PDA

View Full Version : Våldet i USA.

Zosous
02-10-2006, 19:51
Runt 11 000 människor mördas varje år av skjutvapen i USA.
Till skillnad från Japan, där det ungefär skjuts ihjäl runt 60 stycken varje år.

Idag läste jag om ännu en skottlossning på en skola i USA.
Vad händer egentligen med ungdomarna i den stora & mäktiga nationen?
Många skyller på TV- och videovåldet, USA's historia, andra på våldsam musik som Marilyn Manson.
Men att skylla på Marilyn Manson eller actionfilmer och TV-spel är enligt mig helt absurt
då hela världen har tillgång till samma saker, och även att det
skulle handla om USA's historia tycker jag låter helt orimligt om man nu skulle jämföra "vilda västern" med Tysklands historia.
Själv tror jag att allt handlar om vapenlagarna,
där man har rätt att köpa vapen från Wal-Mart, som i princip motsvarar vårat ICA om jag inte har fel.

* 2005, En 15-årig pojke mördade nio personer på en skola i Red Lake, Minnesota.

* 1999, Två pojkar sköt ihjäl en lärare och tolv elever samtidigt som de skadade 23 andra innan de tog sina egna liv vid en gymnasieskola i Columbine i Colorado.

* För några dagar sedan så mördades en rektor av en tonåring vid en skola i Wisconsin, USA.

* 1998, fyra skolflickor och en lärarinna mördades i Jonesboro, Arkansas. De som låg bakom dådet var en 11- samt en 13åring.

* 1998, En 15-årig pojke dödade sina föräldrar i Springfield, Oregon, och öppnade sedan eld i skolan. Två elever dog och över 20 skadades

* 1997, en 14-årig pojke dödade tre elever och skadade fem när han öppnade eld i en skola i West Paducah, Kentucky.

* 1997, En 16-årig pojke sköt ihjäl sin mamma och dödade sedan två skolflickor samt skadade ytterligare åtta elever i skolan i Pearl, Mississippi.

* Idag så mördades minst sex personer till i en skola i Paradise Township, Pennsylvania;

- http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,898331,00.html

Vad tror ni är anledningen till att sådant här händer i USA,
och hur ska man göra för att sätta stopp för det?

Här är några alternativ jag skulle kunna tänka mig:

1. Mer psykologer i skolorna i tidig ålder.
2. Hårdare vapenlagar.
3. Hårdare straff åt narkotika/vapen langare

Vill ni se en bra film om samma ämne ska ni ta er en titt på "Bowling for Columbine" av Michael Moore.

Finns även en film om vad som hände inne i skolan på Columbine, men jag tror knappast moderatorerna ger mig tillstånd att lägga upp den, så därför skiter jag i det.

/ J

Arca
02-10-2006, 20:09
Glömde du händelsen i Colorado för ungefär en vecka sedan eller är det jag som har missat att du skrev den?
Såg den på nyheterna när jag PRAOade. En man som hade 2 elever (Tjejer) som gisslan, och polisen förhandlade med mannen, men när förhandlingarna avbröts av mannen valde polisen att storma in i skolan, då sköt mannen en flicka, men den andra räddades 'oskadd'. Flickan som blev skjuten avled senare på sjukhuset...

Sirion
02-10-2006, 20:11
Amerika är ju uppbyggt av vapen och krig känns det som, så jag tycker inte att dom ska kunna förvänta sig något annat om dom bara ska hålla på att kriga och producera massförstörelse vapen. Sen så blir ju riskerna större av att det finns så hemskt många vapen butiker, och allt man behöver är i princip ett leg.

Jag tycker att det är inte så mycket ungdomarnas fel att det blev som det blev när allt omkring dem i deras uppväxt kretsar kring vapen och krig.

Det behövs kanske inte några vapen langare för att ofta har familjer ett eller fler vapen hemma i husen.
Jag har kanske inte rätt om allt men detta är min uppfattning om Amerika...

Arca
02-10-2006, 20:17
Vi kan ju inte direkt säga så mycket om livet i Amerika eftersom vi inte har en aning om hur det är att bo där.

Ola Magnell
02-10-2006, 20:44
Idag läste jag om ännu en skottlossning på en skola i USA.
Vad händer egentligen med ungdomarna i den stora & mäktiga nationen?
Många skyller på TV- och videovåldet, USA's historia, andra på våldsam musik som Marilyn Manson.
En liten parates, ett litet citat som jag tycker är ganska klockrent.
"There's so much comedy on television. Does that cause comedy in the streets?
-Dick Cavett

Zosous
02-10-2006, 20:49
Vi kan ju inte direkt säga så mycket om livet i Amerika eftersom vi inte har en aning om hur det är att bo där.
Nej, inte just du. Men folk kanske har varit/bott i USA, läst om våldet USA etc. - uteslut inte det. Jag vet inte riktigt vad du vill med det inlägget, men jag tycker det är ett allvarligt problem. Skulle det kunna hända i Sverige?, och vad ska vi då göra för att förhindra det? Ett ganska intressant ämne.

Mange
02-10-2006, 21:04
En liten parates, ett litet citat som jag tycker är ganska klockrent.
"There's so much comedy on television. Does that cause comedy in the streets?
-Dick Cavett
Hihi, den va klockren.

Xaya Heartless
02-10-2006, 21:05
Självklart har det med vapenlagarna att göra. Om man inte har ett vapen kan man inte skjuta någon.

Zosous
02-10-2006, 21:09
Självklart har det med vapenlagarna att göra. Om man inte har ett vapen kan man inte skjuta någon.
Härligt, du kom på det. Men själva problemet är ju egentligen inte att det finns skjutvapen tillgängliga utan att vissa ungdomar vill använda dem mot sina medmänniskor.

Vapen dödar inte. Mat gör inte folk tjocka, piller gör inte så att folk tar överdosar för att döda sig själva.

Det handlar om det egna ansvaret, samhällets ansvar, vad man gör med sitt liv och vad andra gör mot en själv. Människor dödar, överdrivet energiintag gör oss tjocka, depressioner kan leda till självmord.

Friska, vålmående ungdomar skjuter inte ner sina skolkamrater. Visst, USA's beslutsfattare skulle kunna ändra i konstitutionen, satsa tiotals miljarder på informationskampanjer, åtgärder med mera och rent hypotetiskt få bort vartenda privatägt skjutvapen i hela landet. Men då har vi bara avhjälpt symptomen.

Ambalrith
03-10-2006, 07:10
Problemet med deras vapen lag är att det står i grundlagen nått i stil med: Alla har rätt till att äga ett vapen. Eftersom detta skrev på 1800 eller nått sådant(?) så har ju världen förändrats lite. Grejen med grundlagen är att de kan inte ta bort någon lag eller ändra någon lag. De kan bara lägga till nya så det blir nog svårt att få till det på vapen lagen eftersom den första säger att alla har rätt till det.

HunteR^
03-10-2006, 15:19
Jobbar facktist om det h'r på samhällskunskapen just nu :o Vi kollade senast på någon film som Mikel Moor (eller nått sånt) gjort..Han visade att man kunde få ut ett gevär från en bank bara man öppnade ett nytt konto där :/

Bloodlord
03-10-2006, 15:50
Jag skyller på lättmanipulerade religösa idioter. Och lättmanipulerade idioter rent allmänt.

Sickan
03-10-2006, 15:53
"* 1999, Två pojkar sköt ihjäl en lärare och tolv elever samtidigt som de skadade 23 andra innan de tog sina egna liv vid en gymnasieskola i Columbine i Colorado. "
Tror jag såg en dokumentär om just det.

Zosous
03-10-2006, 15:54
Sickan & HunteR^;

Jo, då har ni troligtvis sett 'Bowling for Columbine' av Michael Moore.

Coffe
03-10-2006, 16:03
Vapenlagarna är lite slappa men jag bor inte där så det är inte min ensak.
vill folket att det ska vara tilllåtet att ha tillräckligt med vapen hemma så man kan utrusta en arme så får man ta konsekvenserna av det. Politker är ju inte så glada i att ta beslut som de kan tappa väljare på.;) lite där som poängen ligger

Coralla
03-10-2006, 16:44
Helt sjukt att sånt här händer men som de flesta redan sagt vapenlagarna.
Att vapen är så lätt tillgängligt och även om inte barnen äger vapen så gör många föräldrar. Alltså vapen och sjuka människor ingen bra kombination

Sickan
03-10-2006, 16:50
Sickan & HunteR^;

Jo, då har ni troligtvis sett 'Bowling for Columbine' av Michael Moore.
Troligtvis

Kexar
03-10-2006, 17:29
Jag skyller på lättmanipulerade religösa idioter. Och lättmanipulerade idioter rent allmänt.
Religösa idioter? Är alla religösa idioter nu plötsligt?

Wylia
03-10-2006, 17:42
Om vi säger så här : Usa är typ minst 30 gånger större än sverige? Alltså måste det finnas säg 30 gånger mer psykist störda människor= 30 % större chans att detta händer = Mkt lättare

Salocin
03-10-2006, 18:28
Lol, t.ex ryssland. Jag har inte hört så mycket om sånt därifrån.

Wylia
03-10-2006, 19:02
Lol, t.ex ryssland. Jag har inte hört så mycket om sånt därifrån.
I ryssland dödas man när man blir vuxen istället ~~

Zepsia
03-10-2006, 19:12
Om vi säger så här : Usa är typ minst 30 gånger större än sverige? Alltså måste det finnas säg 30 gånger mer psykist störda människor= 30 % större chans att detta händer = Mkt lättare
Sov på matten eller? Om du för över sveriges % Mördare till Usas befolkning så skulle det fortfarande bli MYCKET mindre....

Bloodlord
05-10-2006, 17:13
Tror man på nått så dumt som att en gud skapade världen, när det finns vetenskapliga medel som kan bevisa motsatsen, så är man rätt korkad, ja.

Sickan
05-10-2006, 22:02
Mvg i matte? haha

Kexar
06-10-2006, 06:14
Tror man på nått så dumt som att en gud skapade världen, när det finns vetenskapliga medel som kan bevisa motsatsen, så är man rätt korkad, ja.
Låt folk ha den religionen de vill och kritisera inte.

Bloodlord
06-10-2006, 14:29
Religion kommer bli mänsklighetens undergång. Synd att fler inte förstår det.

Kexar
06-10-2006, 14:37
Kan inte jag få köpa din spåkula?

Salocin
06-10-2006, 14:51
Religion är pest. Flera miljoner människor har blivit dödad för deras religion. Om religion inte hade funnits så kanske inte kristna engelskmän skjutit folk i afrika, Hitler hade inte dödat judarna, Bin Ladin skulle inte crasha i WTC för allah, israel skulle inte attackera Palestina och så vidare.

Hail Vetenskap.

Salocin
06-10-2006, 16:27
Religion är pest. Flera miljoner människor har blivit dödad för deras religion. Om religion inte hade funnits så kanske inte kristna engelskmän skjutit folk i afrika, Hitler hade inte dödat judarna, Bin Ladin skulle inte crasha i WTC för allah, israel skulle inte attackera Palestina och så vidare.

Hail Vetenskap.
Då kan man fråga sig vad de skulle gjort om de inte gjort det eller vem som gjort det istället för dem och i vilket syfte istället för det religiösa syftet?
Det kanske skulle varit bättre, kanske sämre men det kommer vi aldrig få reda på.
Men du kan inte förneka att religion har tagit många liv?

Bloodlord
06-10-2006, 17:50
Kan inte jag få köpa din spåkula?
Allvarligt talat, ser du inte vad religion gör mot världen? Islamister spränger sig själv i tron om att Allah ska ta dom till paradiset för vad de gör, kristna som anser att homosexualitet är en sjukdom och liknande. Öppna ögonen och se världen.

Salocin
06-10-2006, 18:48
Då kan man fråga sig vad de skulle gjort om de inte gjort det eller vem som gjort det istället för dem och i vilket syfte istället för det religiösa syftet?
Det kanske skulle varit bättre, kanske sämre men det kommer vi aldrig få reda på.
Jag kan inte säga att religioner i sig har tagit många liv, utan mer indirekt, en biprodukt utav religionerna. Dock beroende på vilken religion man talar om.
Speciell kristendomen och islam, för både menar typ "min religion är det enda rätta" och försöker värva folk till deras religion.

Bloodlord
06-10-2006, 18:49
Religion är gjort för att styra lättsinnade människor, och det lyckas den utmärkt med. Religion själv är teoretiskt, det är svagsinta människor som sköter slaktandet.

Kexar
06-10-2006, 20:23
Skulle uppskatta att minst en tredjedel av jordens befolkning har någon slags tro... Och alla dem har inte sprängt sig själva i luften så varför säga att religion bara är dåligt?

Och Bloodlord... När fan har "de kristna" gått ut och sagt att homosexualitet är en sjukdom?

Pajolle
06-10-2006, 20:29
Jag kan inte säga att religioner i sig har tagit många liv, utan mer indirekt, en biprodukt utav religionerna. Dock beroende på vilken religion man talar om.
Speciell kristendomen och islam, för både menar typ "min religion är det enda rätta" och försöker värva folk till deras religion.
Religionen är bara en täckmantel för krigen. Det är ju t.ex så himla mycket enklare att få folk med sig i kriget genom att de manipuleras till att tro att de krigar i deras religions namn.

Bloodlord
07-10-2006, 11:31
Och Bloodlord... När fan har "de kristna" gått ut och sagt att homosexualitet är en sjukdom?
Flera gånger.

Slusker Svensson
07-10-2006, 12:27
Och vad i HELVETE har religon med detta att göra?
Folk som skjuter andra, det står inget om några motiv eller nån religion...

Mazterr
07-10-2006, 19:55
du har mvg i matte? LoL

Forumtroll
07-10-2006, 20:25
Religion kommer inte ha någonting med människans undergång att göra. det är människans dumdristighet som kommer förinta oss.

Bloodlord
08-10-2006, 10:53
Religion kommer inte ha någonting med människans undergång att göra. det är människans dumdristighet som kommer förinta oss.
Ja, och religionernas upspridning är ett bra exempel på människans dumdristighet.

Forumtroll
08-10-2006, 10:55
Ja, och religionernas upspridning är ett bra exempel på människans dumdristighet.
Ja, men religion är inte grunden till dumdristighet utan dumdristighet är grunden till religion.

Bloodlord
08-10-2006, 13:58
Ja, men religion är inte grunden till dumdristighet utan dumdristighet är grunden till religion.
Och dumdristighet i sig är inte farligt, det är religionen som gör den farlig.

Forumtroll
08-10-2006, 14:00
Och dumdristighet i sig är inte farligt, det är religionen som gör den farlig.
Nej, det är dumdristigheten som är farlig, det är den som leder till maktbegär och hämnd.

Mazterr
08-10-2006, 16:43
dom är gangstahs;)