View Full Version : Favoritfilm
Vilket är den bästa film du nånsin sett?
Mina favoritfilmer är den gamla klassikern Scarface, jättespännande att se Tony Montana bli en fasa och en riktigt gangster inom drogbranschen. Filmen har många spännande scener, och den bästa är absolut motorsågscenen den är så brutal.
En film som jag också tycker väldigt mycket om är Final Destination filmerna. Filmen är ganska komplicerad och jag har inte tid med att skriva om filmen just nu men den är helt klart värt en titt.
Så, vilken/vilka är dina favoritfilmer?
Och försök att inte gå för mycket off topic
Edit: glöm inte skriva varför just den filmen som Ola sa, det blir mycket trevligare att läsa då
Ola Magnell
02-10-2006, 18:09
Man måste skriva varför just den filmen är favoriten. Annars blir Ola arg och det vill ingen.
Man måste skriva varför just den filmen är favoriten. Annars blir Ola arg och det vill ingen.
måste man ;)? inte för att vara elak ola, men jag ser inga regler :p
Ari Nieminen
02-10-2006, 18:28
Vilket är den bästa film du nånsin sett?
Mina favoritfilmer är den gamla klassikern Scarface, jättespännande att se Tony Montana bli en fasa och en riktigt gangster inom drogbranschen. Filmen har många spännande scener, och den bästa är absolut motorsågscenen den är så brutal.
En film som jag också tycker väldigt mycket om är Final Destination filmerna. Filmen är ganska komplicerad och jag har inte tid med att skriva om filmen just nu men den är helt klart värt en titt.
Scarface är dina favoritfilmer och Final Destination-filmerna är en film som du tycker mycket om? Bra där!
Blåsningen är en favorit, den är rolig, genomtänkt och rent allmänt klockren. Skitkul dialog.
En annan är Fight Club - också den väl genomtänkt, sköna scener och med en grym twist på slutet.
beck filmerna e la bra . dem e bra för dem e så vet ej :S
Ari Nieminen
02-10-2006, 18:30
beck filmerna e la bra . dem e bra för dem e så vet ej :S
Skämtar ni eller? Snackar ni om de nya eller de gamla filmerna?
Ari Nieminen
02-10-2006, 18:35
nya ofc ;)
Då är ni skyldiga oss en motivering, faktiskt.
ni? jag stod för mitt egna inlägg :p. men aja skit samma. Får se här..hatar motiveringar..
spänningen, gunnvalds ironsika kommentarer och den sjuka grannen till beck :p, allt dedär är såååå grymmt! nöjer du dej med de eller vill du ha mer :p?
- Nyckeln till frihet;
En av de få filmerna som nästan fått mig att fälla tårar. En gripande film som utan tvekan är den bästa jag har sett.
- Paid in full;
En riktigt skön, men ändå sorglig gangsterfilm som är baserad på en verklighändelse i Harlem på 1980-talet.
- Nyckeln till frihet;
En av de få filmerna som nästan fått mig att fälla tårar. En gripande film som utan tvekan är den bästa jag har sett.
- Paid in full;
En riktigt skön, men ändå sorglig gangsterfilm som är baserad på en verklighändelse i Harlem på 1980-talet.
chansar på att du e tjej för annars så är du nog bara lite femenin...
Ari Nieminen
02-10-2006, 18:46
ni? jag stod för mitt egna inlägg :p. men aja skit samma. Får se här..hatar motiveringar..
spänningen, gunnvalds ironsika kommentarer och den sjuka grannen till beck :p, allt dedär är såååå grymmt! nöjer du dej med de eller vill du ha mer :p?
Jag nöjer mig, men nu tycker jag bara att du är dum i huvudet. Ta inte illa upp, du är inte ensam.
Jag nöjer mig, men nu tycker jag bara att du är dum i huvudet. Ta inte illa upp, du är inte ensam.
motivera dum i huvvet
Ari Nieminen
02-10-2006, 18:54
motivera dum i huvvet
Tja, jag håller inte med dig. Beck är inte bra. Säg så här då, antingen har du inte sett mycket film, eller så är du dum i huvudet. Jag tror på det senare alternativet.
Kellys Hjältar
Världens bästa film om andra världskriget, med clintan :D
The Hitman
Chuck...Norris... (Mer behövs inte)
pillepelle
02-10-2006, 19:02
Gillar saw filmerna och Godfather filmerna också
- Nyckeln till frihet;
- Paid in full;
Så jag är tjej för att jag har känslor. Hur jävla inskränkt är du egentligen?
Guds stad, tycker den är riktigt bra, man kommer verkligen in i hur verkligheten är i brasiliens ghetton.
Ari Nieminen
02-10-2006, 19:28
- Nyckeln till frihet;
- Paid in full;
Så jag är tjej för att jag har känslor. Hur jävla inskränkt är du egentligen?
Hans favorit-filmserie är Beck, säger allt. Det kallas osäkerhet.
Jag vet inte vilken min favoritfilm är :)
Gillar flera stycken och att välja en favorit är svårt när man gillar filmer från olika genrer (går det verkligen att säga så ? :P).
CocaCola
02-10-2006, 20:03
Hmm.. Gillar ganska många.. Men gillar också gangster filmen som, Scarface och Gudfadern..
Jag har ingen speciell favorit film, men en av de bästa är väl Freddy got fingered, den är så klockren!
Psygabber
02-10-2006, 21:12
Scarface, en gammal klassiker. Och även Braveheart, så jävla cool film.
Granberg
02-10-2006, 21:26
När jag var mindre så älskade jag "stand by me" på grund av dess enkla handling men ändå sjukt djupa story, kanonskådespeleri och härliga stämning. Såg den igen häromveckan och upptäckte att den står sig än idag.
Har även Gudfadern och Nyckeln till frihet som heta kandidater.
Fight Club - Kompliserad film som har bra fightingscener.
Euro Trip - Extremt rolig komedi som har många roliga scener där karaktärerna misslyckas totalt med sina mål.
Muppkuppz
02-10-2006, 22:45
Ridskolan 3 , Nasty asian nurse ... jävla schyssta filmer
Danne Weman
02-10-2006, 22:45
- Nyckeln till frihet;
- Paid in full;
Sådana som du borde inte få vistas på ett forum.
Jag har ingen direkt favoritfilm, däremot 3 filmer jag verkligen tycker om väldigt mycket och som jag sett flera gånger.
Pulp Fiction
En extremt nyskapande film som kanske har världens genom tiderna rappaste dialog. Det är mycket därför jag älskar filmen så mycket, det extremt smarta manuset och att de klockrena kommentarerna står som spön i backen. Grymt soundtrack också, Tarantino for president!
Smoke
En ganska udda film, väldigt tystlåten, nästan inge musik alls vilket jag vanligtvis inte tycker om, men det funkar så bra i den här filmen. Filmen följer några personers händelser ett par dagar och handlingen vävs ihop på ett väldigt smart sätt. Paul Auster, vars bok filmen baseras på har även skrivit en hel del bra böcker, bland annat Stad av Glas som jag håller på att läsa nu.
Garden State
Definitivt en utav de absolut bästa kärleksfilmer jag sett. Ännu en gång är det en ganska udda, nyskapande film av underbarnet från Scrubs, som både regisserat, skrivit manus och spelar huvudrollen. Soundtracket är även i denna film totalt genialiskt och passar så jävla bra in i varje scen, i varje sinnesstämning. Rekomenderar alla tre filmer starkt!
Nyckeln till frihet
Den är underbar, sett den hur många gånger som helst och jag älskar den bara mer och mer för varje gång jag ser den. Slutscenen är vacker och allt är bara så otroligt klockrent i filmen.
Hajen
Såg den första när jag var 9 år och älskade den. Hajen som attackerar människor och skräcken som sprider sig i filmen, underbart.
Léon
Luc Bessons mästerverk enligt mig, handlar om en yrkesmördare och en liten flicka som finner varandra när flickans familj blir mördade av illasinnade poliser. Mycket action men också sorglig och en rörande film.
Seven
Slutet är underbart hemskt och hela filmen är bara totalt älskvärd. Spänning från början till slut. Tycker dessutom Brad Pitt gör en strålande insats i filmen tillsammans med Morgan Freeman.
Stjärnornas krig - Rymdimperiet slår tillbaka
Gjord 1980 men tycker att den utklassar de nya star wars filmerna.
Har man inte sett den har man missat något.
Psycho
Från 1960, gammal men ändå åh så bra. Regi av Alfred Hitchcock, bara helt enkelt underbar. Dock lite för läskig att se när jag såg den som 10 åring haha.
Kan hålla på länge men det där är nog mina absoluta favoriter.
Ambalrith
03-10-2006, 07:05
Boondock Saints
Storyn är förbannat schyst and skådespelarna är gudar.
Hur kan en sån film inte vara bra?
Waterworld
Min favorit film som yngre. Vet inte hur många gånger jag
såg den men det blev endel. Kevin Costner är lite rolig som
fisk mutant. Bra story helt enkelt.
Rädda menige Ryan
Välgjord krigsfilm om 8 personer som ska rädda en vars tre bröder har dödats i strid. Landstigningen av Omaha beach är oförglömligt.
Das boot
Handlar om en tysk ubåt under WW2, ingen annan ubåtsfilm har levt upp till
dens filmens kvalité. Tysk talad.
Stalingrad
Handlar om tyska soldater i stalingrad. De försöker fly, men kom inte med det sista planet från staden. Rörande film, även denna är tysk talad.
Click.2006.REAL.CUSTOM.SWESUB.NTSC.DVDr-nRon
:D
Ridskolan 3 , Nasty asian nurse ... jävla schyssta filmer eller glo på olika forum och runka
kåt unge stick:o
bara jag som gillar Lord Of The Ring filmerna :O
dom är bara för bra gjorda tycker jag,jag kan se dom om och om igen och varje gång jag ser dom upptäcker jag något nytt som jag inte har förstått tidigare!
sen finns det andra bra också,sen finns Full Frys med "Stefan och Krister" jag vet inte om man kan kalla det för film men det är då roligt att se på! :)
Forest Gump.
http://rhapody2000.free.fr/images/wallpapers/Forest%20Gump.jpg
Helt klart den bästa 90-tals filmen ;)
Sen finns det säker andra underbara filmer ^^
Ridskolan 3 , jävla schysst film
http://img140.imageshack.us/img140/8486/filmerdc2.th.jpg (http://img140.imageshack.us/my.php?image=filmerdc2.jpg)
varsegod :angel:
Jag gillar de flesta filmerna, speciellt rediga komedier som Scary Movie (alla) och American Pie. Även action och thriller duger. Skräck är inget att ha, jag blir inte rädd. När lammen tystnar är bara tråkig, The ring är sådär. The Grudge och Exorcisten är ok skräckisar, men inget man blir jätterädd av. Matrix trilogin var ok, ett tag. Blair Witch Project är ett skämt.
Om jag nu måste ha några favoriter så blir det en top 3.
1. Dum, dummare. (Komedi).
Finns ingen mer klockren film, rolig rakt igenom. Det skämtas hela tiden och även om den är över 10 år gammal gillar jag den fortfarande, den kommer ofta upp i diskussioner mellan mig och polare om roliga filmer. Alltid.
2. Die Hard trilogin (Action).
Vad kan man säga? Bruce Willis är bara för bra. Filmerna är en typiska amerikanska 80-tals actionrullar, de goda vinner och "the bad guys" förlorar. John McClane springer över glas i en och blir skjuten i en annan. Många kanske tycker den är för överdriven, men det är lagom. Jag rekomenderar att se alla tre.
3. Ace Ventura (båda) (Komedi)
Dessa två filmer är precis som dum, dummare. Äkta Jim Carrey humor rakt igenom. Man har roligt hela tiden. T.ex. när han ska parkera bilen, han rullar några varv och landar perfekt på rätt parkeringsplats. Andra gången landar han upp-och-ner - då säger han "Like a glove" (med smärta i rösten). Så klockrent.
Jag kan skriva mycket mer, men då skulle ni inte orka läsa :P
jag tror jag och miwna har ganska lika film smak,gillar också jim carry specielt dom dära filmerna som du skrev!
Alltid lika roligt att se på Komedi ;)
Tsumie-kun
13-10-2006, 14:49
Battle Royale
En japansk film som handlar om en klass som är med i ett test där de ska döda varandra, tills det bara är en kvar, som är vinnaren.
Kaktusen
13-10-2006, 15:04
Första matrix pga hela storyn är helt fantastisk.
Spirited away, vad kan man säga? alldeles magiskt å se den.
AI, helt enkelt för att det va den första filmen jag grät av.
Sen blir det även starwars och lotr och ni förstår själva varför. ;)
edit: glömde flykten från alcatraz, den är helt underbart spännande! ;)
Köttbullan
13-10-2006, 15:39
The Manchurian Candidate (stavning) är favoritfilmen, sen gillar jag nästan all komedi också.
Garfield
13-10-2006, 18:48
Allt med Jim Carrey är bra.
Hair
En undebar musikal
Léon
riktig bra film.
Saw I
Saw II
Båda riktigt bra! läskiga , grymt bra :)
Gizmo-niklas
13-10-2006, 21:43
Prison break är den bästa serien iaf..
Muppkuppz
14-10-2006, 14:06
http://img140.imageshack.us/img140/8486/filmerdc2.th.jpg (http://img140.imageshack.us/my.php?image=filmerdc2.jpg)
varsegod :angel:
Fyfan va nice =) Jag har nog bara typ 10 - 20 gig :(
Känns totalt onödigt att nämna massa bra filmer här när alla är 12år. 10% här har nämnt bra filmer resten är medioker som bäst.
Bäst denna månaden har varit The Hills Have Eyes och Lucky Number Slevin. Varför? Jo för att att Hills var så satans rå, inte bara våldet i sig. Utan situationen. Lucky Number Slevin har Bruce Willis, mer behöver man inte säga.
Ska nu se gamla klassikern Big Trouble In Little China
Hair
En undebar musikal
Léon
riktig bra film.8
Saw I
Saw II
Båda riktigt bra! läskiga , grymt bra :)
Leon, helt underbart välgjord om jag får säga.. inget är med i filmen pga en slump..
Forrest Gump är lätt en av dom bästa filmerna, Tom hanks spelar rollen som Forrest Gump helt felfri och ja mkt bättre kan det inte bli :P
Lucky number slevin
Bruce willis briljerar, Josh hartnett e grym i filmen.. Morgan freeman är med , kan en film bli dålig med dom där skådespelarna? svar : Nej. filmen e klockren.
Handlingen är grymt bra , och du får svårt o förutse slutet innan du sett det. som du kan göra med vissa filmer .
Granberg
14-10-2006, 15:23
Känns totalt onödigt att nämna massa bra filmer här när alla är 12år. 10% här har nämnt bra filmer resten är medioker som bäst.
Bäst denna månaden har varit The Hills Have Eyes och Lucky Number Slevin. Varför? Jo för att att Hills var så satans rå, inte bara våldet i sig. Utan situationen. Lucky Number Slevin har Bruce Willis, mer behöver man inte säga.
Så 12 åringar kan inte uppskatta film?
Jag hade Stand by me som favoritfilm när jag va tolv. Det har jag fortfarande, nu 6 år senare.
Jag glömde bort att nämna The deer hunter. En mycket bra film som skÃÂ*lldrar vietnamkrigets grymmheter samtidigt som den innehåller mycket lycka. Musiken är klockren och stämmingen är underbar.
En klart sevärd film.
Den som skrev Matrix tackar jag så mycket, hade glömt hur mkt jag älskar dom filmerna :D
Älskar även Final Destination filmerna, har hört att trean snart ska komma.
Kom på några saker i filmerna:
1. Nån som märker skillnaden för hur länge det dröjer innan "första" och "andra" kraschen sker? (Händer i både ettan och tvåan.)
2. Stegen måste ha gungat jävligt mycket när den for ner andra gången. Om man kollar i vinkeln dom visar i ca 3sek märker man att den knappt hade träffat han i armen ens.
Om ni inte fattar så snackar jag om den första killen som överlever och dör ;P
Nvm~
Jag hade Stand by me som favoritfilm när jag va tolv. Det har jag fortfarande, nu 6 år senare.
Själsfrände! O.O
Forumtroll
14-10-2006, 17:51
överlever och dör ;P
Hur kan man överleva och dö samtidigt?
Léon - Helt enkelt king.
överlever och dör ;P
Hur kan man överleva och dö samtidigt?
Filmen går lixom ut på att dom lurar döden och kmr dö i den ordning dom skulle ha dött egentligen.
one by one..
Rakade_Runar
14-10-2006, 19:28
Jag måste nog säga Twins Med Arnold o Danny Devito.
Tror den är från 1982. Bara så skönt att se en rolig Arnol istället för den tuffa pundar typen.
Så 12 åringar kan inte uppskatta film?
Jag glömde bort att nämna The deer hunter. En mycket bra film som skÃÂ*lldrar vietnamkrigets grymmheter samtidigt som den innehåller mycket lycka. Musiken är klockren och stämmingen är underbar.
En klart sevärd film.
12åringar brukar tycka Scary movie etc är mästerverk. Ja världen ser ut så, antingen om du vill eller ej
Tror den är från 1982. Bara så skönt att se en rolig Arnol istället för den tuffa pundar typen.
Brukar Arnold spela pundare? Snarare "macho-hjälte som-död-allt-han-ser"
Granberg
15-10-2006, 01:10
12åringar brukar tycka Scary movie etc är mästerverk. Ja världen ser ut så, antingen om du vill eller ej
Sen så kommer du med The hills have eyes...
Den filmen var inte mycket att hänga i julgranen, liknade mest ett extra långt Arkiv X avsnitt.
Monty Python - And the holy grail ---- För dene så himla rolig
Taxi Driver ---- För den e så cool och bra gjord
Fight club ---- bra story, bra gjord och spännande som attans.
Black hawk Down --- Bra gjord och spännande
Sen så kommer du med The hills have eyes...
Den filmen var inte mycket att hänga i julgranen, liknade mest ett extra långt Arkiv X avsnitt.
Sa inte att den var ett mästerverk, inte heller att det är min favoritfilm. Eftersom du inte läste hela min post kan jag sammanfatta igen och göra allt lite tydligare
Jag gillade den för att den är rå på ett sätt jag aldrig riktigt sett i någon annan film i den genren
The Life of David Gale.
Bra film med bra story som känns ganska verklig.
Rakade_Runar
15-10-2006, 15:13
Försök vara lite realistisk..
Realistisk? Bara för att du är efterbliven inte vet va fan pundare betyder.
Kaktusen
16-10-2006, 16:26
Finns en film jag är förvånad att ingen nämnt, Gladiator då den är väldigt välkänd och minst sagt väldigt bra, egentligen borde den ligga på min lista jag skrev innan men hamnade inte där. Fråga mig inte varför :/
Rakade_Runar
16-10-2006, 16:53
12 år?
Okej det förklarar dig. :)
12 år?
Okej det förklarar dig. :)
Finns det något i stil med en Oscar när de gäller comebacks?
Granberg
16-10-2006, 17:10
@ Down
Sluta tro att du är så jävla mogen tuff och vet så jävla mycket mer än alla andra. Sluta komma med usla comebacks när andra sätter dig på plats. Sluta kalla alla omogna tolvåringar bara för att du själv kan stoltsera med din mogna jävla moppemusch. Sluta finnas här.
Hej då.
@ Down
Sluta tro att du är så jävla mogen tuff och vet så jävla mycket mer än alla andra. Sluta komma med usla comebacks när andra sätter dig på plats. Sluta kalla alla omogna tolvåringar bara för att du själv kan stoltsera med din mogna jävla moppemusch. Sluta finnas här.
Hej då.
Vilka slutsatser man tar då, ge nu din slutsats på hur afrika kan förvandlas till ett massivt i-land på ett år också medans då håller på
Granberg
16-10-2006, 17:26
@ Down
Hej då.
Vilka slutsatser man tar då, ge nu din slutsats på hur afrika kan förvandlas till ett massivt i-land på ett år också medans då håller på
Älskling, Afrika är inte ens ett land.
@ Down
Hej då.
USA är ett land som består av stater, borde Afrika kunna bli det då?
Kaktusen
16-10-2006, 17:48
USA är ett land som består av stater, borde Afrika kunna bli det då?
afrika är en världsdel som består av flera länder. USA är ett land som består av flera stater, ungefär som skåne/halland etc i Sverige, bara att US och A's stater är bra mycket större :hehe:
Sverige har inga stater tyvärr. Exempelvis gäller samma lagar över hela Sverige. En senator har även betydligt mer makt än en länshövding
EDIT: Glömde påpeka att Sverige ÄR en stat
Kaktusen
16-10-2006, 19:21
Sverige har inga stater tyvärr. Exempelvis gäller samma lagar över hela Sverige. En senator har även betydligt mer makt än en länshövding
nej, sverige är ett land inte en stat :rolleyes:
jag tycker om LOTR serien (gillar dom heltenkelt)
sen så... Starwars är väl helt okej...
Lyftarens Guide till galaxen ät rätt ok... man blir lite yr bara:rolleyes:
Men jag säger bara Ace Ventura :yeah:
Sen så undrar jag vad stater har med denna tråd att göra?
och jag är 12 år. säg vad ni tycker om det... bara för att jag inte kan kolla på alla "coola 15 års filmer" så mobba mig inte för att jag tycker barn filmer är bra. alla får tycka om vad dom vill.
Léon
Luc Bessons mästerverk enligt mig, handlar om en yrkesmördare och en liten flicka som finner varandra när flickans familj blir mördade av illasinnade poliser. Mycket action men också sorglig och en rörande film.
Den filmen är så jävla bra! Jean Reno är nog den bästa skådisen någonsin.
Ja ett land och en stat
Granberg
17-10-2006, 14:02
Ja ett land och en stat
Vad vill du bevisa?
Ja ett land och en stat
Vad vill du bevisa?
Just nu att att Sverige är en stat
Magi Yxan
21-10-2006, 21:23
Ja gillar Holigans och four-brothers:yeah:
Köttbullan
21-10-2006, 22:30
DU HAR TAGIT MIN AVATAR! Grrrrr
Lords of dogtown
Varför jag gillar denna film är för den beskriver hur "Skating" uppfanns. Visar också ganska mycket hur en vän ska bete sig.
Se den.
Jag vet inte om tv serier räknas i denna tråden men,
Weeds Är en jävla bra serie som är också skitkul att kolla på. Det handlar om en morsa som langar knark till sina grannar till höger och vänster och barn som kommer på henne osv. Sätt första säsongen bara men den verkar riktigt bra, klart värd att titta på iaf.
Lords of dogtown
Varför jag gillar denna film är för den beskriver hur "Skating" uppfanns. Visar också ganska mycket hur en vän ska bete sig.
Gillar du den ska du även se Grind ;)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.