PDA

View Full Version : Län

Njubbe
21-02-2007, 20:40
Kejrå, var tvungen att göra denna tråden, fråga mig inte varför ^^ fett onödigt att göra såhär. men iallafall, har några frågor till er "folk"
Vilken dialekt tycker ni är vackrast/fulast. Jag kollade en undersökning på Lunarstorm där frågan var "Vilket län har den fulaste dialekten" Självklart så vann skåne med en jordskredsseger, grattis skåningar vi har den fulaste dialekten. Dagen efter var det en ny fråga "Vilken län har den snyggaste dialekten?" Självklart vinner SKÅNE med en jordsskredsseger igen.. Så vi skåningar har visst rätt fin dialekt ändån.. SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vilken dialekt tycker ni är fulast/snyggast..

Själv så tycker jag att Skånska är häftigt men gillar Göteborska, den dialekt jag absolut hatar mest är stockholmska och "rikssvenska" förjävla B*gigt, (palla ta ban)

Ciao <3 Skriv nu vad ny tycker.. (Lunarstorm POWER!)

Miwna
21-02-2007, 20:42
Tycker alla dialekter har sin charm. Stockholmskan är nästan larvig att kalla rikssvenska, även om jag pratar den.

Nej, norrlands dialekter är häftigast. :D

Leksing
21-02-2007, 20:44
Vad är rikssvenska? :(

Jag vet inte vilken dialekt som är bäst... Jag tycker att alla förutom stockholmare, sånna skånskar och göteborgare låter normala....

Njubbe
21-02-2007, 20:46

Jag vet inte vilken dialekt som är bäst... Jag tycker att alla förutom stockholmare, sånna skånskar och göteborgare låter normala....
"sånna skånskar" ;o

Leksing
21-02-2007, 20:46

"sånna skånskar" ;o
EHEHE, jag ville vara lite elak. Busigt va? :yeah:

Lotta
21-02-2007, 20:47
@Njubbe, hur kan man hata rikssvenska? Det är ju precis definitionen av ingen dialekt. Det finns en del 08or som tror att stockholmska är rikkssvenska, men de är inte torra bakom öronen.

Rikssvenska = man kan inte höra var personen komer ifrån på sättet hon pratar.

Leksing
jaha, men då pratar jag säkert rikssvenska! :yeah: :yeah: :yeah:

Njubbe
@Njubbe, hur kan man hata rikssvenska? Det är ju precis definitionen av ingen dialekt. Det finns en del 08or som tror att stockholmska är rikkssvenska, men de är inte torra bakom öronen.

Rikssvenska = man kan inte höra var personen komer ifrån på sättet hon pratar.
Precis därför jag hatar det.

Lotta
21-02-2007, 20:48
Så du hatar svenska? Eller va? Det är i alla fall vad du indirekt säger. I min värld.

Njubbe
21-02-2007, 20:50
Så du hatar svenska? Eller va? Det är i alla fall vad du indirekt säger. I min värld.
MEN KAN INTE DU BARA VARA TYST?! (a)

Greldin
21-02-2007, 20:53
"Skånska-norska"! :lol:
Gym-læreren til en venn av meg snakker 50% skånsk og 50% norsk, skjønner ikke helt hva han sier men det høres morsomt ut. :P

Miwna
21-02-2007, 20:53
Seså... lugna ner dig nu.

Det finns fan t.o.m olika dialekter i stockholm.

I största allmänhet tycker jag att gnällbältet har irriterande dialekt.

Njubbe
21-02-2007, 20:55
Seså... lugna ner dig nu.

Det finns fan t.o.m olika dialekter i stockholm.
HAHAH, dock ej.. alla pratar likadan stockholmska

Lotta
21-02-2007, 20:58
Varför skapar du trådar om du inte vill att folk ska diskutera i dem? Eller det kanske bara är min åsikt som inte ska få framföras. Orka vara känslig.

Stevie
21-02-2007, 21:01
Jag fullkomligt älskar dialekten de pratar i Upplands Väsby.

Miwna
21-02-2007, 21:03
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. How come? Jag bor ju fan där. :D:D

- ADAAAAAAM / Allt är en potatis säger:
orkar inte ens svara på lotta's

Stevie
21-02-2007, 21:19

Finns två band därifrån: Europe och trading Fate. Genom det har jag "lärt känna" vissa fiolk där nere. Störtskön dialekt, hade lätt velat snacka så.

Redmark
21-02-2007, 21:30
norrlands dialekter är häftigast.
bästa också. :)

Miwna
21-02-2007, 21:39
Finns två band därifrån: Europe och trading Fate. Genom det har jag "lärt känna" vissa fiolk där nere. Störtskön dialekt, hade lätt velat snacka så.
Finns fler band, dock inte så kända som dem.

Ja, jag vet inte hur våran dialekt låter för andra, men jag ska ta och lyssna på deras röster någon gång. Två mil norr om Stockholm och vi har en annan dialekt? :o

Vad menar du med "där nere"? Bor inte du i Helsingborg?

Mann3
21-02-2007, 21:40
Norrländska OFC
Btw hata lunar ;)

Fec
21-02-2007, 21:52
Jo men visst är det så Miwna och Redmark :)

Leksing
21-02-2007, 21:53
Ufff, Timrå är väl inte norrländska? :(

Scratcha
21-02-2007, 21:58
Jag tycker att västmanländskan är fulast.
"Uppna funstret, det luktar muggel."

Blekingskan/kristianstadskan är också jävligt äcklig.

Lund-dialekten är enligt mig den finaste. Malmös är det inte heller fel på. Helsingborgs(Ängelholms?) byssar till lynd är också fina.

Stevie
21-02-2007, 21:58
Finns fler band, dock inte så kända som dem.

Ja, jag vet inte hur våran dialekt låter för andra, men jag ska ta och lyssna på deras röster någon gång. Två mil norr om Stockholm och vi har en annan dialekt? :o

Vad menar du med "där nere"? Bor inte du i Helsingborg?
Haha jo fattar det, men de banden jag gillar därifrån! ;D

Mm låter inte som stockholmska! :P

Jo sa fel, där uppe*

Precis som när jag var mindre och skrev: I live in helsingborg, a town in the northern part of Sweden. :rolleyes:

Keff
21-02-2007, 22:05
<3 Göteborgska

Tancoll
21-02-2007, 22:07
Jag bor inte i ett Län, jag bor i en region.
:)
Vad e skillnaden?

Vi skall gå från Län till Region snart. Vi har några experiment. Östersunds regionen, Västragötalands regionen och så var det någon norrut som jag inte e helt säker på vad den heter.

Nu finns det mest län i Sverige.

CocaCola
21-02-2007, 22:08
Skånska är väl ändå de vackraste :heart:

Ludd3
21-02-2007, 22:09
Dalmål \o/

Keff
21-02-2007, 22:33
En svensk dialect jag inte gillar eller förstår så bra är norska :rolleyes:

Jack Sparrow
21-02-2007, 22:35
Jag är från Stockholm, men fyfan va "gött" det låter med "göteborska" :o

Keff
21-02-2007, 22:38
Äntligen en stockholmare som inte hatar oss ^^

Wezzli
21-02-2007, 23:00
Jag har på senare tid börjat uppskatta dialekter mer och mer, det är bara så jävla coolt. Brukar snacka med ett par dudes från södra Sverige över ventrilo när vi spelar Battlefield 2 och dom låter bara så jävla coolt, påminner mig om sketchen "Fråga Bertil" av Robert Gustavsson.

Njubbe
21-02-2007, 23:10
Jag har på senare tid börjat uppskatta dialekter mer och mer, det är bara så jävla coolt. Brukar snacka med ett par dudes från södra Sverige över ventrilo när vi spelar Battlefield 2 och dom låter bara så jävla coolt, påminner mig om sketchen "Fråga Bertil" av Robert Gustavsson.
Var exakt bor de? (A) :P

Jack Sparrow
21-02-2007, 23:23
Äntligen en stockholmare som inte hatar oss ^^
hihi :flush:

Pajolle
21-02-2007, 23:27
<3 Värmländska :heart:

Danne Weman
22-02-2007, 00:10
Jag tycker att gnällbältet definitivt är värst, det är verkligen sjukt irriterande.

Finns ingen dialekt jag tycker speciellt mycket om men jag har alltid funnit dialekterna runt omkring hela göteborgsområdet väldigt charmiga på något sätt.

Stockholmska är väl kanske den tråkigaste dialekten eftersom den egentligen inte har så jätte mycket dialektala uttryck (ganska mycket av våra dialektela uttryck kommer från andra språk). Det finns stockholmare som pratar riktigt södertugg och det har ju sin klang men annars pratar de flesta som bor i Stockholm något väldigt snarlikt till rikssvenska.

Har för mig att Nyköping är rikssvenskans stad, kan ha fel.

Svant
22-02-2007, 00:17
Har alltid tyckt om göteborgska och norrländska (?)

Usch och fy för skånska!

Ergnot
22-02-2007, 00:28
Göteborska e fint!
Om det är något jag vekrligen hatar så är det "Liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiidingö" dialekten, fyfan.
Edit; Samma med skånskan!

Zepsia
22-02-2007, 00:44
Fulaste dialekten är lätt riktig stockholmska så jävla fult, typ om dom säger "Helvete" så säger dom "Healveate" OTROLIGT fult.
Skönaste dialekten pratar man i Uppsala, alltså ingen speciel dialekt, fett skön.
Andra fina dialekter är Lundaskånska och Dal-Mol.

Jack Sparrow
22-02-2007, 00:46
Fulaste dialekten är lätt riktig stockholmska så jävla fult, typ om dom säger "Helvete" så säger dom "Healveate" OTROLIGT fult.
Skönaste dialekten pratar man i Uppsala, alltså ingen speciel dialekt, fett skön.
Gotländska, inte stockholmska, nerd.

Devox
22-02-2007, 03:02
Skånska \o/

Theoric Ironfist
22-02-2007, 03:03
noob

Wilden
22-02-2007, 03:17
De dialekter som jag tycker är skönast är den typ av norrländska som pratas i Malå. Ett uttryck som ligger mig varmt i hjärtat som ofta används där är "Hein't mitt fejl" som syftar på "Det är inte mitt fel".

Grov göterborgska tycker jag också om, alla göteborgare är glada!

Själv bor jag i Sundsvall och det ända klagomål jag fått på min dialekt är att när vi säger t.ex "kung" så säger vi "Köng".

Emopinglan14
22-02-2007, 08:39
Johan Glans skånska(?) är skön tycker jag, och brat-dialekten är också skön, men jag är inte så bra på dialekter tyvär. Ingen som tycker om småländska? :rolleyes:

Stevie
22-02-2007, 10:04
Skånska är väl ändå de vackraste :heart:
Ja om man bortser från vissa underdialekter, som de från Landskrona och Malmö till exempel... :rolleyes:

Klokan
22-02-2007, 13:02
playahed lunarsstorm mina forum min polaers forum och flera andra assbra ja fick komma me i tidningne typ bästa forum i värden va har ni för forum på eran arabestsplats..

EmiL
22-02-2007, 13:04
Norrländska.. Fy fan.. spyr av den.. äckel bög stockholmska ochså. Skånska är rolig

Rasty
22-02-2007, 13:09
Norrländska.. Fy fan.. spyr av den.. äckel bög stockholmska ochså. Skånska är rolig
Du är också rolig.
Sitter och skrattar dagarna i ända av dina fula och idiotiska inlägg.
Vem fan tror du att du är din fjant?
Göteborgska är vackrast.
Vissa skåningar pratar grovskånska.
Som hon bruttan på Game on.
Det är den fulaste.
Sen finns det vissa skånska dialekter som är vackra.
På den plats jag bor på i Skåne är det riktigt ful skånska.

EmiL
22-02-2007, 13:13
Du är också rolig.
Sitter och skrattar dagarna i ända av dina fula och idiotiska inlägg.
Vem fan tror du att du är din fjant?
Göteborgska är vackrast.
Vissa skåningar pratar grovskånska.
Som hon bruttan på Game on.
Det är den fulaste.
Sen finns det vissa skånska dialekter som är vackra.
På den plats jag bor på i Skåne är det riktigt ful skånska.
Skaffa ett liv.

Köttbullan
22-02-2007, 13:17
Han har väll rätt att tycka vad han vill, sen tycker jag att dina inlägg är rätt fula också eftersom du börjar på ny rad efter varje mening.

Wezzli
22-02-2007, 13:23
Var exakt bor de? (A) :P
Ring å fråga dom

Rasty
22-02-2007, 13:32
Lundabor pratar väldigt charmigt har jag för mig.

Hani Girl
24-02-2007, 22:34
Tycker jag med xD

och jag kom på att jag pratar som dom i min omgivning när jag var på läger och hade massa göteborgare omkring mej så började jag "prata" som dom xD

Svedje
25-02-2007, 18:17
betong SVENSKA ftw !
(not)

Ceax
25-02-2007, 22:08
I småååååland pratar vi vackert, specielt i vetlanda.

Zepsia
27-02-2007, 22:55
Idiot jävel troru inte jag vet hur gotländska låter eller...DET ÄR stockholmska och man måste vara från nåt annat ställe för att höra hur stockholmarna låter. Avarage stockholmaren tror att han inte har nån dialekt, avarage stockholmaren har FEL.
Kanske lite dålig bokstavering av ordet helvete men kan ej beskriva det på något annat sätt.

Zepsia
27-02-2007, 22:59
Johan Glans skånska(?) är skön tycker jag, och brat-dialekten är också skön, men jag är inte så bra på dialekter tyvär. Ingen som tycker om småländska? :rolleyes:
Han är från lund.

Theoric Ironfist
27-02-2007, 23:09
Tycker jag med xD

och jag kom på att jag pratar som dom i min omgivning när jag var på läger och hade massa göteborgare omkring mej så började jag "prata" som dom xD
Ja, jag har också märkt det, ganska klurigt det där.

Blir nog så för man ska "passa in", sker automatiskt? :P

Wilden
27-02-2007, 23:16
Idiot jävel troru inte jag vet hur gotländska låter eller...DET ÄR stockholmska och man måste vara från nåt annat ställe för att höra hur stockholmarna låter. Avarage stockholmaren tror att han inte har nån dialekt, avarage stockholmaren har FEL.
Kanske lite dålig bokstavering av ordet helvete men kan ej beskriva det på något annat sätt.
Zepsia, stockholmare säger väl för fan "Hälvätte"?

James J. Braddock
28-02-2007, 11:21
Zepsia, stockholmare säger väl för fan "Hälvätte"?
Precis det jag menar, du beskriver ordet exakt som gotländare uttalar det. Har du aldrig hörd Babben Larsson i Parlamentet säga helvete? Tänk på det, så hör du likheten.

Sen kan jag påpeka att jag har landställe på gotland, och dom sura baggarna där låter precis som du skrev "Healveate".

Fnys.

Alle
28-02-2007, 12:38
Och vart fan har du vare då? lol självklart är det norrländska vi pratar i Timrå -.-
OnT: Jag hatar skånska!
tycker om Norrländska och göteborgska :D

Leksing
28-02-2007, 15:07
Och vart fan har du vare då? lol självklart är det norrländska vi pratar i Timrå -.-
Isåfall är det skillnad på norrländska och norrländska. Nog tycker jag att en som kommer från timrå låter helt jävla normal.

Zoul
28-02-2007, 15:11
I småååååland pratar vi vackert, specielt i vetlanda.
Jag förstår inte vad folk i småland säger. Ändå är min släkt därifrån ;o
Inte de i skåne heller, var inne i en affär i malmö trakten, skulle betala min cola och mitt godis och jag förstod inte ett ord av var kvinnan i kassan sa, det slutade med att hon fick ta pengarna ur min hand.

Själv snackar jag rikssvenska, det är fint det :)

Fredlig Högtalare
28-02-2007, 15:35
Gillar alla idioter som utser sin egen dialekt som den finaste,

Fimpurfen
01-03-2007, 00:05
jag gillar göteborska, men det som är jobbigt är att det har olika namn för saker. Som en gång på tibia, jag gör en ny char och skriver till dom. Det första dom säger är att "BYTA NAMN", man säger väl. byt namn ?, detta irriterar mig lite. ^^

avossos
02-03-2007, 21:57
Isåfall är det skillnad på norrländska och norrländska. Nog tycker jag att en som kommer från timrå låter helt jävla normal.
Jag tycker då en från Timrå låter som en söderlänning :angel:
Allt norr om Piteå är väl norrländska i min mening.

Gillar göteborska, vädigt skön. Tycker därimot att det kan vara sjukt jobbigt med alla olika namn dom har på saker, t.ex Bamba för skolmatsal eller något, och Sval för trappuppgång.

Njubbe
03-03-2007, 01:24
jag gillar göteborska, men det som är jobbigt är att det har olika namn för saker. Som en gång på tibia, jag gör en ny char och skriver till dom. Det första dom säger är att "BYTA NAMN", man säger väl. byt namn ?, detta irriterar mig lite. ^^
Jag säger också "byta namn" orka ta bort a:et

@flamers, jag skiter fullständigt i om jag har fel gramatiskt sätt.

Nexor
03-03-2007, 10:22

Jag bor också där :D

D3vox
03-03-2007, 11:17
Det finns nog ingen svensk dialekt som jag inte förstår, men jeag tyckår att skeoånska äer helt klaort bäst :yeah: