o kunna några ackord o bara sjunga för full hals :)
För att få MVG i våran skola måste man ha framträtt framför en stor publik (resten av skolan) så ska satsa på att lira gitarr ;)
En ball groda dansar aldrig ensam, så är det
För att få MVG i våran skola måste man ha framträtt framför en stor publik (resten av skolan) så ska satsa på att lira gitarr ;)
vad mål baserar sig din skola på? Är din musiklärare störd? Har han ens läst skolverkets mål? fråga han det och se vad han säger, man behöver absolut inte framträda för en "stor" publik. Jag fick MVG och itne fan uppträdde jag för nån stor publik även om jag utan problem hade gjort det (faktiskt jävligt skoj, men finns ju dom med scenskräck som är grymma musiker).
Jag fick MVG i nian genom att ha skippat alla prov. Inte spelade jag inför publik heller, jag deltog i "gitarrensemble" :yeah: (Tre killar som brände av en massa riff och solon). Min musiklärare visste vad jag gick för, kunde ju spela mer än vad jag skulle på alla instrument. :rolleyes:
Metallica
02-03-2007, 12:30
Vad menar du med dubbelplock? Menar du alternate picking?
Aa, precis.
Hehe, räckte nästan med att du sa det "riktiga" ordet för tekniken.. nu har jag hittat massa tips o trix sidor å filmer.
Tack =)
Danne Weman
02-03-2007, 15:01
Aa, precis.
Hehe, räckte nästan med att du sa det "riktiga" ordet för tekniken.. nu har jag hittat massa tips o trix sidor å filmer.
Tack =)
No problem. Jag förstår inte hur folk kan ha problem med det men det beror antagligen på att jag har det totalt i ryggmärgen eftersom min gitarrlärare tvingade mig att börja spela så redan efter 1:a lektionen. Enda tipset jag kan ge dig är att börja spela typ:
e--------------------------------------------------------1-2-3-4-----
B--------------------------------------------1-2-3-4-----------------
G--------------------------------1-2-3-4-----------------------------
D---------------------1-2-3-4----------------------------------------
A ----------1-2-3-4--------------------------------------------------
E 1-2-3-4------------------------------------------------------------
och verkligen spela 1 med ett "downstroke" och 2 med ett "upstroke" och så vidare. Och självklart ska du spela 1 med pekfingret 2 med långfingret och så vidare men det fattade du nog. För att det inte ska bli extremt segt att sitta å harva i samma "box" spelar du även hela grejen tillbaka och sen flyttar du ett steg och höger och fortsätter ner längs halsen, och hela tiden med nerslag/uppslag. Spelar ingen roll hur långsamt du än gör det, du måste sätta det i ryggmärgen liksom. Nästan vad jag än spelar spelar jag med alternate picking, om det inte är något som helt självklart blir lättare att bara köra downstrokes med.
Du kan börja långsamt, håll alltid samma takt. En metronom kan hjälpa, såfort du bemästrat en hastighet, ökar du takten.
EDIT; Danne, att du orkade göra tabben! :yeah:
Granberg
02-03-2007, 15:53
e----------------Det---------------------------------------------
B----------------är---------------------------------------------
G----------------------------ju---------------------------------
D-------------skit------------------------------------------------
A ----------------------------------------jobbigt--------------------
E ----------------------------------------------------.--------
En bra gitarr drar alltid el!
e----------------Det---------------------------------------------
B----------------är---------------------------------------------
G----------------------------ju---------------------------------
D-------------skit------------------------------------------------
A ----------------------------------------jobbigt--------------------
E ----------------------------------------------------.--------
Jobbigt som fan! :mad:
Haha, nått tips på vad man kan spela, alt. lära sig om man är nybörjare?
Testat lite alternate picking, 1,2,3,4 för att få upp "accuracy" med fingrarna och använda ring/lillfingret mer frekvent.
Funtar på att läsa och träna lite på ackord, om jag pallar.
Kör på lite senare, skar mig på fingrarna. Eh
Prao sucks. ;/
Testat lite alternate picking, 1,2,3,4 för att få upp "accuracy" med fingrarna och använda ring/lillfingret mer frekvent.
Prao sucks. ;/
Nybörjar låter e väl typ green day, blink 182 och sånt lite enkla qvint ackord med lite melodier. Varierande och roligt förutsatt att man gillar stilen. Kör man metal så får man nöja sig med något sådant i börjar då det inte finns mkt "nybörjar" metal :P
Prao sucks. ;/
Nybörjar låter e väl typ green day, blink 182 och sånt lite enkla qvint ackord med lite melodier. Varierande och roligt förutsatt att man gillar stilen. Kör man metal så får man nöja sig med något sådant i börjar då det inte finns mkt "nybörjar" metal :P
Tack för responsen, haha.
Nu ska vi testa lite, skriver ut ett par tabs för tillfället.
Metallica
02-03-2007, 20:32
Aa, precis.
Tack =)
No problem. Jag förstår inte hur folk kan ha problem med det men det beror antagligen på att jag har det totalt i ryggmärgen eftersom min gitarrlärare tvingade mig att börja spela så redan efter 1:a lektionen. Enda tipset jag kan ge dig är att börja spela typ:
e--------------------------------------------------------1-2-3-4-----
B--------------------------------------------1-2-3-4-----------------
G--------------------------------1-2-3-4-----------------------------
D---------------------1-2-3-4----------------------------------------
A ----------1-2-3-4--------------------------------------------------
E 1-2-3-4------------------------------------------------------------
och verkligen spela 1 med ett "downstroke" och 2 med ett "upstroke" och så vidare. Och självklart ska du spela 1 med pekfingret 2 med långfingret och så vidare men det fattade du nog. För att det inte ska bli extremt segt att sitta å harva i samma "box" spelar du även hela grejen tillbaka och sen flyttar du ett steg och höger och fortsätter ner längs halsen, och hela tiden med nerslag/uppslag. Spelar ingen roll hur långsamt du än gör det, du måste sätta det i ryggmärgen liksom. Nästan vad jag än spelar spelar jag med alternate picking, om det inte är något som helt självklart blir lättare att bara köra downstrokes med.
Jaojao, läste något liknande på ultimate-guitar. Så jag ska kolla in det där extra noga nu, tack igen :)
spela erotomania med dream theater, bra nybörjarlåt för folk som inte är så haj på takter eller snabb musik
Mother är helt klart en bra nybörjarlåt :)
Väldigt lugnt och man har 3 - 4 sek på sig att byta vid varje ackord (Ibland lite snabbare).
Ackorden som spelas är; G C D F (F kan man hoppa över :P)
http://www.ultimate-guitar.com/tabs/p/pink_floyd/mother_tab.htm
Låten:
http://rapidshare.com/files/19084315/Mother.mp3.html
Slusker Svensson
02-03-2007, 22:42
Ja men Agi, det finns sjukt mycket roligare saker än så att spela med nybörjaraccord!
CocaCola
02-03-2007, 22:53
Tog cirka 10 minuter så fick jag in de mesta av 'Enter Sandman' i huvet ;) Metallica då ofc xP
EDIT, annars så är ju 'Bob Dylan - Knock knock on the heavens door' en enkel nybörjar låt. G D C bara om och om igen:P
Ja men Agi, det finns sjukt mycket roligare saker än så att spela med nybörjaraccord!
Om man är nybörjare är det väl ganska lämpligt att börja med nybörjarackord? :rolleyes:
Förresten, när vi lirade gitarr på någon musiklektion så visade våran lärare något coolt. Han sa att det var ett enkelt trick som lät skithäftigt. Vet inte vad det kallas men han lirade på de nedre strängarna och lät som han spelade i 170 men han rörde inte handen speciellt mycket.
Väldigt dåligt beskrivning men kanske någon person (Weman?) som har för mycket vett i sig och vet vad jag menar? :)
Metallica
02-03-2007, 23:41
Kanske använde sig av alternative picking (som jag kallar det, "dubbelplock")? :p
då gåre lika snabbt som yngwie! :)
fastfast
CocaCola
03-03-2007, 00:03
Om man är nybörjare är det väl ganska lämpligt att börja med nybörjarackord? :rolleyes:
Förresten, när vi lirade gitarr på någon musiklektion så visade våran lärare något coolt. Han sa att det var ett enkelt trick som lät skithäftigt. Vet inte vad det kallas men han lirade på de nedre strängarna och lät som han spelade i 170 men han rörde inte handen speciellt mycket.
Väldigt dåligt beskrivning men kanske någon person (Weman?) som har för mycket vett i sig och vet vad jag menar? :)
http://www.ultimate-guitar.com/lessons/guitar_techniques/alternate_picking_technique.html
Kanske använde sig av alternative picking (som jag kallar det, "dubbelplock")? :p
fastfast
Är det då man går upp och ner med plektrumet samtidigt, istället för att ha strängen längst upp som utgångspunkt varje gång du ska slå på en sträng? ;P
Granberg
03-03-2007, 00:21
Tog cirka 10 minuter så fick jag in de mesta av 'Enter Sandman' i huvet ;) Metallica då ofc xP
EDIT, annars så är ju 'Bob Dylan - Knock knock on the heavens door' en enkel nybörjar låt. G D C bara om och om igen:P
Det är väl ändå G D AM
Annars så funkar Hurt med Jonny Cash mycket bra. Am, G, D och lite fingerlir. Mycket bra för nybörjare.
CocaCola
03-03-2007, 00:49
Det är väl ändå G D AM
Annars så funkar Hurt med Jonny Cash mycket bra. Am, G, D och lite fingerlir. Mycket bra för nybörjare.
G D C, eller G D AM, båda funkar lika bra tkr jag:p
Det är väl ändå G D AM
jag kör bara GnR versionen för det solot e så skönt men i den så e det iaf varannan Am, varannan C i versen och C i refrängen så skulle tippa att de e likadant i orginalet
Danne Weman
03-03-2007, 03:51
Det är väl ändå G D AM
Den går G D Am7 och sen G D C
@Agi...jag vet inte riktigt vad du menar, det kan vara "sweeping" eller bara helt enkelt hammer on's och pull off's. En hammer on är när du spelar till exempel 2 på lägsta E-strängen och "hammrar" eller slår ner fingret på 3 bandet. En pull off är när du släpper så att tonen på 2:a bandet kommer tillbaka. Genom att använda det snabbt och mycket kan det låta som att spelar mycket snabbare än vad man faktiskt gör (med högerhanden då).
http://www.ultimate-guitar.com/lessons/guitar_techniques/alternate_picking_technique.html
Helt off topic. Men fick världens Deja Vu-känsla när jag såg ditt inlägg xD Vet fan inte varför...
Vad är svårt med barréackord? Jag suger när det gäller ackord men barré är ju barnsligt lätt.
Att lägga fingret är ju omöjligt :P
Men tror jag lärt mig knepet nu (Tack farsan :cool: )
Slusker Svensson
03-03-2007, 15:42
Vad är svårt med barréackord? Jag suger när det gäller ackord men barré är ju barnsligt lätt.
På elgitarr, ja, för att halsen är så pass smal.
om nåt så handlar det väl för fan inte om ett knep, men du får ju inte ha för fjuka fingermuskler, då orkar du ju inte hålla in den. tränar man så kan man. barréackord smider osedvanligt mycket. dubbelt lättare att använda än andra ackord för det finns ju ett par variationer på dem och kan man bara dom så äre ju bara välja på vilket band man ska sleva t.ex.
Danne Weman
03-03-2007, 17:00
Fast det handlar ganska mycket om teknik faktiskt. Jag vet vad Agi menar, jag hade sjukt svårt för barréackord i början, många jag känner hade också det och lika många hade inte det. Det sitter väldigt mycket i handleden och inte bara ren fingerstyrka. Sedan finns det ju faktiskt inte bara vanliga dur och mollackord i barré, man kan spela barré väldigt komplicerat, finns en sjuk mängd ackord liksom. Men när det gäller helt vanliga dur och moll ackord är det jävligt mycket lättare att spela barré.
om nåt så handlar det väl för fan inte om ett knep, men du får ju inte ha för fjuka fingermuskler, då orkar du ju inte hålla in den. tränar man så kan man. barréackord smider osedvanligt mycket. dubbelt lättare att använda än andra ackord för det finns ju ett par variationer på dem och kan man bara dom så äre ju bara välja på vilket band man ska sleva t.ex.
Svider gör det ja. Man är ju inte direkt härdad på sidan av fingret heller. Man får bita de sura äpplet helt enkelt
Svider gör det ja. Man är ju inte direkt härdad på sidan av fingret heller. Man får bita de sura äpplet helt enkelt
Äpple?
VART DÅ?! :o
Testade som nån annan sa, att spela blink 182-låtar, kör när jag har tråkigt, helt sämst men kul.
Äpple?
VART DÅ?! :o
Testade som nån annan sa, att spela blink 182-låtar, kör när jag har tråkigt, helt sämst men kul.
de va jag som sa :P ja vet det suger men man för in lite av varje med sånna låtar vilket är bra att ha i grunden innan man går på metal ^^
Behöver tips på nybörjarlåtar (men inte allt för nybörjiga ;))
Kan byta ganska snabbt men kan bara följande ackord:
A C D E G
Så gärna ska majoriteten av ackorden vara något av dem /\
A C D E G
har du testat spela qvint ackord? mkt lättare och man kan spela roligare låtar
e ---3-------------------------------------------------------------------
B ---0-------------------------------------------------------------------
G ---0-------------------------------------------------------------------
D ---0------------------------------------------------ 5----------------
A ---2-----------------------------------5-------------5----------------
E ---3-----------------------------------3-------------3----------------
ett vanligt G ett G i qvint Gqvint med kvart
Qvint ackord används oftare än vanliga ackord i punk, metal ja de flesta stilarna som är roliga att köra. man kan sen göra sköna riff om man utgår från dessa ackord men det tar vi en annan gång
förr tyckte man typ att kvint var the way to go, men alla kör med kvint och dom ger verkligen inte ett coolt ljud.
förr tyckte man typ att kvint var the way to go, men alla kör med kvint och dom ger verkligen inte ett coolt ljud.
nä klart att de inte ger ett ballt ljud bara rakt av men du och jag som lirat lite längre lär ju spela annorlunda men alla har varit nybörjare nån gång och Kvint (stavade fel innan jag vet xD) är ett av de lättaste ackorden att lära sig och kan man kvint kan man bygga vidare sen t.ex som dragonforce bygger vissa sina rigg nånting i stil med att slå ett slag på kvint ackord sen tremolo på bastonen osv svårt att förklara orkar inte göra en tabb till tar för lång tid
Dragonforce känns lite dock overkill
Dragonforce känns lite dock overkill
mjo men jag skulle bara förklara varför man ska lära sig kvint ^^
Latexfarfar
04-03-2007, 00:59
Funderade starkt på att börja när jag gick i 3:an, jag tyckte att det var skitkul att lira Gitarr men jag tog mig aldrig orken till det.
Funderade starkt på att börja när jag gick i 3:an, jag tyckte att det var skitkul att lira Gitarr men jag tog mig aldrig orken till det.
Tycker du det fortfarande så tycker jag att du borde göra det.
En E
Apa A
Dricker D
Grog G
Bara B
En E
Bästa ramsan jag kan till gitarr <3333
Latexfarfar
04-03-2007, 19:51
Tycker du det fortfarande så tycker jag att du borde göra det.
Jo, det har jag funderat på. Vi får se hur det blir med den saken.
Här där jag bor är det 3 års väntetid :)
Känns ju roligt... Kommer fan vara lika bra som Hendrix när jag kommer in...
Latexfarfar
04-03-2007, 20:21
Här där jag bor är det 3 års väntetid :)
Känns ju roligt... Kommer fan vara lika bra som Hendrix när jag kommer in...
Jag kommer i så fall sitta hemma och öva själv.
Metallica
04-03-2007, 22:14
fastfast
Är det då man går upp och ner med plektrumet samtidigt, istället för att ha strängen längst upp som utgångspunkt varje gång du ska slå på en sträng? ;P
Japp, Alternative picking.
upp ner upp ner upp ner
Danne Weman
05-03-2007, 14:15
Alternate picking heter det och ordet alternate betyder varannan.
Är det någon som vill sponsra min gitarrorkester, btw?
http://i22.photobucket.com/albums/b334/hipstiff/sponsra.jpg
:(
fråga Bill Gates.
Ey hörni, gitarrguys. Har en såndär "pedal" till gitarren något speciellt namn?
http://www.tellun.com/motm/mods/motm850/eb1.jpg
Granberg
05-03-2007, 17:07
Volympedal/ effektpedal?
Kan vara en wah-wah också :P ser inte så noga (finns dom som fungerar som både och)
Bloodlord
05-03-2007, 17:40
Just det där ser ut som en wah-wah pedal... Sen finns det ju andra effekt pedaler, fast de ser inte riktigt ut så.
Japp det är troligen en wah-wah. Det roliga med gitarr är alla 3453652 ljud och effekter man kan få fram
Danne Weman
05-03-2007, 18:08
Det här är min personliga favoritpedal...åh vad jag önskar att jag kunde använda en sån på ett bra och snyggt sätt (äger personligen inte en, än):
http://adamrobertsmusic.com/Graphics/GearPics/Whammy1.jpg
Det här är min personliga favoritpedal...åh vad jag önskar att jag kunde använda en sån på ett bra och snyggt sätt (äger personligen inte en, än):
dom e jävligt bra att ha om man ska köra ett metallica solo eftersom de inbyggda effekterna inte låter så bra ^^
eller kanske lite dragonforce men de e grotekst svårt :P
annars kan man lägga in lite artificial harmonics i sina solon vilket gör att det låter mera avancerat
nån som e bra på AHs? själv har jag precis börjar lära mig denna tekniken men de funkar hyfsat bra och ibland låter det riktigt bra
jag kör tekniken att dämpa med tummen (finns ett par olika tekniker för dom som inte vet)
fråga Bill Gates.
Ja han gick med på det. Nu gäller det att hitta några miljarder gitarrister.
Danne Weman
05-03-2007, 19:55
dom e jävligt bra att ha om man ska köra ett metallica solo eftersom de inbyggda effekterna inte låter så bra ^^
annars kan man lägga in lite artificial harmonics i sina solon vilket gör att det låter mera avancerat
nån som e bra på AHs? själv har jag precis börjar lära mig denna tekniken men de funkar hyfsat bra och ibland låter det riktigt bra
jag kör tekniken att dämpa med tummen (finns ett par olika tekniker för dom som inte vet)
Använder Metallica verkligen whammy's? Vet du vad en whammy gör?
Metallica
05-03-2007, 20:02
Aha, oki :)
du kan dina grejer ;>
Danne Weman
05-03-2007, 20:12
Aha, oki :)
du kan dina grejer ;>
Jag snöar lätt in mig på saker, så i början av mitt gitarrspelande var jag en riktig nörd, läste en massa saker överallt. Nu på senaste spelar jag knappt en halvtimme om dagen, men jag ska försöka skärpa mig snart.
jag har då aldrig vetat vad alternate picking är och jag vet inte mycket annat teoretiskt heller, det behöver man inte alltid veta för att spela bra. man blir ju dock bara mörkrädd och vill kräkas när man ser någon spela med enbart nerslag, det var ju för fan det första man lärde sig, det kom logiskt.
CocaCola
05-03-2007, 21:36
:offtopic: Wezzli, är de din kisse på bilden ? :) Skit söt :D
Granberg
05-03-2007, 21:38
:offtopic: CocaCola, är de din Jimi Hendrix på bilden ? :) Skit söt :D
jag vet inte skillnaden på whammy/wah wah men du lär väl upplysa mig rätt snart. vad jag vet är iaf att Kirk änvänder wah wah på sina solon (de flesta). jag tog förgivet att soundet blir rätt lika. jag kan förstås inte förklara teoretiskt vad den gör, men detta är praktiskt inget jävla pluggande ^^ sånt kan man göra i skolan. I praktiken gör det iaf ljudet "kvidande" så att säga, iaf de wah-wahs jag kör på.
nåja skit i det nu
ingen som nappade på harmoni biten?
kan då inte komma på någon låt där dom använder varken wahwah eller djungelolja
Danne Weman
05-03-2007, 23:45
Alltså, jag ställde frågan eftersom jag vet att det är få som vet vad en whammy är. En whammy är en pedal som kan sänka toner med flera en eller flera oktaver, finns även såkallade "dive bombs" att tillgå. En gitarrist som i princip är en whammyevangelist är Tom Morello i Audioslave, före detta Rage Against the Machine gitarrist. Lyssna på Calm Like a Bomb med RATM för att höra vad jag menar...han spelar med whammy under alla verser.
Alltså, jag ställde frågan eftersom jag vet att det är få som vet vad en whammy är. En whammy är en pedal som kan sänka toner med flera en eller flera oktaver, finns även såkallade "dive bombs" att tillgå. En gitarrist som i princip är en whammyevangelist är Tom Morello i Audioslave, före detta Rage Against the Machine gitarrist. Lyssna på Calm Like a Bomb med RATM för att höra vad jag menar...han spelar med whammy under alla verser.
då e jag med på noterna ^^
och jag vet vem tom morello är så behöver inte lyssna :P har en del Ratm på datorn.
det är dessutom numera föredetta audioslave eftersom chris cornell e en bitch. Fast det verkar som Ratm skulle förenas igen iaf för nån konsert verkar iaf ballt :yeah:
Slusker Svensson
06-03-2007, 22:05
A C D E G
1. Sök på chords till låtar du gillar på google., ex "bä bä vita lam chords"
2. lär dig accporden . nöta nöta nöta.
3. spela låten.
4. byt låt.
Kirk är ganska känd får att använda wah-wah pedalen däremot.
Exempel på whammy. Blev kanske lite otydligt men jag syftade på det "skrikande" ljudet.
http://www.morbidangel.com/audio/loveoflava/chambersofdislava.mp3
:offtopic: CocaCola, är de din Jimi Hendrix på bilden ? :) Skit söt :D
Second that. ;D
http://www.sweetwater.com/publications/sweetnotes/sn-latesummer98/graphics/gibson-es335.gif
joey jordinson bas min polaer hare n son
http://www.sweetwater.com/publications/sweetnotes/sn-latesummer98/graphics/gibson-es335.gif
Coolt att det inte ens är en bas. ;)
Bloodlord
08-03-2007, 17:20
Coolt att Joey Jordison är en trummis...
Slusker Svensson
08-03-2007, 17:33
Agi. Testa att spela "wild thing".
A D E D
hela tiden i lyricsen,
och så i "refrägen" är det
G A
Lite konstig rytm men lyssna på låten.
Nybörjarlåt . com
spela erotomania, skitbra nybörjarlåt
Bloodlord
08-03-2007, 20:33
Första låten jag spelade var The Project Hate - Forsaken By the Naked Light of Day... Inte direkt en nybörjarlåt...
Spela vad som helst som Meshuggah bakat ihop.
kvittar i princip vlken låtstil du själv ska köra sen så har man nästan alltid nytta av Blues och bluesens skalor (om man nu vill komponera egna låtar och solon) säger inte att man inte kan det ändå me bluesen underlättar enormt.
kvittar i princip vlken låtstil du själv ska köra sen så har man nästan alltid nytta av Blues och bluesens skalor (om man nu vill komponera egna låtar och solon) säger inte att man inte kan det ändå me bluesen underlättar enormt.
Tipsa lite skön blues, thenx.
Tipsa lite skön blues, thenx.
asså den bluesen jag lirat har typ varit övningar jag hittat på nätet när jag googlat har inte kört låtar rakt av utan kollat på skalorna och uppbyggnaden av låtarna och sen testat mig fram för att senare köra metal ^^
Coolt att det inte ens är en bas. ;)
d heter base gjitarr på engelska men du kan seja fel om duvill :o
Har aldrig spelat Gitarr innan, men funderar på att köpa en (akustisk). Har ni några tips om var jag kan hitta en bra gurra till ett bra pris? :P
Har aldrig spelat Gitarr innan, men funderar på att köpa en (akustisk). Har ni några tips om var jag kan hitta en bra gurra till ett bra pris? :P
Musikbörsen borde kunna hjälpa dig. Finns i de flesta städerna
Förresten när det gäller svaj. Blir strängarna lätt ostämda om man använder den mycket?
Förresten när det gäller svaj. Blir strängarna lätt ostämda om man använder den mycket?
njae de beror på vilka strängar du har :P bra strängar håller stämningen bra men de e klart att de tappar stämmningen lite eftersom man töjer på dem men stämmer man bara mellan varje gång så ska de inte vara något
på min nybörjar gura som hade svajj där släppte stämmningen medan man spelade xD fast de löste sig genom att byta strängar
njae de beror på vilka strängar du har :P bra strängar håller stämningen bra men de e klart att de tappar stämmningen lite eftersom man töjer på dem men stämmer man bara mellan varje gång så ska de inte vara något
på min nybörjar gura som hade svajj där släppte stämmningen medan man spelade xD fast de löste sig genom att byta strängar
Ah just det som jag misstänkte. Har väl lite tur då jag tänkt köpa stämapparat + svaj :)
Coolt att Joey Jordison är en trummis...
Joey Jordison är gitarrist i Murderdolls men trummis i Slipknot....
http://www.yle.fi/zappa/bilder/ilosaari/anthrax2.jpg
ja sa att han spela i muder dolls fast tog bort de sen han spelar base gujitar stavning på ja
Dags att väcka tråden till liv igen då.
Snart blir skönheten min:
http://www.smartstep.se/shopimages/166119.jpg
20.000 går kalaset på.
Gibson ? :P
Själv har jag några av varje. Men usar bara akustiska gitarren hemma.
Dem lite större är ingen man kan använda hemma.
__
Större = elgitarrer?
Japp.
Gibson Les Paul standard.
Större = elgitarrer?
Fan va gött att denna tråden vakna :D
mjo gibson e ju alltid gibson och man får ju vad man betalar för men jag e inget större fan av gibson ljudet...
Själv sitter man på en B.C. Rich Warlock inte det bästa ljudet i dom heller :P men sjukt snygga, nu när man börjat lira seriöst så ska det inhandlas en ny och jag som kör lite "tyngre" metal kommer väl att satsa på en Jackson eller en ESP.
Jag tycker Gibson ser ut som Idoljens. Ibanez är kärlek
Waxie, det finns ett fint Jacksonpaket på halmens för bara 10000.
Fan va gött ska spana in det fast e mest sugen på en ESP >.<
Stärkare behöver jag dock inte, sitter på en 100watts fender :D (antar att där vär en stärkare också eftersom du sa paket)
Tar gitarrlektioner nu, när man väl kan spela hyffsat, vilken el-gitarr ska man satsa på?
Jag tycker Gibson ser ut som Idoljens. Ibanez är kärlek
I lööööve Ibanezer, så jäkla goa dom är.
Ja en ibanez funkar väl för det mesta om du ska spela hårdrock.
Danne Weman
01-05-2007, 12:26
20.000 går kalaset på.
Tycker du verkligen att den är värd så mycket pengar? Och var får du dem ifrån? Studentavslutningspresent eller? För så mycket pengar hade jag lätt lagt till några tusenlappar till och fått en PRS Custom 24. Sjukt jävla snygga och sköna gitarrer!
20.000 går kalaset på.
Tycker du verkligen att den är värd så mycket pengar? Och var får du dem ifrån? Studentavslutningspresent eller? För så mycket pengar hade jag lätt lagt till några tusenlappar till och fått en PRS Custom 24. Sjukt jävla snygga och sköna gitarrer!
Självklart. Man får ju vad man betalar för.
Uhm, jag har sparat dem pengarna.
...
Jaha, nej jag tycker itne om PRSgitarrerna.
Danne Weman
01-05-2007, 12:38
Jag personligen hade ju köpt en Rickenbacker, men det förstår jag att du inte gör med tanke på din musiksmak.
Jag spelar mest Blues, rock och hårdrock. En Gibson passar ju mig perfekt.
Jävligt lätt för er att köpa gitarrer som inte är vänsterhänta...
Blir nog ett flygande V för mig när den tiden kommer
Danne Weman
02-05-2007, 15:31
Tar gitarrlektioner nu, när man väl kan spela hyffsat, vilken el-gitarr ska man satsa på?
Med tanke på din musiksmak är antagligen en Ibanez det perfekta valet. De har gitarrer i alla olika prisklasser och har riktigt sköna halsar och antagligen ett sound som passar dig.
Med tanke på din musiksmak är antagligen en Ibanez det perfekta valet. De har gitarrer i alla olika prisklasser och har riktigt sköna halsar och antagligen ett sound som passar dig.
Precis. Man kan faktiskt hitta billiga men dugliga "Ibanezer".
Thanks.
Jag kan lira "Vem Kan Segla..." och "House Of The Rising Sun" MWAHAHA! Nästa Jimi Hendrix? =)
(Introt till "In The End" också!)
Danne Weman
02-05-2007, 21:04
Jag kan lira "Vem Kan Segla..." och "House Of The Rising Sun" MWAHAHA! Nästa Jimi Hendrix? =)
Jimi Hendrix var också nybörjare en gång i tiden ;)
Granberg
02-05-2007, 21:48
Då har du gjort framsteg. För visst var det du som hade problem med barréackord? Och så vitt jag vet så innehåller "House Of The Rising Sun" ett f (som i och för sig går att ta utan barré) men det skulle vara fel till just den låten eftersom den behöver bastonen.
Övning ger färdighet som man säger.
Har ett flertal ackord som jag ska kunna till nästa vecka, och så ska jag hitta på ett solo genom att använda den pentatoniska skalan.
Tror jag ska lära mig att spela bra akustiskt innan jag går över till att köpa en el-gitarr. En polare är sugen på att köpa en B.C Rich 'Warlock'. Snygg som fan, men hur är egentligen ljudet? (2000:- versionen)
http://www.dailymusic.fr/htdocs/image/wgwhbk-b.jpg
Don't let this thread die!
En ball groda dansar aldrig ensam :D
Excel...
vet inte mkt om min gitarr men den går att spela på :] Tar kurser på tisdagar :D
Frans Olsson
06-05-2007, 10:24
Har ett flertal ackord som jag ska kunna till nästa vecka, och så ska jag hitta på ett solo genom att använda den pentatoniska skalan.
Tror jag ska lära mig att spela bra akustiskt innan jag går över till att köpa en el-gitarr. En polare är sugen på att köpa en B.C Rich 'Warlock'. Snygg som fan, men hur är egentligen ljudet? (2000:- versionen)
http://www.dailymusic.fr/htdocs/image/wgwhbk-b.jpg
Don't let this thread die!
Då man köper en gitarr för 2000kronor så är det inte direkt värt att fundera över ljudet.
Jag tycker inte om BC Rich gitarrerna. Visst de kan se coola ut, men de är inte bra. Enligt mig. Sen är jag också väldigt kräsen när det gäller gitarrer.
Frans Olsson
06-05-2007, 13:07
Jag har en BCRich Kerry King V som kostade ungefär 4000-6000 kronor om jag minns rätt, som är till salu billigt. Den är mycket lättspelad och ljudet är bra för den prisklassen. Den har fungerat mycket bra till de flesta musikstilar men helst vill den ju att man ska dämpa så det skaver i handflatan.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_7/03840000-03849999/640x480/3841700.jpg
BC Rich = Typisk för trash?
Iallafall, en samling solon signerade John Norum (Europe) under Start from the Dark turnén. En av världens bästa enligt mig.
http://www.youtube.com/watch?v=K8suniq0wII
Danne Weman
06-05-2007, 19:02
BC Rich Warlocks i den prisklassen (2000) är bland de sämsta gitarrer man kan köpa.
BC Rich Warlocks i den prisklassen (2000) är bland de sämsta gitarrer man kan köpa.
Säkert den fulaste ochså
Denhär då? :D
http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=434581
En Bra Gitarrist Dansar Aldrig Ensam
FÖR HAN HAR DIN MAMMA
pwned
I thought someone sent you on a permanent ban already. Seems you came back somehow. I'll give you one more chance, after a weeks vacation.
aja, själv kan man lira Smoke on the water!! :P (stolt)
FÖR HAN HAR DIN MAMMA
pwned
ah jävlar shit lol asså pwned asså
FÖR HELVETE...
ett litet tips är att om man inte har nån humor ska man inte låtsas att man har det utan då e det bättre att hålla käften
On Topic: Tycker ni dissar B.C. rich lite väl mycket nu, ja menar vilken gura som helst i den prisklassen har väl inget överdrivet bra ljud... Jag lirar på en 3000:- kronors B.C. och det e väl inget 20000:- kronors ljud men det låter inte dåligt... räcker gott och väl att lira metal på
FÖR HAN HAR DIN MAMMA
pwned
ah jävlar shit lol asså pwned asså
FÖR HELVETE...
ett litet tips är att om man inte har nån humor ska man inte låtsas att man har det utan då e det bättre att hålla käften
On Topic: Tycker ni dissar B.C. rich lite väl mycket nu, ja menar vilken gura som helst i den prisklassen har väl inget överdrivet bra ljud... Jag lirar på en 3000:- kronors B.C. och det e väl inget 20000:- kronors ljud men det låter inte dåligt... räcker gott och väl att lira metal på
Skillnaden på min BcRich KKV 4500kr och min Ibanez RG2570 13000kr är inte ens nästan natt och dag, mest märkbara skillnaden är att Ibanezen har lite klarare ljud när man plinkar och ljusare även när man kör ackord
Som sagt, Skit i ackord... De ända man ska kunna e låtarna..
Vill ni kunna vacker gitarr; Pink Floyd.. riktigt bra gitarr låtar där, dock inget för nybörjare.
Jag kan; MASSA LÅTAR, palla rabbla upp alla, den jag e mest stolt över e; Jimi Hendrix - Little Wing, för att den e så otroligt lätt spelad men fortfarande fin.. keep going
Jag har en Gibson Les Paul, jag e inte slash-fan för er som undrar..
Danne Weman
12-05-2007, 01:00
Vill ni kunna vacker gitarr; Pink Floyd.. riktigt bra gitarr låtar där, dock inget för nybörjare.
Jag kan; MASSA LÅTAR, palla rabbla upp alla, den jag e mest stolt över e; Jimi Hendrix - Little Wing, för att den e så otroligt lätt spelad men fortfarande fin.. keep going
Hahhaahha vem fan är du? Är Little Wing "otroligt lättspelad"?
Registrerad: 04 October 2006
Vaknade från sitt ide tror jag.
Enligt mig är den lätt spelad eftersom jag har kommit på verisionen själv.. Låter exakt likdann, dock har jag kollat på TabSites = inte samma.. kan kanske lägga upp den~
(Varför min e lätt glömde jag= För att Jag har inte lika många bends o skit.. hatar benda..)
Jag vaknar ur mitt ide när jag vill!
Du tillhör gruppen jag kallar: "Människor som inte kan spela gitarr men som tror de är nåt."
ty
btw; tyckte de va du som skrev "Övning ger färdighet"
ty
btw; tyckte de va du som skrev "Övning ger färdighet"
hahaha sluta tro så jävla mycket om du skiter i ackord hur fan ska man då kunna spela en låt, speciellt inte en Pink Floyd låt ditt jävla dumhuvud.
I princip alla låtar e uppbyggda på ackord på något sätt, även metal riff har i grunden ett ackord som det byggs på så bara lägg ner
F0rumtr0ll
12-05-2007, 13:32
Enligt mig är den lätt spelad eftersom jag har kommit på verisionen själv.. Låter exakt likdann, dock har jag kollat på TabSites = inte samma.. kan kanske lägga upp den~
(Varför min e lätt glömde jag= För att Jag har inte lika många bends o skit.. hatar benda..)
Jag vaknar ur mitt ide när jag vill!
Men då kan du ju inte säga att du kan spela låten.. wiseguy.
Ja, vaddådå?
Jag syftade på att du skrev att man "kan skita i ackord". En snubbe kan spela hur snabba solon som helst, eller hur coola melodislingor som helst. Men kan han inte kompa och spela ackord suger han som gitarrist.
Du suger alltså.
Tänkt mig att sommarjobba i sommar sen köpa en nybörjargitarr, sen lära mig spela. Kan introt till smoke on the water, lärde mig idag på 40mins musik lektion, aldrig spelat gitarr förut men märkte att det var jävligt kul. :D
Väcker denna tråden till liv igen genom att visa en video med en snabb gitarrist. ^^
http://www.youtube.com/watch?v=hb5QaCfm7bg&mode=related&search=
Själv övar jag bara skalor nuförtiden. Annars sitter jag och lirar nya riff/lixx till bandet.
Har lärt mig mozart - rondo alla turca metal version nu :D *stolt som fan* :D
Full hastighet och allt? Record plax! :D
Fick en notbok med Pink Floyds största låtar i present :cool:
Me are playing the gura much now ;D
Har du lärt dig barreackord ännu? :p
Nope. Barre sux... Jag ska bli den största gitarristen som inte kan ta barreackord :cool:
O.O Vad tar du då för ackord?
Barreackord är bygger upp musiken ffs xd
Jamen! Det är omöjligt att ta dem snabbt!
Jag vet att fingret ska ligga så att ingen sträng ligger där fingret böjer sig~
Det är i stort sett det jag vet... xD
Alltså allt handlar ju om övning. Du kommer aldrig klara något utan att öva, när det gäller gitarr iallafall. Jag lärde mig barreackord genom att köra en ackordföljd i rätt tonart. Jag slog åtta gånger på varje ackord sen bytte jag. Du ska hålla samma takt med högerhanden och slå åtta gånger hur fel det än blir. Så byter du med vänsterhanden. Till slut komemr det gå snabbt att byta, men från början kommer det vara jobbigt och det kommer låta helt fel. Men som sagt övning. Gör det gärna med en metronom. Försök heller inte spela för snabbt, det funkar aldrig.
Ja fick en bok med 1000 ackord ^^
http://rapidshare.com/files/41514229/this_is_teh_shit_.wav.html
Där e min mozart ^^ har kass gitarr/förstärkare, ska köpa ny "eq" i augusti när jag fått min lön :D
Ja fick en bok med 1000 ackord ^^
http://rapidshare.com/files/41514229/this_is_teh_shit_.wav.html
Där e min mozart ^^ har kass gitarr/förstärkare, ska köpa ny "eq" i augusti när jag fått min lön :D
Ett tips, försök att skilja på tonerna. Låter lite grötigt så att säga.
Im trying :D inte den lättaste låten..
Danne Weman
09-07-2007, 03:24
Det är inte svårt att stämma om gitarren. Om han nu skulle göra det kan han spela vad fan han vill utan att någonsin behöva ta ett barréackord. Visst det känns ju lite dumt men det är fullt möjligt.
Jag har börjat att spela mer och mer med olika stämningar och det är riktigt kul eftersom man kan få det att låta riktigt snyggt även när man slår på alla strängar öppet. Lärde mig lite av Crosses idag av José Gonzales. Har haft en svacka när det gäller gitarrspelandet ett ganska bra tag nu men nu är jag riktigt inspirerad och har dessutom bildat ett band med några av mina bästa kompisar, något som gör att det faktiskt känns värt att öva hemma.
Im trying :D inte den lättaste låten..
Hur har du övat? Ett tips är att köra den med metronom och öka hastigheten efterhand. Börja i 60 eller nåt.
Det är inte svårt att stämma om gitarren. Om han nu skulle göra det kan han spela vad fan han vill utan att någonsin behöva ta ett barréackord. Visst det känns ju lite dumt men det är fullt möjligt.
Jag har börjat att spela mer och mer med olika stämningar och det är riktigt kul eftersom man kan få det att låta riktigt snyggt även när man slår på alla strängar öppet. Lärde mig lite av Crosses idag av José Gonzales. Har haft en svacka när det gäller gitarrspelandet ett ganska bra tag nu men nu är jag riktigt inspirerad och har dessutom bildat ett band med några av mina bästa kompisar, något som gör att det faktiskt känns värt att öva hemma.
Aha, har jag aldrig gjort. :P
MM oprecis när man spelar i band känner man att det verkligen händer nåt. Plus att det är riktigt skoj. I mitt band lirar vi 2-3 ggr/vecka och det blir 5-6 h / gång-. Det tar på krafterna, men det är skoj. Dessutom lönar det sig, folk gillar vår musik. :-)
Granberg
09-07-2007, 20:05
Ös på med bandet Danne, det lät jävligt lovade det du skickade.
Vi väntar på en replokal, trummisen har inhandlat en snajsig mixer och mikrofoner så det kommer nog spelas in lite döds snart
Danne Weman
09-07-2007, 21:17
Kommer inte ladda upp något förens jag tycker det känns värt att ladda upp något. Det jag skickade till Granberg var endast en väldigt ogenomarbetad grundidé som jag dessutom fick ett försök på mig att spela in så det känns lite dumt att ladda upp något som inte på långa vägar är färdigt. Men den låten jag skickade till Granberg är väl iaf antagligen den låten vi kommer jobba med mest under den närmaste framtiden och försöka utveckla och sedan spela in. Jag återkommer.
Någon som har lite bra övningar med arpeggios?
Någon som har lite bra övningar med arpeggios?
Gör som jag. Leta upp en video som visar en övning du anser vara lätt nog.
http://www.youtube.com/results?search_query=arpeggios%20lessons&search=Search
Ok det kan jag göra. Just nu kör jag igenom alla övningar på myguitarsolo, en rätt bra sida.
www.myguitarsolo.com
Övning jag håller på att lära mig nu:
http://www.myguitarsolo.com/ch_arpeggio1.gif
Köpte ny gitarr idag ;D LTD för 7600.
http://www.halmenmusik.se/es/product/imagepop.asp?id=224920&type=jpg
Är riktigt nöjd med den. Bra mickar och skön att spela på.
Köpte ny gitarr idag ;D LTD för 7600.
http://www.halmenmusik.se/es/product/imagepop.asp?id=224920&type=jpg
Är riktigt nöjd med den. Bra mickar och skön att spela på.
Snygg. Har själv inte spelat en sån, men den ser bra ut. Tycker LTD låter rätt bra också, iallafall för hårdrock.
Dom som satt på xD ja venne xD
Ok, men vilka brukar du använda då? Tex på din andra gitarr?
Typ lite hårdare strängar
Granberg
25-08-2007, 16:11
Jag ska köpa en Landola av min pappas kusin för 1500. Jag får den för halva priset av honom, och när han köpte den så fick han den för 3000 endast för att den innehöll ett litet hål på kanten vilket gjorde att den inte kunde säljas i en affär. Ljudet är dock inte påverkat.
Notera att min pappas kusin brukar sjunga på pubkvällar och dylikt, och han säger att ljudet i denna gitarr är bättre än i hans 30 tusen kronors Gibson.
http://img409.imageshack.us/img409/9084/68pb9.jpg (http://imageshack.us)
Hur mycket är den värd, när den är som ny/hel då?
Greenday... ok...o,O
Något tips på nån ny låt man kan lära sig? typ nån rock,punk eller nått?
Låter ju som om du borde lära dig Linkin Park ;)
okej, typ vilken låt? bara hört numb lowl
Varför?
Varför?
För att de lirar ju typ punkrock? :O
De lirar äcklig numetal.
EDIT: Green Day lär dig grejjer av Ramones, Sex Pistols eller Misfits. Vore en bra början för dig tror jag. Inte för att jag spelat nåt av dem. :P Men verkar passa din musik, de föregick ändå dina idoler.
Okej.
Jag börjar få in Megadeth - Vortex nu :)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.