PDA

View Full Version : Hiphop?

Ben
17-02-2007, 12:54
Är det någon mer än jag på detta forum som lyssnar på hiphop?
Då menar jag inte 50 cent och sånt skit, utan mer "äkta?" hiphop.

Om du ogillar hiphop, motivera gärna varför.

Down
17-02-2007, 13:07
Den ultimata hiphoplåten (eller de kanske är rap?) är Hits From The Bong

Garlonk
17-02-2007, 13:08
hmm.. lysnar på ungefär 3200 låtar så det finns nog några hiphop låtar bland skiten ;)

Emopinglan14
17-02-2007, 13:56
Hiphop är nog det enda musiken som jag har svårt att lyssna på. Svensk rapp kan vara okej, men ogillar högst alla "neger"rapp, andledningen är nog att de pratar så att man kan knappt förstå och de flesta låtarna har oftast samma tema, brudar och kriminellitet. Gillar mer lugnt musik.

Used
17-02-2007, 13:59
Jag gillar inte hip hop, för att det dem sjunger är inte vetigt, oftas bara om brudar brudar....

Det ingen bra förbild, som dem växer up, dem klagar jämt på upväxten... Oftas är Hip hop data musik, det tycker jag helt änkelt att det inte är musik.

waxie
17-02-2007, 13:59
om jag ogillar hiphop? hehe svar ja

de e inte det att jag e hårdrockare som gör att man automatiskt borde ogilla hiphop. det beror mer på att jag tycker inte att det är musikaliskt nog vissa kan ju för fan inte ens sjunga ordentligt. viss hophop/rap funkar men helst inte

fast de jag verkligen hatar är den komersiella mainstream skiten (50cent etc) där ska det vara halv nakna brudar och "fina" bilar (överstylade skrothögar) och en massa annat skit sen att texterna handlar om diverse mer eller mindre trevliga ämnen de e det ingen som bryr sig om -.-

Stevie
17-02-2007, 14:18
Insert Beat. Beat: "Sunny beach with AK47".
Yes.
Confirm.
Loop 70X.

Talk.
Subject: Whore. Fuck. Shoot. Kill. Die. Hate. Copkiller. Etc.

Confirm.
Yes.

Generating song:

|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |||||||||||||||||||||||| 100% Complete.

Video style:
Number of chicks: 74
Tons of goldchains: 67
Number of thongs visible: 72

Generating video:
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |||||||||||||||||||||||| 100% Complete.

Streamed on MTV next friday at 20:00 CET.

Thank you for using MTV ultimate Hip Hop creator v.2.1.

Yamal
17-02-2007, 14:34
Jag lyssnar på hiphop, men lyssnar på typ all musik.
Finns sköna låtar i alla musik sorter :happy:

Svant
17-02-2007, 14:37
Jag lyssnar på svensk rapp, fett nice, Fronda, Funky Fresh, Fejken osv

Zoul
17-02-2007, 14:38
Jag har älskat hip hop sedan min morsa gav mig en cd i handen och bad mig lyssna på den.
Har henne att tacka för all bra musik jag lyssnar på :happy:

Yamal
17-02-2007, 14:41
Men det där e ju fjortisrapp ffs!
Iofs är dom rätt sköna ibland :P

Stevie
17-02-2007, 14:42
Jag har älskat hip hop sedan min morsa gav mig en cd i handen och bad mig lyssna på den.
Har henne att tacka för allt bra ljud jag lyssnar på :happy:

Greldin
17-02-2007, 14:46
Tupac!

Er ikke så glad i norsk rap/hiphop, stort sett bare barnslige wannabes. Har faktisk begynt å høre litt på 50 cent i det siste :P, er jo ikke så ille når man hører på tekstene.

Svant
17-02-2007, 15:01
Men det där e ju fjortisrapp ffs!
Iofs är dom rätt sköna ibland :P
Precis, dom är sköna när man inte finner nått annat.

Shino
17-02-2007, 15:44
Jo, jag brukar väl lyssna på hip-hop, men inte sug låtar, som t.ex. 50 cent gör. Om det är hip-hop så måste det vara en bra låt. Måste bara säga att sånna som 50-cent förstör musikstilen, för vad får dagens människor uppfattningen om hip-hop? Ja, jag lyssnar på "äkta"(och inget skräp) hip-hop, och jag kan verkligen inte fatta hur måna kan lyssna på "skräpig" hip-hop.

Titan Palla
17-02-2007, 15:53
jag lyssnar lite på timbuktu hans låtar betyder nåt elr har nåt meddelande i sig inte bara : whore, bitch, motherfucker, fuck, dom flesta sakerna hipstiff nämnde som utförs av 50 cent, eminem etc. ska vara timbuktu ftw

Ben
17-02-2007, 16:07
Men vafan folk som sjunger om brudar, knark, cash och sånt är bara gay. Finns dock andra riktigt sköna rappare t.ex.
Ganstarr(Cp namn men dom är riktigt sköna),Non Phixion, M.O.P, Cypress hill(mycket drog-relaterat men endå), Dilated peoples, Mos def, Talib Kwali och många fler. Alla rappar inte om att "smacka hoes" samtidigt som man "cruisar" i sina "fly cars" med alla sina "dollaz" och dricker "crystal".

Scratcha
17-02-2007, 16:36
Jag gillar "vänster-hiphop" och liknande. Så som Svenska Akademien, Looptroop, Promoe, och Timbuktu.

Erdman
17-02-2007, 17:41
men ogillar högst alla "neger"rapp.
Same, Allt dom sjunger om är typ "Jag har fin bil, jag knullar snygga brudar, jag är äckligt rik, jag har fett med respekt"

Ben
17-02-2007, 17:43
Jag gillar "vänster-hiphop" och liknande. Så som Svenska Akademien, Looptroop, Promoe, och Timbuktu.
Looptroop/Promoe _/

Wezzli
17-02-2007, 17:43
om du är seriös med att du lyssnar på fejken så borde du ju sluta äta grovsten och arsenik till frukost

Zoul
17-02-2007, 17:51
om du är seriös med att du lyssnar på fejken så borde du ju sluta äta grovsten och arsenik till frukost
Can you blame him? Han är typ 14-15 år, det är säkert coolt att lyssna på sånt då ;D

Theoric Ironfist
17-02-2007, 17:52
fejken är roligt att lyssna på en gång minst ju!

(alltså är det något alla bör ha gjort)

IAS
17-02-2007, 18:00
BeastieBoys :heart:

Hiphopen var bättre före.

Ben
17-02-2007, 18:05
BeastieBoys :heart:

Hiphopen var bättre före.
Word, Run Dmc kings ;D

Elack
17-02-2007, 18:07
hmm.. lysnar på ungefär 3200 låtar så det finns nog några hiphop låtar bland skiten ;)
Inget måste att ha hiphop för att du har 3200 låtar...

Har 30 000 låtar å har knappt någe hiphop alls, inte min musiksmak direkt~

Stevie
17-02-2007, 18:14
Inget måste att ha hiphop för att du har 3200 låtar...

Har 30 000 låtar å har knappt någe hiphop alls, inte min musiksmak direkt~
Hail thee.

Disturbed
17-02-2007, 20:02
Cypress Hill och DMX? :rolleyes:

Fepuzi
17-02-2007, 20:17
Kommer aldrig finnas nån bättre än Tupac

Ben
17-02-2007, 20:48
Kommer aldrig finnas nån bättre än Tupac
Är inte ett så stort fan av Tupac's låtar faktist.

Ceax
17-02-2007, 21:49
Fejken funkar, men hur långa är låtarna då. Man har lyssnat igenom dem på en kvar eller nått. Håller mig till metal, vet inte varför. Gillar när de "growlar" o.sv

Caretaker
18-02-2007, 00:47
Ledsen för dubbelpost

Caretaker
18-02-2007, 00:54
White mans burden.

df
18-02-2007, 01:04
Finns inte så mycket bra hiphop. Allt är bara gangsterrap där dom sjunger att dom ska knulla din mamma, råna en bank och knulla din flickvän. Anger management ftw! 50 Cent, 2pac, g-unit och sån där skit kan ta sig i baken.

En del hiphop är bra, så som looptroop. Rainbow Faces!

Yoppeeh
18-02-2007, 01:08
Chain Hang Low med Jibbs är så jävla skön

Zabrinho
18-02-2007, 01:27
Looptroop , Promoe och Timbuktu är örongodis :heart:

Danne Weman
18-02-2007, 18:01
Jag gillar viss hiphop men som många andra sagt så är den hiphopen som de flesta hör den mest kommersiella hiphopen som handlar om hur folk dödar varandra och tjänar massa pengar.

Några riktigt grymma hiphop-artister är NAS, Grandmaster Flash, The Roots, Arrested Development, Jurassic Five och Cypress Hill. Det finns dock undantag när det gäller gangsterhiphop också, NWA är riktigt grymma likaså Dead Prez.

Folk glömmer också ofta bort att hiphopen var en av de viktigaste genres under hela 90-talet där man sjunger och kritiserar samhället och de svartas situation. Den har en otrolig genomslagskraft och borde inte nonchaleras.

Mattus
18-02-2007, 20:50
Jag gillar viss hiphop men som många andra sagt så är den hiphopen som de flesta hör den mest kommersiella hiphopen som handlar om hur folk dödar varandra och tjänar massa pengar.

Några riktigt grymma hiphop-artister är NAS, Grandmaster Flash, The Roots, Arrested Development, Jurassic Five och Cypress Hill. Det finns dock undantag när det gäller gangsterhiphop också, NWA är riktigt grymma likaså Dead Prez.

Folk glömmer också ofta bort att hiphopen var en av de viktigaste genres under hela 90-talet där man sjunger och kritiserar samhället och de svartas situation. Den har en otrolig genomslagskraft och borde inte nonchaleras.
YOU'RE INSANE IN THE MEMBRANE!

Leksing
18-02-2007, 20:56
www.ffl.se :yeah: :yeah: :yeah:

Fast jag lyssnar aldrig på musik...

Edit: Sidan funkar inte ens.

Rasty
18-02-2007, 22:34
Räknas Eminem som Hiphop artist?

Han sjunger om svårigheter under sin barndom, han minns knappt hans pappa som lämnade honom när han knappt var 6 år. Han är en stor förebild världen över och har massor av fans. Han rappar om hur han tagit sig genom droger, mobbningar och svårigheter när han var ett barn.

Greldin
18-02-2007, 22:37
Eminem er synger vel mest rap, men rap er jo en slags versjon av Hiphop så det kan vel regnes som det. ;)

De gamle sangene til Eminem var ganske dårlige, ihvertfall tekstene, men de nye (på Curtain Call) etc er utrolig bra. Særlig Hailie's Song, Mockingbird, Like Toy Soldiers og dem der. :happy:

Garlonk
18-02-2007, 22:41
jag lyssnar lite på timbuktu hans låtar betyder nåt elr har nåt meddelande i sig inte bara : whore, bitch, motherfucker, fuck, dom flesta sakerna hipstiff nämnde som utförs av 50 cent, eminem etc. ska vara timbuktu ftw
Eminem är väll inte så "skräpig" Han har ju också medelanden i vissa låtar

pillepelle
18-02-2007, 23:05
Aafan, jag gillar också fejken, halta eriksson fett bra.. Sedan finns det ju EMO hiphop det är också bra

Dazzero
18-02-2007, 23:49
Eminem tycker jag nog om....

Måste tillägga hur irriterande att många anser att hip-hop och rap endast är till för färgade människor...

Zosous
19-02-2007, 01:12
Lyssnar nästan bara på hiphop - Biggie smalls, Big L, NAS, Obie trice. Sen svenska artister som Shazaam, Freezylocc, Taylor, ORG12, Toppen, Hubler etc.

Sitter även en hel del på Whoa, läser texter samt battlar ibland.

Tror jag öppnade ögonen för hiphopen när jag lyssnade på Petter första gången i årskurs 2-3. Älskar riktig old school rap med Biggie, Big L, Big pun, Tupac, Eazy-E m.m.

Caretaker
19-02-2007, 16:58
Petter får man ju inte glömma.
The Game är satans bra också

Ben
19-02-2007, 17:37
@Zosous, nick på whoa?

När vi endå disskuterar Eminem så tycker jag att han sjunger lite för mycket om Haile och kim och allt sånt där. Han varierar sig aldrig liksom.

Men för er som kanske bara hört den kommersionella hiphopen som spelas dag in och dag ut, tycker jag borde prova och lyssna lite mer på dom mer erfarna äldre rapparna som faktist inte bara sjunger om drogor, brudar och bilar. Mos def t.ex.

Gillar man mer lite mer komiska artister rekomenderar jag LAdy soveregin. Hennes texter är inte direkt så ja allvarliga.

Finns så många bra, rappare egentligen alltså. Det gäller bara och leta.

Zosous
19-02-2007, 17:41
Jag heter 7thpoetry.

Ben
19-02-2007, 17:43
Jag heter 7thpoetry.
Ok ingen jag hört talas om, fast jag tittar inte i battle & Chyper forumen så ofta längre. Kanske ska ta mig en titt ^^

Zosous
19-02-2007, 17:59
Har skrivit ungefär 8 battles, vunnit alla. Kika gärna in om du har tid :)

Sedan finns det jävligt bra lyricister där också, såsom Kammel, Djureri etc.

Ben
19-02-2007, 18:04
Har skrivit ungefär 8 battles, vunnit alla. Kika gärna in om du har tid :)

Sedan finns det jävligt bra lyricister där också, såsom Kammel, Djureri etc.
Usch... Har inte kollat dom forumen på månader. Hänger mest i Blandat, Webbsidor,Kultur & Litteratur, Tv & film och sedan graffiti. Ibland köp och sälj också.

Ben
19-02-2007, 18:12
Du var helt okej ju, gillade sista raden mot TRAP :]

"För att battla mot mig är lika dumt som att gå med vit toppeluva i Harlem!"

Zosous
19-02-2007, 19:40
Hehe, tack.

Dock så är de flesta av mina battles skrivna på 10 minuter, ren freestyle. Så det är väl inte det bästa heller.

Men men, tack iallafall :)

Svant
19-02-2007, 19:51
Kan man lyssna på din battles?

Zosous
19-02-2007, 19:52
Nej, jag rappar inte. Skriver bara.

Har testat audio, men jag var inte bra. :D

IAS
19-02-2007, 20:08
Börja lyssna på Big Rob igår rätt så bra kille iaf hans texter.

Garfield
19-02-2007, 22:21
Lyssnar nästan endast på rap, nu på sistone har det blivit ganska mycket engelsk rap, riktigt bra. :)

Xompa <3
21-02-2007, 10:30

Lol så du menar att hon du har på bilden är äkta hip hop då eller? :happy:

Ken Ring - När natten faller på
Den är go som fan! (:

Fronda
21-02-2007, 11:13
Kan skaffa till dig gratis CD med fronda i bara alla hans låtar.

Ontopic.. Jag är en Hiphop & RnB lyssnar mest på The Voice Men den bästa låten jag hört e
JAnet Featuring Nelly - Call On Me (Lil' jon Remix)
DEN ÄGER SÅ fucking HåRt

KristalleN
21-02-2007, 11:24
Fronda :heart:

Redmark
21-02-2007, 11:32
basshunter :happy:

KristalleN
21-02-2007, 11:33
vrf man lyssnar på fronda får man nog tacka twia för

Yamal
21-02-2007, 14:23
Hehe, bara nåra låtar e sköna endel mår man dåligt av bara för dom e så töntiga xD

Danne Weman
21-02-2007, 17:42
Hoppas ni som lyssnar på Fronda skojar? Han är största jävla wannaben någonsin. Och den musik han spelar är inte hiphop...jag vet inte vad man ska kalla det men det är sjukt jävla töntigt och värdelöst.

Pajolle
21-02-2007, 17:46
Hoppas ni som lyssnar på Fronda skojar? Han är största jävla wannaben någonsin. Och den musik han spelar är inte hiphop...jag vet inte vad man ska kalla det men det är sjukt jävla töntigt och värdelöst.
Jaa, han verkar fan tro att han är hur stor som helst.
Bl.a :
"Jag är tillbaks, platta nummer fyra i affären
Kontot har växt och turnén är satt
Tillbaks, Jag kommer ta över hela världen,
Mest kritiserad i Sverige, ja"

och:

"Dom putsar mina skor när dom faller på knä
Och dyrkar mina steg nästan alldeles här, vid logen
Stick grabben det är en order
Ändå ler dom åt mig och dränker mig i applåder"

Bara från samma låt...

Nej, bläh :rolleyes:

Ben
21-02-2007, 18:05

Lol så du menar att hon du har på bilden är äkta hip hop då
Nepp, Lady sovereign är inte direkt "äkta hiphop" men hon har skönt flow och är trevlig att titta på.

Klokan
22-02-2007, 13:08
ja o min polaer har eget hip hop bandartist därlfr jag bytte stil i annan tråd ni kanske läste hehe ja va banana kille sen band kille sen hip hop fast ja skrev inte de asso ja gillar allt som gillar att dom är svarta ser roliga ut soootra öron breda näsor och små får inte säga snoppar för min bror me hehe

Fluffy
22-02-2007, 13:14
ja o min polaer har eget hip hop bandartist därlfr jag bytte stil i annan tråd ni kanske läste hehe ja va banana kille sen band kille sen hip hop fast ja skrev inte de asso ja gillar allt som gillar att dom är svarta ser roliga ut soootra öron breda näsor och små får inte säga snoppar för min bror me hehe
What?

Wezzli
22-02-2007, 13:23
What?
Yeah!

Amtyn
22-02-2007, 13:30
Ända hiphop som kommer in i mina öron är isf Anton o Affe, Snook. Annars äre bara ebba grön som är välkomna :D

Used
22-02-2007, 13:50
Ända hiphop som kommer in i mina öron är isf Anton o Affe, Snook. Annars äre bara ebba grön som är välkomna :D
Och the clash.

IAS
22-02-2007, 14:07
Hehe, bara nåra låtar e sköna endel mår man dåligt av bara för dom e så töntiga xD
Jo mycke sant,efter lyssnat på alla låter så tycker jag bara att en va bra.

Amtyn
22-02-2007, 14:28
Och the clash.
Självklart :D

Latexfarfar
22-02-2007, 16:04
Jag har nog lyssnat på honom sedan han släppte sina låtar public, och jag tycker att han är en av de bättre inom "Svensk underground", även Sober, Danish, Emilush, Ken Ring är riktigt bra.

@Danne weman
Otroligt bra sagt, kan fan inte hålla med mera.

Hex
22-02-2007, 16:08
Hip-Hop är baes :(

Rapiden
05-03-2007, 20:13
Finns ju inge bättre än old school hip hop som 2pac,Nwa,wu tang,Run dmc,Biggie,Cypress Hill
Sen lite nyare är väll Three 6 mafia rätt bra och south rapparna Paul wall osv.
Sen finns ju snoop som är rätt gammal men gör fortfarande låtar